vet boven ogen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

vet boven ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 09:50

Ach ja, het is maar om bezig te blijven met medische vragen.. ^)

Zoals sommigen weten zitten mijn paarden in de lappenmand. Het is niet duidelijk wat er aan de hand is, maar de droesbacterie wordt niet uitgesloten ondanks de atypische symptomen.
Ik heb al de nodige vragen gesteld over de rare medische problemen over de paarden, dus ga ik maar even door...

Het viel mij vanmorgen op dat mijn mini, zomereczemer, gevulde holtes boven de ogen heeft.
Hij heeft al wat problemen zoals zomereczeem en vocht op de longen (is niet duidelijk of het door de eczeem komt of een mogelijke droesbacterie) Verder 'zit er niets in', brengt hij aanmerkelijk meer tijd op stal door dan de anderen (open schuilstal) en is het hoestreflex erg makkelijk op te wekken, wat vlgs de da. een symptoom is voor problemen met luchtwegen (mogelijk dus door die droesbacterie)
Maar goed... vanmorgen viel mij die gevulde holtes boven de ogen op en ik vraag mij af of dat in het totaal beeld past, of dat ik ook nog een andere richting uit moet kijken.
Cushing is niet erg waarschijnlijk. Pony is pas zeven,
Hij was wel 2 jaar geleden licht bevangen, maar dat was in de winter en geen spriet gras onder de dikke laag sneeuw te vinden was. Veel paarden waren toen bevangen, vlgs d.a. door de strenge winter en het enorme pak sneeuw

Hij heeft een bolle buik, maar ingevallen flanken. Geen vetophopingen of harde nek (neigt hij wel in het voorjaar toe, wat dus wordt getakkeld met grasmasker en veel beweging). Niet zo vreemd... hij eet niet zo veel, omdat hij een groot deel van de dag in de stal doorbrengt. Geen harde nek etc.

HIj krijgt geen bijvoer en de wei is natuurgrond met div gewassen en alleen 'oud' gras. Niet bemest of besproeid e.d.

Iemand een idee?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:36

Hoi zijn we weer, bij de shet waarvan ik in je vorige topic vertelde van de luchtzak ontsteking had dat ook, ik had zelf altijd het idee dat heel haar hoofd vol zat, Soms waren ook de aders in haar oog zelf roder dan normaal. Met de allerlaatste antibiotica kuur, heb ik voor de zekerheid ook haar traanbuizen laten doorspuiten. Of dat dit geholpen heeft of toeval is, ze is er nog steeds terwijl ik toen eigenlijk samen met da het niet meer echt zag zitten. Gr

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: vet boven ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 09:12

Kunnen we niet een club van kneusjes-houders starten? Ok dus in haar geval toch kwestie van pus in de luchtzakken, neem ik aan. Had ze koorts?
Misschien hangt het met 'niet lekker voelen' samen?
Billy is niet echt ziek. Maar ook niet echt fit... Beetje zo-zo

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:45

Pien had toen ook niet echt koorts, maar klonk wel benauwd. Was toen ook sloom en sloot zich wat af v.d. andere bij het binnenhalen (normaal komt alles aangescheurd) moest ik haar halen. Ik vond dat je haar hoorbaar hoort slikken (ja hoe moet ik dat uitleggen) bij een brokje geven uit de hand net of je zelf een droge mond hebt en dan slikt. Heb er toen de tandarts nog een keer extra bij gehaald, haar gebit was in orde maar ook hij vond haar ogen (zowel de kuil was vol als het boven ooglid) leek wel of er teveel druk op stond. Met de bronchoscoop zag je heel duidelijk dat als ze slikken gaan de luchtzakklepjes even open (zelf denk ik dus dat het geluid wat ik hoorde hier vandaan kwam).
Ook pien word super makkelijk bevangen ook in de winter met sneeuw en bijna geen gras.
Zelf denk ik dat deze veroorzaakt word door door de ontsteking die toch gifstoffen in het bloed brengt. Heel vreemd is ze dan eigenlijk alleen rechtsvoor bevangen. Wat volgens da wel apart is.
Ik heb altijd van die vreemde gevallen. Er is een topic voor kneusjes Zorgenpaardjes ofzo marrja de meeste hebben er maar 1, ik inmiddels 4 vd 7 geloof ik. O ja bij Pien speelde het weer op na de enting, heb dus vorig jaar samen met da besloten om haar niet meer te enten. Ook een wormenkuur geef ik alleen als ik denk dat ze op dat moment goed in haar vel zit. Met haar traanbuizen doorspuiten was het volgens da vreemd dat ze er met het slangetje zover in kon. Als mij nog meer te binnen schiet zal ik het je melden oke, wens je veel sterkte, en vooral beterschap voor de paardjes, want dan gaat het met de baasjes ook weer goed. Groetjes Erna

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:08

Citaat:
Cushing is niet erg waarschijnlijk. Pony is pas zeven


Het is een misvatting dat alleen oude(re) paarden Cushing kunnen hebben. Net zoals vaak gedacht wordt dat een paard dan ook een lange, krullende vacht heeft. Dus Cushing is wel een van de mogelijkheden. Maar ook andere stofwisselingsproblemen, EMS bv.. of je paard is gewoon te dik?

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: vet boven ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 09:07

Jobamara, bedankt. Vooralsnog ziet de d.a. zomereczeem als oorzaak. Schijnt veel symptomen te kennen w.o. dus inderdaad ook geirriteerde luchtwegen. Hij is overigens maar 1 keer bevangen geweest in lichte mate in een winter waarin heel erg veel paarden bevangen waren. Dus echt snel is ie niet bevangen.

Jannepauli, nee, absoluut niet. Hij is erg afgevallen. Hij staat een groot deel van de tijd in de schuilstal en eet dus niet zoveel. Bovendien vergt de z.e. erg veel van hem, lijkt het. DA ziet geen cushing bij hem en ik herken eigenlijk ook geen symptomen van cushing. Het is en blijft lastig, Ik zou bij gelegenheid eens bloed kunnen laten controleren, maar waarop?
Da denkt dat de z.e. de boosdoener van alles is, dus ik zou ook kunnen kijken hoe het in het najaar gaat.