Katje thuis houden, ben helemaal radeloos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Katje thuis houden, ben helemaal radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 16:22

Hallo allemaal,

mijn ouders en ik weten gewoon niet meer wat we moeten doen.. 2 jaar terug (28 september) kwam er een heel lief katje bij ons in de tuin rond wandelen, vrij mager en geen halsbandje. Hij bleef maar bij ons wandelen en wandelde zelfs naar benen en legde zich neer op de grond alsof hij er al jaren woonde. We merkte wel dat hij wat ouder was dus we dachten: die is zeker wat dement en kan zn huisje niet meer vinden.

Overal briefjes opgehangen, advertenties, niemand die reageerde. Dus hebben wij hem gehouden totdat de gene waarvan hij was hem zou op komen halen. Natuurlijk konden we hem naar het asiel brengen maar hij voelde zich zo thuis en vond het zo fijn dat het eerlijker tegenover hem was dat wij hem zouden houden. Uiteraard kon de eigenaar zich altijd nog komen melden, maar tot op de dag van vandaag echt nog niks gehoord. Eigenlijk is hij nu gewoon van ons.. maar goed de eigenaar kan altijd nog langs komen uiteraard.

Jules (zoals wij hem genoemd hebben) is echt ontzettend lief en aanhankelijk. Hij laat zich door iedereen aaien en oppakken hij vind alles goed. Heeft nog nooit een nagel naar iemand uitgehaald, zeurt nooit en slaapt altijd heel lief bij je. Uiteraard mag hij altijd naar buiten, en normaal gezien was hij ook dan al binnen 1 of 2 uurtjes terug. Nu merken we de laatste tijd dat hij echt halve dagen tot soms 3 kwart van de dag weg is. De achterburen zien hem erg vaak, en vaak staat hij zelfs te miauwen bij de achterburen voor de deur! Dan komen ze hem altijd thuis brengen.

We denken dat Jules helemaal de weg kwijt is en oke, als hij echt weg wilt kunnen wij daar niks aan doen. Maar hij is zo lief en we willen hem zo graag bij ons houden. Nu wil ik proberen het nog aangenamer voor hem te maken.

- Dagelijks staat er onbeperkt nat en droog voer en een bakje water (meestal drinkt hij uit de visvijver)
- Een tussendoortje is altijd welkom bij hem, vaak krijgt hij biefstuk (ongezouten en niet gebakken dus echt speciaal voor hem gekocht)
- Snoepjes van wiskas (die temptations voor de mensen die het kennen)
- overal plaats voor lekker te slapen, wollen mandjes, 4 bedden, banken, stoelen noem maar op
- Genoeg aandacht, en met name in de middag. Overdag zijn we er niet (ivm werk en school)

Hoe kan ik het Jules zo fijn mogelijk maken dat hij toch hier wilt blijven.. het lijkt me zo erg als hij een dezer dagen gewoon niet meer thuis komt ;(

Mijn tante en oom zeiden al, hou hem eens 3 dagen goed binnen. Maar dit vind ik ook best zielig omdat hij gewend is veel buiten te zijn...

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Katje thuis houden, ben helemaal radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:31

Geen tip vwb het niet weglopen.
Wel wat betrefthet voer; zet natvoer niet onbeperkt neer, zeker niet met deze temperaturen, wordt er niet frisser op namelijk ;)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:34

Ik kan niet echt uit jouw verhaal opmaken of de kat nu dement lijkt te worden of gewoon veel buiten wil zijn.

In het eerste geval zou ik hem eens meenemen naar de da, dan kan die controleren of die dement/oud aan het worden is, misschien wordt hij wel blind en kan thuis daarom niet zo goed vinden.
Je zegt dat het een aanloper is, hebben jullie hem destijds gecontroleerd op een chip? Enig idee hoe oud hij is?
Als hij echt zijn thuis moeilijk terug kan vinden kan je misschien eraan denken om de tuin te omheinen oid zodat hij lekker naar buiten kan, maar niet rond kan dwalen.

Mocht het gewoon zo zijn dat het een echte buitenkat is, dan kan je er weinig aan doen denk ik. Wij hadden eens een half wilde kat, die kwam ook wanneer hij wou en bleef gerust een aantal dagen weg. Die zou gillend gek zijn geworden als we hem opgesloten hadden en daarna zeker niet meer terug zijn gekomen..

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieƫrt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:35

Geef eens geen onbeperkt natvoer meer, maar vind iets dat ze heeeeel lekker vindt en geef dat op vaste tijden en maar een beetje, zodat het interessant blijft.

Mijn katten moeten ook overdag binnen zijn ivm de kipjes die dan hun scharreltijd hebben, maar 's morgens voor mijn werk gaat de achterdeur even open. Eentje kan de tuin uit en eentje niet (de katten dan he, niet de kips) en ik lok ze telkens weer naar binnen door ze natvoer te geven. Ze vinden dat zo lekker, en ze krijgen maar zo'n beetje dat ze er voor aan komen rennen. En dan snel de achterdeur dicht, muhahaha.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Re: Katje thuis houden, ben helemaal radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:56

Volgens mij kom Jules niks te kort zo te lezen,maar ik merk aan mijn katten dat ze nu ook veel meer en langer buiten wandelen.Is niet raar met het mooie weer.
Wat te doen aan het mauwen bij de verkeerde deur geen idee,denk dat je dat er toch nooit uit kan halen.Zelfs niet met gouden mandjes.
Wat hier thuis ook wel werkt is vaste voer tijden.Nou ja in de ochtend voer en eind avond.De katten weten dat dus blijven vaak in de avond rondom het huis.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:02

Even een gekke vraag he..het huis waar hij stond te miauwen, was dat rond zijn aanloop periode niet toevallig leeg of nieuwe bewoners? Kan best dat hij van zijn nieuwe adres naar zijn oude adres is gelopen, maar er niemand meer was ;) (en de chip al laten checken bij de DA?)

Mijn kat is sinds 5 november vermist en wij zijn intussen ook verhuist...afschuwelijk gevoel..en dan hoop ik maar dat hij het net zo goed getroffen heeft als Jules..en ook wij hopen dat hij nog thuiskomt en dan zal degene waar hij nu zal wonen wellicht erg verdrietig zijn, maar die heeft dan toch echt pech, onze gaat mee naar huis ;) (tenzij hij het daar zo vreselijk fijn heeft en niet mee wilt, das ander verhaal).

Als de kat echt dement is, dan moet je hem in bescherming nemen tegen ongelukken al sje het mij vraagt, zodat hij alleen nog maar in de tuin kan komen..als dat het niet is, meid hoe afschuwelijk ook..soms zoeken katten gewoon een nieuw thuis uit en wie zijn wij dan om ze maar binnen te houden? Mss hard, maar zo denk ik erover bij een buitenkat..om de kat die vrijheid te ontnemen, nee dat zou ik erg sneu vinden.

Succes.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Katje thuis houden, ben helemaal radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 22:40

Het huis waar hij stond te miauwen daar wonen mensen al meer dan 35 jaar. En die hebben hem nooit gehad dat is idd al uitgesloten

We zijn idd bij de dierenarts geweest maar er viel nergens een chip te vinden. Wel vond de dierenarts hem gezond uit zien dus het was duidelijk dat hij van een baasje afkwam.

Ik wil de tuin liever niet afzetten, tuurlijk hij kan dan lekker buiten zijn maar hij heeft niet veel. En die klimt denk ik gewoon over alles heen.

Hij is vanmiddag gewoon lekker buiten geweest en uit eigen wil naar huis gekomen, heeft een flink stuk biefstuk gehad en ligt nu lekker te slapen bij mij op bed! Als het de komende weken zo blijft zou ik erg blij zijn :j We hebben besloten hem gewoon zijn gang te laten gaan. Als hij niet meer wilt en niet meer terug wilt komen dan is het maar zo...