Blijft deze 3 jarig ruin van Wynton zo klein?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Blijft deze 3 jarig ruin van Wynton zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 09:00

Ik ben opzoek naar een paard en gister avond wezen kijken bij een 3 jarige ruin van Wynton. Hij spreekt mij enorm aan qua type en nog meer qua bewegingen! Het enige probleem is dat hij nu 1.60 m meet en wat "ponyachtig" toont. Hij is van 12 mei 2009. Wynton is 1.71 maar weet eigenlijk niet of hij groot of klein fokt. De moeder van de ruin Felicity (v. Adamo NRPS) is 1.62.

Wat denken jullie, wordt hij nog wat meer paard en komen er nog wat centimeters bij?



Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Levita30 op 23-08-12 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Re: Blijft deze 3 jarig ruin van Wynton zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:03

Hij is nu 3 jaar en 1.60m? Dan word hij geen 1.70 hij zal zo rond de `1.64m blijven hangen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Blijft deze 3 jarig ruin van Wynton zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:17

Aangezien het jouw paard (nog) niet is, mag je eigenlijk geen eens een foto plaatsen :P In de help staat hoe foto’s plaatsen werkt.

Er zullen nog wel centimeters bij komen, maar ik denk dat je dan 'blij' moet zijn als hij 1.65 wordt. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, er zijn ook uitzonderingen dat ze alsnog >1.67 zijn. Maar goed dit zijn dus echt uitzonderingen. Hier komt nog wel wat bij hoor, maar 1.71 worden geloof ik zeker niet.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Blijft deze 3 jarig ruin van Wynton zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:20

Ik heb een 2,5 jarige ruin gehad van 1.58 (ik ben klein en hoefde geen grote, deze was daarbij mooi en betaalbaar, omdat hij zo klein was), toen hij 6 was was hij 1.68. Het kan dus dat er nog heel wat bij komt, maar het is zeker geen garantie. Wil je toch eigenlijk een paard boven de 1.65, dan zou ik nog even verder zoeken. :)

lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:25

Mijn eerste paard kocht ik als bijna 4 jarige. Hij was toen 1.71 m. Op zijn 8e was hij 1.78 m.... :+
Dus paard nr. 2 zou ook wel zo gaan, dacht ik... :z Want Velaz was 2,5 jaar toen ik hem kocht. Hij was toen net 1.60 m. Op dit moment is hij 10 jaar en hmmm, ik zeg dat hij 1.61 m is, maar waarschijnlijk is er nooit een cm bovenop gekomen :( .

Het blijft dus altijd gewoon afwachten. Ik ben met allebei mijn paarden superblij. Mijn kleintje oogt weliswaar niet klein, dus dat scheelt. Maar ook ik viel voor zijn bewegingen en zijn karakter. En ik wil hem nooit meer kwijt...dus.... Veel succes en wijsheid.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 09:29

Sammie schreef:
Aangezien het jouw paard (nog) niet is, mag je eigenlijk geen eens een foto plaatsen :P In de help staat hoe foto’s plaatsen werkt.


Oh, dat wist ik niet, maar de verkoper weet er van en is ok.... ik weet niet of dat uit maakt?

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Blijft deze 3 jarig ruin van Wynton zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 09:31

Jee.... zo lastig.... vind hem zo gaaf maar wil wel de dressuursport in. Moet zeggen nu ik naar de foto kijk, valt het me mee, maar als je er naast staat......

linda412
Berichten: 31
Geregistreerd: 30-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:32

hij kan nog groeien
Ik heb een merrie zelf gefokt en die was toen ze 3 was ook ronde de 1.60 en nu een jaar later is ze rond de 1.70 en beide ouders zijn rond de 1.65.
maar ja het geeft geen garantie

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:33

Ik denk ook dat als hij helemaal is uitgegroeid dat Hij rond de 1.65 blijft hangen, Ik vind het wel een schatje hoor <3 op de foto vind ik hem er nog wel iel en puppyachtig eruit zien :$

lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:34

Misschien moet je ook even naar jezelf kijken... Hoe groot ben je zelf (en hoe massief :o ;) )
Ik ben zelf 1.75 m en ook niet een dunne spriet (helaas). Toch is het beeld niet heel erg verkeerd. Ik heb nog nooit een opmerking gehad tijdens wedstrijden (en ben er ook beslist nog nooit door benadeeld) en als mensen horen hoe groot hij is, slaan ze soms stijl achterover omdat ze dachten dat hij groter was.
Mijn ukkie was met 2.5 echt een pony. En het is nu nog dat wanneer ik er naast sta, hij zo naar ponypark Slagharen zou kunnen (dat beeld geeft hij..... }:0 ). Maar tijdens het rijden is het echt wel een paard.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:37

Keuze simpeler maken:
Als je echt een groter paard wilt (richting 1.70m), kijk dan verder, er zijn nog genoeg leuke paarden.
Wil je een groter paard, maar is het ook geen ramp als die wat kleiner blijft, dan blijft deze een optie.

Je zult natuurlijk altijd verhalen hebben van paarden die toch nog flink gegroeid zijn na hun derde, maar gemiddeld genomen zijn driejarigen toch relatief uitgegroeid. Kan uiteraard nog twee centimeter bijkomen, maar meestal beginnen paarden dan in de breedte uit te zwaren.

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:39

tja natuurlijk geen garantie hoeveel hij nog groeit..

De mijne is van 168 naar 174 gegaan in 2 jaar tijd..
Dus het kan altijd..
maar ik denk, als hij nu rond de 160 is, hij hooguit maar 164 zal worden..

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:40

Ik heb genoeg paarden gehad (wel vaak ruinen en hengsten) die tot 5 jaar nog gegroeit zijn. Mijn merries waren rond 4 echt wel uitgegroeit op een laat rijpe na. Maar dan heb je het over 2/3 cm en geen 10.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 09:42

Jullie hebben wel gelijk......

Ik vind het persoonlijk niet erg. Maar zelf ben ik wel 1.80 m maar weeg 70 kg. Zelf heb ik geen moeite met het rijden van kleinere paarden. Momenteel rij ik een merrie van 1.64 m in het Z. Maar zij toont juist wat groter.

BenteAmy

Berichten: 110
Geregistreerd: 30-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:45

Ruinen groeien wel langer door dan merries, maar ik denk ook dat de kans erg klein is dat hij groter dan 1,65 wordt. Ook omdat hij best al wat schoft heeft. Weet je of het het eerste veulen van de moeder is? Mij is geleerd (en ik heb de ervaring..) dat die vaak kleiner blijven. Als ze meer veulens heeft gekregen, kun je gelijk vragen hoe groot die zijn geworden.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Blijft deze 3 jarig ruin van Wynton zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 10:01

Is zeker niet de eerste, is ook de moeder van de goedgekeurde hengst Sambezi (v. San Remo) NRPS en die is uit 2004 en 1.69

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:16

BenteAmy schreef:
Ruinen groeien wel langer door dan merries, maar ik denk ook dat de kans erg klein is dat hij groter dan 1,65 wordt. Ook omdat hij best al wat schoft heeft. Weet je of het het eerste veulen van de moeder is? Mij is geleerd (en ik heb de ervaring..) dat die vaak kleiner blijven. Als ze meer veulens heeft gekregen, kun je gelijk vragen hoe groot die zijn geworden.


Ruinen groeien langer door hengsten maar groeien ongeveer net zo lang door als merries. Hengsten gaan vanwege de hormonen meer de breedte in(spiermassa).

Is deze 2,5 of al 3 geweest en in het werk?

Als hij al 3 is en al in het werk is zou ik de gok niet nemen. 180 op zo'n klein dames paardje vindt ik geen gezicht...maar dat is verder aan jou natuurlijk.
Stokmaat is overigens niet alleen belangrijk of het mooi staat. Een paard met een brede rug en veel rompdiepte maar weinig stokmaat kan soms mooier staan dan een grote met weinig rompdiepte en een smalle rug.

Edit, ik zie dat hij echt al 3 is....hmmmm. ja is een gok. Voor hetzelfde geld krijgt hij er nog 8 cm bij.

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: Blijft deze 3 jarig ruin van Wynton zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:19

Nou, denk dat het vooral van paard tot paard afhangt. De mijne was 1m61 toen'ie 3 was, hij is blijven groeien tot z'n 8e (laatbloeier :D ) en nu is'ie 1m71.. Dus ja..

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:00

Heb je hem echt zelf gemeten of zeggen ze dat hij 1.60 m. is?

Hij gaat gegarandeerd nog groeien. Sowieso groeit een 3 jarige nog door tot zeker 6 jaar maar deze toont idd nog heel jeugdig. 1.65 m. moet hij wel halen als hij nu 1.60 m. meet.

Maar als jij zegt dat hij zo klein is als je ernaast staat, zou ik toch zelf maar even nameten. 1.60 is geen probleem, 1.58 m. zou ook nog geen ramp zijn maar 1.55 m. zou ik niet aandurven.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Blijft deze 3 jarig ruin van Wynton zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:18

Je kan met een touwtje kijken wat er nog bijkomt ongeveer.
Neem een strotouwtje en begin bij net onder de kogel van het voorbeen, dan omhoog tot elleboog/oksel. Haal dan het touwtje van de kogel omhoog en leg het vanaf de elleboog naar de schoft, alles wat je overhoud komt er nog bij.
Hoop dat ik het goed uitleg, mijn trainer doet dat altijd en het is nog nooit niet uitgekomen.
Mijn merrie was 1.74 op dik twee jaar aan de hand van het touwtje kan ik rekenen op +- 1.80m.
Ik ben ook heel lang en heb gewoon echt een flink paard nodig voor de dressuur.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Blijft deze 3 jarig ruin van Wynton zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:22

mijne was op 1,5 jaar zo'n 1,45 nu op 5 jarige leeftijd is ze 1,55 terwijl ze gezien der ouders makkelijk boven de 1,60 had moet komen.
als ik met het touwtje meet zou er ook nog wat bij moetten komen.
toch geloof ik er niet meer in, en ben dolgelukkig met me Epony :D

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:28

Hmm ik zou het er niet op gokken denk ik..

Al is mijn ruin ook wel flink gegroeid:

Afbeelding
Bij de aankoopkeuring, hier 4,5 jaar oud, 1.64 op papier

Afbeelding
Hier 7 jaar oud en zeker 1.68

Je moet niet vergeten dat ze nog wel veel meer paard worden :j

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Blijft deze 3 jarig ruin van Wynton zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:31

Denk dat je je niet rijk moet rekenen, vind hem al redelijk mooi gebouwd, wel wat jong, maar mooi. Mijn 3 jarige was veel schots en schever. De mijne groeide tussen zijn 2,5 jaar en 4 jaar zo'n 6cm en verwacht dat er nog wel wat bij komt

Hoe oud was hij dat hij geruind was? Dat schijnt ook wat te schelen toch?

Maar ik denk als dit paardje de 165 haalt hij mooi van maat is. Volgens mij wordt het wel een lekker rond gespierd kereltje namelijk :D

Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Re: Blijft deze 3 jarig ruin van Wynton zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:26

percyleen, vind het jou paard niet groter lijken op de foto's eerlijk gezegt. De foto waar jij hem al in bezit hebt is van beneden genomen en dan lijkt een paard al gauw groter.


Wij hebben jaarlijks diverse jonge paarden op stal en de ervaring leerd dat paarden na hun 3e levensjaar niet extreem veel meer groeien uitzonderingen daar gelaten.
Hij zal door ontwikkeling van de schoft en het uitdijen groter gaan lijken, maar verwacht niet dat hij boven de 1.65m zal uitkomen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Blijft deze 3 jarig ruin van Wynton zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:31

Zonder vergelijkend materiaal op de achtergrond is een stokmaat op een foto niet te schatten :+ Die foto in het gras is mooi, maar je kan er weinig overzeggen. Als je had gezegd dat ie 1.80 was had ik het ook wel geloofd.
Citaat:
Oh, dat wist ik niet, maar de verkoper weet er van en is ok.... ik weet niet of dat uit maakt?
Als de verkoper er toestemming voor heeft gegeven, mag het natuurlijk wel :)