Waar leadrope laten bij VD oefeningen als buiging/comliment

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ileton
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-11

Waar leadrope laten bij VD oefeningen als buiging/comliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 20:22

Hallo allemaal,

De titel is misschien een beetje raar, maar het is wel precies wat mijn vraag is :j

Ik doe met mijn pony aan grondwerk en vrijheidsdressuur. In een 'training' wissel ik dit wat af, omdat ik dan zijn concentratie er heel goed bij kan houden.

Maar.. ik heb een praktisch probleempje.. Ik werk met grondwerk met een leadrope (4m), en tijdens VD oefeningen als buiging/compliment (en straks natuurlijk ook knielen e.d.) zit dat touw in de weg. Ik kan hem bij mij thuis wel af doen bij deze oefeningen (we zijn nog niet ver genoeg om helemaal in vrijheid te werken), maar dan moet ik hem in het zand gooien en dat is niet handig i.v.m de knip (daar komt dan zand tussen). Eigenlijk wil ik hem ook gewoon aan kunnen laten, voor als ik eens op een andere locatie oefen. Op de grond leggen vind ik gevaarlijk (stapt hij makkelijk op bij het omhoogkomen uit het compliment en kan ik niet snel vastpakken als hij schrikt oid), maar als ik hem op zijn rug leg, dan glijdt hij er af. Met een halstertouw had ik daar nooit problemen mee, dat legde ik net achter zijn schoft en dat bleef goed liggen, maar nu met die leadrope werkt dat niet meer -O- .

Wie heeft dé tip voor mij, zodat ik de leadrope veilig en snel weg kan werken voor dit soort oefeningen?!

Ik ben benieuwd!

NikkivanOlst

Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Waar leadrope laten bij VD oefeningen als buiging/comliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:07

Over de rug halen dubbel om de hals slaan en daar laten? Of terug naar halstertouw gaan :p

Yanne_RP

Berichten: 1054
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Brabant

Re: Waar leadrope laten bij VD oefeningen als buiging/comliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:05

over de rug gooien net als hierboven al werd gezegd ! (:

Ileton
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Waar leadrope laten bij VD oefeningen als buiging/comliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 19:40

Als ik het over de rug gooi, dan glijdt het eraf met het compliment.. Of maken je het op de een of andere manier vast?
En teruggaan naar halstertouw is niet handig, omdat ik het tussen de grondwerkoefeningen door doe, en daar heb ik mijn leadrope voor nodig..

Ik vond mezelf al zo slim door mijn zweepje alvast om te wisselen voor mijn stick, zodat ik niet een stick én zweep vast had. Om nou ook nog met leadrope én halstertouw te gaan lopen.. :+ Misschien moet ik het gewoon om zijn buik vastbinden :p

Aestrith

Berichten: 270
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Aruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:43

Je slaat het om de hals en legt er een knoop in, zodat je een ring om de hals hebt zegmaar. Als je touw heel lang is gewoon 2x om de hals heenslaan. Dan zorg je gewoon dat het stuk tussen het halster en de knoop om de hals net lang genoeg is dat je er lekker mee kan werken, en natuurlijk niet zo strak dat het je pony 'vastzet'

Ileton
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Waar leadrope laten bij VD oefeningen als buiging/comliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 19:49

Bedankt! Ik ga nog eens wat uitproberen. Als ik het touw om de hals knoop heb ik namelijk vaak dat het richting zijn oren afzakt, waardoor hij er weer in kan gaan staan..

NikkivanOlst

Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Waar leadrope laten bij VD oefeningen als buiging/comliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:53

Of gewoon op de grond leggen :Y)
heb ik vandaag vaak gedaan :P

Ileton
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 19:56

Hm, dat vind ik en niet veilig, en hij wordt vies en stug.. (hij is toch van wat mindere kwaliteit dan ik gehoopt had, dus kan niet zoveel hebben aan viezigheid/wasbeurten ben ik bang.. Ik denk dat hij dan snel lelijk wordt.)

We moeten maar hard gaan oefenen op het werken in vrijheid ben ik bang! (of een oprol-systeem op zijn rug maken, zodat hij netjes in- en uitrolt :') )

NikkivanOlst

Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Waar leadrope laten bij VD oefeningen als buiging/comliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:04

Hahaha _O-

Veilig is idd anders, maar over de hals hangen en dat hij er dan afschuift kan ook goed link zijn :)

Ileton
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Waar leadrope laten bij VD oefeningen als buiging/comliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 20:09

Precies, dus dat is ook niet echt een optie..
En ik wil niet dat hij op probeert te staan vanuit het compliment en dat hij dan op zijn touw staat waardoor zijn hoofd niet omhoog kan ofzo (ziet allerlei doemscenario's voor zich).

Hoe doe jij het bijvoorbeeld met zitten? Dan kun je het touw ook niet op de grond laten liggen lijkt me..
Steigeren lijkt me ook doodeng met zo'n touwtje ertussen, bang dat hij zijn lijf iets draait waardoor hij zijn been over het touw slaat oid..

Ik hoopte dat iemand hier een goede oplossing voor had. Zijn mijn pony en ik nou als enige zo klunzig?

Anoniem

Re: Waar leadrope laten bij VD oefeningen als buiging/comliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:40

Ik heb 't zelfde en haal 'm er gewoon af, paard blijft toch wel bij me. Eventjes aan de kant gooien en daarna gewoon weer eraan klikken, heel eenvoudig!