''wilde'' poes te slim voor de val...ideeen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

''wilde'' poes te slim voor de val...ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:08

ik sta sinds bijna 2 maanden bij mensen met 1,5 hectare land met mijn pony,s.
mag daar het land gebruiken omdat er niks mee gedaan word.

nu hebben zij vorig jaar dit land en huis gekocht omdat de oude eigenaren naar een rusthuis gingen.
de oude eigenaren hebben heel veel katten gehad en die zijn vorig jaar gevangen en naar een asiel gegaan.
echter kregen ze 1 lapjes poes niet te pakken,die loopt dus nog steeds rond.

1 poes vinden we niet erg maar 1,5 week geleden zag ik haar op een afstand en toen bleek dat mevrouw hoogzwanger is!
nu kan ze elk moment bevallen en gisterenochtend is de dierenambulance gekomen om een val te zetten met wat vlees erin.
vanmorgen nog steeds de val leeg en vanmiddag ook,voer is niet eens aangeraakt.

poes is gewoonweg te slim om erin te gaan.

het gaat hier niet echt om een hele wilde poes,ik kan gewoon tot een halve meter bij haar komen zitten zonder dat ze zich druk maakt.
maar dichterbij dan dat gaat niet maar ze raakt niet in paniek.

heb dus tegen de mensen van de dierenambulance gezegt dat ze best tam te krijgen is met voer en liefde en aandacht.
als ze een echte wilde poes was geweest dan weten we allemaal wat er met haar zou gebeuren.


maar zijn er hier mensen met ideeen om de poes te lokken?

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: ''wilde'' poes te slim voor de val...ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:20

Zou het eigenlijk niet weten, misschien helpt het als je gewoon kattenbrokjes weglegd? neem aan dat ze dat altijd kreeg? of met zo'n pak rammelen ofzo?

Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

Re: ''wilde'' poes te slim voor de val...ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:23

ik mag van geluk spreken als ik haar 2 x per week zie,maar er staat nu een val met vlees op de plek waar ik haar sinds 2 weken vaak zie rondhangen en waar ze ligt te slapen.
ben bang dat ze inmiddels is gaan bevallen,heb haar gisterochtend gezien op haar plekkie en toen ging ze rustig weg en verstopte ze zich.
sindsdien niet meer gezien.

8AngelEyes8

Berichten: 482
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:28

Wij hebben hier ook 8 katten weg laten vangen.. (Oudere dieren met kittens van een week of 6)

Dierenbescherming had de kooi gezet en we hebben om het half uur gekeken.. Niets..
De val bleek niet goed scherp afgesteld kwam ik later achter..

Kooi scherp gezet, deken er overheen dat het een knus hokje word en in de bosjes gezet waar we ze vaak zagen lopen..
Vers vlees erin wat je goed ruikt, en 6 katten op 1 avond..

Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

Re: ''wilde'' poes te slim voor de val...ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:29

ik denk zelf dat ze de val nog herkent van vorig jaar,ze is best slim.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:30

Als je op een halve meter afstand kan komen is het dan niet mogelijk om haar zelf te vangen?

deken eroverheen gooien/aantal mensen eromheen en in een hoekje drijven/groot schepnet?

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:31

Wij hebben hier al jaren een kat rondlopen die nergens thuis hoort. Hij was eerst heel schuw en niet te benaderen. Wij hebben hem elke dag wel eten gegeven maar geen pogingen gedaan om hem te pakken. Na een tijdje werd hij steeds aanhankelijker en konden we hem aaien. Nu is ie zo mak als een lammetje en kunnen we hem gewoon oppakken e.d. Hij mag hier overigens gewoon blijven, we voeren hem elke dag en hij is gecastreerd en vermaakt zich prima.

Maar goed, die bij jou krijgt kleintjes en ik kan me voorstellen dat je die liever ergens onder dak hebt. Misschien moet je wat ander lekkers in de kooi verstoppen. Ik heb vroeger ook wel verwilderde katten gevangen met een vangkooi, dat lukte uiteindelijk wel. De kooi misschien op een andere plek neerzetten, dat wil ook nog wel eens helpen en echt vlees erin doen.

Succes in iedergeval, hoop dat het lukt!

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:31

Geef je ze voer?
Zo ja, dat wegzetten! Dan krijg ze honger, dan gaan ze meestal wel de val in om te eten :)

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:32

Misschien kun je een soort huisje van de val maken? Wat van dat catnip erin en het voer in de val laten.
Misschien wat stro en een dekentje , dat het er al wat aantrekkelijker uitziet..
Is maar een idee, weet niet of het werkt.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:33

blikvoer ruikt meer als vlees.

Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

Re: ''wilde'' poes te slim voor de val...ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:37

ze heeft nu blikvoer staan in de val ja.

sinds die mensen vorig jaar vertrokken zijn krijgt ze van niemand meer gevoerd maar er is genoeg te jagen hier.
en dat doet ze ook goed,maar we willen gewoon niet nog meer katten verwilderd rond hebben lopen.
dat word van kwaad tot erger.

ik zou haar graag zelf hebben meegenomen maar ik heb maar een kleine woonruimte en al 2 katten dus dat is gewoon echt geen goed idee vandaar dat we de dierenambulance maar gebeld hebben.
en zo krijgt ze tenminste wel de goede zorg als ze haar kittens straks krijgt want ze is echt heel dik.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: ''wilde'' poes te slim voor de val...ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:10

Je hebt idd van die slimmeriken die dat heel goed onthouden. Maar wat soms werkt is een blikje tonijn, dat is voor de meeste katten onweerstaanbaar en ruikt nog veel sterker dan blikvoer.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: ''wilde'' poes te slim voor de val...ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:16

gerookte makreel.... werkt echt super, maar als ze haar jongen heeft gekregen, moet je eerst die zien te vinden :j

gerban
Berichten: 650
Geregistreerd: 28-07-11

Re: ''wilde'' poes te slim voor de val...ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:20

Sardientjes in tomatensaus vinden ze heel lekker.

Creatas

Berichten: 2366
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Parel van het zuiden

Re: ''wilde'' poes te slim voor de val...ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:55

Haringkoppen, zo te halen bij de visboer, draadje erdoorheen (ieeelll), aan de achter wand, en dan het luik goed scherp zetten.

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:01

Creatas schreef:
Haringkoppen, zo te halen bij de visboer, draadje erdoorheen (ieeelll), aan de achter wand, en dan het luik goed scherp zetten.

Naald & draad :D

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: ''wilde'' poes te slim voor de val...ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:05

poes kent wss de val nog van de andere vang pogingen, dan is het een kwestie van geluk en heel veel geduld. Succes

Shylah

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:33

Je zegt dat ze hoogzwanger is, dus ze zal op zoek gaan naar een warm knus plekje om haar nestje ter wereld te brengen, wellicht kun jij die creeëren in de vorm van een afgedekt krat met lekker voer erin (of een reismand met een deurtje, o.i.d. En deze op zo'n manier neerzetten dat ze jou niet ziet aankomen en dan sluit je gauw dat krat af. (zo in mijn hoofd klinkt dat heel makkleijk weet niet of dat in werkelijkheid ook zo soepel gaat haha!)
Het zal wat gemopper opleveren maar zo kun je haar dan bijvoorbeeld in een groter hok krijgen zodat ze genoeg ruimte heeft met haar kittens en de dierenbescherming kan haar dan ook meenemen als dat moet.

Ben benieuwd of je haar te pakken krijgt, succes!

Edit: ik bedenk me nu ook, als je dat wilt natuurlijk! Dat als je haar gevangen hebt, je haar laat steriliseren en dan kun je haar weer uitzetten rond het huis, ideale ongedierte verdelger en geen kittens meer. Maar ik kan me voorstellen dat je geen kosten wilt maken voor een kat die niet van jouw is, maar ik moest er ineens aan denken. :)

Creatas

Berichten: 2366
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Parel van het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:40

Daar zijn de evt zwerfkattenprojecten voor :j
Er wordt een inschatting gemaakt of moeders helemaal tam te krijgen is; kittens worden met haar in pleeggezin geplaatst en uiteindelijk het hele herplaats-riedeltje. Tenzij je moeders steriel best een plekje daar kunt gunnen.

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: ''wilde'' poes te slim voor de val...ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:17

gewoon proberen met beetje voer richting biiv. een schuurtje te lokken todat ze in die kleine ruimte gaat. Dan de ambu bellen dat ze moeten komen met vangstok want ze zit klein opgesloten dan en met vangstok moeten ze haar dan kunnen vangen. ;)

als moeder wild blijkt te zijn en te blijven dan worden ze idd meestal geholpen en stuk van een oor af en weer uitgezet. Dat oor is als teken dat het een geholpen wilde kat is.

Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 15:38

Shylah schreef:
Je zegt dat ze hoogzwanger is, dus ze zal op zoek gaan naar een warm knus plekje om haar nestje ter wereld te brengen, wellicht kun jij die creeëren in de vorm van een afgedekt krat met lekker voer erin (of een reismand met een deurtje, o.i.d. En deze op zo'n manier neerzetten dat ze jou niet ziet aankomen en dan sluit je gauw dat krat af. (zo in mijn hoofd klinkt dat heel makkleijk weet niet of dat in werkelijkheid ook zo soepel gaat haha!)
Het zal wat gemopper opleveren maar zo kun je haar dan bijvoorbeeld in een groter hok krijgen zodat ze genoeg ruimte heeft met haar kittens en de dierenbescherming kan haar dan ook meenemen als dat moet.

Ben benieuwd of je haar te pakken krijgt, succes!

Edit: ik bedenk me nu ook, als je dat wilt natuurlijk! Dat als je haar gevangen hebt, je haar laat steriliseren en dan kun je haar weer uitzetten rond het huis, ideale ongedierte verdelger en geen kittens meer. Maar ik kan me voorstellen dat je geen kosten wilt maken voor een kat die niet van jouw is, maar ik moest er ineens aan denken. :)


dat hebben we idd overwogen maar na een gesprek met de dierenambulance doen we het dus niet omdat er meer katten rondlopen van de buren.
ze is nu hoogste in rang omdat ze jongen kan krijgen ook,als ze dat niet meer kan zal ze dalen in rang en verjaagd worden en dat willen we dan ook weer niet.

Creatas

Berichten: 2366
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Parel van het zuiden

Re: ''wilde'' poes te slim voor de val...ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:46

Kan ze dan de poezenpil gevoerd krijgen?
Want anders blijf je straks met nestjes zitten. Desnoods toch vangen en elders steriel herplaatsen.
Ik vind het laten rondlopen van een vruchtbare kat eigenlijk ook geen optie...

Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

Re: ''wilde'' poes te slim voor de val...ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 15:51

nee en daarom willen we haar laten vangen,dan gaat ze naar het asiel die haar bij een pleeggezin plaatst waar ze de jongen kan zogen en dan word ze gesteriliseerd en krijgt ze een nieuwe baas.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: ''wilde'' poes te slim voor de val...ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:53

Als ze überhaupt nog tam kan worden, anders kan ze niet herplaatst worden

Creatas

Berichten: 2366
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Parel van het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:55

Het is jammer maar inderdaad de beste keuze (ook voor de kittens).
Er is al wel een pleeggezin vrij, die haar erbij kan hebben? Dat is momenteel bij onze regio nl drama (wachtlijst en noodoplossingen)..
En er de meeste (ook oudere) zijn wel tam te krijgen (met natuurlijk het nodige inzicht/respect voor een karakter wat wellicht gewoon niet knuffelig is), soms is het gewoon iets meer doorpakken en niet maandenlang lummelen tot het dier zelf initiatief neemt.