lijnzaadolie of zandweg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

lijnzaadolie of zandweg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 13:42

Hoiii

Ik hoorde dat je ook lijnzaad kan gebruiken ipv zandweg is dit ook echt zo?

Er word nu af en toe zandweg gegeven ik geef nooit lijnzaad.
Of is het wel goed dit af en toe ook erbij te geven?

Waar is het lijnzaad nog meer goed voor?

Geven jullie dit samen met slobber of gewoon over de brokken heen?
Kopen jullie dit in de supermarkt? Staat erbij hoelang enz het gekookt moet worden?

gr

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:44

Lijnzaadolie werkt alleen laxerend maar daar krijg je het zand er niet mee uit. Je kunt wel lijnzaad koken en dan voeren, dan krijg je een soort schuimprut die het zand mee neemt. Maar gewoon psyllium werkt altijd nog beter (Zand Weg is Psyllium vezels).

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Re: lijnzaadolie of zandweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:47

Op aanraden na een zandkoliek geven wij elke avond lijnzaadolie en het helpt echt :j
Er zit geen zand meer in de mest en de vacht gaat ook glanzen :)

deruijter

Berichten: 1581
Geregistreerd: 21-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:48

Ik weet totaal niet wat Zandweg is maar lijnzaad werkt héél erg goed bij onze paarden.
Ze krijgen een glanzende vacht, meer energie en het helpt mee aan een goede conditie.
Wij gooien het gewoon over de brokken heen.
En we kopen dit in grote jerrycans ik weet alleen niet in welke winkel.
Als je het kookt, hoeft het niet te lang gewoon een minuut goed door laten koken en daarna af laten koelen.
Succes.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 13:52

Maar zit er nu wel of niet verschil tussen lijnzaad olie en zelf koken van je lijnzaad?

Dit is de zandweg die gegeven wordt
http://www.medpets.nl/zandweg/
Dan heb je een idee deruijter.

We hebben ook een fles staan met lijnzaadolie paar keer in de week scheutje over het voer heen.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 22-08-12 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: lijnzaadolie of zandweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:54

Olie lijkt me idd te glad om zand mee weg te krijgen
ik voer regelmatig het gekookte slijmprutje tegen mijn zandetend shetje

Daar zit zeker verschil in, de olie is olie en het gekookte lijnzaad is plakkerig waar het zand aan blijft kleven

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:55

Die van mij krijgen een dikke nek van lijnzaadolie, dus ik voer het niet meer bij. Persoonlijk zou ik voor psyllicumvezels gaan, dat zit ook in zandweg en is een stuk goedkoper.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 13:56

En waar koop je lijnzaad wat je zelf moet koken?
is dit ook verkrijgbaar in de supermarkt of moet je daarvoor naar een speciale winkel.
We hebben wel een welkoop en een molen waar je van alles kunt krijgen.

Goedkoper?
Vond zandweg altijd al prijzig :)
Maar lijnzaad is dus ook best prijzig?

Soms weet je gewoon niet meer van je een paard moet geven er is zoveel op de markt.
Hij vind altijd wel alles lekker wat hij buiten zijn normale voer krijgt.
Dus vind wel leuk af en toe iets lekkers te geven maar liefst ook verantwoord.
Af en toe krijgt hij ook senioren slobber van masters je wilt niet weten hoe gek hij daar op is.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 22-08-12 14:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:57

Lijnzaad olie is gewoon OLIE, glijdt over het zand, kortom doet voor het zand niks.
Lijnzaad koken krijg je een schuimprut die het zand meeneemt uit de darmen.

Psyllium wordt ook een soort dikke prut die ook nog eens plakt, die neemt het zand dus nog beter mee.

Ik gaf altijd Sand Clear maar ga nu Zand weg proberen ivm de prijs.. Ben benieuwd. Enige verschil is dat Zand Weg geen suiker heeft en dus minder snel gegeten wordt.

Voor een pot Sand Clear betaal ik via het internet zo'n €40,- , via DA €35,-.
Voor een zak (zelfde hoeveelheid) Zand Weg zo'n €16,- dus is wel aantrekkelijker.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 13:59

Ja zag net via internet zakken zandweg ja met plaatje zoeken. Wij hebben dus van excellent daar betaal je wel meer voor dan die zakken.
Dankjewel voor je uitleg en voor alle reacties!

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:00

Ik koop het altijd in een dierenzaak waar ook voer voor vogels,schapen ect verkocht wordt.
Zit gewoon in een zakje en kost geen fluit.

Heb me laten vertellen dat gekookte lijnzaad ook super werkt voor de vacht.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:04

zoals focussed zegt, (lijnzaad)olie neemt geen zand weg zorgt hooguit dat alles wat beter schuift in de darmen en dan nog. Lijnzaadolie is volledig verteerbaar en dus niet te vergelijken met paraffineolie, want deze komt er gewoon terug uit langs achteren.
Lijnzaad zelf vormt na koken ook een slijmerige prut die het zand in de darmen kan binden, maar in mindere mate als de psylliumzaadjes. Neemt niet weg dat het preventief een goede aanvulling in het rantsoen is.

ik haal gewoon lijnzaad bij de veevoerhandelaar, ik kan dan kiezen hoeveel kilo ik wil (staat bij het vogel/duivenvoer) of ik haal lijnzaadvlokken bij AVEVE (vroeger boerenbond), dit is gekookt lijnzaad dat weer gevriesdroogd is. Dus je hoeft het zelf niet meer te koken en het heeft toch nog de "zwellende" en slijmende werking bij contact met water. dit kost +/- 3.50 voor 3kilo en je voert zo'n 100g/dag.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:06

Lijnzaad kocht ik altijd bij de drogisterij bij mij in het dorp voor als ik slobber ging maken.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:07

Ik zou gaan voor zandweg, dan krijg je zo snel mogelijk en zo veel mogelijk zand mee weg.

Lijnzaad is goed om na een kuur van zandweg om goed bij te houden dat er niet opnieuw zand zich gaat verzamelen in de darmen.

Volgens mij is het wel dikmakend, als dat het geval is dan zou ik wel oppassen voor te vaak en te regelmatig lijnzaad geven. Als je maar af n toe geeft dan werkt het natuurlijk niet tegen zand in de darmen.

Maar het is inderdaad super voor de vacht.

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:08

Bij een grotere voerhandel, is niet zo duur hoor, stuk goedkoper dan olie in elk geval
Werkt ook goed tijdens het verharen en ze gaan er mooi van glimmen

Strohalm
Berichten: 141
Geregistreerd: 16-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:09

Op aanraden van de dierenarts geef ik gekookte lijnzaad en gewelde tarwezemelen ter preventie van koliek.
Een klein kopje per dag lijnzaad en een half ons zemelen.
Het lijnzaad maal ik eerst in een electrische koffiemolen. Dan kook ik het met een flinke hoeveelheid water. Ik moet het 20 minuten laten koken ivm het blauwzuur dat dan verdwijnt. Ook moet ik het elke dag koken en mag het niet voor een paar dagen tegelijk maken.
Na het koken gooi ik er een half ons zemelen bij met nog een flinke hoeveelheid warm water.
De zemelen moet ik laten wellen zodat ze geen vocht meer uit de darmen kunnen onttrekken (wat anders weer tot verstoppingskoliek zou kunnen leiden).
Ze vinden het hier heerlijk.

@capopjekop: hoe bedoel je een dikke nek? Een speknek (dus dik) of een opgezette nek (vocht bijvoorbeeld)?

Ik betaal trouwens bij de Welkoop zo'n € 6,00 voor 5 kg lijnzaad. Daar doe ik ruim een maand mee.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:13

petitparis schreef:
zoals focussed zegt, (lijnzaad)olie neemt geen zand weg zorgt hooguit dat alles wat beter schuift in de darmen en dan nog. Lijnzaadolie is volledig verteerbaar en dus niet te vergelijken met paraffineolie, want deze komt er gewoon terug uit langs achteren.
Lijnzaad zelf vormt na koken ook een slijmerige prut die het zand in de darmen kan binden, maar in mindere mate als de psylliumzaadjes. Neemt niet weg dat het preventief een goede aanvulling in het rantsoen is.

ik haal gewoon lijnzaad bij de veevoerhandelaar, ik kan dan kiezen hoeveel kilo ik wil (staat bij het vogel/duivenvoer) of ik haal lijnzaadvlokken bij AVEVE (vroeger boerenbond), dit is gekookt lijnzaad dat weer gevriesdroogd is. Dus je hoeft het zelf niet meer te koken en het heeft toch nog de "zwellende" en slijmende werking bij contact met water. dit kost +/- 3.50 voor 3kilo en je voert zo'n 100g/dag.


Bedoel je die harde brokken van lijnzaad? nou ik vind het pure geld verspilling, hoe lang ik het ook weekte in water, gewoon om te zien of het slijmerig wordt en hoe het er uit zou zien als het eenmaal opgegeten is en in de maag/darmen komt.

T is gewoon een prut maar niet iets wat zand wegkrijgt, is net geweekt zemelen ter vergelijking.

Hooi is ook heel goed tegen zand, dat is een stevig iets en duwt en neemt ook de zand mee weg.

Zoveel mogelijk voorkomen is beter, geen hooinet of wat dan ook op de zandbodem, ze eten toch altijd restjes hooi van het zandbodem, en zorg ervoor dat ie geen behoefte heeft aan zandeten, door liksteen te geven en mocht ie er niet naar omkijken dan maar zeewier door het voer heen doen.

Dat heeft goed geholpen bij een paard van een stalgenoot vroeger, die poepte echt zand, zoveel had ie ervan gegeten, vreselijk.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: lijnzaadolie of zandweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:16

Mijn paard is geopereerd aan zandkoliek ( 50 kg zand in de darmen) Hij kreeg daarna nog zandweg. De da vertelde me dat dat zaadje het enige is wat zand uit de darmen afvoert.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:18

Strohalm schreef:
@capopjekop: hoe bedoel je een dikke nek? Een speknek (dus dik) of een opgezette nek (vocht bijvoorbeeld)?


Opgezet denk ik, ik voel dagelijks aan de nek, en na de olie was die veel dikker en minder soepel, terwijl ik dit niet heb als ik ze omega olie bijvoer.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:18

nee geen brok, want die is in verhouding duur en stinkt ( of de versie die ik had althans). 't ziet eruit als donkere zemelen en als je het overgiet met warm water krijg je echt slijmerig snot, ziet er hetzelfde uit als dat ik zelf lijnzaad kook

Strohalm
Berichten: 141
Geregistreerd: 16-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:23

@capopjekop: Dank je wel voor het snelle antwoord.
Ik geef mijn haflinger namelijk sinds een week of twee ook iedere dag een beetje omdat ze nog steeds aan het verharen is. Lijnzaad zou helpen door de verharing heen te komen.
En wellicht is het toeval en is ze eindelijk al het oude haar kwijt, maar ze verhaart al een stuk minder. Ook is ze gaan glimmen als een spiegel.
Ik voel ook altijd aan de nek, maar heb er nog niets bijzonders aan gemerkt. Maar ik ga er nu nog secuurder op letten.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: lijnzaadolie of zandweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:31

Mss ligt het ook aan het type olie, die van mij reageren sowieso al snel op verandering van voer, want ze zijn in het verleden hoefbevangen geweest. Dat zal er ook best mee te maken hebben gehad. Overigens had ik zelf het idee dat olie niet echt hielp, pas toen ik een goed supplement ging bijvoeren vlogen de haren eraf. Maar goed ik dwaal af.

Wendeltje
Berichten: 332
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:39

Ik voer iedere dag 2 kleine kopjes lijnzaad over het voer, ongekookt. Volgens mijn DA is de hoeveelheid te klein om blauwzuurvergiftiging van te krijgen en als ze het gewoon in 1x opeten, is er helemaal niks aan de hand. Ze vond die gekookte prut heel vies, vandaar dat ik het nu gewoon zo geef en ze eet het ook goed op.
Ik ben dit gaan voeren, omdat ze hele erge zandkoliek heeft gehad en sinds ik lijnzaad voer dus niet meer.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: lijnzaadolie of zandweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:42

Ik voer 1 keer perweek en eens per maand een week lang gekookt lijnzaad, gewoon voor de zekerheid :) Werkt prima en is ook nog eens goed voor de vacht (vooral in deze tijd wanneer de rui toch weer gaat beginnen is een ondersteuning ook wel fijn :) )

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 14:57

Dinopino schreef:
Mijn paard is geopereerd aan zandkoliek ( 50 kg zand in de darmen) Hij kreeg daarna nog zandweg. De da vertelde me dat dat zaadje het enige is wat zand uit de darmen afvoert.


Wat moet je geschrokken zijn! Wat bedoel je met dat zaadje? gekookte lijnzaad?

In de wei krijgen ze ook hooi vandaar dat we zandweg geven. Ook al doe het in bakken we doen het bv ook in de waterbak ze halen het vaak er toch uit en komt het toch op de grond terecht. Wel stuk verhard maar ook daar ligt regemlatig zand. Gewoon voor de zekerheid regelmatig zandweg.
Gisteren op stal zag ik iemand met gekookte lijnzaad lopen vandaar de vragen dat ik hier duidelijkheid over wilde hebben.
Dan toch binnenkort zelf ook lijnzaad kopen en gaan koken en dit regelmatig gaan doen.
Vacht ziet er goed uit en glanst al goed.