studie keus 38+

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

studie keus 38+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 17:05

Hallo, ik ben nu 38 en wil heel graag een studie doen. Om een lang verhaal kort te maken; Ik kon eigenlijk goed leren, maar ben van vwo naar mavo gegaan en die niet eens afgemaakt. Nog wel andere dingen gedaan, maar ik heb altijd spijt gehad toen ik ouder werd. Zoonlief gaat naar 4 vwo en zie wat ik gemist heb.

De keus; Dat is altijd een probleem geweest. Op de mavo moest ik een vakkenpakket kiezen en dat lukte me niet. Heb toen diverse testen gedaan, maar scoorde altijd overal redelijk gelijk op, behalve de zorg.
Later ooit weer testen gedaan en geen keus gemaakt. Verder gegaan met wat ik al deed.

Ik werk in een winkel en geef les. Dat is op zich leuk, maar ik mis gewoon iets en dat blijft altijd knagen. Ik denk een stuk ontwikkeling.

Ik heb heel veel interesses en kom niet uit de keuze.

Wel heb ik wat eisen; ik wil er echt iets mee kunnen. Ik wil niet te oud zijn tegenover anderen die die studie afronden en daarom moeilijk aan het werk daarmee komen. Niet een te zware, moeilijke en lange studie meteen. ik wil daarna liefst zelfstandig aan de slag. ( ben gewoon geen onderaan de ladder beginnen type, oa eigen baas geweest en nog..werk zelfstandig en dat werkt ook het beste langdurig )

Welke opleiding? Ik kijk naar open uni, loi, nha, nti, scheidegger etc etc...............

Ik heb zelf al een kleine selectie gemaakt in interesses en hoop dat iemand ( per pb ) me kan adviseren.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: studie keus 38+

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:05

Ik ben een paar jaar jonger maar herken veel in je verhaal (behalve het zien bij de kinderen, die heb ik namelijk niet ;) ).

Je schrijft dat je ook les geeft(paardijles?)
Is er verder ook iets waar je veel vanweet/veel interesse in hebt?
Een leraren opleiding in een richting waar je veel van weet/veel interesse in hebt niet iets voor je?
Je kunt in principe voor iedere hbo opleiding de 21+ test doen , als je algemene kennis in orde is zou dat ook haalbaar moeten zijn, eventueel met een voorbereidingscursus doen voor een dergelijke toelatingstest , zo een algemene voorbereidings cursus is misschien ook fijn om weer in het leren te komen.

Ik heb nu 3 opleidingen op het oog waar ik uit moet kiezen(ook nogal breed kwa interesse en dat gaat ook redelijk gelijk op allemaal) leraren opleiding engels of biologie 2de graad (HBO) of HRM
voor alledrie moet ik sowieso een 21+ test doen of mijn havo via de VAVO of LOI oid. doen.
Die 21+ testen heb ik eerder gedaan voor de pabo en journalistiek, maar dat is al weer even geleden
en die opleidingen wil ik via thuisstudie of deeltijd bij een hoge school doen . Voltijd terug naar school zie ik niet zitten ivm het leeftijdsverschil (ik 32 , klasgenoten onder de 20) en het vele werkgroep werken bij voltijd opleidingen, in een team werken kan ik prima, in een team leren is toch net even wat anders. en de combinatie met werken, eventueel gezin etc maakt deeltijd of thuisstudie ook beter combineerbaar.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:15

Ik word in oktober 38 en ga ook vanaf september weer studeren :) goedmaken wat ik vroeger niet gedaan heb :o geen studiebol en lang leve de lol....

Ik werk al 7 jaar mijn huidige bedrijf (installatiebedrijf) als management assistente, maar door fusering krijg ik van de directie de kans om mezelf om te gaan scholen :)
Ik start in september met de deeltijd studie "werkvoorbereider elektrotechniek", studie duurt 2 jaar maar dit bied voor mij enorm veel kansen in de toekomst incl. doorgroeimogelijkheden!
In de techniek is altijd vraag naar mensen, je kan dus altijd aan de slag! Ik wil vanuit werkvoorbereider doorgroeien naar projectleider *D en dat betaald goed!

Kijk als ik straks als 50 jarige verimpelde tiepmiep ergens aan de bak moet is dat nog maar de vraag...dan pakken ze volgens mij iemand van eind 20/begin 30, lekker goedkoop en ziet er leuk uit :P

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:19

Wil je de interesses delen hier? Dat denkt wat makkelijker mee.

Wat zeker een mogelijkheid is, is om te kijken of je van een studie die je aanspreekt alvast een module kunt doen. Dan kun je het daarna uitbreiden naar een volledige studie.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:22

Dit topic gaat over mij. :+ Voelt net zo, ik wil iets, maar wat?
Ook ik zoek naar wat ik nu wil. Alleen vraag ik me af, hoe betalen jullie een studie?

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:27

Pauline schreef:
Dit topic gaat over mij. :+ Voelt net zo, ik wil iets, maar wat?
Ook ik zoek naar wat ik nu wil. Alleen vraag ik me af, hoe betalen jullie een studie?

Mijn werkgever betaald mijn studie en overige kosten :)

ik ben blij dat ik de kans krijg om mezelf om te scholen :j bij welk bedrijf krijg je zulke kansen nog...zeker in deze tijd!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:33

wel, helaas betekend als 30+ weer terug naar school gaan dat je of moet kunnen leven van het inkomen van de partner (en dit beiden ook willen) of dat je het naast je werk doet.
nu heb ik het voordeel dat ik er parttime bij kan blijven werken(3 ochtenden) en verder aan de studie kan,
maar als je pech hebt moet je het naast een fulltime baan, of parttime baan en misschien zelfs dat en een gezin doen en dan kost het een hoop meer planning.

studiekosten kun je opgeven bij de belasting(extra aftrekpost/teruggave) en in sommige gevallen kun je een tegemoetkoming krijgen van DUO(voorheen ib-groep)
of je moet het geluk hebben dat je huidige baas er wat in ziet dat je gaat studeren(moet het wel iets zijn waar je baas iets aan heeft natuurlijk ) en je opleiding betaald, of een BBL opleding gaan doen (bijvoorbeeld in de zorg, is van MBO3 niveau t/m HBO verpleegkunde mogelijk)

NynckeL
Berichten: 257
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:35

Om te beginnen superleuk!!!!
Ik was op de middelbare school een vervelend nest en heb er lang over gedaan maar daarna wordt het echt leuk!!!!
Eind van de maand start mijn nieuwe opleiding Creatief Coachen, heb er erg veel zin in.

Maar je hebt de Mavo nooit afgemaakt?
Ik zou als eerste dat gaan doen of de Havo of VWO, dat maakt het studeren veel gemakkelijker.

Verder kun je op internet beroepskeuze testen doen, dan kom je iig een beetje eruit welke vakken je het beste kunt gaan doen. Helemaal als het je allemaal wel redelijk kon.

Kun je op de plek waar je lesgeeft niet zien of je daarvoor iets kunt leren zodat je daar uit kunt breidden?

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: studie keus 38+

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:25

Als je het leuk vindt om dingen te regelen, een spin in het web te zijn zou ik voor administratief gaan. Wil je echt les gaan geven dan of een vak dat je heel erg aanspreekt voor het middelbare, of pabo. Al is die markt momenteel erg slecht, voor onderwijs.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: studie keus 38+

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:26

pabo is sowieso al jaren drama, voortgezet onderwijs is nog wel te doen :j

Mayling27

Berichten: 1925
Geregistreerd: 11-09-10

Re: studie keus 38+

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:37

Jeetje, ik dacht echt dat ik de enige op mijn leeftijd was die het zo voelde.....

Ik ben bijna 30, en ben op mijn 16de, nadat ik mijn vbo-diploma haalde van school af gegaan.
Later spijt van gekregen, maar nooit echt terug naar school gegaan.
Ook omdat ik alleen woon en werk 40 uur (wat ik nodig heb qua geld) en weinig vrij tijd hebt daardoor werd het altijd al lastiger..

En daarbij weet ik (nog altijd) niet wat ik wil.....

Maar super dat je weer terug na school gaat hoor +:)+

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: studie keus 38+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:00

Sonja_vR van die test heb ik gelezen inderdaad. Ik weet niet of onderwijs iets is voor mij. Maar je bent wel al ver in je keuze. Waar hangt het nog vanaf?

listiglistje, wat een mazzel heb je met je baas! Sowieso is studeren een stuk ontwikkeling voor jezelf, dus kan nooit kwaad.


ShadowO, tot nu toe; werken op maatschappelijk vlak( probleem jongeren,gezin, alcohol, drugs, werk, financieel ), journalistiek/schrijven, reclame, coaching, psychologie, voeding/diëtiste, evenmentenorganisatie, pr.

Ik heb al eens van 3 dingen een proefles besteld van Loi, maar had er nog niet direct een indruk van. Heb ook al heel vaak gekeken, bij verschillende opleidingen geweest, folders, internet etc etc......

Pauline, ik werk niet fulltime en onze zoon is al 15, dus heb nog wel tijd over. Geld is iets wat ik zie als investeren. Kijk, ik zie hele leuke cursussen, maar even 3000 euro voor 6 bijeenkomsten dat vind ik ook te gek. Zeker omdat het wat vaag is en je daarna niet echt iets in handen hebt imo.

Nynckel, dank je wel. Ik heb het niet afgemaakt, maar denk dat mijn motivatie ook me wel gaat helpen om door een studie heen te komen die ik echt graag wil.
Had het geloof ik al geschreven, maar heb door de jaren heen al heel veel testen gedaan. Vanaf de middelbare school hebben ze me al getest, omdat ik geen vakkenpakket kon kiezen en niet wist wat ik wilde worden. Daarna nog jaren lang van alles bekeken en ook vele gesprekken gehad op bijv het arbeidsbureau van toen. Paar jaar geleden met adviesbureau gekeken, afgelopen schooljaar de testen van onze zoon meegedaan en gisteren nog 2online. Er komt niks echt specifiek uit, behalve dat zorg niks is voor mij, maar dat wist ik al.Ik zie mezelf in meer beroepen niet, maar op een gegeven moment denk je ook realistisch na of iets nog wel te doen is. Lichamelijk kan ik niet alles helaas.

Ik geef les voor mezelf en werk in een winkel. Hartstikke leuk, maar ik heb nog echt een gemis van ontwikkeling. Dat zou best in de paarden kunnen, maar er is zoveel momenteel en heel veel mensen willen daar verder in. Coaching met paarden, heel leuk, maar wie heeft er echt iets aan en komt ermee aan de bak? Lesgeven voor mezelf kan ik altijd blijven doen, omdat ik het zo leuk vind.

Pauline, thanx! Dat neem ik even goed mee ook.

Mayling27, hier net zo, dus wat let je?

Ik was dus een vreselijke puber en heb ook echt heel veel pech gehad waar je niks aan kan doen in het leven. Vaak wat geprobeert en ook weer pech gehad.
Nu ik onze zoon van 15 zie ontwikkelen en merk dat ik echt sil ben blijven staan, waar ik heel goed en makkelijk kon leren, wil ik mezelf nog een keer de kans geven. Je kan nog zo ongeveer 25 jaar werken in iets waar ik nu voor zou leren, dus het is wel de moeite waard. Toen ik jonger was heb ik ook weleens na tegenslag gedacht; het is nu te laat. Maar als je dat blijft denken, komt te laat vanzelf.

We zijn net verhuisd, grote verbouwing gehad, ik heb nog uren over en mijn man, zoon en moeder steunen me als ik dit ga doen. Ik mis ook echt dat ik mezelf niet ontwikkelt heb. Ik merk nog wel dat ik snel leer, maar ook dat ik echt stil heb gestaan.

Hoe ik ga leren weet ik nog niet. In een klas is beter, want wat iemand verteld blijft bij mij goed hangen. Maar Loi, NHA etc is makkelijker naast mijn onregelmatige werk, gezin etc.

Voor iedereen die het wil of gaat doen; doen en succes!!!

Mayling27

Berichten: 1925
Geregistreerd: 11-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:39

superpony schreef:
Mayling27, hier net zo, dus wat let je?


Tijd
Geld
en geen idee WAT ik wil.....


Maar vind super dat je het gaat doen..! _/-\o_

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:23

superpony schreef:
ShadowO, tot nu toe; werken op maatschappelijk vlak( probleem jongeren,gezin, alcohol, drugs, werk, financieel ), journalistiek/schrijven, reclame, coaching, psychologie, voeding/diëtiste, evenmentenorganisatie, pr.


Dat is vrij breed :)

Het eerste dat bij me opkomt, zo uit het niets: maatschappelijk werk en dienstverlening (MWD.)

Het tweede dat bij me opkomt: sommige dingen daarvan zijn heel specifiek, zoals voeding/dietiste. Daar kun je dus betrekkelijk weinig kanten mee uit. De andere onderwerpen vertonen best wel veel overlap. Daarbij denk ik dat het meer zin heeft om een studie doen op organisatorisch of psychologisch gebied: dat zijn brede gebieden, en ik denk dat je met de meeste algemene studies op dat vlak, ook in de andere functies een kans maakt. Vaak kan 'hbo werk- en denkniveau' en wat algemene vakkennis namelijk voldoende zijn: het maakt dan niet meer zo heel erg veel uit of dat nou specifiek psychologie was of coaching. Idem voor evenementorganisatie en pr. Ook denk ik dat je leeftijd, levenservaring en natuurlijke overwicht grote voordelen kunnen zijn: het zijn de posities waar je lang niet altijd een 22-jarige die net van school komt op los wilt laten.

Reclame / journalistiek is iets waar je met voldoende creativiteit (en netwerk) ook aan kunt werken, een vakopleiding is wat minder belangrijk, maar ik denk dat het veel moeilijker is om er tussen te komen. Ook zijn het wat specifiekere opleidingen en volgens mij meestal MBO, terwijl de zaken die van hierboven toch meer naar HBO neigen. Wel kun je natuurlijk een paar cursussen volgen op dat gebied, en dat komt dan vanzelf wel weer van pas.

Verder zou ik zeggen: je hebt nu een paar richtingen, bekijk het, en als iets goed voelt: spring erin. Je merkt dan al gaande wel hoe het gaat, welke dingen je liggen en welke niet, etc. Dat kun je ook niet helemaal plannen of vooraf uitzoeken, omdat veel daarvan zich nog moet ontwikkelen. Dus dan is het op een bepaald moment de knoop doorhakken en zien waar je komt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: studie keus 38+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 19:26

Super, ShadowO, eyeopener!!

Ik zat ook al de hele tijd te denken; ik wil dit doen, maar eigenlijk combineren met dat.......

Waar ik zelf tegenop zie is dat ik weinig geduld heb en heel moeilijk ( zeg maar niet ) onderaan de ladder kan staan. Het is dus altijd een kwestie van kiezen geweest en dat ik steeds vaker dacht, ben al te oud. Maar ook dat het nog jaren kost voor je bent waar je wilt zijn. Als ik iets aanpak wil ik er ook zo graag mee aan de slag.

Ga het nog een paar keer goed lezen wat je tegen me zegt.

Ik zag voeding, juist weer wel ook bij de psychologische kant. Mensen stimuleren en motiveren om gezond te leven, maar ook achterhalen waar dingen vandaan komen bij iemand.
Het is alleen wel een tijd waarin lifestyle coaches als paddestoelen de grond uitschieten en het qua vergoeding of financieel niet haalbaar is voor de mensen die je wilt helpen.

@mayling27, snap ik hoor. Moet me echt gaan afzonderen om te leren en ook kosten maken etc etc.....Daarom moet ik het nu 100% zeker weten en wil ik daarna er iets mee kunnen.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: studie keus 38+

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:38

Wat vindt je van reclassering? Vaak kun je dan ook intern opgeleid worden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:00

superpony schreef:
Sonja_vR van die test heb ik gelezen inderdaad. Ik weet niet of onderwijs iets is voor mij. Maar je bent wel al ver in je keuze. Waar hangt het nog vanaf?


ik denk dat ik vrij ver ben met de keuze....zou wat zijn zeg, een keuze maken en dat ik dan helemaal afmaak en zo :=
ik was ook niet de makkelijkste , maar ook factoren van buitenaf die niet meehielpen, na mijn 25ste is er een hoop duidelijk geworden , maar daar hadden ze van mij allemaal best eerder mee mogen komen :roll:

maar ja, ik ben inmiddels zo ver dat ik de HRM ook aan de kant heb geschoven, maar ja, dan nog kiezen : docent Engels, of docent Biologie...ik vind beide reuze interessant , mijn Engels is meer up to date dan mijn Biologie, maar ja, keuzes, keuzes ....zucht. Het voelt zo definitief, ik leg er zelf aardig wat druk op wat betreft "dit moet de juiste keuze zijn want" en ik denk dat dat het moeilijk maakt...

dan nog, thuisstudie waarbij je aardig vrij bent in het indelen van de praktijk en het studeren, of toch de structuur van een deeltijd opleiding
en zit het onderwijs wel te wachten op thuisstudie leraren?


moet zeggen dat ik wel veel herken in je posts

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:09

Sonja_vR schreef:
maar ja, ik ben inmiddels zo ver dat ik de HRM ook aan de kant heb geschoven, maar ja, dan nog kiezen : docent Engels, of docent Biologie...ik vind beide reuze interessant , mijn Engels is meer up to date dan mijn Biologie, maar ja, keuzes, keuzes ....zucht. Het voelt zo definitief, ik leg er zelf aardig wat druk op wat betreft "dit moet de juiste keuze zijn want" en ik denk dat dat het moeilijk maakt...


Ik denk trouwens dat het niet nodig is. Zeker met de dreigende tekorten aan docenten komen er echt wel weer mogelijkheden om je als bevoegd docent bij te laten scholen in een ander vak.

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: studie keus 38+

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:15

Wat voor les geef je voor jezelf? Paardrijles? Autorijles? Wiskundeles? Taalles? .....

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: studie keus 38+

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:21

Shadow, thanks, als ik mezelf dat nu eens een paar keer vertel, dan word het wat makkelijker misschien ;)
uiteindelijk lijkt het me erg gaaf om beiden te mogen geven trouwens :j
en bijscholen is in principe puur voldoende kennis opdoen over het onderwerp dat je wil gaan onderwijzen natuurlijk...simplificering...daar hou ik van :D

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 11:27

@pauline, nog nooit aan gedacht, zal er na mijn werk eens op zoeken.

@Sonja, gek dat het nog zo herkenbaar is voor mensen. We komen ook nog wel uit de tijd waar spijbelen geen boetes opleverden en leerplicht nog niet tot je 18e en sowieso makkelijk vanaf te komen.

Het vervelende is als er dingen gebeuren waardoor je school oa niet goed gaan, hebben veel mensen hun oordeel klaar. Maar je kan echt niet overal iets aan doen. Nu is mijn leven in rustig vaarwater en denk ik; ik ben nog niet te oud. Blijft evengoed pittig naast werk, gezin, paarden etc........Maar daarna ben je meer waar je wilt zijn. Ik heb mezelf gewoon niet voldoende ontwikkelt en dat blijft knagen.

@ShadowO, dat is ook wel zo. Merk ook op de middelbare scholen, dat onderwijzers niet allemaal uit onderwijs komen. Er zijn best regelmatig vacatures en ik zie ook wel wisselingen.

@44Myrthe44, ik geef paardrijles, voornamelijk western. Ik heb daar ook cursus/training voor gedaan, maar hoe ontzettend leuk ik het ook vind, het staat los van wat ik bedoel met eigen ontwikkeling.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:53

Superpony, "in onze tijd" was het idd allemaal heel makkelijk om gewoon niet op te komen dagen etc , consequenties waren nihil als ik kijk naar mijn school carrière

Ik heb mezelf gewoon niet voldoende ontwikkelt en dat blijft knagen. dit zinnetje vat het voor mij ook wel samen denk ik , ook omdat ik zoveel zou willen en ook zou kunnen ,maar met mijn huidige papiertjes en cv gewoon niet ga kunnen doen....
en geen zin om mijn leven te slijten met baantjes waar ik geen voldoening uit haal :n

pittig zal het vast worden, maar ja, op een gegeven moment moet je iets

NynckeL
Berichten: 257
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:59

( hihi, ik was beroepsspijbelaar op de middelbare school en als ik er was, was ik strontvervelend ... ikzelf ben de rede waarom ik nooit het middelbaar beroepsonderwijs in ben gegaan, zou niet weten hoe ik met zo'n lastpak om had moeten gaan *D )

Mijn ervaring is dat leren na je schooltijd zo leuk is, ben nu 51 en nog lange niet uitgeleerd.
Door jezelf niet teveel vast te pinnen maar ruimte te geven, ook jezelf de ruimte geven om later nog door te leren...wow dat is echt helemaal super.

Aan thuis en deeltijdstudie zitten voor en nadelen.
Grote voordeel van naar school gaan is de contacten die je hebt, de life leraren, iets meer stok achter de deur.
Thuisstudie is een eenzame weg te gaan.

In beide gevallen deel je zelf je studietijd in
Zal elkaar qua prijs niet veel ontlopen.
Laat een belastingmannetje je papieren doen, je kunt veel terugkrijgen, denk ook aan reiskosten en boeken ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:09

superpony schreef:
ShadowO, tot nu toe; werken op maatschappelijk vlak( probleem jongeren,gezin, alcohol, drugs, werk, financieel ), journalistiek/schrijven, reclame, coaching, psychologie, voeding/diëtiste, evenmentenorganisatie, pr.


Echt alles wat jij hier opnoemt komt samen in het onderwijs! Je komt in aanraking met al die maatschappelijke vlakken, het journalistiek/schrijven kan je kwijt in een stuk onderwijsontwikkeling waar je vaak mee bezig bent. Coaching spreekt voor zich in het onderwijs. Psychologie & onderwijs, waar moet ik beginnen? Van groepsdynamiek tot leerproblemen tot gedragsstoornissen, je bent er altijd mee bezig!. Voeding is voor mij een onderwerp waar ik veel mee bezig ben omdat ik biologiedocent ben en ook kooklessen geef, maar dat is dus afhankelijk van je vak. Je kan altijd buitenschoolse activiteiten organiseren als je docent bent, van personeelsuitjes tot schoolkamp tot sportdagen.

Onderwijs is echt heel gaaf! Zwaar, maar het geeft erg veel voldoening. En omdat je veel in de klas staat heb je ook niet zo het gevoel dat je in loondienst bent oid.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: studie keus 38+

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:36

Ik ben dan nog niet 30+, maar 27, maar ik ga ook weer terug naar school. Ik heb door allerlei omstandigheden nooit m'n HAVO afgemaakt (was begonnen met VWO, daarna afgezakt en toen helemaal gezakt :') ) en ik wil toch wel graag een diploma. Maar ook ik heb geen zin om tussen de jonkies te zitten.

Ik ga via Capabel 4 jaar MBO in 1 jaar doen, doktersassistente. Op Capabel zitten heel veel volwassenen en je kunt de opleiding lekker snel doen, veel thuisstudie en maar 1x per week naar school. Lijkt mij ideaal :)
Ik heb iets gekozen waarvan ik denk dat ik het vol kan houden, waarbij er vrij veel doorstudeer mogelijkheden zijn en waar vrij makkelijk werk in te vinden is. Ook ben ik nogal een verzorgend typje :)

Aangezien je een eigen bedrijf hebt gehad, misschien iets met economie?