Dikker worden van... ? Lucht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 23:26

Pff nou ik heb dus een heel erg lastig issue... Mijn zesjarige Fjordenruin wordt sinds een maand of twee dik van lucht.
Nee dat is natuurlijk niet waar, want dat kan niet, maar waar het wel van komt? Ik weet het niet...

Hij is op dit moment behoorlijk te dik en hij wordt alleen maar dikker. De kudde staat alleen 's morgens en begin van de middag op erg kort gras, tussen 12 en 14 gaan ze naar de schuilstal en staan ze alleen op stenen en zand, 's avonds laat of 's morgens vroeg gaan de draadjes pas weer open (hij staat 24/7 buiten). Gras is enorm kaal gegeten, want ze begrazen deze twee weides al vanaf maart/april. Enige wat er nog hoog staat, is onkruid. Volgens mij eten ze dat niet, want dat is in die paar maanden niet minder of korter geworden. Heb het ze ook nog niet zien eten. Verder krijgt hij alleen Subli Zonder (dus zonder suikers en haver) als ik er ben, dat is dus één of twee keer per week een of twee kleine handjes. Hooi krijgen ze op dit moment niet onbeperkt, omdat al het oude hooi op is en is in de buurt ook niet meer te vinden, nieuwe hooi komt van eigen land en is nog te rijk. Hij krijgt 1x per dag een klein hoopje, anders krijgt hij echt teveel suikers binnen. Wortels krijgt hij niet en heel af en toe krijgt hij een mini appel uit eigen boom. Appels zijn denk ik het formaat van een tennisbal, hooguit, misschien zelfs kleiner. That's all he gets...

Qua beweging wordt hij ongeveer twee keer per week, door degene waar hij aan huis gestald staat, consequent gelongeerd/dubbele lange lijnen/gereden, soms vaker. Ik ben er dus een of twee keer per week en rijd dan redelijk intensief in de bak of ik maak een buitenrit (negen van de tien keer draaf en galoppeer ik ook op buitenrit). Op zich zou hij misschien iets meer beweging kunnen krijgen, maar het is niet dat hij hele dagen, hele weken stil staat...

Ik zit echt met mijn handen in het haar. Ik kan hem niet minder gaan voeren, want dan krijgt hij helemaal te weinig voedingsstoffen binnen.

Achterste weiland waar ze regelmatig in staan grenst wel aan een woonwijk, maar sinds er stroom op de weide staat (sinds een half jaar nu), komen er geen pennymeisjes meer in de buurt van het weiland en aangezien hij aan huis staat, worden ze constant in de gaten gehouden en worden er ook nooit mensen aan het hek gevonden, dus dat is ook niet echt een optie, dat ze bijgevoerd krijgen van buitenstaanders.

Ik ga sowieso morgen de dierenarts bellen voor (telefonisch) advies, want als hij nog dikker wordt, komt het niet goed...
Degene waar hij bij aan huis staat dacht aan insulineresistentie of enorm veel gassen en vocht vasthouden (hij laat wel veel scheten altijd, om het maar even stom te zeggen).

Een foto van oktober 2011 (toen was hij ook dik, maar dit kwam van veel te weinig beweging en teveel gras):
Afbeelding

Een foto van mei 2012 (toen was hij weer op gewicht):
Afbeelding

En de meest recente foto, van een weekje geleden, augustus 2012 dus:
Afbeelding

Als jullie meer foto's of informatie oid willen hebben, dan hoor ik het wel.
Nogmaals: ik ga morgen ook een dierenarts bellen en laat echt niet alles van de mening van Bokt af hangen.. Daar is mijn paard me wat te kostbaar voor (ze zeggen wel: onbetaalbaar, maar toch zo kostbaar...), maar ik dacht, misschien hebben Bokkers hier ervaring mee? En wilde eigenlijk ook wel mijn verhaal delen, ik voel me best wel schuldig omdat ik niet weet hoe ik dit kan verhelpen en waar het van komt.. :o Hulp/tips is altijd welkom.

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 00:08

Het korte gras is juist het probleem, tenminste dat is het eerste wat bij mij opkomt. Gras dat constant begraasd wordt vanaf april wordt zogenaamd gestressed, dit bevat veel meer suikers dan lang uitgegroeid gras.

Oh en je niet schuldig voelen, je kunt niet alles weten en onderneemt actie door de dierenarts te bellen. Ben benieuwd wat de dierenarts hierover te zeggen heeft, succes! :)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 00:14

Eens met Depende. Gras maakt fructaan (suiker) aan om te groeien en zaad aan te maken. Als het gras niet tot bloei kan komen doordat het voor die tijd wordt afgegraasd zal het dus fructaan blijven aanmaken.

Gras op weides die worden geïnjecteerd of bemest zijn met kunstmest is slapper en suikeriger. Paarden moeten vezels hebben. Als het gras slap is moeten ze er meer van eten (en krijgen de paarden dus heeeeel veel suiker binnen) om aan genoeg vezels te komen.
Daarnaast staat in Nederland in veel weides gras dat niet zo handig is om je paard te laten eten, namelijk productiegrassen. Dat zijn grassen die zijn ontwikkeld voor melkvee. Voor een fjord zeker niet geschikt!

Het is ook erg ongezond voor paarden om urenlang geen eten te hebben. Als hij tussen het begin van de middag en de volgende ochtend alleen een plukje hooi krijgt is dat echt te weinig. Hooi is juist geschikt voer voor paarden. Kun je 'm eventueel apart zetten met alleen hooi (geen kuil!) en zonder gras? Of het grasmanagement aanpassen?

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 00:21

Gras wordt niet bemest hoor, en zeker niet met kunstmest :n Voor zover ik weet ook niet geïnjecteerd.
En voor zover ik weet is het ook geen productiegras? Niet ontwikkeld voor melkvee in ieder geval... Staat ook nergens in mijn verhaal geloof ik dat hij op dat soort gras staat? Is gewoon gras wat ze hebben laten groeien toen ze er een aantal jaar geleden zijn komen wonen... Daarvoor stond er ook geen melkvee op.

Dat wist ik niet, van het korte gras! Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!
Het hooi is dus een probleem, ze hadden vorig jaar te weinig pakjes en was dus in april op... Nieuwe hooi is nog veel te rijk aan suikers en er is nergens meer oud hooi te vinden in de buurt. Staat in mijn verhaal als 't goed is..

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 00:24

Hier in de buurt is al wel hooi van dit jaar, ik wist niet dat dat bij jullie kennelijk niet is.

Wat voor soorten gras staan er dan? Als jij zo zeker weet dat het geen productiegrassen zijn weet je vast ook wel welke rassen dan wel? Al zou ik eigenlijk niet weten hoe je dat kunt zien als de plant niet kan uitgroeien omdat hij voor die tijd al lang opgevreten is... is de weide mooi egaal groen? Dan kun je er gif op innemen dat 't koeiengras is. Een paardenweide ziet er rommeliger uit en heeft een minder stevige zode. "Gewoon gras dat ze hebben laten groeien" is juist bijna altijd koeiengras. De gemiddelde grasberm is een stuk gezonder voor je paard dan een Nederlands weiland.

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 00:33

Wat voor onkruid is het trouwens? Brandnetels bijvoorbeeld eten paarden wel als je ze maait en ze wat drogen.

Overigens zag ik in je profiel dat je redelijk in de buurt woont, ik weet nog wel een paar adresjes met hooi van vorig jaar. Als je wilt kan ik je wel PBen?

Verder kan ik het alleen maar met koper eens zijn, ruwvoer, ruwvoer, ruwvoer dat is de mantra. Of dat nu gras of hooi is maakt weinig uit, zolang het maar arm in fructaan is.

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 00:37

Eerste snede, dus van dit jaar, is nog te rijk. Komt van eigen land.

Nou sorry hoor, dat ik dat niet wist, Koper? :o Niet fijn dat je meteen een aanvallende toon opzet, of in ieder geval, zo kom je over, als ik niet zeker weet of dat productiegrassen zijn of niet. Ik kan toch zo ook niet ruiken dat het ook productiegrassen zijn als er géen melkvee op heeft gestaan? :\ Wil best van jullie dingen aannemen, maar niet als het op een "Als jij zo zeker weet dat het geen productiegrassen zijn weet je vast ook wel welke rassen dan wel?"-manier... Kan ook op een normale manier verteld worden... Ik maak me al flink druk om de gezondheid van mijn paard en dan krijg ik dit over me heen, sorry maar daar kan ik niet goed tegen.

Als je een PB wilt sturen met die adresjes Depende? Heel graag!
Ehm, wat voor onkruid... Heb het geloof ik wel ergens op een foto staan, moment.

Ah k heb ook een foto van de weide, kan je zien wat voor gras het is, want nee daar heb ik toevallig geen verstand van met mijn medische opleiding.
Afbeelding
Niet egaal groen dus...

Hmm ik heb het onkruid zelf niet op de foto staan, maar het komt bij mij (ik ben 1.73) tot mijn middel of heupen en het is groen met een bruin pluimpje, als ik het me goed herinner :o

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 00:46

Groene stengels met schuim achtig spul erin? Dat is rot spul.

Zal er morgen een paar telefoontjes aan wagen.

De weide ziet er zo niet zo kort uit, weet je ook van wanneer de foto is?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 00:52

Ik vermoed zuring, dus kalken in elk geval. Spul bij de grond afknippen en afvoeren (grijze/groene contiainer ivm zaden) helpt ook, maar het lost je onbalans in de grond niet op.

Zou subli zonder vervangen door marstall force (mineralen brokje), 2 handjes is nl voor de mineralen zeker te weinig en bij tekorten stoppen ze ook niet met eten.

Pmall
Berichten: 70
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 00:57

Naast ruwvoer is beweging nog veel belangrijker voor paarden met overgewicht. In mijn omgeving zie ik veel paarden vooral in de rassen, haflinger, fjord, ijslander enz die dagelijks een rondje wandelen, maar niet meer dan dat. Die paarden raken bijna nooit bezweet in het werk.

Zweten is heel goed om afvalstoffen kwijt te raken en ik adviseer je dus om veel meer te gaan bewegen met je pony, het liefst 2 keer per dag 40 minuten.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 01:04

Sorry hoor, ik wil alleen duidelijk maken dat het meeste gras wat je in Nederland in weilanden tegenkomt niet zo geschikt is voor paarden.
Jorinda__ schreef:
En voor zover ik weet is het ook geen productiegras? Niet ontwikkeld voor melkvee in ieder geval... Staat ook nergens in mijn verhaal geloof ik dat hij op dat soort gras staat?

Geeft niet als je iets niet weet, je kunt ook niet alles weten. Maar meteen maar denken dat in jouw weilandje toevallig een geschikt mengsel staat vind ik niet logisch. Helemaal niet als je nergens aan kunt zien wat voor grassen er staan :)

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 01:13

Dat dacht ik helemaal niet meteen... :\

Ze hebben overigens ook een Himalaya liksteen, vergeten erbij te vermelden.
Waar is dat andere voer zoal te koop? Weet je dat toevallig? :) Zit de aankomende 3 à 4 dagen alleen op mobiel overwegend en dat zoekt erg lastig.. Haha. :P

Oh en de foto is van begin of half juli.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 01:19

Waarom schrijf je het dan op? Ik verbaasde mij over jouw tekst die ik heb gequote.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 01:23

Ik ken je probleem Jorinda, Fjordy word ook heel snel dik van lucht !
Enige wat er tegen helpt, is echt intensieve beweging !

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 01:28

Jorinda__ schreef:
Waar is dat andere voer zoal te koop? Weet je dat toevallig?

marstall kan je bestellen via hun eigen site :
www.marstall.nl

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 05:55

Subli zonder is idd zonder haver, maar niet zonder suiker, er zit 36.4% suiker/zetmeel in :)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:46

himalaya liksteen voegt niet echt iets toe, zit eigenlijk buiten zout om geen fluit in , je kunt beter van die grote rode blokken neerzetten/hangen/leggen.

stressgras is idd niet zo goed, en onkruid kun je zien als een signaal dat de grond in mindere conditie is , bij veel zuring is er idd kalk nodig, maar als je exact wil weten hoe en wat zou je echt bodemmonsters moeten laten testen .

en verder is het uitoeken wat genoeg ruwvoer is , dus niet te weinig waardoor ze alles wat ze eten opslaan in spek en niet te veel waardoor ze dan weer vet worden .
en naast het feit dat bij te weinig voer ze makkelijk omzetten naar vet , is het ook nodig om voldoende te voeren voor de hoeveelheid vezelf/droge stof die een paard nodig heeft om de darmen lekker op gang te houden
een fjord van een 400 kg heeft toch een kg of 10 hooi nodig per dag als je hem puur op hooi zou hebben staan. in combi met een kale weide hoef je daar echt niet heel veel van af te trekken ...

maar doordat het een dier is wat snel aan zet zul je arm hooi moeten voeren en sowieso een vit/min korreltje bij moeten voeren want dat ga je kwa behoefte ook niet redden :n of een heel complete steen neer leggen en er van uit gaan dat hij daar voldoende van binnen krijgt .

daarnaasr ook nog zorgen voor voldoende bewegen , dat lijf aan de gang zetten

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:06

Dan zal ik ook maar eventjes reageren, Cas staat bij mij ;)

Het gras, speciaal geplant voor de paarden, hebben we speciaal research naar gedaan toendertijd, en is dus het beste wat de paarden kunnen krijgen, met een mix van allerlei kruiden.. De reden dat ze op deze wei staan, is dat de rest pas gemaaid en gehooid is, dat gras groeit volop, en dus veel te heftig (vooral voor die van mij) die een staat direct hoefbevangen en de andere zwelt op, maar op het moment op deze wei, is dat niet het geval..

Hooi is inderdaad nog te rijk aan voedingsstoffen, dat geef ik liever nog niet (zoveel)...

Als ze hier voor staan, is het echt niet zo dat ze niets te eten hebben, hier kunnen ze lekker scharrelen en komen ze af en toe eens iets tegen, dit weitje hebben ze sinds ongeveer 3/4 wk weer tot hun beschikking en blijft het hele jaar door kort, waarschijnlijk ook omdat de schapen hier vaak op lopen..

We gaan er iig weer voor zorgen dat hij weer flink wat beweging krijgt, maar dik worden van alles wat hij krijgt, dat geloof ik nog niet helemaal, niet hoe hij er nu uitziet, want dat is best wel heftig...

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:14

Ik dacht vroeger dat die van mij ook groeide van lucht, want zoveel voerde ik niet. Ik schrok me rot toen ik mijn hooi eens ging wegen, want het was toch wel meer dan ik zelf ingeschat had. Het gras is kort, dus meer suiker en stiekem snoepen ze er toch nog wel aardig wat af. Oud hooi schijnt overigens niet minder suiker te bevatten, de vitamines lopen terug, suikers nauwelijks.

Mijn pony's zijn erg afgevallen toen ik het weidehooi ben gaan vervangen door graszaadhooi. Ze kunnen de hele dag onbeperkt eten terwijl ze afvielen. Momenteel wacht ik op de nieuwe lading en krijgen ze voordroog van eigen land. Dit krijgen ze niet onbeperkt, maar wel erg veel en dat gaat ook goed, want hier zit ook erg weinig in (laten analyseren bij de blgg). En ik voer een vitamine korrel bij, omdat die van mij niet veel op het gras mogen.

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:22

Graszaadhooi zou ideaal wezen voor hem, maar vindt dat maar eens.. Tegenwoordig willen heel veel mensen zulk hooi hebben..

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:25

Gewoon goed zoeken, ik heb het altijd nog kunnen vinden, maar daar heb ik wel een middag voor uitgetrokken om te researchen, bellen en prijzen te vergelijken. Als je een beetje ruimte hebt kun je ook terecht bij grote fouragebedrijven. Hier komen ze 1x per jaar 9 ton graszaadhooi brengen. Een andere bokster koopt er dan een paar van me over, anders heb ik voor 1,5 jaar genoeg hooi.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:25

Mbt het hooi"probleem': je zou graszaadhooi kunnen gaan voeren. Daar zit weinig in. Mijn ook sobere connemara's kunnen daar zonder problemen onbeperkt van eten. Maar als ik lees hoe verstandig het weidebeheer is/ het weidegang beleid, en de pony de laatste 2 maanden ( terwijl de echte groei uit het gras is ) opvallend dik is geworden, dan zou ik me ook afvragen of er niet toch iets anders aan de hand is. Misschien toch even overleg met de DA?

Aanvulling: graszaadhooi is gewoon te koop hoor!

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:27

Zou het niet net als met mensen zijn dat als je juist weinig voert ze dat vet effectiever opslaan? Of mss iets met de schildklier?

kirach

Berichten: 41
Geregistreerd: 07-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:29

Je kan het hooi ook mengen met stro, zo heeft hij iets te knabbelen, maar van stro zal hij niet zo snel dikker worden. Graszaadhooi zou ik zelf nooit kopen, dat bevat alleen engels raaigras, en geen andere kruiden.
Hooi dat een mengeling is van verschillende grassoorten en kruiden is beter dan graszaadhooi

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:32

Amber_ schreef:
Ik ken je probleem Jorinda, Fjordy word ook heel snel dik van lucht !
Enige wat er tegen helpt, is echt intensieve beweging !


Idem! Sjolvir ook, die moet ik echt aan het werk zetten, dus niet rondje bos tuffen, dat geldt niet als afval methode
en bak training moet dan ook best intensief zijn.
Beken meteen dat dat ook de reden is dat Sjol dit jaar ook te dik werd, werkt niet veel meer.

Als je paard staat op dat landje van de foto, staat er nog gras zat om je klem te eten als fjord zijnde.
Ik zou gaan voor meer en intensievere beweging (Wel opbouwen, anders niet eerlijk!), met nu gelijkblijvende
graas condities.
De muesli zou ik niet geven.

En ja, zoals al geopperd vetmetabolisme van paard is best wel bijzonder, tevens is het eigenlijk heel natuurlijk
om in de zomer te zorgen als paard dat je te dik bent, want dan kom je precies de winter met weinig eten weer door.
Maar aangezien wij paarden op andere manier houden weer volkomen onpraktisch en te dik geeft te veel gezondheids risico's.