[KG] Welke kleur krijgt dit veulentje ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cashi_washi
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-08-12

[KG] Welke kleur krijgt dit veulentje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 02:56

Hallo allemaal,

een paar weken geleden is er een hengstenveulentje geboren. Nu vraag ik mij echter af welke kleur hij zal krijgen.
zijn moeder is zwart en zijn vader is een vos.

Hier zijn wat fototjes
Het veulentje:
Afbeelding

Afbeelding

De vader:
Afbeelding

Alvast bedankt ^^

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: [KG] Welke kleur krijgt dit veulentje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 03:00

De vader is zweetvos :P
Maar zoals ik nu zie is het veulen gewoon bruin :)

Cashi_washi
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 03:02

Amy8super schreef:
De vader is zweetvos :P
Maar zoals ik nu zie is het veulen gewoon bruin :)

kan het dat het veulentje toch nog kan verkleuren naar iets anders ?
Want hij heeft zo wat grijs rond zijn neusje.. of wordt dit gewoon zwart ?

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 03:03

Ligt eraan of het gen voor de ondervacht van de moeder EE is, of Ee. e is het recessieve allel voor vosbasis, dus hij kan alleen vos worden als moeder een e door kan geven.
En volgens mij moet de ondervacht vos zijn wil de bovenvacht dat ook kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker. Bij 'mijn' ras zijn alleen EE ondervachten, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 03:04

Amy8super schreef:
De vader is zweetvos :P
Maar zoals ik nu zie is het veulen gewoon bruin :)


Ja, das ook zoiets... Ik zie nu de zwarte manen, dus het kan heel goed een bruine worden met basisvachtje zwart.

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 03:05

Cashi_washi schreef:
Amy8super schreef:
De vader is zweetvos :P
Maar zoals ik nu zie is het veulen gewoon bruin :)

kan het dat het veulentje toch nog kan verkleuren naar iets anders ?
Want hij heeft zo wat grijs rond zijn neusje.. of wordt dit gewoon zwart ?


Bo_Cassey schreef:
Amy8super schreef:
De vader is zweetvos :P
Maar zoals ik nu zie is het veulen gewoon bruin :)


Ja, das ook zoiets... Ik zie nu de zwarte manen, dus het kan heel goed een bruine worden met basisvachtje zwart.


Een bruin paard heeft altijd als basisvacht zwart. :)
Als een vospaard agouti(bruin) draagt, uit het bruine zich niet en is het paard gewoon vos(bruin met bruine manen). Alleen op een zwart paard heeft agouti werking, de vacht wordt bruin behalve de uiterste delen zoals benen, oorpunten, snoet, manen en staart.

ee/Aa = vos (het bruine gen(A) heeft geen effect op de kleur als de basis vos is, dus uit het paard vos. Wel kan dit paard het agouti-gen doorgeven aan zijn/haar veulens)
Ee/Aa = bruin (dit paard heeft wel een vos-gen, maar de vos uit zich niet aangezien het zwarte gen(E) dominant is, het paard zou dus zwart wezen. Dit paard is echter bruin, omdat het ook een agouti-gen bezit, wat wél effect heeft op zwart, waardoor het zwarte paard dus bruin wordt)
EE/Aa = bruin (zie hierboven maar dan zonder het vos-gen)
EE = zwart (dit paard bezit geen agouti-gen waardoor het dus gewoon zwart blijft)
Ee = zwart (zie hierboven alleen hier bezit het paard wel een vosgen, maar omdat zwart dominant is, uit het paard zwart. Wel kan het paard het vos-gen doorgeven aan zijn/haar veulens)


Uit al deze gegevens (en het feit dat vospaarden altijd bruine manen en staart hebben op hun bruine kleur en bruine paarden altijd zwarte manen en staart hebben op een bruine kleur) kan ik opmaken dat het veulen dus gewoon bruin is. Het enige wat meestal nog verkleurd, zijn dus de benen en waarschijnlijk het snoetje in de kleur zwart.

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Re: [KG] Welke kleur krijgt dit veulentje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:21

Bedankt voor je uitleg. Ik loop altijd te worstelen met vos, omdat dat bij 'ons' toch niet voorkomt (onze pony's kunnen alleen EE zijn) en ik geen idee had, behalve dan dat het e is. Ik vroeg me al af hoe dat zat in de bovenvacht wanneer het paard ee is, ik dacht dat daar dan ook een voskleur zat. Maar wanneer het ee is, maakt het dus niet uit wat erachter staat? Interessant.

Mijnes is gewoon zwart, lekker makkelijk :-)

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Re: [KG] Welke kleur krijgt dit veulentje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:22

Ik vergeet je helemaal te feliciteren met je leuke veulen! Wat een doetje zeg! Die oogjes...

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:06

Bo_Cassey schreef:
Bedankt voor je uitleg. Ik loop altijd te worstelen met vos, omdat dat bij 'ons' toch niet voorkomt (onze pony's kunnen alleen EE zijn) en ik geen idee had, behalve dan dat het e is. Ik vroeg me al af hoe dat zat in de bovenvacht wanneer het paard ee is, ik dacht dat daar dan ook een voskleur zat. Maar wanneer het ee is, maakt het dus niet uit wat erachter staat? Interessant.

Mijnes is gewoon zwart, lekker makkelijk :-)


Als het om bruin gaat maakt het idd niet uit of die genen erachter staan, die genen hebben namelijk alleen maar effect op zwart.
Wel kunnen die vospaarden hun bruine gen natuurlijk aan hun veulens geven, wat bij dit veulen is gebeurd. Moeder heeft geen bruin-genen want anders was ze wel bruin geweest (op zwart), en vader is vos. Dus moet de vader wel een bruin-gen bezitten.

Haha, ja, zwart is idd lekker makkelijk :D



Oh, en na al die uitleg, gefeliciteerd met je veulen TS!

Leukertje

Berichten: 428
Geregistreerd: 15-08-12
Woonplaats: Kartonnen Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:29

als je een vos met een zwarte kruist krijg je soms palomino dat heeft mijn verzorgshet ook

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:30

Leukertje schreef:
als je een vos met een zwarte kruist krijg je soms palomino dat heeft mijn verzorgshet ook

uhm nee :') alleen als het een smokey black = verdunning, is :) niet een zwarte ;)

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:33

Leukertje schreef:
als je een vos met een zwarte kruist krijg je soms palomino dat heeft mijn verzorgshet ook

Dat kan inderdaad als de zwarte heterozygoot zwart is en dus ook een vosgen draagt + een creme gen. Die 2 laatste zie je namelijk niet bij een zwarte, maar kunnen ze wel doorgeven.
Een zwarte met creme gen heet smokey black.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:03

Waarom altijd moeilijk maken als het heel makkelijk is?!
Zwart moeder x vos vader (die agouti draagt) = bruin veulen ... wat trouwens overduidelijk te zien is op deze foto!
Afbeelding

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Re: [KG] Welke kleur krijgt dit veulentje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:22

Nog gefeliciteerd! Wat een dotje <3

Cashi_washi
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 20:38

Peterina schreef:
Waarom altijd moeilijk maken als het heel makkelijk is?!
Zwart moeder x vos vader (die agouti draagt) = bruin veulen ... wat trouwens overduidelijk te zien is op deze foto!
[ Afbeelding ]

sorry dat het misschien dom lijkt..
ma tis omda ik een ander veulen gezien had die ook zo geboren was en helemaal verkleurt is naar zwart..
daarom dacht ik dat dit misschien ook mogenlijk was of nog in een andere kleur kon.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:00

Lijkt niet dom maar eerder naar iets zoeken dat er niet is.
Veulens met deze kleur geboren die zg zwart worden zijn niet 'zuiver' zwart maar veelal een hele donker zwart-bruin. Er zijn voorbeelden genoeg van deze 'zwarten' die toch genetisch bruin zijn.