Hoe een ander ritme aanleren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Hoe een ander ritme aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 14:50

Ik heb door de studie een lastig ritme gekregen; ik was het productiefst in de middag en de hele avond. Met als gevolg dat ik echt nog om 1.00 vrolijk rondliep. Ben sowieso echt een avondmens, richting nachtuiltje.

Nu heb ik vakantie, ècht heerlijk! Alleen het ritme blijft. Lag om 2.00 op bed en dat is niet handig want ik ga nu beginnen met solliciteren voor het 'echte' werkende leven.
En nee, niet op nachtdiensten :')

Het is dan slim om dan niet meer mijn studentenritme aan te houden natuurlijk, maar hoe begin ik?

De wekker s ochtends zetten werkte niet, ik heb geen moeite met opstaan namelijk. Meer met op bed gaan :+

Wat te doen? Wat vooral te laten?

Ik drink geen alcohol, geen theïne of cafeïne in de avond.

(ik slaap prima gelukkig)

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Hoe een ander ritme aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:54

Heel consequent zijn. Op tijd naar bed, op tijd eruit. Het is een kwestie van gewenning.
Zorg dat je ook werkt naar het naar bed toe gaan. Uurtje van tevoren geen tv/pc meer. Boekje lezen kan wel.
Maar dit dus elke dag, in ieder geval in het begin geen uitzonderingen meer.

Ik ben ook meer een avondmens, maar tegenwoordig zit ik toch aardig in het ritme. 7 uur opstaan zal ik nooit leuk vinden, maar over 8 uur klaag ik niet meer ;) En inmiddels ben ik ook daadwerkelijk moe als ik richting bed ga.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:54

Gewoon vroeg je nest in gaan, niet van tevoren nog tv kijken of pjoeteren, daar schijn je ook slechter van in slaap te vallen.
Misschien ook overdag dingen doen waar je lichamelijk en geestelijk heel erg bij moet opletten? Zodat je savonds echt moe bent?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 14:57

Misschien dan toch maar een wekker voor 's avonds zetten zodat ik de tijd niet vergeet. Ik heb s avonds echt geen besef van tijd namelijk.

Ik kan mijzelf echt uitputten op een dag en dan weer wakker worden als ik 22.00 is. Dus dat werkte niet. Vakantie heb ik het geprobeerd, ik had geen internet en geen tv. Elke dag actief bezig geweest maar ja, je ritme verleer je niet snel helaas.

Hoelang doe je erover om te wennen aan het nieuwe ritme?
(avondmens blijf ik natuurlijk, om 21.30 kan ik nog echt niet slapen)

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:58

als je geen probleem hebt met vroeg opstaan, ondanks het laat op bed gaan, zie ik niet echt het probleem.
gewoon stug je wekker om 7 of 8 uur zetten en effectief opstaan. en gaan slapen wanneer je moe wordt :D

ikzelf ben ook een ramp, maar ik kan helaas niet opstaan. moet er gelukkig pas om 8 uur uit (en kan op maandag,dinsdag, 1 zat op twee en zondag uitslapen, hoef eigenlijk enkel woe,don en vrij en 1 zat op twee om 8 uur eruit), met als gevolg dat ik geen vast ritme heb (want als ik niet op moet blijf ik een uurtje langer liggen :D )
ik kruip meestal rond 23 u in mijn bed, zodat ik een 9 uur kan slapen (en slaap gerust nog tot 8.30 ook, moet me dan haasten om op tijd op het werk te raken, etc).

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 15:03

Ik sta inderdaad fluitend op, maar goed eerlijk is eerlijk als ik dan wel straks voor het echte werk ga, is de kans groot dan ik in de middag een heel groot inzak moment heb :')
Want ik krijg dan wel elke keer wat slaaptekort en dat sloopt mijn lichaam (om dan verdorie als het avond wordt weer wakker te worden! )

Dus tijd voor verandering voordat ik aan het werkende leven deel ga nemen :j

Studententijd is voorbij!

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:09

vuurneon schreef:
Ik sta inderdaad fluitend op, maar goed eerlijk is eerlijk als ik dan wel straks voor het echte werk ga, is de kans groot dan ik in de middag een heel groot inzak moment heb :')
Want ik krijg dan wel elke keer wat slaaptekort en dat sloopt mijn lichaam (om dan verdorie als het avond wordt weer wakker te worden! )

Dus tijd voor verandering voordat ik aan het werkende leven deel ga nemen :j

Studententijd is voorbij!

dat zal maar de eerste week zijn hoor, als je het dan wat volhoud om ook in de weekends vroeg genoeg op te staan, dan zal je lichaam na een tijdje zelf wel rond 22-23 uur moe worden.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe een ander ritme aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:36

Er zijn twee mogelijkheden:
1. stukje bij beetje steeds de tijd iets verder opschuiven, bijvoorbeeld elke dag 10min eerder naar bed en 10 min eerder eruit totdat je op het goede ritme zit
2. In één keer cold turkey naar het ritme dat je wil hebben

Ik heb geen idee wat beter werkt, heb van mezelf een prettig ritme :) Maar wellicht kunnen anderen hier iets nuttigs over zeggen!

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Re: Hoe een ander ritme aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:13

Als je straks werk hebt, heb je geen keuze meer. Went vanzelf :D

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:14

vuurneon schreef:
Ik sta inderdaad fluitend op, maar goed eerlijk is eerlijk als ik dan wel straks voor het echte werk ga, is de kans groot dan ik in de middag een heel groot inzak moment heb :')
Want ik krijg dan wel elke keer wat slaaptekort en dat sloopt mijn lichaam (om dan verdorie als het avond wordt weer wakker te worden! )

Dus tijd voor verandering voordat ik aan het werkende leven deel ga nemen :j

Studententijd is voorbij!

Oh herkenbaar, mijn studententijd is (gelukkig) nog niet voorbij, een normaal ritme heb ik niet maar ook de inkakmomentjes in de middag en het opleven in de avond heb ik echt altijd. Bijvoorbeeld afgelopen nacht 3 uur naar bed 8 uur opstaan, rond 16 uur dacht ik vanavond vroeg slapen, maar nu ben ik weer helemaal fit en plannen aan het maken voor vanavond.

Kortom ik lees even mee, misschien is het wel eens verstandig om een iets ander ritme aan te gaan wennen.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 19:16

SaskiaB schreef:
Als je straks werk hebt, heb je geen keuze meer. Went vanzelf :D


Haha daar hoop ik ook zeker op :D
Voordeel is dat je dan echt moet, dat is wel goed voor mij. Ben te lang student geweest :')

Ik heb hier de wekker om 22.30 gezet, dan krijg ik even een signaal dat ik alle apparatuur uit moet zetten :)

Morgen moet ik werken, goed moment om op tijd naar bed te gaan!

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:26

Gewoon om een vaste tijd opstaan en om een vaste tijd in bed gaan liggen. Punt. Als je niet moe bent 's avonds, gewoon doorzetten en in bed blijven liggen, al lig je daar klaarwakker. Dit minimaal een week volhouden.

Ik lees vaak dat mensen weer uit bed gaan/later op gaan staan omdat ze niet konden slapen. :') Tja dan werkt het niet natuurlijk.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Hoe een ander ritme aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:03

In de zorg gaan werken en dan vooral in de nachtdiensten :D :D

Haha grapje, ik denk dat je met consequent de wekker zetten en ook op die betreffende tijd opstaan heel ver komt. Ik schakel gelukkig heel makkelijk over, ben alleen absoluut géén ochtendmens. Ben ook 's avonds en 's nachts op mijn best (Ik hou serieus van nachtdiensten, dan ben ik superfit :') )