Omgeving Groningen konijn 'gevonden'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Omgeving Groningen konijn 'gevonden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 17:02

Vandaag joeg mijn hond een tam konijn (bruin witte pootjes staande oortjes middelgroot) uit de bosjes op het jaagpad naast zernike, ik denk eerder dat hij losgelaten is dan ontsnapt maar het zit nu in een honden losloop gebied ik denk niet dat ie daar veilig is. Ik had mijn handen vol aan de hond dus kon hem niet vangen .

Mist iemand aan konijn en zal ik hem laten lopen of toch proberen te vangen (als ie er nog zit). Dierenambulance doet niks, heb ik al gebeld die sturen alleen het baasje naar de locatie als die belt.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Omgeving Groningen konijn 'gevonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:32

Dierenambulance heb je ook niks aan he, bah :(

Probeer het konijn te vangen en breng het naar een opvang.
Een tam konijn overleeft het niet in het wild, als ie dan al niet als prooi eindigt, zal ie sterven van de honger

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 17:35

Ik ga er zo heen met net en doos, weet niet of er een opvang in de buurt zit, ik heb helaas geen auto.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Omgeving Groningen konijn 'gevonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:38

Waar woon je ?

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 18:40

Groningen paddepoel, in het hondenlosloopgebied zit een vijvertje met bosjes ernaast en in die bosjes zit de nijn.

Ik heb nijn net nog gezien maar het is onmogelijk te vangen in je eentje, hij schiet steeds in het riet.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Omgeving Groningen konijn 'gevonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:06

Ons konijn was ook ontsnapt. Hebben er twee weken achteraan gezeten en hebben haar eindelijk gevangen! Was langs een drukke weg en het spoor, dus we moesten goed uitkijken.
Uiteindelijk bedachten we ons.. we gaan haar gewoon opjagen en moe maken. Zo gezegd zo gedaan. Met groepje mensen haar zeker 20 minuten laten rennen tot ze ergens in een struik met haar hoofd ging zitten en haar kont nog uitstak. Toen hebben we haar gegrepen.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Omgeving Groningen konijn 'gevonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:01

Knaagdierenopvang snuitje in wittewierum of Aa en hunze kun je wel heenbellen voor gevonden konijnen.

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: Omgeving Groningen konijn 'gevonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:52

Nee, die verwijzen je door naar de dierenambu, via hun krijgen ze namelijk een bijdrage voor het gebrachte konijn. Dus even bellen naar de dierenambu.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Omgeving Groningen konijn 'gevonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:38

AA en Hunze neemt ook gevangen konijnen op die door particulieren gebracht worden hoor

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:41

iedereen kan wel blijven vitten dat je niets aan de dierenambulance hebt, maar hoeveel mensen die op de dier ambu vitten rijden regelmatig op de ambu?? Niemand waarschijnlijk...........

De dierenambu's zijn er om honden van straat te halen die er zonder baas lopen, katten die wat mankeren van straat te halen en in vele regio's ook vogels die wat mankeren en tamme konijnen e.d.

Echter wegens groot tekort aan vrijwilligers kunnen ze die dieren niet gaan vangen, dat kost enorm veel tijd en in die tijd kan de ambu ook niet uit rijden voor andere (spoed) gevallen. Daarnaast heeft de ambu hier bijv. een gebied als ze van de ene naar de andere kant moeten rijden zijn ze zeker 1 uur bezig. Stel dat ze uit rijden voor een loslopend tam konijn in de bossen die ze moeten gaan vangen. Eerst het konijn zoeken en dan nog proberen te vangen met 2 mensen en ondertussen wordt er gebeld dat er een hond/kat/welk dier dan ook aangereden is op zeker een half uur rijden van de vangactie voor het konijn af. Niemand die de onkosten van de benzine/diesel vergoed want er is geen dier binnen gebracht omdat het konijn niet gevangen is. Maar wel is er een flinke hoeveelheid benzine/diesel verloren gegaan (en je zou eens uit moeten rekenen om welke enorme bedragen dat gaat op jaarbasis) en hebben de vrijwilligers tijd verspeeld aan een nutteloze actie terwijl ze verderop dringend nodig zijn.

Daarnaast heb ik het zeer regelmatig dat mensen bellen dat een buizerd, reiger, aalschover o.i.d. op de grond zit en niet meer weg kan. Dan vraag ik mensen om er iets overheen te zetten en dan kom ik gereden. Vervolgens belt men of nooit meer terug of belt men terug met: u had gelijk dat we dat moesten proberen want de vogel is weg gevlogen....

Uiteraard zijn er situaties (hond die aan wil vallen bijv.) waarbij de ambu mensen het risico moeten nemen om te gaan rijden zonder dat het betreffende dier gevangen is echter die keren moet je proberen zo minimaal te houden dat je enkel en alleen uit rijd in zo'n geval dat het echt nodig is. Een dier in een schuur/huis/achtertuin krijgen is vaak toch wel mogelijk en maakt het vangen makkelijker.

Wij krijgen ook regelmatig een oproep dat er een hond op de snelweg los loopt. Zou wat zijn als we daar gingen proberen zo'n hond te vangen. Stel dat je als ambu medewerker dat dier wil vangen en het schiet door jou vangactie de weg op en wordt doodgereden of nog erger er ontstaat een ongeluk door of mensen rijden zich daardoor dood. Dat kan je jezelf toch nooit vergeven? Daar heb je de politie en rijkswaterstaat voor.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 14:38

Joh rustig, ik snap wel dat ze niet de hele dag achter een loslopend konijn aan gaan vangen.

Het beestje is er nog steeds trouwens, wel naar het achterliggend bos gerend. Hij lijkt het eigenlijk niet heel slecht te hebben, is vlot en ziet er gezond uit. Ik heb een paar keer een net meegenomen maar de nijn is zo achterlijk snel dat ik het opgegeven heb.