Paard begint wat tegen de hand te komen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Paard begint wat tegen de hand te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 09:36

En waarschijnlijk is dat een ruiter fout, en doe ik iets fout.

Daarom vraag ik hier naar een eventuele oplossing. :j

Ik rijd mijn paard nu al 2 jaar met een enkel gebroken bitje. Eigenlijk was ze altijd heel soepel in de mond en best wel rustig. Ik had in het begin een iets hardere hand, maar hier zijn we aan gaan werken en ik merkte direct verschil. Mijn hand is veel stiller en toen die tijd haar mond ook.

Nu sinds 2 maanden begint ze langzaam aan wat strenger in haar mond te worden. Als ik met iets te veel druk geef gooit ze of haar hoofd iets omhoog, of ze gaat er echt hard tegen in. Ik heb haar al laten controleren door de tandarts en alles was correct.

Ik denk dat ik waarschijnlijk wat te weinig op mijn zit rijd, maar ze is echt hard tegen het bit geworden.
Heeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt!
:evaw:

EngeltjeSJarig

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Paard begint wat tegen de hand te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:37

Hoe los je zo'n situatie op?
Ik bedoel: als zij haar hoofd omhoog doet, hoe reageer jij? :)

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 09:38

EngeltjeS schreef:
Hoe los je zo'n situatie op?
Ik bedoel: als zij haar hoofd omhoog doet, hoe reageer jij? :)


Op dat moment rijd ik haar iets naar voren en stop met de druk op de teugels. Ik laat dus eigenlijk iets het contact los.

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Paard begint wat tegen de hand te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:43

Probeer de oorzaak van het probleem te vinden. Ligt je zadel nog goed, heeft het paard een blokkade of ligt het aan je eigen rijden bijv.? Je geeft zelf al aan dat je misschien iets teveel druk zet. Waarom zet je iets teveel druk? Misschien handig om met behulp van goede instructie een aantal mogelijke oorzaken weg te nemen?!

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 09:45

The_Stig schreef:
Probeer de oorzaak van het probleem te vinden. Ligt je zadel nog goed, heeft het paard een blokkade of ligt het aan je eigen rijden bijv.? Je geeft zelf al aan dat je misschien iets teveel druk zet. Waarom zet je iets teveel druk? Misschien handig om met behulp van goede instructie een aantal mogelijke oorzaken weg te nemen?!


Ik denk dat dat iets te veel druk te maken heeft met dat ze niet heel goed reageert op mijn zit. Of ... Dat ik gewoon te weinig met mijn zit doe.

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Paard begint wat tegen de hand te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:46

Dat is dus een probleem waar een instructeur je mee kan helpen. Via het internet heeft dit weinig zin.

EngeltjeSJarig

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:48

_Sannee schreef:
EngeltjeS schreef:
Hoe los je zo'n situatie op?
Ik bedoel: als zij haar hoofd omhoog doet, hoe reageer jij? :)


Op dat moment rijd ik haar iets naar voren en stop met de druk op de teugels. Ik laat dus eigenlijk iets het contact los.

probeer een instructeur te vinden, die je helpt aan een betere zit en houding met je paard :)
om samen meer in balans te komen, en zo dingen beter te kunnen uitvoeren.

Succes :)

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Re: Paard begint wat tegen de hand te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 09:53

Ik heb een instructrice die mij hierbij helpt, maar heb misschien ook het idee dat het bit misschien wat te scherp inwerkt?

En misschien dat jullie mij kunnen vertellen welke oefeningen je zit verbeteren.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard begint wat tegen de hand te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:17

Los van rijtechnische oplossingen zou je kunnen proberen of het paard fijner loopt op een dubbelgebroken bit of een locked trens. Succes!

pat1974

Berichten: 55
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:28

Kijk eens of het zadel vrij ligt van de wervels zodat hij/zij kan buigen en kijk of er niet teveel druk van het zadel naast de schoft komt, worden ze ook erg vervelnd van. probeer eens een ander zadel of een gelpad onder je zadel om te proberen hoor.
En zowiezo een dubbel gebroken trensje.