[discussie] Knaagdieren; Onbeperkt of in porties voeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

[discussie] Knaagdieren; Onbeperkt of in porties voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 11:35

:wave:

Iedereen heeft zijn eigen manier van knaagdieren voeren. Veel mensen hebben liever het voeren in porties.
Mijn gerbils hebben onbeperkt voer, ik strooi vooral rond in de kooi zodat ze moeten zoeken, en heb 2 vaste plekken waar ook wat eten ligt. Zodra het op is, krijgen ze weer nieuw voer.

Wat vinden jullie dat beter is bij knaagdieren en konijnen?
In porties (bijvoorbeeld 2x per dag) of onbeperkt?

Ik voer onbeperkt omdat mijn gerbils dan zelf kunnen bepalen wanneer en hoeveel ze willen eten. In een week krijgen ze ongeveer 5 handjes voer en af en toe een extra'tje als snoep of fruit. Verder zijn ze goed op gewicht en nooit ziek.

Ik hoop een op een vriendelijke en leerzame discussie. Meningen graag onderbouwd :).

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:43

De cavia's krijgen onbeperkt hardvoer. Mijn ervaring is dat ze zich niet klem gaan eten, zoals je veel hoort. Het is even wennen als ze altijd porties kregen (want dan eten ze in het begin wel veel), maar het komt altijd goed. De dieren zijn netjes op gewicht hier :)

Leuke uitdaging voor je gerbils, dat ze zelf hun eten moeten zoeken :j

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [discussie] Knaagdieren; Onbeperkt of in porties voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:50

Cavia's krijgen hier één schepje voer. Ze eten cavia crispy. Als je onbeperkt voert halen ze enkel de lekkerste dingen eruit.

Konijnen krijgen hier ook een bakje voer afgewogen op lichaamsgewicht. Anders worden ze te dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:56

Lijkt me ook afhankelijk van het diersoort? :) Ik heb minder verstand van andere knagers en konijnen, heb zelf ratten. Maar die hebben toch al een heel ander leefpatroon en voedselbehoefte dan andere knagers, dus het lijkt me per dier verschillend.

Hier krijgen ze 's avonds hun brokjes, het meeste raakt in de loop van de nacht op en de laatste beetjes overdag. 's Ochtends krijgen ze alleen een koekje, meer voor de handigheid voor mij (koppentelling :D ) dan om het eten. Rond onze etenstijd krijgen ze groente of fruit, en meestal ook de restjes van wat wij eten, mits geschikt voor ratten dus niet te zout of gekruid. In praktijk zitten ze dus nooit helemaal zonder eten, er ligt altijd wel wat. Ik strooi overigens ook uit over de bodembedekking en gebruik voederballen, zodat ze wel wat moeite voor hun eten moeten doen. De oudjes daarentegen krijgen als ze apart bij me zitten als extra een papje.

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:57

konijnen krijgen porties omdat er eentje snel dik wordt, wel onbeperkt hooi.
en de cavia's krijgen porties groen voer en ontbeperkt biks en hooi.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: [discussie] Knaagdieren; Onbeperkt of in porties voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:59

Dat is sowieso afhankelijk van het soort knaagdier. Even alles op de grote hoop mikken en ook de konijnen meenemen in dit verhaal. Zou ik zeggen onbeperkt hooi en elke dag een aangepaste hoeveelheid brok aangevult met eventueel groentes.

NesG

Berichten: 348
Geregistreerd: 19-08-11
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:02

Hier krijgen ze de bak vol en pas nieuwe als het bakje leeg is :D

Samiyah

Berichten: 5867
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Groningen

Re: [discussie] Knaagdieren; Onbeperkt of in porties voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:13

Laptopmuis: daarom is het handiger om brok te voeren ipv gemengd voer. Kunnen ze ook niet selectief gaan eten. :)

Mijn cavia's hebben onbeperkt hardvoer (en hooi natuurlijk). Ze eten zich er niet klem op, dus gaat prima zo. Ze krijgen 's ochtends ongeveer een handje per cavia en daar doen ze de hele dag mee, ze eten vooral hooi aangevult met groenten.

Maar ben het er wel mee eens dat het per diersoort verschilt. Heb begrepen dat het voor konijnen wel raadzaam is voer af te wegen.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:15

De cavia's krijgen hier altijd onbeperkt hooi. Brokjes en groente krijgen ze in porties. Ze krijgen niet zoveel brokjes ze eten voornamelijk groente en hooi.

Nathas

Berichten: 946
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:16

Hier krijgen ze 1x per dag brok. met kleine beetje mix voer voor de smaak :P ze krijgen afgewogen voer en onbeperkt hooi. Elke dag bakje netjes leeg en zijn goed op gewicht (op men witte hangoor na die word zelfs dik van de luchT)

Caaf krijgt ook 1x per dag met onbeperkt hooi en 1x per dag andijvi of witlof of kokommer net wat de schilpadden ook krijgen

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: [discussie] Knaagdieren; Onbeperkt of in porties voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:21

konijn/cavia, hele dag hooi zoveel als ze zouden willen.
Brokjes (niet gemengd) porties, zodat ze niet te dik worden.
En uiteraard mits ze het gewend zijn, groenvoer erbij.

Ratten, porties, anders worden ze nogal snel te dik.
En uiteraard niet alleen brokken, ook groente/fruit etc. Liefst creatief verstopt of verpakt,
zodat het bemachtigen ervan de nodige moeite kost.

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: [discussie] Knaagdieren; Onbeperkt of in porties voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:27

Ik heb dan geen konijnen of zo meer maar toen ik ze nog wel had voerde ze ik maar 2 keer daags. Smorgens en Savonds

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:28

Samiyah schreef:
Laptopmuis: daarom is het handiger om brok te voeren ipv gemengd voer. Kunnen ze ook niet selectief gaan eten. :)

We hebben eens een weekje brok gevoerd, tot de cavia's kale plekken kregen. Volgens dierenarts geen schurft of schimmel, ... maar kwam door het voer.

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:32

Hier krijgen de konijnen 2 x per dag een potie korrel, verder hebben ze onbeperkt hooi en gras. Als ik hen onbeperkt korrel geef zijn ze echt gewoon moddervet...
De caafs krijgen ook 2x per dag brok en onbeperkt hooi/gras en een portie fruit/groenten

De hamsters krijgen in principe onbeperkt voer, en elke dag wat groenvoer. Alleen mijn rusje is wat te dik dus die krijgt elke dag zijn rantsoen.

Hangt dus heel hard van de diersoort af, en van het diertje zelf. Bij konijnen bestaat hun basisvoeding uit hooi en gras, en krijgen ze korrel bij als extra, voor de vitaminen enzo. Lijkt me logisch dat je dat dan niet onbeperkt gaat geven.
Maar hamsters hun voeding bestaat dan weer uit noten, zaden, pitten, groen en insecten. Zij eten geen ruwvoer en krijgen dus wel onbeperkt voer (tenzij ze echt te dik zijn, maar over het algemeen eten hamsters enkel wat ze nodig hebben)
Laatst bijgewerkt door Najoveh op 20-08-12 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:33

Mijn gerbils kregen onbeperkt. Af en toe zag je er eentje bij het voerbakje zitten, ze waren het zo gewend en aten als ze honger hadden.
Konijnen en cavia's krijgen in porties, want anders vreten er een paar zich helemaal klem. Da's niet de bedoeling! :D

liesjecryos
Berichten: 1971
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:34

Mijn cavia's krijgen de brok van Hope Farms,dus die als biks er uit ziet.
Is de bak leeg dan pas krijgen ze nieuw voer.
Tussendoor krijgen ze heel veel groenten en hooi.
Mijn ratten krijgen s'-avonds wat brokjes in hun bakje en een aantal brokjes verstop ik door het hok.
S'-middags tijdens onze thee en kofiie tijd krijgen ze wat lekkers zoals een snoepje en tijdens het avondeten groenten.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [discussie] Knaagdieren; Onbeperkt of in porties voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:44

hooi onbeperkt, groenvoer, vrij veel
en brok beperkt

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:47

Hier krijgen ze onbeberkt hooi, dit omdat hun darmen zo vaak mogelijk in 'beweging' moet zijn. En het ook goed is voor de tanden.

Brok daar in tegen, 2 portie's van 25/30gram per keer.
Ze krijgen hier Hope Farms Super Trio, dat zijn ook wat grotere brokken, moeten ze meer kouwen.
Dat is ook beter voor hun tanden/kiezen/kaak :)

MerelxG_R
Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:48

Mijn konijnen krijgen 's ochtends met z'n tweeën 1 theekopje korrels (dus zonder snoepjes ertussen) wat meestal in de nacht op gaat. Verder krijgen ze onbeperkt hooi en af en toe een hard broodje, sla, wortel etc. En ze lopen elke dag los in de tuin en dan eten ze nog gras en blaadjes van struiken enzo.

gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:52

Mijn laatste konijn is ruim 10 jaar oud geworden met onbeperkt hooi en een tomatenpuree blikje vol korrels (denk 30 gram?).

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:55

Hier scharrelen de 2 konijnen door de hele tuin en die hebben dus constant wel wat te knagen en te doen. Ze zijn ook erg goed in het uitroeien van onkruid en mijn gras is mooi op lengte. Soms zet ik een stukje gras af zodat dit wat langer kan groeien, krijgen ze dat na een week of 2 weer. Zodra de groei uit het gras is, gaat er elke dag een flinke pluk hooi bij. Ook krijgen ze regelmatig groenvoer. Korrels voer ik 1 keer per dag en die strooi ik gewoon uit, hebben ze wat te scharrelen. Ze zijn prima op gewicht en zien er gezond en happy uit, doen het al een tijdje prima zo!

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:56

Mijn cavia's kregen eerst beperkt voer, gewoon op het zicht. Maar met wegen (dat doe ik zelden) waren ze blijkbaar meer afgevallen dan ik dacht dus toen heb ik ze een tijdje onbeperkt gegeven. En nu weer beperkt, maar ruimer. Ze eten namelijk meer dan dat ze zouden moeten. Ondanks zat bewegingsruimte (3m2). Het zijn twee gecastreerde heren.

Linea
Berichten: 661
Geregistreerd: 22-05-09

Re: [discussie] Knaagdieren; Onbeperkt of in porties voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:58

Konijnen en knaagdieren mogen best onbeperkt eten.. maar niet van de brokjes :P De konijnen hebben hier dan ook onbeperkt hooi op meerdere plaatsen, daarnaast krijgen ze ook regelmatig wat gedroogde kruiden door het hooi gestrooid of gewoon wat vers gras/onkruid en verse takken. Als je het zo bekijkt krijgen ze hier dus onbeperkt te eten. Hierdoor zijn ze over de hele dag actief bezig. Brokjes daarentegen krijgen ze 2x per dag en dat is dan ook binnen 10 minuten opgegeten, wat minder natuurlijk maar ik durf niet brokloos te gaan omdat ik dan toch ergens bang ben dat er tekorten ontstaan. Onbeperkt brok gaat hier niet werken aangezien ze dan al het andere spul laten staan.

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Re: [discussie] Knaagdieren; Onbeperkt of in porties voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 03:06

Verschilt per diersoort :) De cavia's krijgen twee keer per dag 20 gram brok per cavia. De ratten en muizen hebben onbeperkt voer.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [discussie] Knaagdieren; Onbeperkt of in porties voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:52

Oh, ja. Ik had het over brok. Hooi krijgen ze bij mij semi-onbeperkt. Als het op is krijgen ze nieuw, vaak eens per dag. Ze mogen van mij op zich wel onbeperkt maar dan gaan ze er eerst een nest van maken en daarna zeiken ze erop (en lusten ze het dus niet meer). Ook gaat het op deze manier erg stinken want ze lopen het dan uit de zaagselhokken en gaan dan op het zeil het nest maken en zeiken. (ze hebben bij mij ong. 1.30x0.30m aan zaagselhok=2 kattenbakken en een reismandje, de rest is gewoon zeil)