Tips gevraagd .....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziji
Berichten: 100
Geregistreerd: 16-10-10

Tips gevraagd .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 15:29

Zoals sommige van jullie misschien wel weten ben ik sinds een paasweken de trotse eigenaresse van een topper ( vind iedereen natuurlijk van zijn eigen beest dat snap ik). Zelf nog amper opgezeten omdat ik hem vooral goed doorgereden wil hebben ( wordt gedaan door professionele stal). Nu ga ik hem helemaal zelf doen vanaf september hartstikke gaaf natuurlijk, ook spannend ( hij blijft dan voorlopig nog 2 x in de week gereden worden door de dressuurstal) nu wil ik hem langzaam verkeersmak gaan maken, nu is er een ander paard op stal die erg braaf is en eigenlijk nergens van op kijkt, dus zou een prima "volgpaard" zijn mijn vraag, als ik met hem voor het eerst langs de weg ga, erop of ernaast? Alle tips en trucs om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen zijn welkom! Alvast bedankt voor jullie tips en ervaringen!

AustriaTrick

Berichten: 2300
Geregistreerd: 21-11-08

Re: Tips gevraagd .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:32

Hallo Ziji en geweldig dat je blij bent met je 'nieuwe' paard!
Mijn ervaring is, dat als je hem verkeersmak wilt krijgen zonder problemen, je beter eerst kunt beginnen met schriktraining. Anders kan het verkeersmak maken erg uit de hand lopen.
Leg bijvoorbeeld een zeil op de grond in de bak, en laat hem daar over heen lopen, hang een waslijntje met dekens /was in de bak, hang ergens een vlag op. Zet 'rare' objecten zoals pionnen, eventueel hindernissen, of een stoel in de bak. Skippybal, ik zeg maar wat! Je kunt erg creatief wat bedenken :)
Als je zover bent dat je de weg uit wilt, zou ik eerst aan de hand gaan, je weet namenlijk nooit hoe die kan reageren! Als hij niet erg meer onder de indruk is kun je het onder het zadel proberen met het 'volgpaard' voorop. Zo zet je steeds een stapje verder.
Succes ! En je mag altijd pb'en!

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:33

Als het paard helemaal geen verkeer gewend is, zou ik eerst met hem gaan wandelen, eventueel op een rustig stuk er op. Staat hij op een paddock of wei waar wel aardig wat verkeer langs komt en hij dus wel verkeer kent, kun je er op gaan, maar dan moet er wel ruimte zijn om te "ontsnappen", als hij het toch eng vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:35

Idd. Eerst gewoon stappen aan de hand over het erf, daarna steeds kleine stukjes uitbouwen de weg op. Elke keer 10 meter verder, elke dag een keer als het kan. Dan went je paard aan het meelopen en kan hij jou als leider gaan volgen. Daar zul je baat bij hebben als je erop stapt. :)

kruimenloek
Berichten: 64
Geregistreerd: 29-07-12

Re: Tips gevraagd .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:40

Veel wandelen met hem, maar doe hem wel een hoofdstel om ipv halster zodat je meer controle over hem hebt. Je kunt hem ook alvast aan de vreemde geluiden laten wennen, zoals scooters, auto's enz op het erf en inderdaad is een rustig paard meenemen op je eerste buitenrit een goed idee.
Neem eerst routes waarvan je zeker weet dat het rustig is en dan langzaam stukje verder en gefeliciteerd met je paard, hoop dat jullie samen veel plezier zullen hebben.

Ziji
Berichten: 100
Geregistreerd: 16-10-10

Re: Tips gevraagd .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 16:12

Thx allemaal! Op het erf gebeurd er idd ook van alles, als de trekker voorbij komt staat hij stokstijf stil echt aan de grond genageld dus hij vind het wel spannend, maar als ik zeg dat het goed is en hem geruststel loopt ie met zijn ogen stijf dicht geknepen achter me aan ( held) ...de pest is, als ik zeg maar het erf af ga, ik alleen langs een vrij drukke weg moet ( zelfs eerst oversteken om op het fietspad, of stoep te komen) ik was zoiezo van plan om wel een hoofdstel in te doen voor meer controle, en dat " gedoe" met schriktraining lijkt mij hilarisch met hem, ja hij gaat dan volgens mij bovenop mijn rug zitten met z'n hoeven voor zijn ogen.....hij doet gelukkig tot nu toe niet " eng" zoals rennen of stijgeren of ander stom gedrag als ie iets eng vind, hij bevriest zeg maar.....maar ik ga zeiltjes op de grond leggen en zo'n grote bal halen en de was ophangen....mensen op stal verklaren me nu al voor gek als ze me aan zien komen met mijn waslijn! Lol

Ziji
Berichten: 100
Geregistreerd: 16-10-10

Re: Tips gevraagd .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 16:13

Steigeren met ei uiteraard.......

Esmee1988
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-05-12

Re: Tips gevraagd .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:19

Hangt er vanaf hoe groot je paard is en hoe schrikkerig hij is. Ik zou zowiezo even een bodyprotector omdoen! En als hij verder goed luisterd is het zeker de moeite waard om eens te proberen!

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Tips gevraagd .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:50

Bevriezen is heel goed, beter dan er vandoor gaan of andere gekke dingen. Schriktraining is heel leuk om te doen, je kunt er echt een spelletje van maken en inderdaad goed om wat zelfvertrouwen te kweken bij je paard. Let er op dat , als je probeert je paard er van te overtuigen dat bv het zeil niet eng is, dat hij niet achteruit gaat lopen, stilstaan mag en vooruit, maar niet achteruit. En dan elke keer als hij vooruit gaat, belonen (met je stem).

Ziji
Berichten: 100
Geregistreerd: 16-10-10

Re: Tips gevraagd .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 17:37

Hij is 1.65 ongeveer en zeker geen ' dooie' hij voert aardig wat bloed dus ik wil het zogoed mogelijk aanpakken! Wat goed die tip van niet naar achteren mogen lopen! Wist ik niet, zie hier, elke dag leert men bij! Ik weet wel niet met eten belonen...het is een Houston en al erg gefixeerd op eten....dus op mijn stem mag klopje op de hals etc toch? Als ik erop ga naar buiten voor het eerst hijs ik me in elk soort beveiliging die er is...bodyprotector, halsriem, veiligheidsbeugels...hmmmm misschien laat ik de politie wel de weg afsluiten;-)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Tips gevraagd .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:46

Met een nog niet verkeersmak paard gaan wij altijd met een groepje paarden op pad zodat het paard het goede voorbeeld over kan nemen van de anderen. En indien het paard onrustig is ingesloten kan worden door de anderen. Met een groepje van 4 paarden houd het overige verkeer ook veel meer rekening met je dan indien je alleen of met twee paarden op pad bent.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:49

Haha, veiligheid voor alles! Tuurlijk mag je hem ook belonen met een klopje op de hals, maar als je voor hem staat en je doet een stapje naar hem toe om te belonen, heb je kans dat hij alsnog achteruit loopt.
Er zijn voor en tegenstanders van het belonen met snoep. Ik doe het wel bij mijn shet, gewoon met biks en bij mij werkt het goed. Zij weet dan ook dat ze wat moet doen voor een beloning, dus vervelend is ze ook niet. Maar probeer het inderdaad eerst zonder voer.

Filoe
Berichten: 13
Geregistreerd: 13-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:52

Ik zou ernaast doen. Altijd in het gras of op de stoep. Als ik in groep rij, volg ik gewoon wat zij doen

Ziji
Berichten: 100
Geregistreerd: 16-10-10

Re: Tips gevraagd .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 18:41

Ook goed idee met meerderen ivm het insluiten.... En idd als je ervoor staat en naar hem toe stapt om hem te belonen door klopje op de hals groot risico dat ie dan achteruit gaat...het liefste beloon ik hem op stem, ook handiger tijdens het rijden...ik heb altijd het gevoel dat ik minder " te vertellen" heb als ik er naast sta, ipv er bovenop zit ( zal wel tussen mijn oren zitten) en als automobilist zijnde houd ik met grotere groepen ook meer rekening ( duurt immers langer voordat je er langs gereden bent) dan een enkel paard....

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Tips gevraagd .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:44

Ik ben met mijn paardjes altijd eerst lange wandelingen gaan maken zodat het paard eerst aan mij went voordat er andere meegaan. Dus ik raad je aan lekker te gaan stappen voor je erop kruipt en veel succes!

Ziji
Berichten: 100
Geregistreerd: 16-10-10

Re: Tips gevraagd .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 19:10

Thx! Het is zo een scheet maar ja wel een van 600 kg....dus ik houd het graag veilig, ik ga lekker met hem aan de wandel en zeiltjes ed in de baan leggen om hem zo aan van alles te laten wennen en als ik mijn eerste wandeling ( al is het 26 meter) laat ik het weten...l ben heel benieuwd hoe hij doet op vreemd terrein dus alleen met mij!

Anoniem

Re: Tips gevraagd .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:24

Ik denk dat dat een goed begin is. Wat ik je nog mee wil geven, geef je paard de tijd om aan dingen te wennen, om dingen eng te vinden. Je zegt dat hij bevriest, laat hem even bevriezen en ga niet aan hem lopen sleuren of trekken, want dan creer je alleen maar de achteruit knop. Blijf rustig naast hem staan, ontspan, let op je ademhaling, geef niet teveel aandacht en kijk naar dingen om je heen om zo de aandacht af te leiden van het enge object. Hoe meer jij gaat focussen op het probleem, des de groter het wordt. Als jij rustig blijft wanneer hij bang wordt word jij de stabiele factor en zal hij je eerder gaan vertrouwen.

Ziji
Berichten: 100
Geregistreerd: 16-10-10

Re: Tips gevraagd .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 19:37

Thx joolien! Als ie bevriest ga ik nooit aan hem trekken, ik vraag me altijd af waar hij bang voor is, dus kijk ik met hem mee zeg maar....en probeer hem dan gerust te stellen en het over iets anders te hebben ( voordat ik spanning opbouw) zeg hem dat hijbraaf is en dat het goed is, laat de lijn juist los zodat hij geen getrek voelt, lijkt mij bloedirritant nl..... Maar ik heb toptipsgehad! Meer? Spui alles is welkom!

kruimenloek
Berichten: 64
Geregistreerd: 29-07-12

Re: Tips gevraagd .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:33

Schriktraining is nieuw voor me hoor , ik heb altijd gewoon lekker hoofdstel om en heel erg veel stappen buiten, langzaam wennen aan de geluiden en andere omgeving en dan wel altijd een ander paard erbij. Dan langzaam buitenrit maken maar wel aan de hand met iemand erbij en een rustige omgeving en dat verder uitbouwen, ik denk niet dat het iets is wat je ze kan leren maar gewoon iets is wat ze moeten ondergaan en daar aan moeten wennen, net als aan het zadel enz.

Ziji
Berichten: 100
Geregistreerd: 16-10-10

Re: Tips gevraagd .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 20:45

@kruimelkoek, ook is schriktraining voor mij helemaal nieuw om te doen... Maar met dit paard wil ik alles maar dan ook alles zo goed mogelijk proberen te doen...na de klap van mijn vorige paard wil ik dit onder geen beding verknallen dus sta ik open voor alles, en samen staan te staren naar een zeil op de grond lijkt mij een goede vorm van binding....zeker als we samen onze ogen van de stokjes hebben gehaald en samen over het zeil lopen...ik wil alles met hem meemaken en op een zo goed mogelijke manier....ik ga gewoon na de training hem met hoofdstel in, ernaast op straat uitstappen zodat ie te moe is om ergens van te schrikken hahaha....en kilometers maken...ik heb er zin! Ik en mijn schat kunnen dat...... Hoop ik....