Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TLG
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-08-12

Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 13:17

Hallo,

ik ben laatst eens benaderd door iemand die opzoek was naar een overkapping voor een paardenbak en schuimmatten voor valbescherming. Doel was om met een overkapping in de wintermaanden gebruik te kunnen maken van de bak. De matten waren nodig om beginnende rijders te beschermen. Nu heb ik een bedrijf die deze producten wel kan produceren alleen is mijn kennis van het geheel niet bekend; Waar moet ik rekening mee houden? Wat is goed en niet goed voor paarden? Is er een markt voor deze producten?

Is er een bedrijf die dit soort producten al maakt?

Zoals je nu leest zijn er genoeg vragen alleen mis ik de antwoorden.

Kan iemand mij hieraan helpen?

gr.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:22

Er zijn rijtenten beschikbaar, net zo iets als festivaltenten. Valbescherming zal tegen de wanden moeten dan, want er op rijden sloopt de pezen.
Die valbescherming kan je lijkt mij beter vervangen door een airparka (bodywarmer met airbag) en een goede cap, samen met goed getrainde paarden en eerste lessen op een simulator. Ongeluk zit in een klein hoekje, maar voor de andere 99.9% is training de preventie, niet de kleding.

TLG
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 13:39

tnx. je klopt de matten waren bedoeld voor tegen de zijwanden. geizen jou reactie dus niet veel tijd in investeren. Aangaande de overkapping, men geeft aan dat dit nog al een investering is en ik nu de missie heb om te kijken of er een andere mogelijkheid is. Is hier vraag naar of is het (ook) verloren moeite?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:42


Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:44

denk dat er wel vraag naar is als het voor een redelijke prijs en zonder bouw vergunning zou kunnen..

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:47

Redelijke prijs is voor iedereen anders en zonder bouwvergunning gaat niet lukken. Oppervlak is in elk geval al fors groter dan de max. 30m2 die eventueel op het erf zou mogen.

TLG
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 14:02

ik zal het eens uitzoeken wat er precies bij komt kijken voor de vergunning. Is de optie voor een isolatie/regenzeil dan geen betere oplossing?

TLG
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 14:04

is droog rijden een voorwaarde? Vorstvrij en droog is dat voldoende

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:17

Probleem is denk ik voornamelijk wind, wat je dus ook meer hebt in de wintermaanden. Mijn overkapping vd jacuzzi heb ik met 80cm diepe ankers verankert in de grond, deze is 9x4m want zeker in zeeland....wind kan rare dingen doen:-)

Als je een echte overkapping zou willen hebben zou je ook met een of ander systeem de overkapping tijdens een storm bv moeten kunnen opvouwen zodat de wind er niet onder kan. want een zeil of dak van 60x40...dat kan eindigen in Groningen :D

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:52

Mist schreef:
Probleem is denk ik voornamelijk wind, wat je dus ook meer hebt in de wintermaanden. Mijn overkapping vd jacuzzi heb ik met 80cm diepe ankers verankert in de grond, deze is 9x4m want zeker in zeeland....wind kan rare dingen doen:-)

Als je een echte overkapping zou willen hebben zou je ook met een of ander systeem de overkapping tijdens een storm bv moeten kunnen opvouwen zodat de wind er niet onder kan. want een zeil of dak van 60x40...dat kan eindigen in Groningen :D


inderdaad de wind kan veel
Onze trampoline is enkele jaren geleden zeker 2 km weggewaaid. Het is dat de buren hem zagen gaan anders hadden wij hem wellicht nooit teruggevonden. Gelukkig niets gebeurd had anders af kunnen lopen want hij was twee wegen overgestoken.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:58

Als je een soort isolatiezeil met oprolsysteem kam maken waardoor je je bak kunt afdekken tegen regen en sneeuw (en dan zo dat wanneer je het zeil oprolt je niet alsnog alle rommel in je bak krijgt) en vorst kunt voorkomen, dan zou het wel eens een goede optie kunnen zijn voor veel mensen die geen binnenbak of overkapping mogen plaatsen. Een gewoon zeil over een bak waait makkelijk weg en is zwaar om aan de kant te leggen.

Er zijn op zich wel goede vorstvrije bodems, maar belangrijk is wel dan dan het water goed weg kan (nat vriest vast) en met sneeuw dat het er af geschoven kan worden.

Ik hoorde dat in Elsoo (Drenthe) iemand een verwarmbare bodem heeft die dus niet bevriest en goed droog blijft. Erg prijzig, maar als je geen binnenbak mag bouwen wel een oplossing om jaar rond te kunnen blijven rijden.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:01

In Duitsland krijg je subsidie wanneer je een dak maakt voor zonnepanelen. Dat doen ze dus ook over een rijbak

TLG
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 13:03

wat zijn de afmetingen van rijbakken? is er een standaard?

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:11

ik woon op de grens drenthe/groningen en heb een all weather tuft bodem. Kan onder alle weersomstandigheden bereden worden. Ook met sneeuw, mits paard geen ijzers onder heeft, maar zelfs met ijzers kun je nog wel wat longeren. Toch ben ik wel heel benieuwd of er iets uit dit topic gaat komen. Manege groenesteyn in utrecht had 's winters altijd een soort van tent staan waar gewoon in werd gereden. Geen idee hoe en wat, want daar lette ik toen totaal niet op.
Officiele maat voor een dressuurbak is 20 x 40 of 20 x 60.
Succes met je project.

TLG
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 14:09

tnx... er zal zeker iets uitkomen...!!

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:54

Wellicht kan je denken aan iets wat lijkt op het afdekken van zwembaden?
Dat isoleerd prima, heeft een oprolsysteem e.d..
Het is wel de vraag of het ook kan gebruikt worden als er sneeuw op ligt e.d..

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:06

Ik denk dat wind de grootste spelbreker is, enerzijds als er wind onder het dak komt zetten (het is natuurlijk best een oppervlakte) en anderzijds evt. klapperen waarvan de paarden snel schrikken. Zeker met beginnende ruiters kan dat toch wel een issue worden.
Verder idd rekening houden met sneeuwval, dat het dak dan niet inzakt.
De bevestigingen moeten iig zo zijn dat paard en ruiter zich er niet aan kunnen bezeren, ook niet als het paard onverhoopt los mocht komen of de ruiter komt op een rare manier langs het paard te hangen of wordt eraf gekatapulteerd. Verder denk ik aan de hoogte: paard+ruiter is best een flinke hoogte, zeker als het paard zou steigeren, dan moet de ruiter niet tegen het dak gaan :+

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:10

Klapperen is idd nogal een struikelblok. Evenals de vergunning. Als je iets kunt maken wat je vergunningsvrij kunt neerzetten, voor een nette prijs, denk ik dat er zeker veel vraag naar is! Menig mens kan zijn buitenbak niet gebruiken 's winters, vanwege het weer en de vorst. Al zal je weinig kunnen doen aan een bevroren bak :+
Wat goed werkt is bijvoorbeeld ook windbreekgaas. Wordt nu ook vaak gebruikt om een (half)open bak af te sluiten.

TLG
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 15:44


TLG
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 15:45

het zeil kunnen we maken met een isolatie zodat de bevriesing niet kan plaatsvinden en regen en sneeuw geen effect hebben op de baan...

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:51

Het zou kunnen dat er vraag naar is, maar dan zit je nog steeds met bevestiging ivm wind. Op water "plakt" zo'n zeil aan de ondergrond (het water), dat is niet het geval bij een rijbak. Je moet dus iedere paar meter het zeil vast kunnen maken, zodat het niet op kan waaien. De vraag is of dit niet dusdanig veel werk geeft, dat je langer bezig bent met het in en uitrollen van het zeil dan dat je gaat rijden..

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:53

Het kan ook handig zijn voor een kleiner oppervlak, een paddock of longeerbak, dat zijn maten van zo'n 15 รก 20 bij 20m.
Of om te schuilen op een wei bijv.

TLG
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 16:13

@moderator, bevestiging is geen probleem om de windvang om te vangen. je kunt dit met waterslurven opvangen. verder is het op- en afrolsysteem automatisch dus heb je daar geen handeling van. De kracht die benodigd is kunnen we vertalen in het systeem dus trekkracht getakeld.

@ Miranda, afmetingen is geen probleem. we kunnen het dan op de gewenste afmeting maken..

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:16

Wat ook nog iets is om rekening mee te houden is de paardennatuur, paarden zijn nl. erg schrikkerig.
Ik heb bijv. een paddock aan de stallen, stel je voor dat ik daar een overkapping zou willen, dan zouden die paarden zich doodschrikken als er zo'n ding open en dicht ging, ik denk dat dat een nadeel zou kunnen zijn voor sommigen.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:29

@TLG, bij zwembaden glijd het over het water als je het afrold, dit zal in hobbelig zand niet zo eenvoudig zijn, of zelfs helemaal niet gaan.
Als je het aan zou moeten trekken/begeleiden over een afstand van 40 meter, dan wordt dat wel zwaar.........