Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 01:40

Beste bokkers,

Graag zou ik jullie mening horen over onderstaande filmpjes. Ik heb zelf enkele twijfels over het beenwerk van mijn merrie, maar wil jullie eerst neutraal de filmpjes laten zien en een oordeel horen. Mezelf kennende ben ik namelijk ook erg goed in staat spoken te zien die er niet zijn. Als jullie niks bijzonders zien hoor ik het uiteraard ook graag :j Alvast bedankt!





Zal na een aantal reactie's mijn zorg voorleggen :)

Groetjes,
Lotte

Heb overigens geen geluid op deze laptop dus als ik vreemd babbel tegen mn knol, niks van aan trekken, dat ik raar ben weet ik :+

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 01:48

Mooi paard :) . Ik vind haar soms voor wat stekkerig lopen, heb je eventueel ook een filmpje op een harde circel, of heb je je paard daar al eens op gelongeerd en hoe is het dan :) ? Staat ze op ijzers :) ?

Ben benieuwd wat andere bokkers zien :) ?

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 01:50

Het lijkt mij alsof je merrie haar rechter achterbeen (hak) nauwelijks buigt.
Het kan ook uit de knie/heup komen. Ze treedt stijf en onvoldoende onder.

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 02:00

Ik vind dat ze de achterhand er niet onder zet, ze loopt flink op de voorhand

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 02:03

Ik heb het idee dat ze vanachter niet helemaal lekker loopt, maar ik weet er niet veel vanaf hoor!

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 02:08

ten eerste kijken mensen niet echt neutraal want je zegt dat je zorgen hebt, dus nu gaat iedereen zoeken..

Als ik de filmpjes had gekeken zonder je 'waarschuwing' zou ik denk ik zeggen; ik zie een paard die der achterbeen er meer onder mag zetten en meer ontspanning in de rug mag tonen.. Verder lijkt het zand vrij mul. En soms vind ik haar vrij kort (niet ruim) lopen, niet actief genoeg..

Ik zou me geen zorgen maken als ik dit zou zien, ik zou gaan werken aan achterhand gebruik..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:03

Filmpjes zijn sowieso moeilijk te beoordelen, want waar je longeerd is erg mul en erg ongelijk.

Ik zie een pony die wat stijfjes loopt, maar verder van zichzelf waarschijnlijk ook gewoon zulke korte gangen heeft.

Dat ze achter niet ondertreedt en op de voorhand loopt, is logisch, want ze wordt gewoon met halster gelongeerd, en beste mensen een paard loopt van nature 2/3 op de voorhand en 1/3 op de achterhand...

Laat eens filmpjes zien waarbij je op hardere , rechte ondergrond draaft, dat is beter te beoordelen.

corinne1981

Berichten: 2604
Geregistreerd: 11-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:19

Inderdaad lastig te zien zo op een filmpje, maar wat ik wel zie is dat ze haar (is het een merrie, heb ik even niet naar gekeken) rug helemaal strak houdt. Ik zie haar met weinig ontspanning lopen.
Als het een paard is wat je wilt kopen zou ik haar sowieso eerst laten keuren door je eigen dierenarts. Edit: ik lees nu dat dit je eigen paard is: Wordt er al op haar gereden? Hoe loopt ze dan voor jouw gevoel?

Anoniem

Re: Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 08:04

Ik zeg: niks mis mee. Mag wat ruimer, maar wel rad.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 08:35

Bedankt voor de reactie's :) Ik zie zelf ook niets onregelmatigs in haar loopje, en heb gelukkig daarin niks over het hoofd gezien.

Dit paard heeft een vrij steile achterhand, met als gevolg dat de heup wat hoger ligt. Ten gevolge daarvan kan ze moeilijk onderbrengen waardoor haar gangen vrij kort zijn. Hier wordt op getraind dmv dubbele longe, longeren met touwtjes (wat ik in de toekomst wil vervangen door pessoatuig) en dan ook meerdere keren stukjes galop mee te pakken. Als we in de bak longeren liggen er vrijwel altijd balkjes op de grond. Ik ben zelf niet kundig genoeg om daar onder het zadel mee aan de slag te gaan, voor de rest rijden we nagenoeg alleen maar buiten (endurancegericht)

Omdat ik nu wou dat er uitsluitend gekeken zou worden naar haar lopen heb ik verder alle hulpmiddelen, zelfs het bit, weg gelaten. Eigenlijk was de bedoeling op de (vlakke) wei te longeren, maar dat was toch echt te warm. Verharde ondergrond zou ik de weg voor op moeten en daarbij staat ze al vrij kort op dr hoeven dus dat wordt wat lastig.

Mijn zorg is dat paardlief na het rijden of longeren (en eigenlijk ook wel daarvoor al) aanzienlijk vaker haar linker achterbeen ontlast, al is het niet zo dat ze er helemaal niet meer op staat. Tijdens het grazen bijvoorbeeld rust het gewicht 8 van de 10 passen op het andere been, als ze vast staat staat meestal haar andere been onder de massa. Als ik haar vraag op haar andere been te gaan staan doet ze dat gewoon, en ze staat er goed op, en jullie hebben mijn idee dat er met lopen niks te zien is ook wel goed bevestigd. Maar manier van ontlasten vind ik ook min of meer typisch (helaas door het gras beetje lastig te zien, maar geeft iig een beeld):
Afbeelding
Zo staat ze dus zeer geregeld, zowel tijdens het grazen als wanneer ze vast staat.

Ik heb haar nu bijna vier maanden (ongekeurd gekocht, zolang ze geen pijn heeft mag ze alles mankeren, alleen naar haar kijken is de koop al waard, een eerdere keuring waren geen aanmerkingen op). Sindsdien zijn we rustig aan alles aan het opbouwen, de laatste paar jaar hiervoor heeft ze gediend als weidepaardje/fokmerrie, ik wil dus endurance gaan rijden. Na een paar weken liep ze erg stram en enigzins onregelmatig, ik heb er toen een osteopaat bij gehad en die heeft haar los gemaakt in de lendenwervels, atlas en rechterschouder. Daarna liep ze duidelijk een stuk makkelijker en niet meer onregelmatig. We zijn weer gaan opbouwen en het gaat hartstikke goed. Voorheen viel ze wel eens op haar rechterschouder op rechte lijn (buiten onder het zadel), dat gebeurt nu nooit meer, maar vallen op rechterschouder zou wel weer samen kunnen hangen met ontlasten van links achter...

Omdat paard ook wat jeukerig was in de sokken heb ik ook gedacht dat het misschien daarmee samen hangt, maar de kans dat ze in haar andere been minder jeuk heeft lijkt me klein. En sterker nog, momenteel zie ik nooit meer dat ze staat te krabben of stampen van de jeuk, gelukkig.

Omdat haar beweging verder goed is, ze geen pijn toont met lopen of belasten en behalve foto's maken oid er niemand is die wat voor ons kan doen laat ik het nu even zo, eens zien of het op de langere termijn verslechtert, of hopelijk, verbetert. Zou het verder zo even niet weten, wie weet is er een bokker die haar typische manier van staan herkent en thuis kan brengen.

Jessx

Berichten: 199
Geregistreerd: 12-12-11
Woonplaats: Epse

Re: Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:25

Bij de filmpjes is het linker achterbeen mij wel opgevallen. Ik heb het idee dat ze rechtsachter sneller neerzet om zo linksachter eerder te ontlasten. Niet dat ik snel spoken zie maar ben natuurlijk goed gaan kijken na de OP :-)

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:05

Ik zie ook dat ze linkachter soms wat korter is, dat zie je vooral op het eerste filmpje. Maar volgens mij niets om je zorgen over te maken. Je paard is erg stijf en loopt erg kort [en dat zit 'm ook wel een beetje in het ras].
Ik denk dat dit typisch een probleem is dat je als ruiter moet oplossen. Je moet je paard sterker maken door te rijden en de juiste oefeningen te laten doen. Maar daarvoor heb je wel goede begeleiding nodig. Want als je dat niet goed aanpakt wordt het probleem alleen maar erger.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:51

Ik zie geen verbetering tov de vorige keer dat je me filmpjes hebt laten zien Lotte.... Ze blijft erg stijf en kort van achter en helemaal zuiver vind ik het ook niet ogen. Nou weet ik wel waar ik op moet letten dus wellicht dat het mij meer op valt. Maar zeker na haar behandeling door de osteo en als je zegt echt weer rustig op hebt gebouwd (hoewel wij volgens mij van mening verschillen over 'rustig' :+ ) vind ik dit geen positief beeld :n

Abacab, hoewel Tinkers niet te vergelijken zijn met benenzwaaiers als KWPNers zijn er zeker genoeg Tinkers die wel ruim lopen :)

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:12

Ik zie ook geen verbetering tov de vorige filmpjes. Ik wil je echt aanraden om een keer een dierenarts naar haar te laten kijken en dan vooral ook te vragen of ze geschikt is voor je endurance-doel en advies inwinnen over trainingsopbouw, afhankelijk van of er iets mis is en zo ja, wat dan. Hoeveel mensen je filmpjes hier ook zien, alleen een dierenarts of wellicht een fysiotherapeut kan je echt van je zorgen afhelpen. Kost wat, maar dan weet je in ieder geval zeker wat er aan de hand is. Of dat er écht niets is.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:21

Ze zit vast in haar heupen, heeft ze een trauma oid gehad? Vastgerold of gevallen op de weide?
In eerste instantie loopt ze vooral erg onder tempo, ze moet veel actiever, maar als ze eindelijk wat vlotter loopt zie je dat ze haar achterhand alleen meeneemt omdat hij er nu eenmaal aan vast zit.
Ze treed niet onder maar ze heeft ook geen afdruk, met beide benen doet ze dit.
Daarin kun je zien dat ze haar lendenen, heup en bovenbeen zo strak mogelijk houd, dus daar moet ergens een probleem zitten.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:26

HijadelaLuna schreef:
Dit paard heeft een vrij steile achterhand, met als gevolg dat de heup wat hoger ligt. Ten gevolge daarvan kan ze moeilijk onderbrengen waardoor haar gangen vrij kort zijn. Hier wordt op getraind dmv dubbele longe, longeren met touwtjes (wat ik in de toekomst wil vervangen door pessoatuig) en dan ook meerdere keren stukjes galop mee te pakken. Als we in de bak longeren liggen er vrijwel altijd balkjes op de grond. Ik ben zelf niet kundig genoeg om daar onder het zadel mee aan de slag te gaan, voor de rest rijden we nagenoeg alleen maar buiten (endurancegericht)

Een paard met een steile croupe is juist beter in staat de achterhand onder te brengen en stuwen/afdruk is lastiger. Ze heeft duidelijk geen enkele soeplesse daarin, vandaar dat ik denk dat het door een trauma komt.
Ws ook door verkeerde belasting met rijden (waarmee ik jou niet wil beschuldigen), persoonlijk zou ik de komende tijd niet meer rijden maar alleen longeren met dubbele longe, daarmee kun je de achterhand goed actief maken en een goede lengtebuiging vragen.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:27

Ik zie een paard dat het erg lastig vind om op links het achterbeen goed te gebruiken, waarbij ik ook het idee heb dat dit eerder uit de heup weg komt dan dat dit echt in het been zit.
Reden om er een dierenarts bij te halen zie ik niet.
Wél valt mij op dat ik 0 lengtebuiging zie. Daar ligt nog genoeg werk te doen :j
Van schoft tot kont zie ik niks dat ze los houdt. Ik zou er iemand bij halen die jou op de grond kan helpen om jouw paard losser te maken in dr lichaam.
Dan ben ik er ook bijna zeker van dat ze linksachter ruimer onder haar lichaam zal kunnen plaatsen.
Ze maakt nu linksachter een duidelijk stuwende beweging voordat ze dr been heel kort onder dr lichaam zet om daarna gelijk weer achter haar lichaam te plaatsen.
Zodra ze linksachter beter onder kan treden wil dat ook zeggen dat er meer beweging is in haar bekken om dit mogelijk te maken.

Leanne_Salvo
Berichten: 546
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:38

senna21 schreef:
Het lijkt mij alsof je merrie haar rechter achterbeen (hak) nauwelijks buigt.
Het kan ook uit de knie/heup komen. Ze treedt stijf en onvoldoende onder.


Hier sluit ik me bij aan. Eerlijk gezegd zie ik meer aan het rechterachterbeen als aan het linker... Ik vond dat duidelijk te zien als je het filmpje van het rechtsom draven bekijkt.

Maar ik ben geen professional, ik ben benieuwd wat iedereen hierover te zeggen heeft.

Doma_clasica

Berichten: 347
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: on holiday around the world

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:45

Het is pas goed te zien op een rechte lijn en op een harde bodem.
Maar voor zover ik het nu kan beoordelen is hij LV onregelmatig.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 16:42

Bedankt voor de reactie's :)

Dat ze zwak is in haar beweging klopt zeker, dat dit komt vanuit haar heup is ook mijn idee, dat ze daardoor geen souplesse in haar bovenlijn kan tonen is denk ik een gevolg van...

Waar het mij nu om ging is mening te horen of ze rad loopt, en daar is bokt het duidelijk niet over eens :+
Want als ze niet los in in haar heupen of lenderen, waarom ontlast ze dan op zo'n vreemde manier een achterbeen? Hoe ze nu staat vind ik meer duiden op iets rondom het kootbeen, maar ik zie dat dan weer niet terug in haar beweging.

Er is een osteopaat en fysiotherapeut bij geweest, die zeggen beiden longeren met dubbele longe/pessoa, balkjes lopen en galopperen om haar achterhand sterker te maken. Daarnaast blijven rijden is geen probleem, juist stukken rechtuit zorgt voor net dat beetje ondersteuning en is voor de galop in eerste instantie makkelijker. Daarnaast wat kleine oefeningetjes aan de hand qua ondersteuning van alles.

Heb deze filmpjes doorgestuurd naar een dierenarts om te vragen om advies, of het in dit geval wat op zou leveren als ze in het echt zouden komen kijken oid. Antwoord wat kort gezegd dat langskomen in dit geval niet zoveel zin heeft omdat het niet iets acuuts is of een duidelijke onregelmatigheid, nergens verdikkingen of warmere plekken. Wat ze kunnen doen om dingen uit te sluiten is foto's laten maken of thermografie, maar dan zou ik toch die kant op moeten. Volgens de DA zou een passende training een en ander kunnen verbeteren waardoor wanneer er ergens een probleem zit dit duidelijker naar voren komt.

Volgende week verhuist paardlief naar een andere stalling, als ze daar een beetje gewend is wil ik gaan beginnen met lessen bij iemand volgens de methode van Antoine de Bodt.

Bij mij heeft het paard geen trauma of iets gehad, tenminste niet dat ik het gezien of gemerkt heb. Zoals al eerder genoemd heb ik haar nog maar vier maanden dus wat er in de twaalf jaar ervoor gebeurd is weet ik niet. Vorige eigenaren zeggen dat ze nooit wat gemankeerd heeft.

Dit zijn de filmpjes die ik heb gemaakt toen ik ging kijken, toen had ze op een enkele proefrijden van eventuele koper ten minste een jaar lang alleen maar op de wei/stal gestaan.





Toen ze hier kwam ben ik begonnen met rijden met een winteczadel, daar ik geen vertrouwen had in dat zadel en twijfelde of het wel 100% goed lag (ondanks dat meerdere mensen dat bevestigde) heb ik hem toch weer verkocht, nu rijden we met een barefootzadel (boomloos). Nadat de osteopaat is geweest is uitsluitend het barefootzadel gebruikt.

Wil nog even benadrukken dat het niet van belang is dat ik met dit paard endurance kan starten. Dat is iets wat leuk zou zijn als zij het aan zou kunnen, als dit mijn hoofddoel was had ik haar niet moeten komen (gezien ze dus 12 jaar is en grotendeels fokmerrie is geweest). Met dit paard heb ik iets waardoor het me niet uit maakt wat ik ermee kan, al is er iets waardoor ze alleen nog in de wei kan staan, so be it, genieten van elkaar doen we toch wel. Momenteel heb ik met buitenritten vooral een vrolijk en voorwaarts paard onder me wat zeker niet onregelmatig aanvoelt dus zie ik daar niet zoveel kwaads in, gezien er dus geen verandering is tgv het wel of niet rijden en de mate waarin. Stilzetten zorgt lang niet altijd voor verbetering. Overbelast is ze ook zeker niet. We longeren zo'n twee keer per week, rijden twee keer per week tussen de 10-15 km en eens per week rond de 20 km, twee dagen rust. Snelheid van rijden is meestal rond de 7,5 km/h gemiddeld over de hele rit incl. in- en uitstappen.

Ik zal morgen eens kijken of iemand even kan filmen als ik haar aan de hand mee neem over het verharde fietspad.

Willempie_T
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-01-08

Re: Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:50

zie niet zo `1,2,3 wat. aangezien de meeste tinkers voor mij gevoel wel zo lopen en minder de achterhand gebruiken (veel op de voorhand lopen).
na mate je dr meer voorwaards laat lopen gaat ze de achter hand wel meer gebruiken.
ik denk dat je dr rijtechnisch meer moet rijden, overgangen, tempowisselingen ect. zo dat ze sterker wordt in de achterhand.

verder vind ik het lastig te bepalen op een circel. en zie ik er niet echt veel aan (ben geen held dr in om die dingen te zien:))

leuke tinker trouwens;)

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:58

Ze loopt niet rad. Vanachter is ze kort en loopt niet door.
Hoe staat ze op der hoeven? Juist heel stijl of plat? Wellicht kan ze niet goed afrollen.
Als ik het filmpje zie kost het haar zichtbaar moeite om vooruit te komen.

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:19

Lotte, ik kan je morgen ook helpen met het filmen van Caily op het verharde. Verder vind ik het ook heel erg moeilijk om te zien wat er precies zou zijn. Het zou namelijk wel heel goed iets kunnen zijn wat te maken heeft met wat stijfheid. Je rijdt natuurlijk ook meer buitenritjes, dan dat je dressuurmatig bezig bent in de bak. Buitenritjes zijn ook leuker natuurlijk dat weet ik. Maar misschien is het verstandig om ook minstens 1 of 2x in de week dressuurmatig wat bezig te zijn in de bak. Voltes rijden en slangevoltes en meer stelling vragen links en rechts etc. En ik wil je ook wel helpen met de dubbele longe :-)

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:03

HijadelaLuna schreef:
Waar het mij nu om ging is mening te horen of ze rad loopt, en daar is bokt het duidelijk niet over eens :+
Want als ze niet los in in haar heupen of lenderen, waarom ontlast ze dan op zo'n vreemde manier een achterbeen? Hoe ze nu staat vind ik meer duiden op iets rondom het kootbeen, maar ik zie dat dan weer niet terug in haar beweging.

Er is een osteopaat en fysiotherapeut bij geweest, die zeggen beiden longeren met dubbele longe/pessoa, balkjes lopen en galopperen om haar achterhand sterker te maken. Daarnaast blijven rijden is geen probleem, juist stukken rechtuit zorgt voor net dat beetje ondersteuning en is voor de galop in eerste instantie makkelijker. Daarnaast wat kleine oefeningetjes aan de hand qua ondersteuning van alles.

Bij mij heeft het paard geen trauma of iets gehad, tenminste niet dat ik het gezien of gemerkt heb. Zoals al eerder genoemd heb ik haar nog maar vier maanden dus wat er in de twaalf jaar ervoor gebeurd is weet ik niet. Vorige eigenaren zeggen dat ze nooit wat gemankeerd heeft.

Dat is iets wat leuk zou zijn als zij het aan zou kunnen, als dit mijn hoofddoel was had ik haar niet moeten komen (gezien ze dus 12 jaar is en grotendeels fokmerrie is geweest).

Momenteel heb ik met buitenritten vooral een vrolijk en voorwaarts paard onder me wat zeker niet onregelmatig aanvoelt dus zie ik daar niet zoveel kwaads in, gezien er dus geen verandering is tgv het wel of niet rijden en de mate waarin.

Het ligt eraan wat je rad vind, is ze kreupel? Nee. Is ze rad? Zeker ook niet.
Een da kan hier idd niet zoveel mee, zeker als er geen duidelijke kreupelheid is is het voor hen ook gissen.
Maar er zit wel degelijk wat mis.
Het feit dat ze al een aantal veulens heeft gehad kan daar de oorzaak van zijn, verergerd door belasting van het rijden, misschien icm niet passend zadel en niet voldoende dressuurmatige training.

Blijven rijden vind ik persoonlijk niet slim. Door de belasting vervalt ze sneller in haar oude gedrag, ze denkt dat ze door zichzelf vast te zetten beter je gewicht kan dragen. Wat je in 2 keer longeren weer enigzins ontspannen krijgt rijd in je die 2 keer weer helemaal vast.
Logisch voor jou dat je dat niet merkt met rijden, ze is vanaf het begin zo geweest en de verslechtering gaat maar langzaam.
Maar bedenkt eens bij jezelf; buigt ze haar lichaam in wendingen? Als je haar keert, buigt ze dan haar hals achter je hand aan of houd ze haar hals recht en draait ze met haar lichaam? Springt ze in een keer aan in galop of heeft ze daar lange tijd voor nodig? Wil ze in draf en galop haar hals wel strekken of loopt ze strak met het hoofd vooruit?

Magica schreef:
Je rijdt natuurlijk ook meer buitenritjes, dan dat je dressuurmatig bezig bent in de bak. Buitenritjes zijn ook leuker natuurlijk dat weet ik. Maar misschien is het verstandig om ook minstens 1 of 2x in de week dressuurmatig wat bezig te zijn in de bak. Voltes rijden en slangevoltes en meer stelling vragen links en rechts etc. En ik wil je ook wel helpen met de dubbele longe :-)

Hulp is altijd fijn, 2 zien meer dan één.
Eerst aan de dubbele longe, zorgen dat ze soepel is, goed buigt links en rechts. Stap en draf, galop komt pas als ze eraan toe is.
Aan de hand kun je veel voorbereidend werk doen, snoepjes geven langs haar zijde en tussen haar voorbenen, benen optillen en stretchen ed.
Pas gaan rijden als je duidelijke verbetering ziet aan de longe, als ze makkelijk links en rechts inbuigt. Als je erop gaat eerst dressuurmatig bezig, buigen links en rechts, met d'r neus tot aan de billen, gebruik maar een snoepje oid. Tijdens het rijden niet anders doen dan buigen, soepelheid vragen, achterhand actief maken enz, ook hier eerst stap en draf, later pas galop.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:51

Ik moet zeggen dat ik haar op de filmpjes van toen je ging kijken stukken beter vindt lopen dan nu. Het tempo wat ze in de filmpjes in je OP laat zien vind ik ook niet echt top, het lijkt wel hangen en wurgen dat ze vooruit komt. Je hebt eerder wel eens filmpjes geplaatst van het longeren met een dubbele longe. Toen wapperde alles alle kanten op, hoe is dat nu? Heeft die tweede longeerlijn nu wel nut?

Zo doorrijden lijkt mij ook niet slim. Je hebt er mensen bijgehaald, toen zou het beter moeten zijn en dat is duidelijk niet zo.

Qua opbouw, tja, binnen vier maanden van helemaal niets naar wat je nu met haar doet vind ik niet rustig aan doen. En wellicht dat het ook wel daar mee te maken heeft, stukje overbelasting bij een paard wat door haar erg steile achterbenen sowieso al moeite heeft om goed te bewegen. Rij je daar 'gewoon' mee door en ondersteun je haar lichaam daar niet dressuurmatig mee zoals Annelies hierboven heel mooi beschrijft dan loop je de kans dat je haar kapot rijdt. Of al aan het rijden bent...