Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

mang schreef:Ik vind dat het klaar moet zijn met al dat gezeur over amateurfotograven. Als meisjes van 13-14 met een goede camera zichzelf professioneel noemen, prima toch? Wat heb jij er voor last van?
Word een beetje moedeloos van al die zeurtopics over fotografie. Laat iedereen toch lekker zijn ding doen.

zou wat wezen.chelle_dora schreef:mang schreef:Ik vind dat het klaar moet zijn met al dat gezeur over amateurfotograven. Als meisjes van 13-14 met een goede camera zichzelf professioneel noemen, prima toch? Wat heb jij er voor last van?
Word een beetje moedeloos van al die zeurtopics over fotografie. Laat iedereen toch lekker zijn ding doen.
Mee eens.
Snap dat probleem niet zo meer... Een fotograaf is een fotograaf, of je dit nou hobbymatig doet, of beroepsmatig. Komen er mooie foto's uit van een "amateur"? Nou prima, lekker boeiend, ga je niet dood aan en daar gaan alle "profs" ook echt niet dood aan. Denk niet dat je het in je portemonnee zal voelen als het buurmeisje foto's maakt. En anders heb je simpelweg pech, je kan toch niet voorkomen dat een ander wat leuke foto's voor iemand maakt.. Er is geen alleen recht op camera's danwel op het fotograferen voor anderen..zou wat wezen.
laat elkaar in de waarde wat dat aangaat. Iedereen is ergens begonnen en iedereen heeft wel een keer heel hoog van de toren afgeblazen. Maar we zijn allemaal bij ons gezonde verstand gekomen hoor..
sflj schreef:Als ik moet betalen voor een dienst waar ik zelf geen verstand van heb, wil ik er op kunnen vertrouwen dat het werk goed gebeurd.
Niet dat ik bijvoorbeeld als leek het resultaat bekijk en t wel best vind maar later van een kenner moet horen dat het eigenlijk werk van een amateur is geweest. (omdat die mij het verschil kan laten zien bijvoorbeeld)

Femke schreef:Men kijkt maar naar 2 dingen: je vaardigheden als fotograaf en je vaardigheden als professional (prettige samenwerking, juiste houding, goede afwerking van opdrachten, houden aan afspraken, etc.).
Kwam een foto van penny fotograaf Bob Langrish tegen. Zogenaamd eigen werk en dan had ze een rooksliertje eraan toegevoegd. Goh, wat creatief. En dat werd dan verkocht he

Er komen goede fotografen van kunstacedemies af, begrijp me niet verkeerd. Maar die konden ook al fotograferen voor ze op die school kwamen
het enige waar de school dan bij helpt is meer "out-of-the-box" denken.
connecties hebben is het belangrijkste. sflj schreef:Misschien ten overvloede; ik heb nergens werk bekritiseerd, alleen vragen gesteld.
Fotovakschool heb ik ook geen hoge pet van op, kunstacademie komt eerst.
En in iedere branche heb je mensen die zonder opleiding talent blijken te bezitten. Uitzonderingen hou je nou eenmaal altijd.
Maar ik zit toch niet ver mis als ik concludeer dat er op Bokt maar heel weinig zichzelf professioneel noemende fotografen met een opleiding zijn? Als ik dan een recensie lees van iemand die ook geen opleiding heeft gehad, frons ik mijn wenkbrauwen.