Help, Mijn paard laat zich niet vangen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin92

Help, Mijn paard laat zich niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 17:24

Beste bokkers,
Ik ben dringend opzoek naar hulp!

Mijn paard is niet uit het land te halen. Soms gaat het heel even goed en zo ineens slaat hij weer om en laat hij zich niet meer vangen.

Het paard is 18 jaar oud en nu 7 jaar in het bezit van deze eigenaresse.
Als we in het land komen en het paard willen pakken dan loop hij weg zodra je bij hem in de buurt komt.
Het maakt in dit geval niet uit of je een halster of een touw bij je hebt of dat je zonder wat dan ook naar hem toe gaat voor een knuffel. Zodra je dicht bij hem komt draait hij zijn kont naar je toe en loopt hij weg. Hij heeft absoluut niet de neiging om te gaan schoppen of wat dan ook. Maar het is gewoon puur weg lopen. Hij blijft dan rondjes om je heen lopen zodat je hem niet kunt vangen. We zien aan hem dat hij wel graag wil komen en blijft ook bij je in de buurt, maar er is iets wat hem tegen houdt.
We hebben echt van alles geprobeerd, lokken met snoepjes, lokken met een van de kinderen (dan kwam hij ook altijd), opjagen, negeren, een bakje biks meenemen om te voeren. Hij komt niet.
We zijn wel eens 2 uur bezig geweest om hem te vangen. En dat moest dan door hem op te jagen tot hij nat is van het zweet. Maar dit wil ik niet doen omdat ik het niet eerlijk vind tegenover hem en ik het zelf ook niet leuk vind.

Maar als we een van de andere paarden meenemen dan is hij ineens jaloers en staat vooraan in het land dus bij het draadje.

Als we hem eenmaal hebben gepakt dan verandert hij en is het een mak schaap dat graag voor je werkt. Als je hem eenmaal hebt gepakt kun je alles met hem en vertrouwt hij 200% op je.
We snappen daarom ook niet dat hij zich niet laat vangen. Er is niks wat er op duidt dat hij niet meer aan het werk wil of wat dan ook.

Wij hebben echter het vermoeden dat er iets is gebeurd bij een van de vorige eigenaren waardoor hij zo doet maar we kunnen niks vinden. Kunnen ook geen contact meer krijgen met de vorige eigenaren.

Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt of weet wat we hier aan zouden kunnen doen?
Alle hulp en tips zijn welkom!
(graag het hele verhaal lezen voordat er gereageerd wordt)
Laatst bijgewerkt door Karin92 op 11-07-12 17:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Thillydh

Re: Help, Mijn paard laat zich niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:26

drijf hem in een hoekje? of lok hem met ietslekkers? als hem eenmaal gevangen hebt vooral heel goed duidelijk maken dat hij het goed heeft gedaan miss helpt datvoor de volgende keer dan?

Thillydh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:27

of als hij inde buurt is of dichtbijgenoeg een halster touw om zijn nek gooien dan ontsnapt hij niet meer (=

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:07

Heb je al weleens geprobeerd om niet gericht naar het paard toe te lopen maar met boog er om heen, en dan rustig naar het paard lopen dus niet direct z'n richtig op te lopen, of ooit weleens geprobeerd naar hem toe te gaan op het moment dat hij van je vandaan wil gaan maar nog voor dat hij de pas kan maken, omdraaien of stil gaan staan, blijft hij dan weer staan, weer paar passen naar hem toe, en zo verder tot je er bent.

Citaat:
of als hij inde buurt is of dichtbijgenoeg een halster touw om zijn nek gooien dan ontsnapt hij niet meer (=

En in het slechte geval laat je hem schrikken en sleept hij jouw van schrik door de wei lijkt me niet heel handig, of je moet hem als nog loslaten, met als mogelijk gevolg dat hij helemaal niet meer wil komen.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 19:02

@Tigra_ Dit heb ik ook geprobeerd ja. Of dat ik net deed of ik naar een van de andere paarden loop en dan naar hem toe, maar dan gaat hij er ook vandoor. En heb ook geprobeerd om naar hem toe te lopen en zodra hij aanstalte maakt om weg te lopen stil staan en dan steeds weer vooruit, wil hij weglopen weer stil blijven staan. Maar dit helpt ook niet meer.

Word er zo langzamerhand een beetje moedeloos van. Met 2 man lukt het ook niet.

En een touw om zijn hals gooien lijkt me absoluut niet slim... Kun je hem alleen maar mee laten schrikken of zelfs verwonden als hij er per ongeluk op gaat staan.

Thillydh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:11

Tigra_ schreef:
Heb je al weleens geprobeerd om niet gericht naar het paard toe te lopen maar met boog er om heen, en dan rustig naar het paard lopen dus niet direct z'n richtig op te lopen, of ooit weleens geprobeerd naar hem toe te gaan op het moment dat hij van je vandaan wil gaan maar nog voor dat hij de pas kan maken, omdraaien of stil gaan staan, blijft hij dan weer staan, weer paar passen naar hem toe, en zo verder tot je er bent.

Citaat:

En in het slechte geval laat je hem schrikken en sleept hij jouw van schrik door de wei lijkt me niet heel handig, of je moet hem als nog loslaten, met als mogelijk gevolg dat hij helemaal niet meer wil komen.

Het werkte bij mij wel altijd omdat het paard inmiddels wist dat ze dan had, is maar net wat je gewend bent,

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 00:34

Ik denk dat je het paard het best eerst kan laten ontspannen door even wat eten mee te nemen (appel of peen ofzo) en dan rustig aan het halstertouw om de nek doen. Belangrijkste is denk ik met rust benaderen. Als jij gelijk in een keer aan de slag wil kan dat paard dan als onprettig ervaren. Eerst contact leggen dus.

Succes ermee, hoe je het ook doet. Komt goed :-)

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:01

Ik denk in dezelfde richting als Tigra. Hoe is het paard van karakter (onzeker, onderdanig, dominant, etc.)? Er is kennelijk iets wat het paard weerhoudt om naar je toe te komen, of wat kennelijk negatieve associaties bij hem oproept als hij je ziet: is je benadering te dominant/agressief (als het paard onzeker/onderdanig is), vindt het paard datgene wat je met hem doet als hij zich wel laat vangen niet prettig, etc., etc.? Ik zou toch proberen te analyseren wat het probleem precies is.

Daarnaast moet het paard het prettig vinden om bij jou te zijn. Dit gaat toch het beste en snelste met lekker voedsel. Loop naar het paard toe met een emmer/bakje lekkers (liefst iets wat hij herkent omdat daar altijd iets lekker in zit). Op het moment dat het paard zich van je af wil wenden, zet je de emmer/bak op de grond en loop je zo ver achteruit dat het paard niet meer wegloopt. Wanneer het paard aanstalten maakt om naar de emmer/bak toe te lopen, loop je nog iets verder achteruit, zodat de afstand tussen jou en het paard niet kleiner wordt. Wacht tot het paard vanzelf wegloopt, nadat hij de emmer/bak leeggegeten heeft, voor dat je de lege emmer/bak ophaalt. Op die manier vermijd je er alle schijn van dat je het paard zou willen vastpakken. Loop daarna uit de wei. Herhaal dit zo vaak (bv 2 x per dag), dat het paard, in plaats van weg te lopen, naar je toekomt, zo gauw hij jou met de bewuste bak/emmer ziet. Dit kan een paar dagen kosten!

Houd het dan nog een tijdje vol, zodat je het paard op een gegeven moment kunt aanraken en later ook overal kunt aaien als het de emmer/bak leegeet. Pak, als dit goed gaat het paard tijdens het eten heel even vast en laat hem daarna weer los, zonder verder iets te doen. Werk er op die manier naar toe dat je het paard een stukje mee kan nemen in de wei en weer loslaat. Steeds werken in positieve en veilige sfeer. Bouw dit uit, totdat je het paard mee kan nemen uit de wei. Blijf nog een hele poos altijd het bekende emmertje/bakje eten meenemen als je het paard uit de wei haalt. Dan wordt het voor het paard een gewoonte om direkt naar je toe te komen als hij je ziet, in plaats van dat je hem moet vangen.

Zorg daarnaast dat je paard het werk dat je met hem doet als prettig ervaart.

Succes!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:07

Deed mijne vroeger ook vaak, (gisteren toevallig ook weer eens) ik neem wel altijd iets lekkers wat brood enzo de wei in. Als ze vroeger weg liep, ging ik naar een ander paard, MET het eten. De mijne werd dan jaloers en kwam er weer voorzichtig! aan. Nu kan ik er zo naar toe lopen en is t paard altijd nieuwschierig. Geen problemen meer mee.

Thillydh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:46

Living_Arts schreef:
Ik denk dat je het paard het best eerst kan laten ontspannen door even wat eten mee te nemen (appel of peen ofzo) en dan rustig aan het halstertouw om de nek doen. Belangrijkste is denk ik met rust benaderen. Als jij gelijk in een keer aan de slag wil kan dat paard dan als onprettig ervaren. Eerst contact leggen dus.

Succes ermee, hoe je het ook doet. Komt goed :-)

Sluit ik me bij aan=)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:57

er is echt nikis erger dan als een paard zich niet laat vangen,ik heb een merrie gehad die dat altijd deed,mijn jonge ruin heeft dat overgenomen en heeft dat nu al mijn vier paarden aangeleerd,wij nemen een schrikdraad mee en jagen hem de hoek in en daar spannen we het touw en kunnen ze dan 1 voor 1 zo pakken.

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:54

sammy1 schreef:
er is echt nikis erger dan als een paard zich niet laat vangen,ik heb een merrie gehad die dat altijd deed,mijn jonge ruin heeft dat overgenomen en heeft dat nu al mijn vier paarden aangeleerd,wij nemen een schrikdraad mee en jagen hem de hoek in en daar spannen we het touw en kunnen ze dan 1 voor 1 zo pakken.

Ik kan me voorstellen dat je zo'n methode gebruikt om je paard te vangen als je echt eens een keer moet. Bijvoorbeeld als je met haast het paard van het veld moet halen. Andersinds lijkt dit me wat een radicale aanpak. Het probleem blijft, je paard vertrouwt het contact niet. Ik denk dat met schrikdraad op een paard aflopen niet echt het vertrouwen verhoogt. Ik snap dat het frustrerend kan zijn.... maar ik denk dat alle partijen er veel beter bij varen als er vetrouwen is. Ik weet dat het lastig kan zijn.... maar contact leggen is het belangrijkste...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:59

sammy1 schreef:

En dat moet je met alle 4 je paarden zo doen?
Persoonlijk en bedoel ik niet banketstaaf maar zou ik met toch afvragen waar geen 1 van je paarden vrijwillig naar je toe zou willen komen.
Zou er zelf niet zozeer vanuit gaan dat je jonge ruin dat je andere paarden aangeleerd heeft klinkt een beetje raar.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:05

Kijk je je paard aan? Sommige paarden vinden dat bedreigend. Drijf paarden nooit in een hoek, houd je ogen omlaag gericht en loop langs je paard, als dat lukt. Praat zachtjes tegen hem. Mogelijk laat hij zich na een paar keer aaien. Als je hem hebt geaaid loop dan gewoon weer weg. Alsof je hem helemaal niet wilde ophalen. Na een poosje pas verder gaan, stapje voor stapje...

Oh ja, en heel rustig bewegen.
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 12-07-12 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 16:06

Bedankt voor je tip Dorino.
Maar het paard doet het niet alleen bij mij maar met iedereen.
Dus er is iets met het paard gebeurd waardoor hij zich niet laat pakken. Wij hebben alleen geen idee wat.
Als ik ook met eten naar hem toe ga en het voor hem op de grond zet dan gaat hij er als nog vandoor. Het heeft dan ook geen zin, want dan staat een van de andere paarden er gelijk met zijn kop in...
De andere paarden komen gelijk naar ons toe en lopen ook de hele tijd achter onze kont aan of er stroop aan zit ofzo. Alleen het oudste paard doet dit dus niet.
Het paard is verder niet schuchter of eenkennig. Als hij eenmaal bij je is dan is het goed en dan vertrouwd hij je voor 200%, en wil dan ook maar al te graag voor je werken. Dit is niet het probleem.
Het is echt puur het pakken in het land. Net of er iets is gebeurt waardoor hij niet meer durft te komen terwijl we aan hem kunnen zien dat hij wel graag wil komen. Er is iets waardoor hij niet durft of niet wil.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:11

Ik ga meestal gewoon in het veld zitten dan. Komen ze vanzelf naar je toe xD
Wat mij meestal opvalt is dat paarden het al snel als een spelletje zien. Tenminste dat heeft mijn merrie altijd. En als ik dan weg loop of gewoon ga zitten, dan vind ze het niet meer leuk en kan ik haar pakken.

Maar iedere situatie is natuurlijk anders

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:15

de paarden in argentinie waren ook amper te pakken dus een paar tips:

niet direct op je paard aflopen, maar er een klein beetje langs.
probeer zijn schouder te benaderen en niet zijn hoofd,
aai hem eerst een beetje over zijn hals, doe dan een touwtje om zijn nek en dan het halster aan.

dat werkte het beste. zo kon je de meeste paarden alleen te pakken krijgen.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:09

In het land zitten gaat ook niet helpen helaas. Dan heb ik alle paarden boven op me behalve het paard dat ik wil. Die komt daar ook niet op af.

En als ik hem benader benader ik hem altijd vanaf de zijkant of schuin achter. En als ik hem dan een aai heb kunnen geven over zijn zij of deels over zijn kont dan gaat hij er alsnog gewoon van door het is niet zo dat hij dan ineens wel blijft staan.
Dus ik weet het zo langzamerhand echt niet meer.

laudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:31

Je kunt ook proberen om niet recht op het paard af te lopen maar in een 'bochtje', probeer dan ook gelijk weg te lopen van het paard, hij moet tenslotte naar jou komen en jij niet naar hem.
Dus loop in een bocht richting het paard zodat je zijn aandacht hebt en probeer nog voordat hij zich wil omdraaien weer weg te lopen in de richting waar je vandaan kwam. Dan zetten ze vaak vanzelf een stapje in jou richting. Waar nodig gewoon een paar keer herhalen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:42

Zoals PocoGaucha zegt, op de schouder aanlopen. Niet eerst aaien, maar direct het halstertouw om z'n hals doen. Als je hem eenmaal netjes vast hebt, dan pas belonen.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:55

Ik heb dit ook even gehad met mijn verzorg paard. Wat ik doen deed is mijn eigen paard mee nemen en haar achter laten, nou binnen 1 minuut stond ze bij het hek hoor, later heeft ze het nooit meer gedaan.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:31

Leuke manier Buffelo

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:33

Ik denk dat dat wel zal lukken. Als het nog niet lukt, dan zeg je het maar, en dan heb ik nog wel een manier achter de hand (een vriendelijke manier zonder het paard iets op te leggen).

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 18:21

en wat is die manier dan jensvl. Heb alles al geprobeerd...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:51

het probleem is ga ik de wein in om niks met ze te doen komen ze direct en staan lekker te knuffelen,zien ze een halster dan rennen ze weg,als eentje staan blijft dan doet de rest dat ook maar rent eentje weg dan doen ze het alle vier.mijn paarden hebben echt niks te klagen maar denk dat ze verwent zijn.