* is mijn paardje ziek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

* is mijn paardje ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 23:10

Hoi!

De laatste paar dagen is Kyra niet helemaal zichzelf.
Ze is een stuk magerder geworden, verhaard ontzettend en is heel suf.
Ze heeft altijd haar wormenkuur op tijd gehad dus ze heeft geen wormen (ze heeft vorige week gehad). Ze krijg nog steeds hetzelfde voer (3x 1,5 kilo) en ze krijgt alleen 's avonds hooi (2 kleine plakjes). Het is een manegepaard en loopt 3 tot 4 uur op 1 dag.

Het is bij ons slecht weer (onweer en veel regen) maar dat is eigenlijk alleen nog maar vandaag. Kyra heeft dit al zo'n 3 a 4 dagen.

Weten jullie wat Kyra heeft?? Is het de stress, het weer (normaal doet ze nooit zo bij dit soort weer). Ik heb haar vandaag bijgevoerd in de hoop dat het helpt.

xxx bezorgde verzorster

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 13:47

eet ze wel?? en is ze niet koortsig??

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 16:26

Het kan geen kwaad af en toe eens van voer te wisselen. Alle fabrikanten zeggen dat het een kompleet voer is, maar het is toch afhankelijk van het aanbod op de markt.

Misschien funktioneert de dikke darm niet helemaal goed, dan wordt uit het voer niet gehaald war ze nodig heeft.

E.e.a. is met een bloedtest te achterhalen.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:05

Ik (sorry, ik had per ongeluk onder de naam van mijn vriendin deze tpic geplaatst, RockyLover) kan helaas niet van voer veranderen. het is een manegepaard dus dat mag niet zomaar. Ik geef haar nu wel zemelen en muslie, dat vindt ze lekker. Natuurlijk ook water erbij. Af en toe wat bruin brood.

Kyra eet wel en heeft geen koorts (gelukkig).

xxx

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:39

Afhankelijk van de hoeveelheid zemelen moet je ook kalk bijvoeren voor de goede verhouding. Anders krijgt ze juist een tekort.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:54

.. De fosfor verhouding. 1:3 Dacht ik, maar weet ik niet zeker!!! Kan ook iets heel anders zijn.. Hoe het precies zit weet ik niet.

Voor een manegepaard (dat 3 รก 4 uur loopt per dag en dus dagelijks- wat ik, Endurancefanaat als ik ben, erg veel vind) is vakantie op zijn tijd ook nodig. Even een paar weekjes rustigaan, een stapje terug. Doet wonderen..

Kan het hooi niet van slechte kwaliteit zijn? Reageren ze ook soms op.

Succes!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 21:43

Haai!

Vakantie?? Dat kennen de paarden daar niet. Wel hebben ze rustdag op zondag en met kerstmis en oud-en-nieuw worden ze 2 uur vrijgereden (met idioten erop die niks anders doen dan galop).
Een dagje op het weiland kennen ze al helemaal niet (grrrrrr... Boos! )
Maarja, genoeg de manege afgekraakt. Ze krijgt ong. 1/4 tot 1/2 zemelen van mij, das dus niet zo heel veel. Ik pak iedere keer gewoon de zemelen van de manege Schijnheilig dus ik kan niet te veel geven, dat valt op...haha
Van de muslie krijgt ze ong 1/3 (beetje vage maat..) want ik heb niet zoveel en officieel mag je de paarden dit niet eens meer geven Verward .
Ik verzorg Kyra al best lang dus ik weet waar ze wel en waar ze niet tegen kan en het muslie vind ze heerlijk ( Vork ).

xxx

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 19:06

Ik denk dat het gewoon door de weersomslag komt. En verharen kost ook energie. Als ze verder gewoon eet en geen koorts heeft is dat het meest waarschijnlijk.

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 19:14

het kan net wat jantien zegt door de weersomslag komt.
dan heb ik toch wel een zeldzame manege: in de zomer is er stop van 5 weken zodat de paarden dag en nacht in het weiland staan.
je kan dan vrijrijden of leasen. en als een pony zich niet zo lekker voelt geven ze die een dagje vrij.

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Waar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 23:13

Wat Jantien zegt is absoluut waar. Heel veel paarden beginnen nu al weer te verharen en dat kost heel veel energie. Een van mijn paarden heeft er ook veel last van. Hij ging zelfs nog een stapje verder, doordat hij zoveel energie gaf om te verharen, kreeg hij heel erge bloedarmoede. Hij was slap, chagerijnig, snel buiten adem, nou ga zo nog maar even door. Een flinke vitamine spuit kan wonderen doen. Je kunt aan zijn slijmvliezen zien hoe het met hem gesteld is. Misschien heeft jou paardje daar nu ook wel last van. Kijk zijn ogen en mond eens na. Die horen zachtroze te zijn, zijn ze aan de witte kant (kun je vergelijken met andere paarden) dan weet je dus wat het probleem is.
Suc6 en laat even weten hoe het gaat.
Greetz Mirriam