[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:32


Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:17

[***]. als je nu zo'n net boven die houten bak hangt, dan vallen de restjes in de bak. Is dat een idee? Kan hij die er dan weer uiteten of is de bakrand te hoog?
Dat lijkt me wel een handige combi, netten + opvangbak.

Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:19

Nah, die bak gaat eruit, staat gruwelijk in de weg en ze hebben schrik dat mijn pony hem gaat afbreken :+ Verder is die bak gewoon een omhulsel, en is er geen bodem in, dus of het nu in die bak valt of gewoon op de grond maakt geen verschil :Y)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:32

als de bak een verhoogde bodem krijgt kunnen ze de restjes nog mooi opeten? (was maar een ideetje)
hier mesten en plassen ze liefst in restjes die op de grond vallen namelijk! :roll:

Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:34

Denk dat dat hier wel meevalt, denk dat ze teveel schrik hebben dat ze niks meer gaan krijgen om die dingen ook nog eens te laten vergaan :+ Heb eventjes als tussenoplossing met gewone hooinetten gewerkt (de hooibakken moesten weg want die waren ze aan het afbreken := en deze netten waren er nog niet) en dan lag er ook een hoopje op de grond, en ineens was dat ook weer weg .. Dus denk wel dat ze dit nu ook gewoon gaan opeten. En anders hebben ze pech, dan eten ze maar minder :+

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:25

pleiada schreef:
Ik heb bij equiculinair hooinetten gezien(large 3)met mazen van 3x3 en ze zijn maar 19,95..Ik heb ze even gemaild en ze zijn zonder knoopjes en gemaakt van vangnetten die in de bouw gebruikt worden,dus het lijkt me wel wat..Iemand toevallig ervaring met deze netten??

Nee, maar ik ben wel benieuwd :-)

Ik heb er ook zo'n rukkert tussen. Wij hebben de palletbox dus verzwaard met eikenhouten balken. Dan nog wordt hij nog wel eens van de grond getild, maar nooit heel hoog :D . Hij staan in de round pen op zand, dus hij gaat nooit ver weg :D .

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:29

Mac schreef:
pleiada schreef:
Ik heb bij equiculinair hooinetten gezien(large 3)met mazen van 3x3 en ze zijn maar 19,95..Ik heb ze even gemaild en ze zijn zonder knoopjes en gemaakt van vangnetten die in de bouw gebruikt worden,dus het lijkt me wel wat..Iemand toevallig ervaring met deze netten??

Nee, maar ik ben wel benieuwd :-)

Ik heb er ook zo'n rukkert tussen. Wij hebben de palletbox dus verzwaard met eikenhouten balken. Dan nog wordt hij nog wel eens van de grond getild, maar nooit heel hoog :D . Hij staan in de round pen op zand, dus hij gaat nooit ver weg :D .


Ik heb ze besteld :) Ik laat weten hoe ze bevallen..

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:31

Ah! Ja, fijn, dank je!

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:33

[***] waarom doe je in die bakken niet het hooinet. Zo kunnen ze een betere houding aannemen tijdens het eten.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:37

En ze knoeien dan ook nog minder - tot helemaal niet.

Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:35

Omdat ze die bakken afbreken en dat vind de pensioneigenaresse niet zo leuk :+
En verder vind ik hooinetten vullen een ramp, dus als ik dat kan voorkomen dan doe ik dat :Y)

De stal stond nog recht :+ De netten hangen ook nog.
Ze hebben vanmorgen rond 10.30u hun portie gehad, en om 18u zaten er nog plukjes in :D Niet meer heel veel, maar toch nog iets. Dus het is echt wel moeilijk eten :Y)

Volgens de stalhulp gingen mijn netten het niet lang volhouden, maar ik vond ze vanavond eigenlijk best rustig bezig .. Volgens mij zijn ze in het begin even fanatiek, maar mindert dat wel na verloop van tijd, en als er nu altijd iets in blijft hangen zullen ze er ook niet zo op aanvallen ...

Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:47

mijn pony vreet binnen 1,5 uur een compleet volgestouwd net van Haystack(dat kussen)leeg...
niet zo blij mee.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:00

[***]: Mooi !

Tja de hele basis zit hem er gewoon in dat ze weten dat er altijd wat te eten is...dan gaan ze veel rustiger eten en zijn ze ook veel minder met het onderwerp "eten" bezig...omdat ze zich daar niet meer druk over hoeven te maken.

Paarden die porties krijgen vallen vaak als een gek er op aan, vreten zo snel mogelijk alles op.
Paarden die altijd wat hebben hangen nemen gewoon een hapje als ze trek hebben en gaan tussendoor lekker staan luieren ofzo, zijn niet zo gefocussed op eten.

Zoals ze bij jou aan dat net snokken met zo'n scheve kop op dat filmpje dat is echt niet hoe het normaal gesproken is...hopelijk trekt dat steeds verder bij als er altijd wat in het net blijft zitten en gaan ze gewoon in een normale houding op hun gemakje staan "grazen" aan de netten :)

Darkchrystal: Daar gaat ook niet zoveel in dus die tijd vind ik nog best meevallen eigenlijk....

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:09

Die van mij hebben ook altijd iƩts te eten. Ik heb twee soorten hooi in netten en verder ligt er altijd stro in de inloopstal. Ze hebben echt wel voorkeur voor 1 bepaald soort hooi en zijn daar wel enthousiast op als ik de netten kom vullen (ze eten dat als eerste op), maar ze zijn absoluut niet meer neurotisch rond voertijd idd omdat er altijd wat te scharrelen valt. Mijn oudste merrie vertoonde altijd stereotype gedrag rond voertijd (ijsberen, tong rollen, op de plaats hupsen) maar dat gedrag is nu ook weg :-) .

petra74

Berichten: 6
Geregistreerd: 04-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:51

Ik zal me eens voorstellen,
Ik ben petra, weidegenootje van Pmarena sind 1,5 jaar.
We staan er met onze fjord Uk,(inmiddels berucht *zucht*)vanwege het slopen van het vele werk.

In het onderschrift van Pmarena stond een link naar mijn hooinetten, die ik zelf maak.
het materiaal is van Huck, draad is 4mm dik.
koorddikte van de zijkanten is 2 mm.

bij interesse mail me maar....

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:52

Heb je die link nog een keertje? Dat klinkt interessant!

petra74

Berichten: 6
Geregistreerd: 04-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:14


pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:31

Ik heb de hooinetten van equiculinair binnen(de large 3)..Ze zeggen dat ze qua materiaal vergelijkbaar zijn met de hooikussens die ze verkopen en zien er inderdaad ook wel stevig uit..De paarden kunnen er goed uit eten en krijgen er niet van die mega plukken uit,gelukkig..Dat is met de hooinetten van ej wel..Nu afwachten hoe duurzaam ze zijn :j

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:15

Moderatoropmerking:
Pas op voor Spam(ofwel reclame maken). Dit is niet toegestaan in topics. Hiervoor hebben we de boktmarkt!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:40

pleiada schreef:
Ik heb de hooinetten van equiculinair binnen(de large 3)..Ze zeggen dat ze qua materiaal vergelijkbaar zijn met de hooikussens die ze verkopen en zien er inderdaad ook wel stevig uit..De paarden kunnen er goed uit eten en krijgen er niet van die mega plukken uit,gelukkig..Dat is met de hooinetten van ej wel..Nu afwachten hoe duurzaam ze zijn :j


Ik ben benieuwd hoe de hooinetten van equiculinair bevallen! Kun je er al iets over zeggen na 2 weken? Hoe groot zijn ze eigenlijk?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:16

Tot nu toe bevallen ze goed!Ze zijn sterk en het materiaal rekt niet uit..Mijn paarden rukken er nogal aan maar daar is het wel tegen bestand..Ik geloof dat er zon 10 kg hooi in kan..Mijn 5 paarden krijgen in totaal 2 van die netten voor de nacht..

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 09:26

Mijn pony heeft een tijd een hooitas in zijn stal gehad. Deze had ik aan de onderkant met tai-rips vastgezet, zodat het niet zo heen en weer kon zwiepen. Helaas is de tas daardoor wel stuk gegaan. Daarna had ik er een fijnmazig hooinet opgehangen. Werkte super en er kon ook super veel in! Alleen het materiaal is zo sterk, dat de voortanden te veel slijten. (In het verleden heeft ze een ijzeren hooiruif gehad, waardoor haar voortanden al flink versleten zijn.) Vervolgens een hooinet met grote mazen opgehangen, maar heb haar gisteren met een voet erin aangetroffen. Ze heeft er hoogstens een paar tellen in vast gezeten, omdat ik eventjes weggelopen was. Nu dus weer op zoek naar een andere oplossing...

YvonneNEL

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-09-09
Woonplaats: Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:00

it is me: dan zullen de tanden een zwakke plek geworden denk ik. Als ze goed het hooi uit de fijnmazige hooinet kan krijgen zal het beter gaan. het is makkelijker als er lange hooihalmen in zitten.. van die kleine stukjes gaat niet werken!
waarom slowfeed? gewoon hooi los in de stal geen optie? (mocht je niets anders vinden)

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 12:05

Het fijne van een slowfeeder is dat er veel langer over het hooi gedaan wordt, je kan grote hoeveelheden voeren en het wordt niet door de hele stal heen gelopen. Vandaar dat ik een slowfeeder wel handig vind.

YvonneNEL

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-09-09
Woonplaats: Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:16

duidelijk. misschien is diepe hoekvoerbak dan iets voor je zonder gaas erop. dan kan het paard het ook niet door de stal heen lopen. hooguit wat morsen maar z'n tanden blijven heel!