[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:44

gefeliciteerd met je draver, galopperen kunnen ze echt wel! Onder het zadel soms wat gedult hebben. diamond (mijn draver) gister ook los in de buitenbak, wat een galop zeg. En dan die uitgestrekte draf, als ik die ook zo onder het zadel dr uitkrijg ga ik wel scoren op de wedstrijden :D .

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:41

Gefeliciteerd Skysari! Uiteraard kan je draver ook galopperen. Een draver is ook gewoon een paard met stap, draf, galop en soms zelfs een extra versnelling als tölt ;)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:26

Gefeliciteerd met je draver en veel plezier met de training ;) Super dat je hem lekker de tijd geeft bij te komen van alles wat er gebeurd is.

Mag ik even foto's komen spammen? We zijn nog heel hard aan het werk aan heel veel punten, maar na lange tijd weer erg tevreden na het rijden :)
Afbeelding
Afbeelding
http://i206.photobucket.com/albums/bb31 ... G_0523.jpg

Hoe gaat het verder met alle dravers en hun eigenaren? Iedereen een beetje goed de winter doorgekomen?

skysari

Berichten: 825
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: omgeving Breda

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:50

Maximosa wat doe jij precies met je paardje? Alleen dressuur?

Westernfreak er zit ook veel amerikaans bloed in cambo, heb het vermoeden dat het er wel inzit alleen doordat hij zo weinig balans heeft is het nog moeilijk te zeggen. Ik ga morgen me western zadel passen op hem , hopen dat het past daar voel ik me net iets zekerder in en steviger. Hoop dan rustig aan met de draf onder het zadel te beginnen. Maatje eerst moet het droger worden mijn bak vind al die regen niet geweldig en anders moet ik over straat naar binnen bak met hem. Daar is hij nog niet echt aan toe al langs de weg.

Rianneh wat zit ie mooi in zijn vacht en spieren! Doe jij aan rechtrichten op de eerste foto ?

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:33

Nee niet alleen dressuur, lekker wat van alles. springen, grondwerk, lekkere buitenritten, heel veel knuffelen ;)

Ben nog niet in de wedstrijd gestart ivm ongelukje begin dit jaar, had mn hand in het gips nadat D. en ik omver gegegaan zijn op buitenrit. Diamond is een '"amerikaanse" draver.
Heb ook heel veel aan balans moeten werken eerst in stap daarna de draf. Nu balans beter word gaat het galopje staads beter. Werken aan tact want als het moeilijk word weet ie niet altijd waar n benen heen moeten. (gaat dan zelfs telgangen hahah) Wat ik niet wenselijk vind. Door grondwerk zn achterhand verbeteren. Dit gaat steeds beter en buigt hij steeds makkelijker in. Hij had moeite om met de achterhand onder te treden. Nu er meer kracht in zit krijgt hij een betere balans. Resultaat een rustigere galop niet dat hele snelle en niet meer stuurbaar. *\o/*

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:27

Wat super dat jullie ook lekker bewust bezig zijn met de training van je paard. Niets forceren of aantrekken van de rest, top!

skysari schreef:
Rianneh wat zit ie mooi in zijn vacht en spieren! Doe jij aan rechtrichten op de eerste foto ?


Ja, ik werk (redelijk veel) aan de hand. Via Marijke de Jong heet het 'rechtrichten', maar goed, lijkt me dat iedereen altijd hoort recht te richten, dus wij zeggen werken aan de hand. Ik volg ook niet haar programma, meer een combi van meerdere richtingen, gevoel en logisch nadenken. Helpt voor mijn paard in elk geval perfect en ik vind het ook nog eens heel leuk :)

skysari

Berichten: 825
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: omgeving Breda

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:26

Nou ik mag beetje de baale ervan hebben mijn western z adel past helemaal niet op hem zijn schoft is veel te hoog waardoor de achterkant niet mooi aansluit, heel erg jammer. word dus toch voorlopig met me dressuur zadel rijden.
Voorlopig helpt robijntje mij met cambora hij is nog niet aan toe om te draven onder het zadel. Nog veel te onstabiel waardoor ik ook onstabiel word. We hebben aan de longeerlijn wel stukken zitten waar het ook supergoed gaat maar zeker het begin is zo wennen ik ben ook mijn Tinker gewend welke superfijne gangen heeft maar is nog net pony dus aan cambo wennen welke echt een paard maat heeft is voor mij aanpassen maar ach we hebben de tijd. Hij begint al stukken beter eruit te zien. Je ziet bijna ze ribben niet meer en hij begint in ze zomernacht te komen .

Maximosa klinkt allemaal herkenbaar hoop dat die van mij ook alles zo positief gaat oppakken als diamond

Rianneh die jij dit ook met een dressuur zweepte aan de hand erbij? Moet zeggen dat ik het wel probeer aan de hand maar nog een beetje stuntel met de teugels.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:35

Kan je een beetje fijn naar buiten bij jou? De jonge draver die ik toen door het gereden hebben we heel snel heel veel mee naar buiten genomen. Super voor haar om te wennen aan de ruiter, zonder de bochten van de bak omdat ze daar nogal wat balans voor mistte. Misschien een optie?

Ik gebruik inderdaad een zweep met aan de hand werken. Vrij weinig echt nodig, soms een beetje, maar mijn paard is wel gevoelig en voorwaarts op mijn looptempo en stem. Het is vooral heel veel oefenen en je hulpen kleiner maken namate het kwartje valt.
Afbeelding
Hier kruipt ze erachter, dus adhw-technisch een slechte foto ;)
Afbeelding
En hier kan je zien dat ik hem gebruik als beenhulp, om de buikspieren aan te spannen en te buigen om mijn 'been'.

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:15

Jij bent ook fijn bezig met je paard RiannaH, als ik de foto;s zo zie. Mooi dier ook!!
Doe je veel grondwerk? Ik doe het sinds ik een clinic gevolgd heb, was erg leerzaam voor mij. En ook voor mijn paard. (Zie dat je ook uit Friesland komt)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 23:15

Bij wie heb je een clinic gevolgd?
Ik deed altijd heel veel grondwerk, laatste tijd wat minder. Als we al aan het werk gaan dan werk ik meestal 20 minuutjes aan de hand en pak soms nog wat grondwerk mee. Of alleen even longeren. Maar meestal doe ik het grondwerk vooral om even te spelen, wat vooral betekend, rennen en gek doen, met als afsluiter komen, meelopen en achterwaarts.

En natuurlijk, bedankt voor het compliment :)

FireAndIce

Berichten: 879
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:07

Ik en mijn vriend hebben een zwarte 6 jarige Draver merrie gekocht.
Ze heet You're My Star,we noemen haar Kyara.
Op 4 jarige leeftijd heeft ze op Duindigt gekoerst.
30 mei komt ze in Katwijk te staan! *\o/*
Ze is onder het zadel beleerd,maar moet nog veel leren!
Ze wordt recreatief gereden.
Afbeelding
Afbeelding
1e proefritje
Afbeelding

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:44

Gefeliciteerd met jullie aankoop FaI!

Sita2000
Berichten: 0
Geregistreerd: 25-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 01:56

Misschien een tip! Ook ik heb 3,5 jaar geleden een dravers merrie gekocht die graatmager was, wij hebben haar bij het normale pension voeder (3xbrok,3xkuil), 2 keer per dag een emmer lucerne en mais bijgevoerd, binnen een half jaar was ze bij. Het kost wat extra tijd en heen en weer gerij maar dat is het wel waard. Ook ben ik het eerste half jaar bijna alleen met opbouwend grondwerk begonnen, gewoon alles langzaam opbouwen. Dravers zijn veelzijdige paardjes, willen leren en voor je werken en ook erg betrouwbaar langs de weg. Dubbele lijnen longeren van Lammert Haanstra werkt trouwens ook perfect voor dravers die nog veel moeten leren.

FireAndIce

Berichten: 879
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 05:48

Sita2000 schreef:
Misschien een tip! Ook ik heb 3,5 jaar geleden een dravers merrie gekocht die graatmager was, wij hebben haar bij het normale pension voeder (3xbrok,3xkuil), 2 keer per dag een emmer lucerne en mais bijgevoerd, binnen een half jaar was ze bij. Het kost wat extra tijd en heen en weer gerij maar dat is het wel waard. Ook ben ik het eerste half jaar bijna alleen met opbouwend grondwerk begonnen, gewoon alles langzaam opbouwen. Dravers zijn veelzijdige paardjes, willen leren en voor je werken en ook erg betrouwbaar langs de weg. Dubbele lijnen longeren van Lammert Haanstra werkt trouwens ook perfect voor dravers die nog veel moeten leren.

Mooi!
Ik heb het boek longeren met Lammert Haanstra helemaal doorgespit!
Er zijn veel technieken die je kunt toepassen voor grondwerk.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:49

RianneH schreef:
He, een Crown in de afstamming, toevallig familie van de mijne? Paps is Heir to Crown ;)


Mijnes papa is ook Heir to Crown 8-)

Sita2000
Berichten: 0
Geregistreerd: 25-04-12

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:57

Ja er zijn zeker veel technieken met de lammert touwtjes, en werkt prima. Mijn merrie vindt het nog ontzettend moeilijk om over haar rugje te lopen met iemand erop. Dus gaan we er maar twee keer op per week, en 5 dagen longeren. Dat gaat prima..

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:35

Vind je 5 dagen longeren niet wat veel? Ik bedoel, is vrij zwaar op de manier van LH (ben niet echt fan daarvan..) en eentonig. Maar goed, ik weet niet precies hoe jij iedere dag traint en mijn paard is miss wat erg verwend.. ;)

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:06

Nee hoor Rianne, ben het met je eens. 2x per week longeren is voor hij ook wel het maximale. Doordat ze op de cirkel lopen, belast je de pezen ook nog eens extra. Mijn 4-jarige komt 1 à 2 x per week aan de longe. Daarbij is rust ook heel belangrijk in de training voor het herstel. Door de compensatie bouw je de spieren op. 7 Dagen trainen betekend dat het lichaam zich helemaal niet kan herstellen. Dan breek je de spieren eigenlijk alleen maar af. ;)

never

Berichten: 3046
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: tolkamerr

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:03

ik meld me ook weer even heb sinds september een nieuwe draver hier even wat foto.s 1 van jullie ook een
zerberus??
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

FireAndIce

Berichten: 879
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:15

Mooie foto's!Erg knappe Draver :j
Mijn paard komt aan strand/zee/bos en duinen te staan.
Fijne en ook mooie omgeving om te trainen dus.
Ik ga de training ook veel varieren en af en toe,zal 2x in de week zijn,longeren.
Daarnaast ook veel ander grondwerk wat ook erg leuk is,ik heb ook nog een grote paardenspeelbal.
Wandelen,recreatief rijden/dressuur/sprongetje op den duur. :)

Daantjee12

Berichten: 3082
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:19

Had de foto's al gezien, wat een pracht paard om te zien! Loopt ook lekker :j

Angel was moe :+ Ze dommelde elke keer weg <3
Afbeelding

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:58

Westernfreak schreef:
7 Dagen trainen betekend dat het lichaam zich helemaal niet kan herstellen. Dan breek je de spieren eigenlijk alleen maar af. ;)

Klopt, rust is het belangrijkste onderdeel van training! Om het over de pezen nog maar niet te hebben; iedere belasting (en zeker zware belasting zoals longeren op zachte ondergrond) zorgt voor microschade in de pezen, die heeft tijd nodig om te kunnen herstellen. Krijgt het die tijd niet, dan bouw je dus steeds grotere beschadigingen op, tot een rare beweging, verzwikking o.i.d. op een dag 'opeens' voor een peesblessure zorgt.
Hier dus max. om de dag arbeid (rest van de tijd weidegang), en als het eens zo uitkomt dat ze meerdere dagen na elkaar aan de bak moeten dan volgen daarop altijd ook meerdere dagen rust. :)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:04

Ilse schreef:
RianneH schreef:
He, een Crown in de afstamming, toevallig familie van de mijne? Paps is Heir to Crown ;)


Mijnes papa is ook Heir to Crown 8-)


Wat leuk! Even in jouw profiel gespiekt, maar ze lijken niet echt op elkaar :P 'Hoop' wit heeft jouw paardje.

@Never, wat een plaatje zeg! Heerlijke hals, ziet er goed uit!

Heerlijke slaapfoto! Wordt er lui van :z

Westernfreak schreef:
Nee hoor Rianne, ben het met je eens. 2x per week longeren is voor hij ook wel het maximale. Doordat ze op de cirkel lopen, belast je de pezen ook nog eens extra. Mijn 4-jarige komt 1 à 2 x per week aan de longe. Daarbij is rust ook heel belangrijk in de training voor het herstel. Door de compensatie bouw je de spieren op. 7 Dagen trainen betekend dat het lichaam zich helemaal niet kan herstellen. Dan breek je de spieren eigenlijk alleen maar af. ;)


Ervan uitgaande dat het 5 dagen vol longeerwerk is in een cirkel met touwtjes lijkt het mij een hele grote belasting. Sowieso is het moeilijk om goed te longeren, te zorgen dat het paard op eigen benen loopt, niet naar binnen valt, over de rug loopt en ga zo maar door. Imo is het net zo ingewikkeld als goed rijden, echter kan je sneller zien of alles gaat zoals je wilt.
Maar over het algemeen denkt men te makkelijk over longeren, de bakken zijn meestal veelte zwaar. Ondanks dat de touwtjes best helpen, zie ik te vaak dat mensen de paarden in de touwtjes zetten en dan maar al het andere vergeten.. Dat is natuurlijk niet trainen, maar (onverantwoord) rondslingeren.
Maar, stel dat het 5 dagen gevarieerd longeren is, in een grote ruimte waar gebruik van wordt gemaakt door rechtdoor te gaan en waar er intensieve trainingen afgewisseld worden door gewone rustige stapdagen, dan is er imo al veel minder mis met 7 dagen werk. Toch zie ik gevoelsmatig liever minstens 1 dag vrij in de week..

En natuurlijk weidegang, één van de belangrijkste dingen. Lekker in de benen, ongedwongen en langzaam bewegen met meer dan genoeg tijd om de afvalstoffen af te voeren. En natuurlijk, met het hoofd naar beneden, wat weer goed is voor de rugspieren :)

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:09

Ilse schreef:
Mijnes papa is ook Heir to Crown 8-)


He Ilse, hoe is het met Racer? :)

7 dagen per week doe ik ook echt niet. Ik hou het meestal bij 3-5 keer in de week, dan echt verplicht even niets. 5 dagen longeren is geestdodend, dat zou ik ook niet doen :n Mijn ervaring is dat je ze juist afwisselend werk moet geven om het leuk te houden. Ik ga minimaal 1x per week naar buiten, ga een keer springen, een keer les en misschien nog een keer dressuren erbij. Longeren doe ik niet zo veel meer, voorheen toch maximaal 1x per week en dan ook eens met balkjes of een sprongetje erbij, om het leuk te houden.

Ik ben afgelopen weekend met paard naar Belgie afgereisd (vanuit Noord NL :+) voor een wedstrijd [TEN-ITP] TREC Merendree: Nightriders!

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:00

[quote="RianneH"]Bij wie heb je een clinic gevolgd?
quote]
Bij Jeroen Bakker, is echt leuk dat grondwerk, en super voor mn dieter. Ik had hem nooit echt kunnen longeren. Dan ging ie te veel over de rooie :( maar nu gaat het wel *\o/* . Is zo fijn. Hij was altijd ontzettend bang voor zwepen nu speelt hij ermee, (lees bijt er in). En het is een super aanvulling/afwisseling in de week.