* Mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

* Mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-02 11:02

Beste Dierenarts,

Ik had al een bericht over mok geplaatst, maar zonder sterretje. Mijn paardje heeft mok. Vorige week ben ik gestart met de behandeling, dwz wassen met betadine-shampoo, korstjes krabben en mokzalf smeren. Eerste drie dagen ging prima, het leek al te verdwijnen. Maar mijn paardje had er wel last van en trok daarna steeds een beetje met haar achterbeen, na het behandelen. Nu is het zover dat ze weet dat het pijn doet/ prikt en ze laat ons nu niet meer in de buurt komen van haar achterste kootholtes, gewoon door te slaan als wij haar been willen behandelen. Het is nu iedere keer een hels gevecht om die zalf erop te krijgen en de mok komt inmiddels (erger) terug. Hoe kan ik het beste handelen nu? Is er een alternatief op mokzalf, bijvoorbeeld een middel dat van binnenuit werkt? Of moet ik mijn paardje een rustgevend middel geven tijdens de bh? Die mok moet namelijk echt behandeld worden, anders zal het zich nog meer uitbreiden.

Groeten Franca

Eileen
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Utrecht

Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 10:34

Het lijkt me het beste om je DA hier even naar te laten kijken. Het kan namelijk zo zijn dat de mok niet alleen meer beperkt is gebleven tot de huid, maar het weefsel onder de huid is binnengedrongen, waardoor je paardje meer pijn heeft en dus zo lastig doet bij het behandelen.
Mok is een huidaandoening en naar mijn idee niet van binnenuit te behandelen.
Succes ermee.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 20:58

Na de eerste dag wassen kun je beter niet meer wassen en ook geen korstjes afkrabben, dat doet te veel pijn en geeft weer diepere kloven.

Mijn veearts zei alleen de eerste dag wassen met speciale shampoo of betadineshampoo, voorzichtig afdrogen met een handdoek en dan insmeren met mokzalf (onze veearts maakt het zelf en die is echt heel goed!).
De volgende dagen alleen voorzichtig schoonwrijven met een schone handdoek en insmeren met mokzalf. Niet meer wassen en krabben.
Bij mijn paard werkte dat heel goed.

Sterkte en succes!!

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:33

je moet er niet veel meer aan doen droog houden en die cure mak pilletjes geven duurt ff maar werkt wel heel goed

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:01

betadine shampoo en goed schrobben zodat er losse korsten komen die erook af halen é en dan afspoelen en goed droog houden

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 20:48

goed schrobben zodat er losse korsten komen die erook af halen é en dan afspoelen en goed droog houden

Gaat een beetje moeilijk aangezien mijn paardje slaat met haar achterbenen als ik aan de mok kom....