[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:16

nou dan zijn je hulpen dus niet goed en is dat de reden dat het niet lukt. ;)
lees eens een aantal pags terug om te leren hoe het wel moet en als je dan nog vragen hebt, mag je ze natuurlijk stellen.

Spruitje56
Berichten: 1642
Geregistreerd: 16-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:40

superwoman schreef:
nou dan zijn je hulpen dus niet goed en is dat de reden dat het niet lukt. ;)
lees eens een aantal pags terug om te leren hoe het wel moet en als je dan nog vragen hebt, mag je ze natuurlijk stellen.

oke ik dacht dat het goed was?
bedankt zal indd even kijken hoe het wel moet

Mirashiba

Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:34

Mijn paard loopt heel moeilijk aan de teugel omdat dit haar eigenlijk nooit geleerd is, ik vroeg me af hoe ik het haar het beste kan leren? Ik wil niet verkeerd beginnen, vandaar dat ik hier om een duidelijk antwoord vraag. (:

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:39

Dat hoef je een paard niet te leren. Kunnen ze zelf al. Jij moet leren correct te rijden.

Mirashiba

Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:40

Oké, maar hoe geef ik precies de juiste hulpen?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:42

Als je niet weet hoe je de juiste hulpen moet geven moet je écht op les gaan. Er staat trouwens heel veel info over hoe je een paard correct nageeflijk rijdt. Gewoon even zoeken en je komt al een heel eind.

Mirashiba

Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:43

Dat weet ik wel, ik vroeg me alleen af hoe je de juiste hulpen moet geven om aan de teugel te rijden, omdat iedereen wat anders zegt.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:46

Er zijn geen hulpen om 'aan de teugel' te rijden.. Ik zou les gaan nemen als ik jou was. En begin maar vast om je paard actief van achter naar voor te rijden. Veel tempowisselingen, (schijn)overgangen, voltes etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:48

Je zit erop, gaat soepel mee met de beweging, en je houdt een een soepel en gelijkmatig contact met de mond. Zo simpel is het. Geen specifieke hulpen, het is geen trucje of een kunstje wat je aanleert. Het is een kadootje van je paard, omdat jij vriendelijk rijdt.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:28

Geryon schreef:
(schijn)overgangen


schijn overgangen zijn oefeningen voor de ruiter ;) Hierdoor leert deze het gevoel van terug rijden en wanneer je het paard moet aansporen

Zoals yamcha het omschrijft klopt het, máár het is dus moeilijker om het uit te voeren :D
Het is moeilijk om je lichaam te ontspannen en om je balans te vinden en te behouden en dan ook nog je paard hulpen geven (voorwaarts en sturen bijv)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:03

superwoman schreef:
Geryon schreef:
(schijn)overgangen


schijn overgangen zijn oefeningen voor de ruiter ;) Hierdoor leert deze het gevoel van terug rijden en wanneer je het paard moet aansporen



Ik ben het wel eens met dat het oefeningen voor de ruiter zijn, maar het zijn ook oefeningen voor het paard. Door correct uitgevoerde schijnovergangen krijgt het paard meer respect voor de hulpen en gaat het sneller reageren (wordt alerter).

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:11

Geryon schreef:
Ik ben het wel eens met dat het oefeningen voor de ruiter zijn, maar het zijn ook oefeningen voor het paard. Door correct uitgevoerde schijnovergangen krijgt het paard meer respect voor de hulpen en gaat het sneller reageren (wordt alerter).


Dan is het gewoon schakelen ;)

Chantal_00
Berichten: 136
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:23

superwoman schreef:
Geryon schreef:
Ik ben het wel eens met dat het oefeningen voor de ruiter zijn, maar het zijn ook oefeningen voor het paard. Door correct uitgevoerde schijnovergangen krijgt het paard meer respect voor de hulpen en gaat het sneller reageren (wordt alerter).


Dan is het gewoon schakelen ;)


Bij schakelen ga je van het ene tempo naar de andere, bij een schijnovergang rijd je even terug, en nog geen paar passen later ga je weer vooruit...

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:27

Je snapt het punt niet.
Het zijn nog steeds oefeningen voor de ruiter. Niet om het paard gehoorzamer te maken.

Chantal_00
Berichten: 136
Geregistreerd: 01-04-12

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:33

Maar bij schijnovergangen komt goed naar voren of je paard wel aan de hulpen is, als hij niet goed aan je been is, zal hij een overgang maken, als hij niet goed reageert op de hulpen terug, zal hij niet terugkomen.

Ik ben het ermee eens dat het ook een oefening voor de ruiter is, in deze oefeningmoet je elkaar goed aanvoelen..

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:37

Chantal_00 schreef:
Bij schakelen ga je van het ene tempo naar de andere, bij een schijnovergang rijd je even terug, en nog geen paar passen later ga je weer vooruit...


Bij een overgang ga je van tempo/gang wisselen.
Bij het schakelen rij je ook even terug en/of vooruit en het paard alert op je been te maken of houden.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:13

Wij snappen het niet? Is het dan een feit dat deze oefeningen alleen voor de ruiter zijn?
Nogmaals, ik vind van niet. Paarden leren toch écht van schijnovergangen.. Schakelen en schijnovergangen zijn imo toch ook echt wel verschillende dingen hoor. Althans, een schijnovergang zoals ík hem maak.
En ook snap ik niet waarom je die informatie geeft als quote op de laatste reactie van Chantal_00? Beetje onnodig, ze geeft gewoon een goede uitleg. Daarna is een overgang volgensmij toch echt een wisseling van gang en wisselen van tempo een tempowisseling. Met schakelen maak je korte tempowisselingen.

Zavanellixx
Berichten: 51
Geregistreerd: 07-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:37

Ik vind dat aan de teugel echt zó irritant worden... Alle instructeurs/instructrices zijn er de hele tijd mee bezig, maar wel allemaal op de manier als hoe zij dat doen met hun eigen paarden. Ik heb met mijn pony twee verschillende lessen, maar het is elke keer weer een andere manier. Ik heb gewoon met mijn pony een soort manier gevormd, wat het beste bij hem past. Het is nog wel een beetje wennen telkens en veel oefenen natuurlijk, maar ik doe het zo: ik ga halthouden, en zorg dat me pony netjes staat (dus nageeflijk) dan spoor ik hem aan maar hou ik aanleuning zodat hij in de zelfde positie blijft en dat dan proberen zo te houden. Gaat je pony weer verder omhoog lopen, dan gewoon weer gaan halthouden en hetzelfde doen. Dus:gewoon je eigen manier vormen, en die Miss aan je instructeurs/instructrices zeggen zodat zij je er mee kunnen helpen.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:38

Zavanellixx schreef:
Ik vind dat aan de teugel echt zó irritant worden... Alle instructeurs/instructrices zijn er de hele tijd mee bezig, maar wel allemaal op de manier als hoe zij dat doen met hun eigen paarden. Ik heb met mijn pony twee verschillende lessen, maar het is elke keer weer een andere manier. Ik heb gewoon met mijn pony een soort manier gevormd, wat het beste bij hem past. Het is nog wel een beetje wennen telkens en veel oefenen natuurlijk, maar ik doe het zo: ik ga halthouden, en zorg dat me pony netjes staat (dus nageeflijk) dan spoor ik hem aan maar hou ik aanleuning zodat hij in de zelfde positie blijft en dat dan proberen zo te houden. Gaat je pony weer verder omhoog lopen, dan gewoon weer gaan halthouden en hetzelfde doen. Dus:gewoon je eigen manier vormen, en die Miss aan je instructeurs/instructrices zeggen zodat zij je er mee kunnen helpen.


Nou dat vind ik toch wel erg slecht advies.
Klinkt als "in de krul trekken"
Deze manier heeft iig niks met nageeflijkheid te maken :n

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:07

Paarden kunnen niet correct nageeflijk zijn vanuit het halthouden.... dus dat lijkt inderdaad meer op alleen proberen de nek in het krulletje te krijgen. Echte nageeflijkheid komt voort uit correct gebruik van de achterhand, tijdens het lopen.

Als je probeert hem vanuit stap in die halshouding te houden zit je dus waarschijnlijk flink aan de teugels te prutsen, en dat is nou juist niet de bedoeling.

Amigo20

Berichten: 410
Geregistreerd: 14-07-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 03:23

mijn pony loopt alleen aan de teugel in stap, hij vind het heel moeilijk om zijn achterhand onder zich te brengen, maar ik doe het haast nooit dus dat scheelt weer voor mijn pony, ik zorg dat ie aan de teugel gaat lopen door mijn teugels als een soort sponsje uit te knijpen, en daarbij aan te drijven. :)

Amigo20

Berichten: 410
Geregistreerd: 14-07-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 03:25

en met als een soort sponsje uit knijpen bedoel ik niet de teugels strak nemen en aan het bit gaan trekken, maar zachtjes in je teugels kneden :P

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:45

Amigo20 schreef:
mijn pony loopt alleen aan de teugel in stap, hij vind het heel moeilijk om zijn achterhand onder zich te brengen, maar ik doe het haast nooit dus dat scheelt weer voor mijn pony, ik zorg dat ie aan de teugel gaat lopen door mijn teugels als een soort sponsje uit te knijpen, en daarbij aan te drijven. :)


Dan geef je dus een ophouding en je drijft naar voren, dat zijn tegenstrijdige hulpen. ;)
Vaak gaan paarden daar wel van in een krul lopen, maar is er geen nageeflijkheid en loopt het paard ook niet over de rug.
Het doel van "aan de teugel" rijden is dat het paard zijn rug goed gebruikt.
Je begint bij de achterkant, dan komt de rug en uiteindelijk volgt de hals.
Je pony moet dus eerst actief gaan lopen en dat is niet snel. Hij moet zijn achterbenen ver onder de buik neerzetten tijdens het lopen.
Wanneer je de pony niet stoort met spanning in je lichaam (en dat is dus héél moeilijk) gaat hij zijn rug beter gebruiken en zal hij ook vanzelf afbuigen in de hals.
Je moet dus een hele goede balans hebben en goed mee gaan met de beweging van het paard.
Zowel je eigen lichaam beheersen op het paard als het paard actief maken lijkt makkelijker dan het is.
Veel mensen denken ten onrechte dat ze dat wel kunnen.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:53

Geryon schreef:
Wij snappen het niet? Is het dan een feit dat deze oefeningen alleen voor de ruiter zijn?
Nogmaals, ik vind van niet. Paarden leren toch écht van schijnovergangen.. Schakelen en schijnovergangen zijn imo toch ook echt wel verschillende dingen hoor. Althans, een schijnovergang zoals ík hem maak.
En ook snap ik niet waarom je die informatie geeft als quote op de laatste reactie van Chantal_00? Beetje onnodig, ze geeft gewoon een goede uitleg. Daarna is een overgang volgensmij toch echt een wisseling van gang en wisselen van tempo een tempowisseling. Met schakelen maak je korte tempowisselingen.


Bij een schijnovergang ga je helemaal terug net voor de volgende gang, net voordat deze NIET 1 gang terug valt. De ruiter leert dan te voelen wanneer het paard minder actief wordt en daardwerkelijk een gang terug valt.
Voor het paard is het beter om een correcte overgang te rijden, maar dat is een moeilijke opgave voor de ruiter (want dit wordt vaak onderschat)
Paard moet namelijk actief blijven, maar niet over zijn tempo gaan én het moet op het moment gebeuren dat de ruiter het wil (dus de voorbereiding van de ruiter naar een bepaald punt is ook heel belangrijk)

Met schakelen maak je het paard actief en alert, dus ik zie niet in wat een schijnovergang dan als toegevoegde waarde heeft. Deze duurt idd langer en dat is imo juist minder goed om het paard actief te laten reageren op je hulpen.

Amigo20

Berichten: 410
Geregistreerd: 14-07-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:28

ooeehh, weer wat geleerd :D
maar ik dacht dat je de teugels als een soort sponsje uit moest knijpen, en dat drijven doe ik automatish erbij :P maar dan zal ik dit wel niet meer doen, straks snapt mijn pony er ook niks meer van :o
wil iemand me misschien uitleggen hoe je dan zorgt dat een pony zijn achterhand meer gebruikt, en wat voor soort hulpen je het best kan geven daarvoor, en welke hulpen je dan het best kan geven zodat ie ontspannen maar toch netjes loopt (meestal ben ik een lol met je knol op buitenrit,) maar vind de basis en de juiste hulpen wel belangrijk, zodat ik niet als een zoutzak op me knollie zit :)