[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:16

het makkelijkste vind ik iets met touwtjes en karabijnhaken,zodat ik het net vast kan haken...

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:18

Karabijnhaken aan het net zelf vasthaken is in ieder geval niet echt fijn hoor , er zit altijd een scherp stukje aan (waar ze sluiten) en dat wil nog wel eens blijven hangen in een vezeltje van het touw van het net , dat ging mij op een gegeven moment enorm irriteren toen ik de netten nog met karabijnhaken afsloot.

Sta je daar met half bevroren klauwen of in de stromende regen of hagel ofzo te tobben met een karabijner die vastloopt *wurgneiging* :=

Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:21

hihihih ik ben blij dat ik overdekt mijn net kan vullen,hahaha.
maar ik vind een haak wel het makkelijkste om tralies heen..

missje

Berichten: 2161
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:41

pmarena schreef:
Karabijnhaken aan het net zelf vasthaken is in ieder geval niet echt fijn hoor , er zit altijd een scherp stukje aan (waar ze sluiten) en dat wil nog wel eens blijven hangen in een vezeltje van het touw van het net , dat ging mij op een gegeven moment enorm irriteren toen ik de netten nog met karabijnhaken afsloot.

Sta je daar met half bevroren klauwen of in de stromende regen of hagel ofzo te tobben met een karabijner die vastloopt *wurgneiging* :=



:( hoe herkenbaar :j

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:30

Ik heb nu mijn hooi buiten in een wascontainer staan. Is aan 4 kanten met spijlen waartussen de paarden hun hooi vandaan kunnen halen. En doormiddel van wegklappen van de voorzijde, eenvoudig hooi bij te vullen is.
Staat op stevige wielen, dus zo te verplaatsen.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:38

Ik heb hem ook met touwtjes aan de tralies (in de stal) hangen, in het midden heb ik twee karabijnhaken aan de tralies gebonden met touwtjes en het net hangt dan dus aan de bovenkant op vier plekken vast. Op dit moment heb ik hem aan de onderkant (nog) niet vasthangen, maar eigenlijk bevalt het prima zo. In het begin (andere stal) had ik dat wel en dat ging goed, maar ik merk geen negatief verschil eigenlijk nu hij niet vasthangt.

Om de karabijnhaken wat makkelijker te maken kan je ducktape om het net heen doen waar het net door de haak heen gaat. Dan heb je minder last van rafels en kapotte randen.

Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:38

welke slowfeeder heb jij dan, Britt??

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 13:51

In de stal van mijn paard heb ik nu sinds kort een fijnmazig (75x150cm) net aan de wand hangen. De bovenkant hangt aan karabijnhaken, die met tai-rips aan het hek vast zitten. Aan de achterkant zit het net met tai-rips vast aan het hek. Nu twijfel ik wel of het touw van het net niet te veel schuren aan de tai-rips. Wie heeft daar ervaring mee? Het zou een beetje jammer zijn als er straks grote gaten inkomen...

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:17

Gewoon een hooinet/aanhangernet van ongeveer 1 x 1 m.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:14

ikkeniet schreef:
Ik heb nu mijn hooi buiten in een wascontainer staan. Is aan 4 kanten met spijlen waartussen de paarden hun hooi vandaan kunnen halen. En doormiddel van wegklappen van de voorzijde, eenvoudig hooi bij te vullen is.
Staat op stevige wielen, dus zo te verplaatsen.


foto? :)

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:17

Foto ga ik morgen maken.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 09:45

Britt schreef:
Gewoon een hooinet/aanhangernet van ongeveer 1 x 1 m.


Een aanhangernet heb ik ook geprobeerd, maar deze was in korte tijd stuk. Het draad van zo'n net is te dun.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:18

Hier houd hij het nu al bijna twee jaar. Mijn pony is gelukkig niet zo lomp.
Toen er een ander paard bij stond zaten er in twee weken twee gaten in, maar mijn pony houdt hem gelukkig goed heel :D Nu zit er in de nieuwste weer een klein gat in (na twee jaar dus) en dan hang ik de kant met het gat tegen de wand aan en kan ie weer een tijd mee. Dus dan hou ik het voorlopig nog bij een net van €14,- :Y)

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:51

Hier een foto van onze wascontainer. Helaas zonder paarden want die stonden hun ontbijt nog te eten.

Eerst met klep open zodat het hooi makkelijk erin te stoppen is.
De onderzijde is ook een klep die die is vastgemaakt zodat ze die niet kunnen openklappen.
Afbeelding

En hier is hij helemaal dicht:
Afbeelding

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 07:24

Is zo'n wascontainer niet erg licht? Of is het op een of andere manier verzwaard of verankerd?

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:28

De container weegt leeg al 50kilo, maar mijn paarden laten hem staan.
Anders is hij vrij makkelijk aan een paal of hek vast te maken.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:36

Ik ben aan het knutselen geweest voor een nieuwe slowfeeder, sinds gisteren is hij in gebruik. Als alles goed gaat wil ik vrijdag nummer 2 maken.

Heb gaas tussen 2 vlonderplanken vast gemaakt, en dat 'rek' weer in een bak vastgemaakt. Paarden hebben er pas 1 dag uit gegeten maar alles zag er nog goed uit.

Afbeelding

Hij moet nog wel wat beter afgewerkt worden, maar het begin is er.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:39

Ziet er leuk uit :)

Maar daar gaat maar een plakje of 2 hooi in denk ik ?

Dat zet ook niet echt zoden aan de dijk...

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:24

Nee hoor, ik kan er echt super veel hooi in kwijt. Heb er gisteren 1 plak van zo'n grote baal in gedaan (dat is deze foto). En dan zit hij nog lang niet vol. De binnenmaten van de bak zijn 85x104 en de lucht in weet ik zo niet, maar dat is zeker nog wel 50cm :j Dus daar kan je best wat hooi in kwijt.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:28

Oooooooow dat is dan beter inderdaad +:)+

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:30

Ik kom maar 1 keer per dag, dus ik moet er veel hooi in kwijt kunnen :D

Zal binnenkort wel even een filmpje maken :j

espiga1984
Berichten: 533
Geregistreerd: 10-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:26

Ik heb in mn stal een hooiruif waar redelijk wat in kan. Daar leg ik een plank op want anders eet mn paard gewoon van bovenuit. De mazen zijn ongeveer 3cm op 3 cm.
Daarnaast heb ik buiten nog een hooinet hangen van 3 op 3.
's Morgens en 's avonds vul ik de hooiruif (doe ik drie plakken in) en het net (ook 3 plakken) helemaal, maar na 2 uurtjes is het al helemaal op. Als ik 's avonds thuis kom staan ze (1 paard, 1 pony) echt helemaal uitgehongerd.
Ik ga dus echt zoeken naar een manier om ze nog trager te doen eten. Laatst had mn paard last van maagzuur denk ik (geeuwen en likken), omdat hij te lang geen eten had. Ik voer ook nog rietstengels bij, daar waren ze eerst heel enthousiast op, maar nu willen ze het niet meer...In de zomer krijgen ze ook nog wilgentakken en kunnen ze ook op de wei.
Ik heb verder ook zo'n compostbak Afbeelding met onderste luikje dus open, maar dat ding wordt ook helemaal gesloopt.

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:55

Hey,
Op het moment heb ik een compostbak staan waar ik een slowfeeder van wil maken.
Wie heeft dit al eerder gedaan en zo ja hoe? Weet eerlijk gezegt niet waar ik moet beginnen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:50

Compostbak met deksel van boven en eetgat al aanwezig onderin?
Die zou ik net zo doen als de kliko's hier. Bovenin 4 grote, zware ogen om touw doorheen te rijgen waar hooinet open aan vast kan. Deksel open om te vullen en paarden kunnen via eetgat net leegpeuteren. Wel heel goed vast zetten (zij/achterkant) en net boven eetgat horizontale balk plaatsen, anders kan die omgetrokken worden.

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:13

Ja gat is aanwezig onderin. Echter ben ik wel de deksel kwijt.
Hoe bedoel je voor het eetgat balk plaatsen?
Wanneer het net bijna leeg is kunnen ze er toch niet meer bij?