een hengst castreren of hengst laten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:14

Cassidy schreef:
Dus het is niet dan een bal is ingedaald, en de ander maar half, er is een bal ingedaald die hij af en toe terugtrekt en de ander heb je nog niet gezien.
Ik zou even contact openemen met dierenkliniek of DA.
Kans is namelijk ook aanwezig dat de andere bal helemaal niet indaalt, en dan moet er sowieso in een kliniek geopereerd worden als je veilig wilt laten castreren.

Klopt helemaal! :D Lastig uitleggen als je er niet naast staat! Ik zal zo thuis eens kijken naar de foto, dat is wat handiger.
Als hij gecastreerd gaat worden wordt dat in overleg met de verzekering (ben er voor verzekerd) op de kliniek gedaan wat de kosten ook zijn.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:18

Een hengst laten castreren als hij afgezonderd moet blijven van andere (dus niet bij ruinen in een kudde kan oid), als hij last van "zichzelf" krijgt (hormonen etc).
Snap niet dat castreren een probleem is hoor, krijgen hengsten 9 vd 10 keer een veel socialer leven van als een hengst die afgesloten van alles en iedereen staat met het kopje "let op, hengst!!".
Niet alle hengsten worden zo behandeld natuurlijk, er zijn er zat die lekker in het land staan tussen soort genootjes etc.

Maar ik snap het castreren probleem niet hoor. Vind het eerlijk zieliger een hengst hengst te laten om het feit dat je dan een hengst hebt.

Ayasha
Blogger

Re: een hengst castreren of hengst laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:22

Een hengst móet nooit hengst blijven. Maar als ie zijn ballen nooit gaat mogen gebruiken laat je hem imo gewoon castreren als je om dat beest geeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:25

Sharon_Jims schreef:
Cassidy schreef:
Dus het is niet dan een bal is ingedaald, en de ander maar half, er is een bal ingedaald die hij af en toe terugtrekt en de ander heb je nog niet gezien.
Ik zou even contact openemen met dierenkliniek of DA.
Kans is namelijk ook aanwezig dat de andere bal helemaal niet indaalt, en dan moet er sowieso in een kliniek geopereerd worden als je veilig wilt laten castreren.

Klopt helemaal! :D Lastig uitleggen als je er niet naast staat! Ik zal zo thuis eens kijken naar de foto, dat is wat handiger.
Als hij gecastreerd gaat worden wordt dat in overleg met de verzekering (ben er voor verzekerd) op de kliniek gedaan wat de kosten ook zijn.

+:)+ Heel verstandig!

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:29

Ik bedoelde dat met de hengstennek. Hengsten hebben toch ook zo'n nek?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:38

nenab8 schreef:
ik ben een grote fan van hengsten ..

heb er zelf veel ingereden en zupper leuk die hengste streken ..

je moet er goed mee om kunnen gaan ..

als het paard lief is en je MAG hem starten met jou niveaw van rijden dan had ik hem lekker hengst gelaten ..

Ik ben er dus op tegen als mensen hengsten houden als ze het stoer vinden om er mee te pronken :7
Ik heb op verschillende stages met hengsten gewerkt, ik heb ook minder grappige dingen gezien.

Voorbeeld: Stagaire had een hengst vast, zij toende geen zelfvertrouwen hengst steigert en slaat gericht een paar keer naar de stagair.
Hij was van een meisje van een jaar of 12, haar vader wilde hem niet laten castereren want dat doen ze niet in zijn land.

Ik reed dit paard tijdens me stage en in de juiste strenge handen was het een leuk dier.

Op een dag kreeg hij bal zak breuk, zelfs toen wilde de eigenaren hem niet castreren..

Ook een verhaal gehoord waarbij de hengst de eigenaar heeft gedekt.

Ja erg stoer die hengsten streken :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:40

Ayasha schreef:
Een hengst móet nooit hengst blijven. Maar als ie zijn ballen nooit gaat mogen gebruiken laat je hem imo gewoon castreren als je om dat beest geeft.

_/-\o_ Helemaal mee eens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:43

Als je ze leuk en stoer vind, die streken, zou je er heel, heel ver vandaan gehouden moeten worden... Ik heb ook al hele "leuke" hengsten gezien en die werden echt niet door onkundige mensen gehandeld toen het mis ging...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:44

Hengstenstreken, dus geen paardenstreken van een speels paard, maar echte hengstenstreken zijn helemaal niet grappig of leuk, maar moeten ten allertijde afgeleerd worden.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 17:46

Barcelano schreef:
nenab8 schreef:
ik ben een grote fan van hengsten ..

heb er zelf veel ingereden en zupper leuk die hengste streken ..

je moet er goed mee om kunnen gaan ..

als het paard lief is en je MAG hem starten met jou niveaw van rijden dan had ik hem lekker hengst gelaten ..

Ik ben er dus op tegen als mensen hengsten houden als ze het stoer vinden om er mee te pronken :7
Ik heb op verschillende stages met hengsten gewerkt, ik heb ook minder grappige dingen gezien.

Voorbeeld: Stagaire had een hengst vast, zij toende geen zelfvertrouwen hengst steigert en slaat gericht een paar keer naar de stagair.
Hij was van een meisje van een jaar of 12, haar vader wilde hem niet laten castereren want dat doen ze niet in zijn land.

Ik reed dit paard tijdens me stage en in de juiste strenge handen was het een leuk dier.

Op een dag kreeg hij bal zak breuk, zelfs toen wilde de eigenaren hem niet castreren..

Ook een verhaal gehoord waarbij de hengst de eigenaar heeft gedekt.

Ja erg stoer die hengsten streken :+

wat erg dat die pa er zo over dacht
maar dat verhaal van dat een hengst zijn baas wilden dekken :D :D (oeps ik mag niet laggen er om)
ben echt heel blij dat ik die van mij zo vroeg heb gedaan !!!!
Iris82 schreef:
Ayasha schreef:

_/-\o_ Helemaal mee eens.

ik ook

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:47

Hengstenstreken zijn inderdaad niet grappig, en als je verstand van hengsten zou hebben, dan zou je dat in mijn opzicht ook niet posten. Hengstenstreken zijn tekenen van disrespect naar jou toe. Daar wordt je dus niet blij van... en zijn eigenlijk een teken dat de hengst je niet serieus neemt.

Een goede hengstenhouder is de hengstenstreken voor.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:53

Laatst bijgewerkt door Ariebren op 08-09-11 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:55

Cassidy schreef:
En dat is dus niet waar.
Sterker nog, als je met drie jaar pas castreert kan een paard een stevigere nek krijgen en daar kun je later problemen mee krijgen.
Bovendien kan eenmaal ontstaan hengstengedrag en het bespringen van merries op die leeftijd al voorkomen, en dat is er dan ook niet meer uit te krijgen.
Als eigenaar van een merrie zou ik een dergelijke ruin niet in de groep willen hebben.

Dit is lang niet altijd het gedrag van een ruin die laat is gecastreerd Cassidy.
Wij hebben hier een 5jr ruin staan die we als 3 jarige hengst hebben gekocht.
Enigste wat hij toen kon is gillend achter je aan lopen en dekken.Hij had dus ook al gedekt.
We hebben hem laten castreren en een week later was hij zooo braaf,stond wat dom te kijken naar een voorbij lopende willige merrie.
Nog een hengst van ons....nu dus ruin,had nooit gedekt,op 4 jr leeftijd laten castreren,loopt in het land bij een oudere merrie.
Wanneer deze merrie willig is hebben ze de grootste lol.Buurtkinderen kwamen bij ons.....buurvrouw...jullie paarden doen vies !!! Moest toen wel even lachen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:03

Ik weet niet hoe het bij andere stamboeken gaat.
Maar bij het AVS Arabische volbloeden stamboek bestaat er dus zoiets als casteratie premie.
Vind ik helemaal niet zo raar idee...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:03

In de meeste gevallen kun je een hengst niet dat bieden waar hij de hele dag behoefte aan heeft. Dus is het voor de hengst vriendelijker hem die hormonenzonvloed af te nemen. Wat mij opvalt is dat mensen graag opscheppen omdat ze een hengst de baas kunnen. Dus de hengst is een hengst om het ego van de eigenaar te strelen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 18:05

Cassidy schreef:
En dat is dus niet waar.
Sterker nog, als je met drie jaar pas castreert kan een paard een stevigere nek krijgen en daar kun je later problemen mee krijgen.
Bovendien kan eenmaal ontstaan hengstengedrag en het bespringen van merries op die leeftijd al voorkomen, en dat is er dan ook niet meer uit te krijgen.
Als eigenaar van een merrie zou ik een dergelijke ruin niet in de groep willen hebben.

nou die dikke nek krijgt hij toch wel
kijk maar die van mijn is dus al rond 16 maanden geknip knapt
Afbeelding
mijn speknekkie :D :D

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:07

Haha dat is wel echt een speknekkie!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 18:08

Rianne12 schreef:
Haha dat is wel echt een speknekkie!

en dan is hij pas bijna 2,5 einden deze maand

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:09

Nu moet ik zeggen dat ik een shetlander hengst ook wel iets gemakkelijker vind dan een groter paard. Natuurlijk kan ieder paard(je) met je aan de haal, en je flink verwonden, maar een shetlander of mini kun je toch iets gemakkelijker op zijn plek zetten. Ik snap dan ook wel dat er meer shetlander hengstjes zijn dan grotere paarden als hengst. Daarbij moet je van nog betere huize komen als bij de kleinere hengsten.

Neemt niet weg dat een hengst een hengst is, en je ook bij de kleintjes je ogen ook in je achterhoofd moet hebben. Het corrigeren als het niet goed gaat is bij de kleintjes alleen wel iets gemakkelijker.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 18:10

Angela schreef:
Nu moet ik zeggen dat ik een shetlander hengst ook wel iets gemakkelijker vind dan een groter paard. Natuurlijk kan ieder paard(je) met je aan de haal, en je flink verwonden, maar een shetlander of mini kun je toch iets gemakkelijker op zijn plek zetten. Ik snap dan ook wel dat er meer shetlander hengstjes zijn dan grotere paarden als hengst. Daarbij moet je van nog betere huize komen als bij de kleinere hengsten.

Neemt niet weg dat een hengst een hengst is, en je ook bij de kleintjes je ogen ook in je achterhoofd moet hebben. Het corrigeren als het niet goed gaat is bij de kleintjes alleen wel iets gemakkelijker.

maar bij die kleintjes denken mensen vaak van die kan ik wel aan

Galii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:12

Ik heb ook heel lang een hengst gehad. Op het gegeven moment ging het gewoon niet langer. Als je hengst een gevaar is voor jezelf en voor anderen dan moet je echt een na gaan denken.
Je kan bij 'brave' hengsten wel denken dat je er alles mee kan maar bij hengsten kunnen zo de hormonen opspelen en dan kan je er in de meeste gevallen niets meer mee.

Ik zelf vind 18 maanden nog wel erg vroeg om een hengstje te castreren, mede omdat hij nog super jong is en hij nog geen tijd heeft gehad om een beetje spieropbouw te kweken. Je had er ook voor kunnen kiezen om hem tot z'n 3de jaar hengst te laten. Hij moet dan wel in een opfok etc. staan, een jonge hengst alleen is helemaal geen goed idee. Ze moeten wel leren omgaan met andere paarden.
Als jij je er goed bij voelde om je hengstje te laten castreren dan vind ik persoonlijk dat je daar goed aangedaan hebt. Gebeurd is gebeurd.

Angela

Nagano schreef:
maar bij die kleintjes denken mensen vaak van die kan ik wel aan

Dat is wel het gevaar. Het is ook iets gemakkelijker om een shet ergens weg te trekken aan een halster dan bij een kasteel van 1,80.. maar de shetjes kunnen net zo goed met je aan de haal gaan als ze dat willen (heb wel eens een volwassen man door een shetlander door het weiland getrokken zien worden...en die shet was niet eens een hengst op weg naar een hengstige merrie :+ )

Barcelano

Dinopino schreef:
In de meeste gevallen kun je een hengst niet dat bieden waar hij de hele dag behoefte aan heeft. Dus is het voor de hengst vriendelijker hem die hormonenzonvloed af te nemen. Wat mij opvalt is dat mensen graag opscheppen omdat ze een hengst de baas kunnen. Dus de hengst is een hengst om het ego van de eigenaar te strelen.

Zoals ik al zij, ook al heb je een brave hengst of kan je er als eigenaar goed mee omgaan.
het is vaak de omgeving die er een potje van maakt.

Ik heb op een stal gestaan waarvan ze het grappig vonden om een merrie aan me hengst te laten ruiken.
Die merrie ging dan altijd daarna aan de hand achtelijk doen als me hengst rustig in de paddock stond en wat werd er dan gezegt:

Door jou hengst wordt mijn merrie gek, waarom ik hem niet liet castereren(GGK)
Ik was toen echt pist en zei dat zij toch ook niet de eierstokken van haar merrie liet verwijderen of een hormoon middel liet in spuiten.

Dus het kan ook de omgekeerde wereld zijn.

Mijn probeerde ze ook tijdens het rijden expres klem te rijden,was leuk als die brave hengst eens hengst ging doen.... :(

Maar je moet wel een doel hebben om een hengst, hengst te laten.....

Want in de verkeerde handen...............

Opvoeding is belangrijk maar dat vergeten mensen van ruinen en merries ook nog weleens :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:13

En dan het volgende probleem.
Je hebt je eigen hengst redelijk onder control.
Staat hem lekker te poetsen en te trutten.
Maar dan komt er zo'n stomme merriehouder aanlopen met haar merrie.
Zij let niet op of er een hengst in de stalgang staat.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:16

hengst moet hengst blijven..
waarom.. als alle hengsten worden geruint sterft het paard uit..
of de hengst moet echt onhandelbaar zijn !!
maar met een goede opvoeding en concequentie kan het haast niet !

ik heb 2 hengsten waaronder 1 al 2 keer gedekt heeft
er kan een hengstige merrie langs hem staan, zonder stroom op de weide .. en hij verroert geen hoef..
dus waarom zou ik mijn hengst uvberhaupt moeten castreren ???
en kan met andere paarden in de weide staan.. zonder dominant te doen ..

oh joa.. en de 2 hengsten staan samen !!
Laatst bijgewerkt door bello2005 op 08-09-11 18:29, in het totaal 3 keer bewerkt