Opgezwollen lip, en bult op tandvlees ontsteking?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wikiboo

Berichten: 295
Geregistreerd: 31-07-08

Opgezwollen lip, en bult op tandvlees ontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 20:27

Ik heb nu ongeveer een week last van een dikke lip.
Ik had in het begin een beetje een gevoelige tand, maar dat heb ik wel eens vaker.
Ik slikte toen veel pijnstillers omdat ik ook een keelontsteking had (3 ibru & 6 paracetamol)
Dus heel veel pijn had ik er niet aan.
Maar nu is mijn lip aan 1 kant dik, tot aan mijn neus die ook aan 1 kant dikker is.
Ik heb nu een bult op het tandvlees wat meer lijkt op een ontstekingsbult, ik heb al eerder ontstekingen gehad.
Maar het rare is, ik heb geen tandpijn !
Alleen mijn liep, en het gedeelte boven mijn lip en onder mijn neus (?) doet zeer, dus niet de tand opzich.

Denken jullie dat het wat ernstigs is, en ik weet dat jullie geen tandartsen zijn maar misschien heeft iemand hetzelfde gehad.
Ik heb ook een keer met een ontstoken tand doorgelopen omdat ik geen afspraak durfde te maken, toen ging mijn tand dood.
Is dit altijd zo dat een tand dood gaat als je ermee doorloopt ?

Tips als ga naar de tandarts:
Ik weet dat ik hiermee naar de tandarts moet, en ik maak ook wel een keer een afspraak.

oow, ik ben zo bang voor de tandarts :o

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Opgezwollen lip, en bult op tandvlees ontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:30

Je hebt speciale angsttandartsen (effe googlen) dat is waarschijnlijk wat voor je.
Wacht niet te lang hoor, doorlopen met dit soort dingen kan hele nare gevolgen hebben.
Maar dat weet je al, want er is al een tand dood.

Wikiboo

Berichten: 295
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Opgezwollen lip, en bult op tandvlees ontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 20:31

Jaa, maar mijn tand die dood is, daar heb ik helemaal geen last van eigenlijk ?
Of krijg ik daar ooit nog last van ?

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Opgezwollen lip, en bult op tandvlees ontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:09

Eh, als er meer dood gaan, dan zal je óf vloeibaar moeten gaan eten voor de rest van je leven, óf aan een kunstgebit moeten.
Daarnaast, en niet om je bang te maken, maar tandhygiëne is ECHT belangrijk: infecties aan je gebit kunnen overslaan naar de rest van je lijf...en het dichtbijzijndste gebied bij je tanden zijn je hersenen. In derdewereldlanden overlijden er mensen aan gebitsinfecties.
Dat krijg je in Nederland niet makkelijk voor elkaar natuurlijk, maar als je nooit wat doet met je tand- of gebitspijn, dan kan het wel.
Dus: ga ajb naar een tandarts toe, vertel die man/vrouw dat je het heel eng vind, neem je moeder/zus/opa mee, maar ga.

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Opgezwollen lip, en bult op tandvlees ontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:28

ik hoef aan het verhaal van dammie helemaal niets toe te voegen!!
En inderdaad als zo'n infectie door slaat dan heb je echt een groot probleem
Er zijn speciale angst tandartsen zoals dammie zegt. Maar je kan ook naar een praktijk bellen en het verhaal uit leggen. Misschien dat je het prettiger vind om een jong iemand te hebben, of juist een oude geduldige man. Of liever een vrouw. Zeg dat eerlijk en misschien kunnen ze je veder helpen
(heb het geluk een ontzettend lieve vrouw te hebben als tandarts! heeft veel geduld met me en kan het er goed mee vinden! :) )

DeHP

Berichten: 572
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Opgezwollen lip, en bult op tandvlees ontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:38

je zult hier toch echt even mee naar een tandarts moeten. Waarschijnlijk is een deel van je wortel van je tand ontstoken. Dan heb je geen pijn aan de tand zelf, maar er moet wel iets aan gedaan worden. Vaak zijn de zenuwen van de tand al dood als je zo'n ontsteking hebt, dus is de behandeling redelijk pijnvrij.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:49

klinkt als een ontstoken wortel, uiteindelijk wordt de bult een fistel en loopt de pus langzaam je mond in :)
Enjoy! ;)

Ik heb heb gekregen na een wortelkanaalbehandeling. Tot 5 of 6 keer toe heeft mijn vorige ta de wkb opnieuw gedaan. En toen was ik als de dood. 7 jaar niet geweest....
Zit nu bijna 2 jr bij mn nieuwe ta. Doorgestuurd naar de endodontoloog, gevolgd door de kaakchirurg die het tot 2 keer toe open heeft gemaakt (waarbij de 2e keer ook mn gehemelte is open gelegd....)

Lang verhaal kort: ga naar de ta, laat hem/haar kijken. Ik heb nu zo'n gezeur met mn gebit gehad, dat wens ik niemand toe

Wikiboo

Berichten: 295
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:23

Mri schreef:
klinkt als een ontstoken wortel, uiteindelijk wordt de bult een fistel en loopt de pus langzaam je mond in :)
Enjoy! ;)

Ik heb heb gekregen na een wortelkanaalbehandeling. Tot 5 of 6 keer toe heeft mijn vorige ta de wkb opnieuw gedaan. En toen was ik als de dood. 7 jaar niet geweest....
Zit nu bijna 2 jr bij mn nieuwe ta. Doorgestuurd naar de endodontoloog, gevolgd door de kaakchirurg die het tot 2 keer toe open heeft gemaakt (waarbij de 2e keer ook mn gehemelte is open gelegd....)

Lang verhaal kort: ga naar de ta, laat hem/haar kijken. Ik heb nu zo'n gezeur met mn gebit gehad, dat wens ik niemand toe


Ja, dit heb ik al gehad. Gelukkig word nu de opgezwollen lip ook minder.
Denk dat ik voor donderdag of vrijdag even een afspraak maak als dat kan..

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Opgezwollen lip, en bult op tandvlees ontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:44

Ben je inmiddels al naar de tandarts geweest?

Wikiboo

Berichten: 295
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 14:35

Nog niet :o , want de bult is eigenlijk helemaal weg.
En ik had al een afspraak staan voor volgende week donderdag, dus dan zeg ik het dan wel...

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Opgezwollen lip, en bult op tandvlees ontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:03

Ok, als je maar wel gaat nu.
Maak je een lijstje van wat je wil vragen (bult etc) en neem je iemand mee?

marleen_usar

Berichten: 24675
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:22

Heb ik ook gehad en was een tandwortel onsteking,daar mee moet je naar de kaak chirurg, maar eerst proberen ze het met antibiotica.