Paar vraagjes over veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigLover

Paar vraagjes over veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:09

Haaloo,
Ik heb een paar vraagjes over een veulen van ong. 10/11 maanden :o

1, Kan een veulen van 10/11 maanden op zaagsel staan of moet het op hooi?
2, Kan een veulen van 10/11 maanden alleen in stal staan?
3, Hoelang moet een veulen veulenbrok eten? En wat daarna?
4, Met welke borstel moet je een veulen van 10/11 maanden poetsen?
5, Kan je een veulen van 10/11 maanden wassen? Of alleen afspuiten of helemaal niet?
6, Kan een veulen van 10/11 maanden hooi eten?
7, Kan een veulen van 10/11 maanden op het land? Hoelang?
8, Kan een veulen van 10/11 maanden in de paddock?
9, Kan een veulen van 10/11 maanden over een paar balkjes heen lopen?
10, Op welke leeftijd moet je een veulen castereren als het een hengst is?
11, Hoe groot zou een veulen ong. worden als het nu 1.10 is 10 maanden en een hengst is?

Als jullie zelf nog vragen hebben stuur ze dan! :D
Dan zal ik ze in het lijstje er bij zetten zodat die vragen ook beantwoord worden! :D
Dit topic is alleen voor vragen over veulens! :D

Bedaankt! :+

amyz

Re: Paar vraagjes over veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:22

Uhm... Ok... Ik ga mn best doen :+
Bij punt 4, 5, 9 en 10 hangt t geheel en al van t veulen af... En bij punt 4 vooral van t jaargetijde :+ Mijn poown poetste ik op die leeftijd alleen met harde en zachte borstel en dan vooral die laatste ivm zn dikke wintervacht. Hij stond 24/7 buiten dus wilde zn vachtje zo intact mogelijk laten. Qua leeftijd maakt t vrij weinig uit met welke borstel je poetst...
Qua bodembedekking.. Tsja, ben er geen expert in, maar volgens mij maakt t niet zo veel uit of je veulen op vlas, zaagsel, stro of whatever staat.
Alleen in stal staan hangt ook weer van je veulen af.. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om een veulen helemaal in zn uppie op stal te zetten, lekker laten ravotten met andere veulens vinden ze sowieso een stuk leuker :j
Veulenbrok hangt geloof ik weer van t merk af hihi. Die van mij kreeg eerst Pavo en das dan tot ze 3 zijn, alleen wel met verschillende fases... Durf ik iig niet te veel over te zeggen..
Veulen het liefst op het land juist! En dan bij voorkeur lekker 24/7.
Ja, een veulen kan hooi eten.
Ja, een veulen kan in principe gewoon in de paddock.
Een veulen kan in feite wel balkjes draven, maar hangt wel helemaal af van t veulen zelf... Liever lui dan moe zal er niet over peinzen om eroverheen te gaan en een angstig veulen gaat wss vol in de ankers.
Wassen... Tsja, hangt er helemaal vanaf.. Mijn poown met die leeftijd ook gewassen. lekker in t zonnetje.. Maar dat was eigenlijk maar 1 keer, liever was ik ze helemaal niet. Beentjes afspuiten kan je doen om m eraan te wennen :)
Castreren hangt er ook weer vanaf... Sommige hengsten dekken (en zijn vruchtbaar!) al met 8 maanden... Die van mij was een jaar toen ie naar een groep zonder merries ging, geen drachtige merrie gezien iig, dus die was nog niet vruchtbaar (of snapte nog niet hoe t moest hihi).
Uhm.. Ergens voorbij de 1,20? Die van mij was met.. uhm.. 9 maandjes geloof ik.. 1,07 en die zal ook rond de 1,20 gaan worden...

Nou, hoop dat je er wat aan hebt :) Mag ik dan vragen waarom je al die dingen wilt weten? :)

BigLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:30

amyz schreef:
Uhm... Ok... Ik ga mn best doen :+
Bij punt 4, 5, 9 en 10 hangt t geheel en al van t veulen af... En bij punt 4 vooral van t jaargetijde :+ Mijn poown poetste ik op die leeftijd alleen met harde en zachte borstel en dan vooral die laatste ivm zn dikke wintervacht. Hij stond 24/7 buiten dus wilde zn vachtje zo intact mogelijk laten. Qua leeftijd maakt t vrij weinig uit met welke borstel je poetst...
Qua bodembedekking.. Tsja, ben er geen expert in, maar volgens mij maakt t niet zo veel uit of je veulen op vlas, zaagsel, stro of whatever staat.
Alleen in stal staan hangt ook weer van je veulen af.. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om een veulen helemaal in zn uppie op stal te zetten, lekker laten ravotten met andere veulens vinden ze sowieso een stuk leuker :j
Veulenbrok hangt geloof ik weer van t merk af hihi. Die van mij kreeg eerst Pavo en das dan tot ze 3 zijn, alleen wel met verschillende fases... Durf ik iig niet te veel over te zeggen..
Veulen het liefst op het land juist! En dan bij voorkeur lekker 24/7.
Ja, een veulen kan hooi eten.
Ja, een veulen kan in principe gewoon in de paddock.
Een veulen kan in feite wel balkjes draven, maar hangt wel helemaal af van t veulen zelf... Liever lui dan moe zal er niet over peinzen om eroverheen te gaan en een angstig veulen gaat wss vol in de ankers.
Wassen... Tsja, hangt er helemaal vanaf.. Mijn poown met die leeftijd ook gewassen. lekker in t zonnetje.. Maar dat was eigenlijk maar 1 keer, liever was ik ze helemaal niet. Beentjes afspuiten kan je doen om m eraan te wennen :)
Castreren hangt er ook weer vanaf... Sommige hengsten dekken (en zijn vruchtbaar!) al met 8 maanden... Die van mij was een jaar toen ie naar een groep zonder merries ging, geen drachtige merrie gezien iig, dus die was nog niet vruchtbaar (of snapte nog niet hoe t moest hihi).
Uhm.. Ergens voorbij de 1,20? Die van mij was met.. uhm.. 9 maandjes geloof ik.. 1,07 en die zal ook rond de 1,20 gaan worden...

Nou, hoop dat je er wat aan hebt :) Mag ik dan vragen waarom je al die dingen wilt weten? :)

Een vriendin van mij wil misschien een veulen kopen maar wou nog een paar dingen weten! :+
Maar is 1.20 niet een beetje klein als hij nu al 1.10 is? :o

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:33

1. veulen kan op zaagsel,maar stro is wel handig om te knabbelen, hooi is om te eten (liefs zo veel mogelijk) 2. Veulen kan alleen in een box,maar moet wel naast zich een vriendje/maatje hebben en overdag zoveel mogelijk naar buiten met vriendjes 3. dat kan je allemaal navragen bij div. voerfabrikanen. 4. beetje met een zachte borstel laten wennen.5. Ik zou een veulen niet wassen,mits het echt nodig is, beentjes leren afspuiten is natuurlijk prima. 6. Een veulen MOET hooi eten 7.Een veulen MOET zoveel mogelijk op het land. 8.Als het land niet mogelijk is, dan een paddock (bv in de winter) 9. Kan wel 10. Ligt eraan of hij braaf is of niet en hoe hij groeit, overleg dierenarts 11.Ligt aan het ras en de ouders, zijn lijstjes voor als het een KWPN veulen is.

Heb je zelf een veulen??? als je deze vragen stelt vraag ik mij af of het verstandig is om een veulen/jaarling te hebben,maar dat is een ander topic.

Een veulen/jaarling kopen is een hele verantwoordelijkheid en belangrijk om verstand van zaken te hebben en goede begeleiding....enz....
Laatst bijgewerkt door liess1 op 23-02-11 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:49

Ik zou er toch maar vanaf zien hoor als ik haar was... Als deze vragen nog gesteld moeten worden is het niet verstandig om een veulen aan te schaffen... T is redelijke basiskennis (althans, een aantal dingen. Bijv over voer en groei, tsja, dat moet je maar net weten natuurlijk :) ) en als je daarover niet beschikt is het aanschaffen van een veulen écht niet aan te raden...

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:53

op vraag 5 kan zeker waar ik stage had gelopen was dat wanneer ze aan het halster konden mee lopen en staan. Dus zo rond een week of 1/2, alleen voor het idee dat het spuiten niet eng is. Dus alleen benen ect. En als ze het niet erg vinden volgende keer helemaal (geen hoofd)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:08

Moderatoropmerking:
Ik heb een paar berichten verwijderd, graag alleen antwoorden als je TS serieus aan goede info wilt helpen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:32

Ja dat kan, maar stro is prettiger. Hooi niet... hooi is om te eten.

Ja hij kan dan alleen op stal staan. Maar liever staat hij buiten met andere paarden.
Zet hem in een opfok waar hij kan spelen met anderen en kan leren van ouderen.

Je hebt diverse merken voer en niet allemaal hebben ze dezelfde ideeën over de lengte van veulenbrok.
Pavo, bijvoorbeeld, heeft voor veulens van 8 mnd tot 30 mnd Pavo Podo Grow.
Daarna kunnen veulens volgens hen op elk ander voer.
Cavalor heeft voor 8 mnd tot 10 mnd Cavalor Start & Go. Vanaf het afspenen kunnen ze op Cavalor Pro Breed.
Vanaf 1 jaar hebben ze dan de Cavalor Juniarmix tot ongeveer hun 3e jaar

Alleen borstelen wanneer echt nodig. Aangezien veulens vaak buiten staan en dus hun vetten in de vacht nodig hebben.
Mocht je het vuil eraf willen hebben, dan borstelen met een rosborstel.

5, Kan je een veulen van 10/11 maanden wassen? Of alleen afspuiten of helemaal niet?
Alles kan. Je moet je alleen afvragen of het nodig is. Waarom moet een veulen schoon zijn?
Moet je naar een keuring, dan zou ik wassen. Maar verder lekker laten.
Bij heet weer is afspoelen natuurlijk wel lekker.

JA! Dat moet! of kuil. Ruwvoer is het allerbelangrijkste aan voeding.

JA! Ook dat moet! Het liefst zo lang mogelijk.

Ik zie niet waarom dat niet zou kunnen. Wel met maatjes natuurlijk en een leider in de groep.
Overigens is weiland nog beter he.

Waarom zou je dat willen? Laat je veulen lekker veulen zijn en spelen op zijn paards met maatjes.
Voor de pezen e.d. lijkt het me ook niet heel geschikt om op jonge leeftijd al balkjes enzo te doen.

Voordat hij te dominant gaat worden zou ik hem castreren.
Maar zolang het gaat zou ik persoonlijk hem zo lang mogelijk hengst laten.

11, Hoe groot zou een veulen ong. worden als het nu 1.10 is 10 maanden en een hengst is?
Hier durf ik geen antwoord op te geven. Ligt ook aan de hoogtes van de ouders. En elk paard groeit op zijn eigen manier.

Zo ik heb antwoord gegeven op je vragen, al hoewel ik wel mee ga in de anderen hierboven.
Als je deze vragen nog hebt, lijkt het me niet verstandig dat je aan een veulen begint.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:45

BigLover schreef:
Haaloo,
Ik heb een paar vraagjes over een veulen van ong. 10/11 maanden :o

Het kan, maar zo'n veulen moet zo min mogelijk binnen en stro vind ik fijner voor een jong beestje
Ja dat kan wel, als ze alleen de nacht binnen staan en verder overdag met soortgenoten, maar 24/7 buiten is een beter plan.
Je kan het hele plan van PAVO volgen, dan heb je van veulenbrok tot een jaar of 2,5.
Zacht borsteltje een beetje het zand eraf, en leren wennen aan de borstels. Nog zo min mogelijk poetsen, ze hebben ze vacht hard nodig en zeker de vetten die erin zitten.
Wassen met shampoo is af te raden en niet nodig, zo min mogelijk aan de vacht komen als het niet nodig is, ze gebruiken hun voeding dan meer voor groei en ontwikkeling, als de vacht slechter is zullen ze meer voeding voor warmhouden moeten gebruiken.
Zeker.
24/7 dat is waar hij thuishoord, met soortgenoten
Kan, maar ik zou een voorkeur hebben voor het land, lekker de hele dag eten en lanterfanteren met zijn vriendjes.
Kan, maar is niet erg goed voor de gewrichten, wacht lekker tot ze een jaar of 3 zijn.
Ligt eraan wat je wil, een rustige goedzak? dan voor 1 jaar. Wil je beetje hengsten karakter en kan je stalling vinden die hengsten toelaat? Dan tot de hengstenstreken zodangig de kop steken dat het onderdrukt moet worden.
sorry die tabel weet ik niet uit mijn hoofd.

Even toevoegen: als je dit soort dingen niet weet, koop dan alsjeblieft geen veulen van 10/11 maanden die ook nog is een hengst is, zoek iemand waarbij je kan leren en koop een ervaren paard.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:03

Hallo!Zelf 2 veulens opgevoed maar als ik weer aan zou beginnen zou ik ervoor kiezen om hem in te scharen op een groep.
Voor zowel zijn fysieke als paard-sociale ontwikkeling toch het beste denk ik inmiddels.