Haaloo,
Ik heb een paar vraagjes over een veulen van ong. 10/11 maanden
1, Kan een veulen van 10/11 maanden op zaagsel staan of moet het op hooi?
Het kan, maar zo'n veulen moet zo min mogelijk binnen en stro vind ik fijner voor een jong beestje
2, Kan een veulen van 10/11 maanden alleen in stal staan?
Ja dat kan wel, als ze alleen de nacht binnen staan en verder overdag met soortgenoten, maar 24/7 buiten is een beter plan.
3, Hoelang moet een veulen veulenbrok eten? En wat daarna?
Je kan het hele plan van PAVO volgen, dan heb je van veulenbrok tot een jaar of 2,5.
4, Met welke borstel moet je een veulen van 10/11 maanden poetsen?
Zacht borsteltje een beetje het zand eraf, en leren wennen aan de borstels. Nog zo min mogelijk poetsen, ze hebben ze vacht hard nodig en zeker de vetten die erin zitten.
5, Kan je een veulen van 10/11 maanden wassen? Of alleen afspuiten of helemaal niet?
Wassen met shampoo is af te raden en niet nodig, zo min mogelijk aan de vacht komen als het niet nodig is, ze gebruiken hun voeding dan meer voor groei en ontwikkeling, als de vacht slechter is zullen ze meer voeding voor warmhouden moeten gebruiken.
6, Kan een veulen van 10/11 maanden hooi eten?
Zeker.
7, Kan een veulen van 10/11 maanden op het land? Hoelang?
24/7 dat is waar hij thuishoord, met soortgenoten
8, Kan een veulen van 10/11 maanden in de paddock?
Kan, maar ik zou een voorkeur hebben voor het land, lekker de hele dag eten en lanterfanteren met zijn vriendjes.
9, Kan een veulen van 10/11 maanden over een paar balkjes heen lopen?
Kan, maar is niet erg goed voor de gewrichten, wacht lekker tot ze een jaar of 3 zijn.
10, Op welke leeftijd moet je een veulen castereren als het een hengst is?
Ligt eraan wat je wil, een rustige goedzak? dan voor 1 jaar. Wil je beetje hengsten karakter en kan je stalling vinden die hengsten toelaat? Dan tot de hengstenstreken zodangig de kop steken dat het onderdrukt moet worden.
11, Hoe groot zou een veulen ong. worden als het nu 1.10 is 10 maanden en een hengst is?
sorry die tabel weet ik niet uit mijn hoofd.