Boedapest, wat kan ik verwachten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Boedapest, wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 11:03

We hebben een vakantie naar Boedapest geboekt, in maart is het al zo ver :)
Wie is er al geweest en kan me vertellen wat er allemaal te doen/beleven is? Wat kan ik verwachten, hoe liggen de prijzen daar, eigenlijk wil ik gewoon alles weten :+

We gaan 6 dagen naar een hotel tegenover het parlementsgebouw. Houden niet echt van uitgaan etc, maar wel van cultuur, mooie gebouwen, leefstijlen etc.

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:30

Boedapest is een heel fijne stad! Ben er ondertussen al een keer of drie geweest, het kan me elke keer wel bekoren.. Hetgeen wat ik er wat jammer aan vind is dat het in het hoogseizoen (zomermaanden) echt heel toeristisch is (en je dus, in mijn geval, de ene Belg na de andere tegenkomt). Qua prijzen moet je geen oostblokprijzen verwachten, die tijd is voorbij, ik denk dat je gerust mag rekenen op dezelfde prijzen als in Belgie/Nederland. Platteland van Hongarije is nog goedkoper, maar Boedapest al een hele tijd nietmeer.
De dingen die er te zien zijn staan in elke toeristische gids vermeld: boedapest by night, het heldenplein (als je voor cultuur bent, volgens mij ligt het museum voor schone schone kunsten), de parlement, vissersbastion, gellertheuvel (met grotkerk),...
Mijn tip: trek op zijn minst een halve dag uit voor een bezoekje aan de thermen (die aan het heldenplein zijn enorm knap, zeker de binnenzwembaden, architectuur van die gebouwen is echt de moeite), kosten ook niet zoveel (geloof twee jaar geleden een euro of 7) en je hebt er minstens 10 verschillende zwembaden, sauna's, stoombaden, brubbelbaden,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:31

Joh echt? Wij zitten ook aan een vakantie in Boedapest te denken, maar dan in april. Ben er ooit eens 1 dag met excursie geweest en vond dat veels te kort. Momenteel nog aan het zoeken voor een hotel / vlucht maar er zijn zoveel opties... := Welke zitten jullie in?

Wat ik me herinner van het korte bezoek moet ik eens nazoeken... alle foto's staan op een pc die gecrasht is, dus dat wordt lastig := Maar je kan er sowieso heerlijk wandelen, oude gedeelte van de stad is erg mooi.

Maar ben ook benieuwd naar de tips en aanraders van andere Bokkers :)

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Boedapest, wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:53

Ik heb altijd veel lol gehad in Boedapest. Had een dinnetje die daar woonde, die nogal hield van grote Halloween feesten organiseren :D

Ik vond het qua eten en drinken echt supergoedkoop, maar laatste keer dat ik er was is weer een paar jaartjes terug en de euro zal het niet goedkoper gemaakt hebben.

Een collega van mij gaat binnenkort ook, dus ik had haar om advies gevraagd qua tips enzo. Dit is wat ze terugschreef (maar wel in het Engels):

For sightseeing he should do a walking tour which includes Heroes' Square/Varosliget, Andrassy down to Deak Ter, Vaci utca, cross the Danube, Gellert Hotel (from the exterior) the Chain Bridge & the 4 seasons, the Siklo and the castle district. He should go to at least the Szechenyi baths (or possibly Rudas late-night baths on a Saturday). a coffee at Central Kavehaz or teh New York Palace cafe, dine at Cafe Kor or Tom/George or Menza or one of numerous other places, attend a concert at the Liszt Academy or a ballet/opera at the Operahaz, try the pubs and bars on Liszt Ferenc square, and have champagne brunch at Le Meridien hotel on Sunday.

En ook deze site als referentie:

http://www.caboodle.hu/nc/directories/c ... ser_bd_pi1[showSecondLevelCategory]=115531

Het New York Cafe is het cafe dat hoort bij het hotel (Boscolo Hotel) waar we de laatste 2x het Halloween feest hadden en daar kijk je echt je ogen uit.

Szechenyi heeft een outdoor zwembad en is echt super als je een avondje te veel gedronken hebt. Wij gingen de dag na het feest (1 November) er vaak heen en dat was echt goed toeven. Dit is volgens mij ook het enige "gemengde" badhuis, maar weet ik niet 100% zeker... Gellert schijnt heel mooi te zijn, maar gescheiden als ik het me goed herinner.

Central Kavehaz was ook erg geslaagd, zekers als je van lekkere taartjes houdt. Budapest heeft een echte koffie & taart cultuur!

Brunch in het Meridien kan ik me ook nog goed herinneren... Erg lekker, maar mischien net ff te sjiek? Het was niet zo gek duur als ik het me goed kan herinneren...

Boedapest heeft ook echt hele gave nachtclubs. Nu ben ik niet zo een clubber, maar als je dat leuk vindt is er een hoop te beleven.

Piaf in Budapest kan ik me nog herinneren, maar er zijn er een hoop en nogal wat aparte...

Het Museum of Fine Arts is hier: http://www.szepmuveszeti.hu/

Ik kan me ook nog een soort centrale markt herinneren, waar je echt alles op eet gebied kan vinden. http://www.budapest-tourist-guide.com/g ... -hall.html

Ook grappig om te zien als je van architectuur houdt het station dat door Eiffel gebouwd werd: http://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_N ... A1lyaudvar

Als je 1 dag iets anders wil ben je trouwens met de trein binnen 2 uur in Wenen...

Ik ben nu ff leeg geloof ik... Veel plezier in ieder geval!

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:23

Die 'Szechenyi' is inderdaad het thermencomplex meteen aan het heldenplein dat ik zei! Echt een aanrader. Die overdekte markt die hierboven gezegd is, is inderdaad ook wel eens de moeite (vééél eten), maar veel langer dan een goed uurtje ben je daar niet binnen...

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Boedapest, wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:32

Nouuuu, zo duur is Boedapest ook weer (nog) niet :) Wel iets duurder dan binnenland of Bulgarije/Roemenie.

Voor vluchten; www.wizzair.com

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Boedapest, wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:37

Zo duur is Boedapest idd zeker nog niet. Ben er nu ook een keer of 3 geweest en het blijft echt een super leuke stad. Je hotel ligt zo te lezen mooi centraal.

Degenen voor mij hebben al een heel aantal leuke interessante dingen genoemd :j

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:46

Wendy schreef:
Zo duur is Boedapest idd zeker nog niet.


Nee, zeker niet, het is er niet enorm duur. Maar het zijn geen oostblok (dump)prijzen meer.. De tijd dat je er op restaurant kon gaan eten voor 3€ is gepasseerd :). In een gewoon restaurantje (dus geen fastfoodketen) is 10€ een normale prijs, net als hier..

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:49

tantjeuh schreef:
Nee, zeker niet, het is er niet enorm duur. Maar het zijn geen oostblok (dump)prijzen meer.. De tijd dat je er op restaurant kon gaan eten voor 3€ is gepasseerd :). In een gewoon restaurantje (dus geen fastfoodketen) is 10€ een normale prijs, net als hier..

Dat is hier geen normale prijs hoor, een fatsoenlijke maaltijd voor 10 euro. Was het maar zo'n feest :D

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:54

Het park bij de dierentuin is 's avonds heel gezellig. Veel jongeren uit Boedapest zelf zijn daar dan gitaar aan het spelen e.d. Onder de grond daar zijn een soort loodsen en daar gaan ze dan volksdansen, heel grappig om te zien :).

Ik ben er nu een keer of 10 geweest en vermaak me er altijd prima. Het kasteel in Buda is ook erg mooi!

Wendy schreef:
tantjeuh schreef:
Nee, zeker niet, het is er niet enorm duur. Maar het zijn geen oostblok (dump)prijzen meer.. De tijd dat je er op restaurant kon gaan eten voor 3€ is gepasseerd :). In een gewoon restaurantje (dus geen fastfoodketen) is 10€ een normale prijs, net als hier..

Dat is hier geen normale prijs hoor, een fatsoenlijke maaltijd voor 10 euro. Was het maar zo'n feest :D

Op het platteland (omgeving Szalatnak) kan je nog met vier personen voor een paar duizend HUF eten :') Maar in Budapest lukte dat inderdaad niet meer.