beetje dom?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lisanneloveshorses

Berichten: 46
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: Nijverdal

beetje dom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-02 20:40

Vandaag heb ik voor de vierde keer op Tomcat gereden. *LOL* Tomcat is een ruin van vier, ik mocht er voor de eerste keer opzitten! Knipoog Hij deed helemaal niks, en met stappen deed hij ook niks! Pling We zijn nu bezig met het comando: Stappen. Schijnheilig Maar hij begrijpt er nikssss van! Clown beetje dom? Maar alle pony's op Stal Lageveld zijn heeeel errug lief.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 00:42

Kleine correctie, Tomcat is een "verse" ruin van 3 jaar en een week of vijf geleden nog een soort ongeleid projectiel.
Na het ruinen is hij wel heel erg snel veranderd. Ervaring met ruinen hebben we eigenlijk niet en we zijn dan ook erg verbaasd over het gedrag.

Onze pony's zijn altijd erg voorwaarts, zowel merries als hengsten. Tomcat is nu voor mij echter "onherkenbaar".

Hebben mensen ervaring hiermee ?

Bertus

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 23:28

Hai,

Ik heb ook meegemaakt dat bij een net gecastereerde hengt het gedrag veranderde van pittig en oplettend naar sloom en ongeintresseerd.

Door navraag te doen is er genoemd dat het paard in zijn eer getast is en de hormonen zijn aanzienlijk verward voor een bepaalde periode.

Het besproken paardje is echter na een aantal maanden weer zichzelf geworden en is happyer dan ooit.

Bij de 1 zal dit proces sneller verlopen als bij de ander.
Echter onstekingen,koorts enz uitsluiten!

Groetjes Jessy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:15

Dat ie in zijn eer zou zijn aangetast lijkt me niet, want zo kan een paard volgns mij niet denken. Zijn hormonen liggen nog een beetje in de soep, maar meestal zie je dan juist dat de ruin nog erg hengstengedrag vertoond. Ik zou het eerder zoeken in toch een infectie of zo. Het ene paard herstelt nu eenmaal langzamer dan de andere.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:25

Zep schreef:
...maar meestal zie je dan juist dat de ruin nog erg hengstengedrag vertoond...


Klopt, en dat kan nog wel eventjes duren hoor.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:41

Iones is gecastreerd met zijn 3 en bleef dekken tot en met zijn 7e. en hij is nog altijd heel erg dominant, verdraagt de meeste andere ruinen niet in zijn nabijheid. Het lastpak.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 01:00

Tja.. na het ruinen zou je verwachten dat het een poosje duurt voor je verschil merkt. Er zijn er 8 weken geleden (heb het even nagezocht Knipoog ) hier 4 geruind, en bij alle vier was al na zeer korte tijd (en dan praat ik over dagen !) aanmerkelijk verschil in gedrag. Tomcat staat nu ook gewoon, en zonder problemen, tussen de merries op stal (open stallen) en is de rustigste van het hele stel !

Overigens verliepen de castraties probleemloos (onder narcose) en ook daarna zijn er geen problemen of infecties geweest.
Bovendien, bij infectieproblemen nu, zouden er wel ziekteverschijnselen zijn maar Tomcat ziet er verder gewoon gezond uit en gedraagt zich ook zo. Alleen erg veel slomer dan ik van mijn pony's gewend ben Haha! al schoot hij gisteren toch een keer uit zijn slof aan de longe.

Een nog niet helemaal op (nieuwe) regel zijnde hormoonhuishouding lijkt mij de meest logische verklaring eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 01:03

Je ziet toch dat paarden gewoon heel verschillend op een castratie reageren. Sommigen komen er heel makkelijk doorheen, maar ik ken ook voorbeelden waar het "gouden draadje" er helemaal af was en ook niet meer terugkwam.

Ergens wel prettig dat hij zo braaf is Lachen

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:32

lageveld schreef:
al schoot hij gisteren toch een keer uit zijn slof aan de longe.


Haha, je meent het!!! Knipoog
Tomcat kan gewoon wat slecht tegen kritiek...

En ook ik denk eigenlijk dat de hormoonhuishouding de meest waarschijnlijke verklaring is...
Als er een infectie/ontsteking is, moet je dat toch ook op andere manieren kunnen ontdekken???

Mirjam

lisanneloveshorses

Berichten: 46
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 21:47

Het gaat nu hartstikke goed met Tomcat!!!!!