"Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

"Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 13:40

http://www.gva.be



Federaal parlementslid Flor Van Noppen (N-VA) dringt aan op quota voor paardenfokkerijen om het aanbod van paarden te beperken. Hij wil ook dat een koper van een paard moet bewijzen dat hij voor de verzorging kan instaan. Hij deed deze voorstellen naar aanleiding van een parlementaire vraag aan minister van Dierenwelzijn Laurette Onkelinx (PS) over het overaanbod aan paarden dat is ontstaan.

De jongste maanden is de waarde van een paard aanzienlijk gedaald. Dit komt omdat er een overaanbod aan paarden is. Bovendien is de prijs van het paardenvoeder sterk gestegen door de hoge graanprijzen. Ook de winter die voor de deur staat, zorgt ervoor dat veel mensen hun paard liever kwijt zijn. Paardenasielen kampen nu al met een opvangtekort.

“Heel wat mensen miskijken zich op de lage aankoopprijs voor een paard en schaffen er zich één aan zonder rekening te houden met de hoge kosten voor verzorging en onderhoud”, beweert van Noppen. Volgens hem lopen de kosten voor een paard al gauw op tot 200 à 500 euro per maand, naargelang men over eigen infrastructuur beschikt of het paard in een manege onderbrengt.

“Almaar meer paarden worden verwaarloosd. Het is belangrijk dat een koper eerst kan bewijzen dat hij over voldoende plaats en mogelijkheden beschikt om het dier goed te verzorgen alvorens hij er één aanschaft.” Dat kan volgens het N-VA-parlementslid door het tonen van een eigendomsakte of een huurcontract van een weide of van een contract bij de manege.

Daarnaast stelt Van Noppen ook voor dat er maatregelen komen om het aanbod van paarden te beperken, door bijvoorbeeld quota op te leggen aan paardenfokkerijen. “Daardoor zal de prijs opnieuw stijgen en zullen mensen minder geneigd zijn tot impulsaankopen”, beweert hij.

De paardensector is niet te spreken over dit verzoek. “Binnen de Belgische Confederatie van het Paard hebben wij het probleem al besproken en voorstellen uitgewerkt. Er is pas een oplossing mogelijk na overleg met de sector”, beweert Rudi Eerdekens, secretaris van het stamboek Belgisch Warmbloed Paard (BWP) - de grootste fokvereniging in ons land.

Minister Onkelinx liet weten dat de overheid niet over eigen opvangcapaciteit beschikt en dat daarvoor ook geen budget beschikbaar is. “Een eventuele uitbreiding van de opvangcapaciteit kan alleen via privé-initiatieven”, klinkt het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:45

Tja en hoe wil je dit gaan regelen?
Wat van alle kleine fokkers die 1 merrie hebben? What about de grote fokkers die 100 uiterst talentvolle merries hebben? Mogen die er maar 70 van insemineren? Een fokquota is een heel goed idee, in markten waar het om kwantiteit gaat. Maar bij paarden gaat het om kwaliteit. Hoe wil je wettelijk vast gaan leggen welke merries wel geïnsemineerd mogen worden, en welke niet. Je kan zeggen er mag maar 10 000 worden gefokt per jaar, maar hoe ga je dat verdelen?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:45

Ik vind het op zich een goed idee maar hoe wil je dat in praktijk uitvoerbaar maken? Hoe leg je die fokquota op? Bij de fokker of bij de hengstenhouders? Hoe ga je dat controleren en beheersbaar maken?

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: "Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:50

Ik vind het ook een goed idee,maar inderdaad de uitwerking daar moet nog wel goed over nagedacht worden.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:53

Het quota wordt een lastig iets om te gaan controleren.

Het andere gedeelte van dat mensen moeten bewijzen dat ze in staat zijn goed voor een paard te kunnen zorgen vind ik wel weer een goed punt, al zal dit ook vrij lastig zijn.

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:53

ind het op zich niet zo'n verkeerd idee maar..... Hoe ga je dit 'handhaven' en wie gaat de selectiecriteria bepalen? Daarnaast: hoe groot wordt het risico op inteelt? Nog al wat haken en ogen.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:56

Ha een fokprogramma waarbij de staat gaat bepalen welke merries in aanmerking komen en welke niet, waar heb ik dat eerder gehoord? :+

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Re: "Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:02

dan komen er vast veel gevallen van weide ongelukjes!

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:02

laat me raden. bij het sperma van Totilas? ;-)

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Re: "Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:10

het is in theorie een goed idee, maar idd, hoe ga je dit in de praktijk ten uitvoer brengen??
Dat is bijna onmogelijk.

De hengsten boeren zullen dan ook mee moeten gaan werken en mensen die voor de lol hun merrie willen dekken moeten gaan weigeren.
Met als gevolg dat de prijzen bij de hengstenboer ook gaan stijgen...

Nouja, het heeft nogal wat haken en ogen, maar het zou wel een uitkomt zijn met het oog op het overschot aan paarden...

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:11

''Eerlijk waar, Totilas stond zómaar opeens bij mn merrie in de wei!'' :+

Om mensen aan de hand van een contract te laten bewijzen dat ze een goed plekje hebben lijkt me ook moeilijk worden... Moet je dan eerst een stal gaan regelen + betalen (anders geeft de gemiddelde pensionhouder je niet zomaar een contract denk ik zo) en dan voor een paard gaan kijken? Ga je eerst kijken + aanbetalen, stal zoeken, paard halen? (met voor de verkoper t risico dat jij niks vindt en t paard intussen al 10x naar een ander had gekund). Als ik niet was gevallen voor een hengst had ie beslist op een stalletje op 3x languit vallen van huis gestaan... Dus van tevoren regelen is ook echt niet ideaal..

Ik vind t een goed idee, maar vraag me af hoe ze dat ik de praktijk willen gaan doen.

mebianca

Berichten: 625
Geregistreerd: 09-04-10
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:12

Raja schreef:
het is in theorie een goed idee, maar idd, hoe ga je dit in de praktijk ten uitvoer brengen??
Dat is bijna onmogelijk.

De hengsten boeren zullen dan ook mee moeten gaan werken en mensen die voor de lol hun merrie willen dekken moeten gaan weigeren.
Met als gevolg dat de prijzen bij de hengstenboer ook gaan stijgen...

Nouja, het heeft nogal wat haken en ogen, maar het zou wel een uitkomt zijn met het oog op het overschot aan paarden...


Inderdaad, maar misschien krijgen wij nog nader bericht hoe ze dit in praktijk gaan uitvoeren..

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:13

DromenLies schreef:
Ha een fokprogramma waarbij de staat gaat bepalen welke merries in aanmerking komen en welke niet, waar heb ik dat eerder gehoord? :+


Laat ze daar in Belgie eerst een zorgen dat ze een regering krijgen zeg, en hun schuldenberg onder de duim krijgen... :(:)

En wat die uitbreiding van de opvangcapaciteit voor overbodige paarden betreft... De Albert Heyn kan vast wel een paar meter extra koeling neerzetten.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:15

Sorry, maar ik vind deze maatregel dus echt belachelijk. Dit zou betekenen dat dus alleen nog maar de beste merries gedekt/geinsemineerd worden en iemand die zelf een veulen wil fokken voor zichzelf of de recreatie zal dus niet meer in aanmerking komen. Soort totilas verhaal dat de merrie's uitgebreid onderzocht worden of ze wel geinsemineerd/gedekt mag worden door totilas. Dit is misschien wel een idee voor de hengstenhouders, op deze manier voorkom je dat er teveel nakomelingen van de hengst uit slechte moeders komen.

Het probleem is en blijft dat er teveel troep op de markt is gekomen door mensen die veulens zijn gaan fokken om geld te verdienen. En natuurlijk moeten we niet vergeten dat de meeste pony's en paarden(goede pony's en paarden) op zoek zijn naar een nieuwe baas omdat de huidige zijn/haar baan verloren is, moeten ze dan ook werkgeversverklaring laten zien?

En wat betrefd de verzorging, een huurovereenkomst of eigendomsakte van een stuk weiland of box is nog steeds geen garantie dat iemand zijn paard niet verwaarloosd.

Ik denk dat een quotom voor de hengstenhouder dus overbodig is, de merriehouder daarentegen gaat gewoon door met fokken zolang ie het dekgeld kan betalen. Maarjah wie schuldig is aan dit hele overschot is nog steeds de slechte economie op dit moment, teveel mensen hebben hun baan verloren en jah dan moet het paard de deur uit. Kan ik overigens goed begrijpen als je nog een gezin te voeden hebt en het is niet zo dat ze het voor hun lol doen.

Conclusie: Voorstel in de prullebak.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: "Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:19

Sinds wanneer moeten er alleen maar toppaarden gefokt worden? Er zijn ook genoeg mensen die een allround niet al te duur paardje willen. Mijn punt is dus wie gaat dan bepalen wat goed is en wat niet.... Lijkt mij ethisch niet verantwoord en praktisch gezien niet haalbaar. Ik ben er meer voor om de marktwerking zijn gang te laten gaan. Als een fokker veel paarden niet kwijt raakt zal hij het jaar daarop waarschijnlijk minder merries laten insemineren.

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:23

Volgens mij is dit niet uitvoerbaar, zo wel, laten ze dit dan ook bij de honden toe gaan passen !! Kom op zeg, dit probleem is toch niet alleen bij paarden aan de orde! ;)

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:25

Het wordt dan zoals bij de honden fokkerij.
Alleen professionele fokkers mogen hun puppies verkopen.
Geen particulier mag een advertentie plaatsen met een prijs als hij geen BTW nummer heeft.

Maar ja, particulieren kweken en verkopen nog altijd hun puppies, gewoon door verborgen ads...

Dan mag niemand met zijn merrie meer kweken.

Ik vind dat er wel iets moet gebeuren, maar dat de markt van zichzelf zal stabiliseren.
En ook, een beperking in 1 landje zal niet genoeg zijn, dan kunnen de mensen naar Duitlsant, NL of Frankrijk hun paard gaan kopen...

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:28

@ptiteblue: Echt!!! Is dat in België al zo? Wow, het enige wat je krijgt is natuurlijk illegale handel in goedkope soms zieke honden.

@Bassenqua: Honden, katten, cavia's, tamme ratten, enz. Kort samengevat alle huisdieren. Dat zou inderdaad wel heel erg extreem zijn.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:32

Ja, een particulier mag hier niet meer puppies verkopen via internet of kranten.

Dus, natuurlijk krijg je je puppies wel nog kwijt, maar via andere kanalen.

6 jaar geleden heb ik 7 pups gehad van mijn jack, onmogelijk van een advertentie te plaatsen zonder een officiele fokker nummer.
dans heeft de St Hubertus federatie een klacht ingediend (ik weet niet hoe ze het wisten) en ik moest bewijzen dat elke puppy goed gechipt was enz.

Echt super erg, nooit meer gedaan, haha!

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:34

Ik was een ongeveer zelfde post aan het typen als daffie1986 en plaats die evengoed maar.

Men kan beginnen met mensen negatief advies te geven om maar met elke merrie te fokken.
Ik krijg zo vaak van : "Ik wil liever een merrie, als ik er niks meer mee kan, kan er altijd nog een veulen uit gefokt."
Uit een merrie die nergens (meer) goed voor is, moet je niet fokken. Gebreken of aanleg daarvoor, evenals slechte karakters en gewoonten, worden nl doorgegeven (in elk geval is daar een kans op) en niet elke merrie is een schoolvoorbeeld van een correct gebouwd paard om mee te beginnen.

Het zijn denk ik zelf trouwens veel meer de particulieren die een willekeurige merrie hebben en het zo leuk lijkt een veulentje te fokken of denken daar geld uit te kunnen halen, die zorgen voor ongewenste paarden. Niet zo zeer de fokkers.
Echte fokker passen sowieso altijd aan op vraag. Het heeft geen zin om veulens te fokken die ze niet verkopen. En bij echte fokkers vandaan gaan er ook wel veulens naar de slacht die gewoon niet voldoen aan een standaard. Particulieren met een merrie vinden dat zielig, die zijn niet zo selectief en dus heb je dan weer een paard dat groot wordt maar onbruikbaar is.
Particulieren doen het met een heel ander oogpunt.
Er zijn er maar weinig met een merrie die echt nooit aan een veulen eruit fokken denken.
Die mentaliteit moet veranderd.

Er is een groot deel dat aan simpel vermeerderen doet en inspringt op een hype als palominos, cremellos, bonten of weet ik het wat in is op dat moment. Dat kun je ze niet kwalijk nemen, er is vraag...
Maar of het verstandig is...

Er moet ook eens onder de loep genomen welk soort paarden er precies zo ongewenst is, want er worden nog steeds paarden ingevoerd uit allereli landen dus er kan niet beweerd worden dat er geen vraag naar paarden is.
Ik denk zelf gewoon dat een en ander aan de kwaliteit ligt (paarden die eigenlijk beter niet geboren of groot hadden kunnen worden) en een enorm prijsgat naar paarden die wel een bepaalde kwaliteit hebben.
Slecht wil men niet, te gewoontjes wil men niet, maar te duur wil men ook niet.
Er zijn gewoon te weinig mensen die heel veel geld over hebben voor een paard.

Let op, het gaat niet om alleen maar topsportpaardenfokkers groen licht geven, het gaat om als fokmateriaal gewoon GOEDE (correct gebouwd, prettig karakter, goed bruikbaar) paarden te gebruiken. Dat hoeven echt geen sportpaarden te zijn per definitie.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:36

maar hoe doen ze dat dan als ze een keer perongeluk gedekt wordt als ze loops is? Of mogen alleen de prof's reuen houden? Of gaat het nu echt alleen om het verkopen?

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:43

Volgens mij mag je als hondenfokker 20 pups per jaar fokken zonder dat je fiscaal fokt, kom je boven de 20 pups per jaar dan moet je voor je KK1 of honden en kattenbesluit gaan en ga je fiscaal fokken. Zo was het in ieder geval, weet niet of dat misschien tussentijds veranderd is hoor. ;)

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:45

Kunnen jullie over honden ed in het beestenboelforum verder bespreken, daar het off topic is wat betreft paardnequotum?

En er bestaat ook nog zoiets als een zwangerschap termineren. Als er een dier per ongeluk is gedekt wil dat toch niet zeggen dat je meteen de producten ervan maar moet laten komen?

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:48

@Lusitana: Het gaat er niet alleen om dat er gewoon een veulentje gefokt wordt, maar het grote probleem is dat er massaal(ook fokkers, niet de goede maar de broodfokkers) niet gekeken wordt naar vooruitgang. Er word nu bijvoorbeeld massaal gehandeld in nakomelingen van gribaldi, sperma van totilas. Dat is nu hip, dankzij de prijs en een extreem vragenuur zal het bij totilas vies tegen vallen. De nakomelingen van gribaldi stegen alleemaal richting de 15.000 nadat totilas de WEG won. Helaas zijn er dus teveel die niet kijken naar de verbeterpunten, maar als het geld er is dan gewoon gribaldi erop zetten. Denk nog maar eens aan Jazz, jazz blijft geliefd omdat ie de meeste sportnakomelingen heeft maar ook daar loopt genoeg troep van in de rondte. Teveel laten zich dus gewoon leiden in wat hip is.

Ik kan mij wel herinneren dat er een aantal fokkers in de hoefslag stonden die duidelijk aangaven nooit met pas gekeurde hengsten te dekken vanwege te weinig gegevens, deze zouden dus ook niet met totilas gaan dekken voordat de nakomelingen er zijn. Hun wachten echt op bewijs en ik vindt dat dat een goede fokker is, tuurlijk kun je ook bewust kiezen voor een nieuwe hengst(goedkoper) als goede fokker zolang je maar fokt op vooruitgang en inderdaad niet op vermeerdering

ladydarkness
Berichten: 565
Geregistreerd: 22-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:48

Heel goed idee. Onmiddellijk invoeren. Het is toch te gek dat bijvoorbeeld Schockemöhle honderden veulens per jaar fokt en vervolgens normale gezonde goede paarden met honderden tegelijk afvoert. Helaas is hij niet de enige, het gebeurt ook hier in Nederland. Paardenfokkerij is massaproductie geworden. Op deze manier hebben we ook weinig aan fokwaarden. De grote fokkers verzieken de markt. We moeten naar Kwaliteit in plaats van Kwantiteit. Momenteel is het zoveel mogelijk fokken in de hoop dat er tussen de tien veulens eentje zit die op een topper lijkt en de rest krijgt nul kansen en wordt afgevoerd.

De staat hoeft het nog niet eens in detail te bepalen, dat kan elk stamboek zelf doen. Elk stamboek weet welke merrielijnen er belangrijk zijn. Papierloze merries zouden helemaal niet ingezet mogen worden in de fokkerij. Stel bijvoorbeeld een eis dat een merrie voor de fokkerij minimaal stamboekmerrie moet zijn. Op die manier pak je ook de kleine hobbyfokkers aan die een veulentje gewoon zo leuk vinden, en dat zijn er ook veel. Elk stamboek kan de paarden van elke fokker in kaart brengen en zien wat er van de fokproducten terecht is gekomen. Natuurlijk hoeft niet elk fokproduct op het hoogste niveau te lopen, als het dier fijn in de sport loopt met een amateur is dat ook goed. Maar als er abnormaal veel paarden 'verdwijnen' van deze fokker, dan moet je ingrijpen als stamboek.

Het stamboek moet zijn fokkers meer gaan managen. Elke fokker dient over de juiste kennis en mogelijkheden te beschikken om zijn veulens op te laten groeien, hij dient een afzetmarkt te hebben zodat zijn fokproducten fatsoenlijk opgeleid kunnen worden. Een eis stellen aan het maximaal aantal fokmerries is een goed idee, zo is er meer tijd en aandacht voor de fokproducten en raakt de markt niet overvol. Het maximum aantal kun je bereiken door eisen te stellen aan de kwaliteit van de merries. Binnen de sport zou meer de nadruk moeten komen te liggen op de opleiding dan op snel moeten presteren en winst maken, zo houden we de fokproducten langer heel en hoeven ze niet gedumpt te worden als ze het niet meer willen doen. Ook zijn er abnormaal veel aparte kleine stamboeken die gemeenschappelijke moederlijnen hebben. Wat is de waarde binnen de warmbloed paardenfokkerij van de kleinere stamboeken zoals AES/SBS/NRPS, etc? Als Nederland 1 stamboek heeft en België heeft 1 stamboek, dan gaat de kwaliteit van het aanbod van de dekhengsten ook omhoog, simpelweg door die mindere hengsten geen kansen te geven in de fokkerij. In Duitsland zijn enkele kleinere stamboeken al samen gegaan.

De paardensector moet niet langer wegkijken, maar echt structurele veranderingen aanbrengen. Het zijn geen gemakkelijke veranderingen, maar het is wel noodzakelijk. We willen tenslotte allemaal fokken voor de sport en niet voor het voedsel.