[MD] korstjes over het hele lichaam
Ik vertrouwde het niks niet dat ze na een dikke week aan de antibiotica niks verbeterde en dus een nieuwe afspraak gemaakt op de kliniek, weer eerder als de al geplande afspraak. (die stond op de 13e, nacontrole)
Mijn verslag van vandaag....
Vanmorgen bij de kliniek geweest met Layka, was een andere DA.
Die me toen hielp was er niet, kende deze ook wel dus was mij prima.
Hij schrok wel van de dikte van der benen in eerste instantie, ze liep inderdaad niet prettig maar niet zo voorzichtig dat als ze net der stal uitkomt.
Naar binnen gebracht en met een tang heeft ie gevoeld of ze evt. hoefbevangen was, maar dat was gelukkig niet zo.
Layka loopt zo omdat ze ontzettend veel pijn heeft, der huid is verschrikkelijk ontstoken en der benen erg opgezwollen.
Het was goed dat ik na een week al terugkwam omdat de AB nog niet veel werk heeft verricht.
Wat er nu gaat gebeuren:
- Layka blijft een nachtje op de kliniek
- er zal een bloedonderzoek gedaan worden, met name gericht op der lever etc.
- korstjes worden vandaag opgestuurd en op kweek gezet
- Urine zal morgenochtend of opgevangen worden of via een catheter afgenomen worden voor onderzoek
- vanaf morgen zal ze ook ontstekingsremmers gaan krijgen.
Vermoeden, gericht onderzoek naar:
- Regenschurft (al paste het beeld er gedeeltelijk bij.. der benen en onder haar buik vond hij vreemd omdat ze een deken opheeft altijd en op der hals het minder heeft, wat wel direct blootgesteld wordt aan veel regen en onder der buik (tussen de benen) niet.)
- Cushing, daarvoor wordt der urine onderzocht. (het ziektebeeld paste daar ook wel bij namelijk), mocht ze dit hebben kan ze pilletjes krijgen om het wat stabiel te houden, maar verder niet echt over uitgewijd omdat het een vermoeden is en nog niks bevestigd is.
Voor nu dus afwachten wat de onderzoeken gaan uitwijzen.
Hopelijk komt er iets uit wat behandelbaar is en waar ze snel beter van wordt, wel ben ik realistisch en mocht ze idd een ernstige ziektevorm hebben en altijd pijn houden dan gaan we afscheid nemen.
Layka is een 20-jarige pony met dramatische gebitsproblemen waarvoor ze regelmatig naar de TA gaat, der weerstand is zeer slecht en nu met het ziek zijn wordt het er niet beter op.
Vooropgesteld: Natuurlijk doe ik er alles aan om der beter te krijgen, maar niet ten koste van de pony zelf.
Ze lijdt nu al 2 weken lang en wil haar een veel langere lijdensweg besparen mocht dit zeker zijn dat dat zal gebeuren.
Duimen draaien hier op volle toeren.

(staat tevens in het topic van medisch, wegens misschien nuttige info voor andere mensen)