[TI] Hoe komt het dat een Tinker meestal bont is?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Hoe komt het dat een Tinker meestal bont is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 10:33

Een Tinker is meestal, maar lang niet altijd, bont.
Maar hoe komt dit zo?

Om een bontfactor in de genen te krijgen moet er een extra factor, P, worden toegevoegd.
Dit begrijp ik nog wel, maar waar komt die extra factor vandaan? Is dat een mutatie geweest?

De Tinker stamt voornamelijk af van de Shire, Clydesdale, Dales en Fell, allemaal grotendeels eenkleurig, dus hoe is ooit die eerste bonte vermoedelijk ontstaan? Is dit misschien een kuizing met een grote Shetlander geweest? :Y)

Nuage

Re: Hoe komt het dat een Tinker meestal bont is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:37

De zigeuners hadden een goede reden om hun paarden bont te fokken. Het Engelse leger nam regelmatig paarden in beslag. Bonte paarden echter lieten ze staan, die vielen teveel op tussen de andere paarden tijdens een veldslag.

Ik denk dat de zigeuners de bontfactor ergens erin hebben gefokt door simpelweg gebruik te maken van iedere bonte hengst die zij onderweg tegenkwamen. Daarna is er weer teruggefokt op rastype. We zijn ondertussen tientallen jaren verder en ik denk dat het vrij goed gelukt is in de meeste gevallen :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 10:40

Hmm, dat zou inderdaad ook een manier kunnen zijn...
Aangezien de Tinker al paard al zeer oud is zou het idd dan wel weer teruggefokt op rastype kunnen zijn zoals je dat zo mooi verwoord :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:44

Ik heb ook wel eens gehoord dat niemand in Ierland bonte paarden wilde hebben, gewoonweg omdat het niet in de mode was, en die paarden gingen heel goedkoop weg of werden gewoon op straat gedumpt, en de zigeuners konden die paarden wel goed gebruiken. En die werden dan weer gedekt door zwaardere paarden en pony's.
Weet niet of dat klopt trouwens. Heb ik volgens mij eens in een tinkerboekje gelezen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 10:49

:)*

Bont stond gelijk aan goedkoop, dus zal er idd wel veel bonts bij de Zigeuners terecht zijn gekomen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:54

Ha ha, ik heb ook een bonte, maar die was niet goedkoop! :D

(Geen Tinker trouwens)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:02

Inderdaad bont was goedkoop (in die tijd).

Zo vraag ik me dan af welke "luxe" paarden ze hebben gebruikt voor de Grai's. Zoals mijn tinkermerrie Anouk. Zij is heel rank gebouwd, en is in de laatste jaren pas een beetje uitgezwaard:
Afbeelding

Van haar moeder zegt iedereen dat dat geen tinker is, maar meer de fries kant uit gaat (ze heeft ook een gigantische knieactie). Ze is uit Engeland samen met een hele groep andere tinkers geimporteerd naar Nederland. Ik ga er dus vanuit dat zij een ranke tinker is, net zoals mijn merrie. Zij heeft alleen haar kleur niet mee waardoor ze niet als tinker wordt gezien:
Afbeelding
De rechter is Anouk haar moeder ;)

Ik heb weleens gelezen dat ze Welsh cobs gebruikt hebben voor de Grai's, maar of dit ook echt zo is... Ik zou anders ook echt niet weten welke paarden ze gebruikt hebben die een beetje knieactie erin hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:07

Er schijnt ook wel bv engels volbloed in de Tinker te zitten. Merrie nachtje in een wei met een mooie hengst die je onderweg tegen komt ...
Zigeuners hadden behalve de trekpaarden ook lichtere dieren voor de onderlinge races toch?

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:12

hmm.. goede vraag.

Dat verhaal met die zigeuners heb ik inderdaad ook wel eens vaker gehoord. Dus het zou goed kunnen dat ze daarvandaan komen.

@ tamary klopt heb ik toevallig op school gehoord.. ooit eens haha.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:14

Ik wist nieteens dat tinkers meestal bont waren?? Mijn verzorgpaard is niet bont. Hij is zwart met witte sokken en een bles, dat is toch niet bont? := Weet niet of de sokken dan ook zwart moeten zijn?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:15

Is bont niet ontstaan door een soort van inteelt ??

Bont heeft niets te maken met een wildkleur.

Ik denk dat de echte "Bokt" experts op het gebied van erfelijkheid hier meer over kunnen vertellen.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:14

Bont is geen inteelt, is gewoon een gen, net zoals Agouti (wat bruin maakt) of Creme (bij valk/palomino etc)
Ergens moeten ze dus begonnen zijn met een bonte hengst/merrie te fokken, want alleen dan krijg je bonte nakomelingen. Wat Nuage zegt over, ieder bonte hengst die ze tegenkwamen te laten dekken, is denk ik de meest logische verklaring..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:23

En hoe bont oorspronkelijk is ontstaan is denk ik wel interessant maar heeft niets meer met het tinkerras te maken ;) Welk paardenras was er het eerste bont? Wie het weet mag het zeggen. Ik gok op mustangs.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:19

Vrijwel elk ras zal een bontfactor kennen, het is aan de fokkerij of daar iets mee wordt gedaan. Friezen waren ook niet altijd alleen maar zwart! Ik zie de laatste tijd heel veel effen en bijzondere kleurtjes tinkers. Heel mooi om te zien en soms ook goede paarden. Maar imo hoort het RAS bont te zijn zoals de Roma ze bedoeld hebben ( moeilijker om te stelen en makkelijker om te herkennen.)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:26

Een beetje googelen op bont gaf in het kort deze informatie.

Bont ontstaat door een mutatie in de genen.

Alleen onstaat dat in de natuur dan heeft zo'n bont dier weinig kans van overleven.

Wij als mensen zullen zo'n bont dier beschermd houden, dus die mutatie zal zich verder gaan vermeerderen.

Misschien is dat bij de mustang ook gebeurd, om te voorkomen dat de indianen hun paarden kwijt raakten aan de veroveraars van Amerika.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 16:51

Bedankt voor alle info.
Maar, die bron van google is flut, bont is GEEN mutatie.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:56

@Angeliekje: Er zijn verschillende types Tinkers. Zware, lichte en medium. Misschien moet je er in het Tinker-deel hier op bokt eens naar vragen. Bij ons opde ponyclub loopt een licht gebouwde (wel bonte) Tinker, die van lijf bijna een sportpaard is maar dan met stevige benen eronder. En het is echt een echte Tinker.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 16:59

Ik reed de NL kampioene cobmerries bij (cob = zwaar en meest voorkomend type), en dat is gewoon een bruine met vier witte sokjes en een smal blesje. Een Tinker hoeft niet bont te zijn. Een goede Tinker heeft geen kleur. Al zal het idd zo zijn dat bij twee identieke paarden qua bouw en beweging men uiteindelijk voor de bonte zal gaan...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:38

_Lot -> alle kleuren die we nu normaal vinden zijn ooit (heel lang geleden ontstaan door mutaties) nog steeds komen er nieuwe kleuren door mutatie.

Bont komt ook van een mutatie heel veel jaren geleden. Mensen vinden ze mooi en beschermen ze daarom lopen ze ook in het wild maar van nature heb je dan de wildkleur van de prezwalski

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:02

Ik vind het juist apart dat een tinker die bont is met zoveel wit geboren kan worden. Want als je kijkt naar schimmels die worden nooit wit geboren, maar vos of bruin en die kleuren later pas bij. Hoe kan dat met een bonte dan dat ze de witte kleur wel al mee hebben bij de geboorte? Weet iemand daar iets over?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:21

Dat zijn totaal andere genen, _Yvonne.
Een bonte kan nl ook schimmel, dus helemaal wit bijvoorbeeld, worden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:46

En ik ben ook een schimmel.

Mijn haren zijn allemaal grijs geworden.
Ook weer een stukje vererving.
Alle familie leden van mijn moeders kant zijn grijs geworden, inclusief moeders en ik.

Het verschil tussen schimmel en wit is:

Schimmel is een pigment verlies in de haren, genetisch bepaald.
Duurt 2 tot meerdere jaren bij paarden voordat het effect helemaal doorgezet is.
Bij mensen komt de schimmel kleur wat later, bij mij vanaf mijn veertigste begonnen de eerste grijze haren door te komen.

Wit is een echte kleur.

Je ziet ook duidelijk verschil tussen wit en grijs in de haren.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:52

Het verhaal van Nuage klopt :j Hierdoor komt het dat vrijwel alle 'Tinkers' bont waren - en grotendeels zijn-. Hoe 'het bont(e)' erin is gekomen zal vrijwel hetzelfde liggen als bij alle andere rassen en dieren. Alle levende organisme passen zich aan aan de omgeving. Dit is uiteraard geen kleur-verandering in één jaar, misschien wel duizenden jaren, maar hoe dat precies in zijn werk gaat kan ik je niet vertellen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:22

jowien schreef:
@Angeliekje: Er zijn verschillende types Tinkers. Zware, lichte en medium. Misschien moet je er in het Tinker-deel hier op bokt eens naar vragen. Bij ons opde ponyclub loopt een licht gebouwde (wel bonte) Tinker, die van lijf bijna een sportpaard is maar dan met stevige benen eronder. En het is echt een echte Tinker.

Dat van de verschillende types ben ik mee bekend ;) Ben alleen erg benieuwd welke paarden ze o.a. gebruikt hebben voor het kruizen van de lichte (Grai's) types zoals mijn merrie. Daar zijn de meningen namelijk ook over verdeeld. Je zal er ook nooit helemaal achter komen welke er gebruikt zijn denk ik.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:55

Erg intressant dit allemaal, ik had me er zo nog nooit in verdiept.