Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 10:24

horses.nl


De KNHS introduceert in april 2011 een nieuw dressuurproevenboekje. De meeste veranderingen zijn gering, maar voor de Z-combinaties die in de winter veel wedstrijden rijden in 20 x 40 meter rijbanen is er een flinke tegenvaller: deze proeven komen niet meer voor winstpunten in aanmerking.
De KNHS is van mening dat het niveau moeilijk vergelijkbaar is met Z-proeven in een 20 x 60 meter rijbaan.

De KNHS evalueerde afgelopen zomer het proevenboekje van 2006, waarin de dressuurproeven flink waren herzien. De federatie is tevreden over de toen ingeslagen weg en wil de komende jaren met name nog meer de nadruk leggen op de rijtechnische ontwikkeling van de ruiter. Daarom gaat dit onderdeel in de nieuwe dressuurproeven twee keer meetellen. Omdat het totaal aantal punten gelijk blijft, worden in alle dressuurproeven twee andere onderdelen samengevoegd voor één cijfer.

Veranderingen per klasse
In de dressuurproeven zelf worden slechts kleine veranderingen gemaakt. In de klassen B tot en met M1 worden wat minder voltes gereden. In de klasse L1 komt er wat meer rust in de wisseling tussen doorzitten en lichtrijden. In de klasse M2 worden de keertwendingen minder snel na elkaar gevraagd. Voor de Z1 ruiters zijn er geen specifieke veranderingen. In de Z2 gaat het aantal galopwissels naar maximaal vier per proef.

Promoveren
Aangezien ruiters en paarden op een bepaald moment hun grens bereiken worden de klassen Z1, Z2 en ZZ-licht aangemerkt als ‘verblijfsklassen’. Vanaf 1 april 2011 is het niet meer verplicht uit deze klassen te promoveren.

De KNHS hoopt dat het nieuwe proevenboekje met bijbehorende dvd vanaf februari te bestellen is.

Verwant artikel: [VN] ZZ-licht voortaan niet meer de subtop maar basis dressuur

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:33

ik blijf het vreemd vinden. Z in een 20 x 40 baan is volgens mij moeilijker dus waarom dat niet meer voor een wp in aanmerking mag komen.

Bij mij in de buurt zijn de verenigingen ook met een handtekeningenactie begonnen, maar zo te zien is het al besloten zonder rekening te houden met de verenigingen die 'slechts' een 20 x 40 baan hebben

jipje_niekje

Berichten: 2058
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Paddendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:36

Dat betekent voor mij dat er nog maar 2 accomodaties zijn binnen een straal van 45 min rijden waar ik kan starten voor winstpunten -O-
Ik vind de 20x40 proeven juist nog lastiger te rijden als de 20x60 proeven :o

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:37

Jammer.. dat beperkt toch flink. Gelukkig hebben we hier in de regio wel wat 20x60 binnenbanen, maar niet veel.

daantjesjoy

Berichten: 226
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:42

Hier in de omgeving zitten de wedstrijden al vaak 4mnd van te voren vol waar je in de 60baan kan rijden, in de winter. Met de mensen die nu in de 40 rijden erbij. Moet je straks nog eerder opgeven. En ook de ZZL nog erbij. Gaat gezellig worden. Hier doen ze dat dan oplossen door nog maar 1 proef te mogen starten ipv 2. Op zich goed dat zoveel mensen mogen starten. Maar aan andere kant al dat werk en reiskosten voor 1 proef....
Hoop dat ze ook gaan nadenken over dat de wedstrijden zo vroeg vol zitten. b.v. dat je pas 6wkn voor de wedstrijd datum mag opgeven.

Autumnn

Berichten: 8041
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:46

Lykt my dat als je byv. moet uitstrekken, dat dat lastiger in een 20 x 40 baan is, dan in 20 x 60!
Maargoed, de KNHS logica snap ik gewoon niet ;)

nuka

Berichten: 994
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Snelrewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:47

ik vind het ook niet echt handig, vind het in een 20 x 40 vaak ook moeilijker, zeker als je een groot paard heb zie je nog wel eens dat het passen en meten is, dus als je dan zo'n proef nettjes door kan sturen, waarom dan geen winstpunten.

ook zeker balen voor de verenigingen zonder 20 x 60, die zijn flink gedupeerd door deze nieuwe regel!

duodenum

Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: In het mooie Drenthe! :)

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:52

Lekker voor de verenigingen die alleen maar een 20x40 baan tot hun beschikking hebben, die krijgen hun Z1 en Z2 vast niet meer vol! :n

Superhafjes

Berichten: 169
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:54

Als wedstrijdorganisatie van een kleine rijvereniging vind ik het persoonlijk ook erg jammer dat deze regel word doorgevoerd. Op deze manier raken wij in het indoor seizoen de klasse Z dus helemaal kwijt in ons programma. ERG JAMMER!
Ook ik ben van mening dat volgens mij Z rijden in een 20x40 baan veel lastiger is dan in een 20x60...

Daphaan

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:56

Vind die keertwendingen uit elkaar trekken niet eens zo slecht bedacht. Zo zijn ze er niet en zo zijn ze er helemaal.
Ook het niet hoeven promoveren in het Z, vind ik wel een goede ontwikkeling.
Ik denk dat ze de ring vooral groot willen hebben vawege de lange stukken strekken. Maar ik vond inderdaad de proeven in de kleine bakken lastiger omdat alles dichter op elkaar zat. Toch is in de Z de lange stukken strekken wel echt een nieuw ding en vergelijkingen zijn ook een beetje apart. Lastig.

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:00

wiseguy15 schreef:
Lekker voor de verenigingen die alleen maar een 20x40 baan tot hun beschikking hebben, die krijgen hun Z1 en Z2 vast niet meer vol! :n


Dat zal inderdaad moeizaam gaan, maar dan komen alle prijzenjagers naar die wedstrijden... Stalruiters zullen wegblijven, die rijden (meestal) voor de punten..

duodenum

Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: In het mooie Drenthe! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:08

Roxxiejj schreef:
wiseguy15 schreef:
Lekker voor de verenigingen die alleen maar een 20x40 baan tot hun beschikking hebben, die krijgen hun Z1 en Z2 vast niet meer vol! :n


Dat zal inderdaad moeizaam gaan, maar dan komen alle prijzenjagers naar die wedstrijden... Stalruiters zullen wegblijven, die rijden (meestal) voor de punten..


Ik zou echt niet naar een concours gaan waar ik niet voor punten zou kunnen rijden, en met mij vele anderen ben ik bang. :(

simonvpret
Berichten: 70
Geregistreerd: 07-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:12

Dan wordt het wel heel rustig in het winterseizoen, de meesten gaan toch voor de winstpunten.
Nouja, dan maar wat meer 'werken" in de zomer.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:14

hier lopen toch al diverse topics over?

s0173957

Berichten: 5391
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:20

Ik ondervind toch ook dat Z-proeven in een 20x40 moeilijker zijn dan op een 20x60...

daantjesjoy

Berichten: 226
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:20

Het niet meer moeten promoveren vanuit de Z1 zou voor velen een opluchting zijn. Maar denk dat er ook wel een aantal misbruik van gaan maken door in de Z1 te blijven en daarin de prijzen te halen...

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:22

verandert er in de L / M ook wat?
Weet dat al iemand?

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:22

daantjesjoy schreef:
Het niet meer moeten promoveren vanuit de Z1 zou voor velen een opluchting zijn. Maar denk dat er ook wel een aantal misbruik van gaan maken door in de Z1 te blijven en daarin de prijzen te halen...

De mensen die niet naar de volgende klasse gaan, zullen over het algemeen geen combinaties zijn die dik in de prijzen vallen.

_BlackPearl_

Berichten: 2285
Geregistreerd: 16-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:22

Ik vind het ook flink balen dat je dan geen Z proef meer mag rijden in 20x40 voor winstpunten.
Dat je in de Z mag blijven vind ik wel een goede verandering.

Staat ook in het stukje enjoy89, in de L/M worden de voltes vooral veranderd. Voor de rest is er nog niet veel over bekend.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Z-proef in kleine rijbaan geen winstpunt meer waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:27

Voor het jureren vind ik het niet erg.
Ik jureer veel liever een Z proef in een 20 x 60 baan dan in een 20 x 40!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:28

jipje_niekje schreef:
Dat betekent voor mij dat er nog maar 2 accomodaties zijn binnen een straal van 45 min rijden waar ik kan starten voor winstpunten -O-
Ik vind de 20x40 proeven juist nog lastiger te rijden als de 20x60 proeven :o



En het nadeel zal zijn dat ze nergens 20x40 wedstrijden voor het Z uitschrijven... :(

cathyvans
Berichten: 205
Geregistreerd: 20-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:28

Hoe gaat het in de ZZ, gaan 'basisjuryleden' deze ook beoordelen of komt er een subtop jurylid voor?
Ik hoop het laatste, anders zie ik de ZZ snel devalueren en wordt de overstap naar de ZZ zwaar nóg groter.

_BlackPearl_

Berichten: 2285
Geregistreerd: 16-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:29

Dat kan ik me met jureren inderdaad wel voorstellen, en ik vind het ook fijner rijden in een 20x60 bak. Maar hier in de buurt zijn wel wat wedstrijden waar ik dan niet meer heen zou kunnen.

_Lorette_

Berichten: 12089
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:29

Ik vind het erg jammer... Ik wil niet langer reizen dan 45 minuten met mijn paard in verband met zijn trailerangst. Dan wordt het volgende winter wel heel lastig om nog een wedstrijd te vinden waar ik 20x60 proeven kan rijden. :\ Hier zijn maar weinig grote rijbanen te vinden.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:30

enjoy86 schreef:
verandert er in de L / M ook wat?
Weet dat al iemand?


sans6 schreef:
horses.nl

In de dressuurproeven zelf worden slechts kleine veranderingen gemaakt. In de klassen B tot en met M1 worden wat minder voltes gereden. In de klasse L1 komt er wat meer rust in de wisseling tussen doorzitten en lichtrijden. In de klasse M2 worden de keertwendingen minder snel na elkaar gevraagd. Voor de Z1 ruiters zijn er geen specifieke veranderingen. In de Z2 gaat het aantal galopwissels naar maximaal vier per proef.