prijsindicatie weiland inzaaien

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

prijsindicatie weiland inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 00:45

Volgend jaar wil ik een weiland van een halve hectare opnieuw in laten zaaien.
Ik heb geen idee wat hier allemaal bij komt kijken en wat het zou kosten om dit te laten doen.
Dus voor de duidelijkheid, we laten het doen, en doen niks zelf.
En dan nog een vraagje over het soort gras wat je kunt zaaien, wat is het beste ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:12

Meeste loonwerkers werken met uurloon: uur trekker = rond de 35-40 euro. Of ze voor een halve hectare gewoon per 'behandeling' een uur rekenen of de echte tijd in rekening brengen, en of ze reistijd ook doorberekenen hangt van de loonwerker af. Hoeveel tijd het kost hangt af van of het gewoon een mooi vierkant veld is, of iets met veel paaltjes en gekke hoeken.

Platspuiten: 20 minuten-half uur met de trekker + 2 liter roundup; liter roundup kost inkoop een tientje
Ploegen: 20 minuten - half uur trekker
Egaliseren/eggen: 20 minuten - half uur trekker
Inzaaien: 20 minuten - half uur trekker. Zou meer kunnen kosten/uur omdat je een zaaimachine nodig hebt, die zijn duurder dan een spuit, ploeg of eg, dus mogelijk rekent een loonwerker hier bv 45 of 50 euro/uur voor.

Hoeveelheid graszaad/ha hangt af van het ras. BG4 (een bekend koeienmengsel) is 45 kg/ha, paardenmengels worden vaak dichter gezaaid (60-80 kg/ha).
Paardenmengsels zijn ook nog eens aardig aan de prijs.
Ik zaai zelf gewoon met BG4. Kostte me laatste keer meen ik iets van 2 euro/kilo, paardenmengsels (Horsemaster van Barenbrug bv) zijn rond de 6 euro een kilo.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:47

Over kosten weet ik niks, helaas. Wel iets over mengsels: een van de weides die ik huur is ingezaaid met BG11, ook een koeienmengsel (waar ik niet zo blij mee ben overigens). Hierin zit heel erg veel snelgroeiend raaigras; het land heeft zo een hoge productie, maar is m.i. vooral goed voor melkkoeien en niet voor paarden. Vandaar dat ik ga doorzaaien met Horsemaster van Barenbrug. Stukkie duurder, maar m.i. veel beter voor paarden.
De samenstelling van beide soorten is te vinden via Google.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:51

Voor graszaad zou je eens op de site van bio-ron kunnen kijken, hij heeft mengsels speciaal voor paardenweides. Prijzen en benodigde kg's per hectare staan ook vermeld op de site.

Succes ermee!

DubbelFun

Re: prijsindicatie weiland inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:02

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 16:52

DubbelDun schreef:
Ik heb dit jaar deze ingezaaid:
http://www.tenhaveseeds.nl/artikelen/23 ... _extra.htm
Fijne firma; levert erg snel.

Zo, dat is wel heel duur zeg, dan ben ik voor een halve hectare onderhand al 400 euro aan graszaad kwijt.
En aangezien de paarden alleen in het voor en najaar er even op kunnen, mag het ook wel wat goedkoper graszaad zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:55

Ik zou wel een paardenvariant nemen als graszaad, dat is gezonder maar ook sterker met een lager groeipunt. Ik heb goede ervaringen met de Horsemaster van BB en ik heb die van Pavo ook wel eens gezaaid.
Je zit dan wel snel op 90 euro per zak en ik denk dat je er 2 nodig hebt.

Offertes voor het werk zijn per loonwerker verschillend dus dan zou ik toch gewoon aan het bellen slaan. En zeggen dat je zelf wilt bepalen welk graszaad erin komt! Anders krijg je een koeienmengsel.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 17:02

En wanneer kun je het best laten inzaaien in het voor of in het najaar ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:04

Mooiste is het najaar, in september is de grond nog warm genoeg, dan gaat het gras harder dan het onkruid, in het voorjaar is het nog wel eens andersom.
Maar voorjaar kan ook, vanaf april ongeveer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:08

DubbelDun schreef:
Ik heb dit jaar deze ingezaaid:
http://www.tenhaveseeds.nl/artikelen/23 ... _extra.htm
Fijne firma; levert erg snel.
darwin schreef:
Zo, dat is wel heel duur zeg, dan ben ik voor een halve hectare onderhand al 400 euro aan graszaad kwijt.
En aangezien de paarden alleen in het voor en najaar er even op kunnen, mag het ook wel wat goedkoper graszaad zijn

Idd niet goedkoop, maar bedenk je wel dat in het voor- en najaar het gras een stuk 'gevaarlijker' is JUIST vanwege het hogere fructaangehalte waar Engels Raai* om bekend staat.

*Wat dus in de meeste goedkopere grassoorten - imo té - ruim aanwezig is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:14

In het najaar, dan zit er nog warmte in de grond.
Maar je mag nu groenland meer ploegen, dus als dat moet gebeuren ben je te laat.

Er mag alleen nog geploegd worden als het perceel van grasland gaat naar een ander gewas.
Tussen 15 september en 1 februari mag er niet geploegd worden.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:18

Laat je de wei dan eerst helemaal vlak maken voor het inzaaien? Dan lijkt 20 minuten voor een halve hectare aan loonwerkers wel wat weinig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:43

tienus63 schreef:
Er mag alleen nog geploegd worden als het perceel van grasland gaat naar een ander gewas.
Tussen 15 september en 1 februari mag er niet geploegd worden.

Kan ik dat ergens terugvinden?? Want ik weet alleen dat er in die tijd geen mest uitgereden en ondergeploegd mag worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:55

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:06

Bedankt voor dat stukje :)
Dus van gras naar gewas mag wel, gras omploegen voor nieuwe inzaai mag niet.
En van gewas omploegen voor graszaaien ??

Overigens wordt hier het net geoogste maisland behoorlijk omgeploegd voor de winter groenbemester in te zaaien (is ook een grassoort toch?? )

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:12

Dat is al zoals je zelf zegt groenbemester, dat heeft ook weer met de meststoffenwet te maken.
En zorgt voor verbetering van de bodemstructuur.
Gras inzaaien had moeten gebeuren voor 15 september of wachten tot na 1 februari.
Als onwetende particulier zou ik het wel aandurven om NU nog te zaaien, maar veel later moet het ook niet worden.
Dan is de warmte wel uit de grond en als het nat en/of koud wordt, zullen de jonge sprietjes het heel zwaar hebben en dan heb je kans dat je alsnog in het voorjaar kunt doorzaaien.

Maar ik weet niet wat de consequenties voor een particulier en/of de loonwerker die het voor hem doet, zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:13

Hoewel, ruwe mest en dus ook paardenmest mag nu ook niet meer worden uitgereden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:21

tienus63 schreef:
Maar ik weet niet wat de consequenties voor een particulier en/of de loonwerker die het voor hem doet, zijn.

Ik verbaasde me al over een stuk ex-mais wat nog dit jaar ingezaaid zou worden (wat dus nog steeds als mais op het land staat).

Citaat:
Hoewel, ruwe mest en dus ook paardenmest mag nu ook niet meer worden uitgereden.
Maar als ze nog buiten lopen mogen ze het wel gewoon laten vallen ;) en als ik het dan 'over de schutting' het maisland opkieper rij ik het - technisch gesproken- niet uit :D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:22

Gewoon niet teveel vragen en je als een hoogblonde Penny opstellen als een AID-er commentaar heeft.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 02:08

Als je roundUp wilt kopen, dan doe je dat het beste via een boer. Die koopt het in het groot in. Dan kost het ongeveer tussen de 3 en 6 euro per liter (RoundUp MAX). Wil je meer weten over dit middel:http://www.roundup.nl/toepassing/2/Graslandvernieuwing voor doseringen zie: http://www.roundup.nl/userfiles/Doseringstabel_Rup_MAX_A4_160310.pdf

In de meeste gevallen is frezen en inzaaien van het land voldoende. Wij laten dat door een bevriende boer doen (najaar, dan is het niet zo druk meer) voor ongeveer 150 euro per HA. Dan komen daar de kosten van het zaaigoed nog bij.