Dit is de allereerste keer dat ik een topic open hier op Bokt over Armario. Hij is een tienjarige ruin die we 8 jaar geleden kochten als een wandel- en familiepaard. Ik moet zeggen, geen van beide is het geworden. Ik was 12 jaar toen ik hem opleerde, toen wist ik echt nog niet veel van dressuur (enkel de beginselen) maar dankzij wat hulp van mijn lesgeefster (tevens de persoon waarvan we hem kochten) is hij toch uitgegroeid tot een prachtig dressuurpaard! Hij is eigenlijk ook altijd meer ‘mijn’ paard geweest en niet dat van het gezin (zowel mijn zus als mama hebben hun eigen paard nu) omdat ik er door de jaren meestal mee bezig was en dus ook echt naar mijn hand gereden is.
Wedstrijden heb ik gereden (niveau L en M in de federatie in België, een ander systeem dan in Nederland) maar rijd ik niet meer wegens tijdsgebrek door mijn studies. Ik zit op kamers (zoals jullie dat noemen) en daardoor is het niet altijd even gemakkelijk om Armario genoeg beweging te geven. Ik heb tot nu toe al twee bijrijders gehad maar zij hadden allebei schrik gekregen oid waardoor ze zonder waarschuwen stopten met rijden.
Dus ja, nu heb ik al een tijdje geen bijrijder meer gehad omdat ik het ook wel zat was om de juiste persoon te vinden. Gelukkig is mijn zus, Anais, de laatste tijd zo vriendelijk geweest om mij uit de nood te helpen en terug wat met meer Armario te trainen.
De punten waar ik tegenaan loop zijn de volgende: sinds ik studeer is Armario er echt op achteruit gegaan, hij loopt minder soepel, zit vast en loopt korter dan hij vroeger deed.
Hij plooit minder gemakkelijk in de kaken en heeft ook minder schwung.
Dit probeer ik op te lossen door goed los te rijden voor het echte werk en af en toe te longeren met pessoateugel.
In de vakantie had ik ook wat meer tijd, om met hem aan de slag te gaan. Omdat het in september een tijdje goed ging met hem, hebben we de camera meegenomen naar de stal.
Enkele foto’s van die dag:
Lekker schattig

Instappen

Indraven

Al lichtrijdend een schouder binnenwaarts

Uitgestrekte draf, mag hier nog wat ruimer en minder gespannen in lopen.

Wijken voor het rechterbeen

Nog eens van vanvoren, lekker scharen!

Renvers, zijgangen gingen niet gemakkelijk, Armario bleef nogal traag.

Appuyeren

Travers op andere hand

Mooie strekfoto! Voor ik studeerde ging dit wel beter, hij was toen actiever en maakte zich minder lang.

Iets tussen middengalop en uitgestrekte galop. Dit vind ik ook heel mooie foto’s!

Dit trekt echt op niets dat weet ik zelf ook wel. Ik vroeg hier een wissel maar hij werd iets te enthousiast en zijn achterhand versprong pas een tel later. Mijn houding is ook niet om over naar huis te schrijven maar ja ‘wie niet waagt, die niet wint’ is het gezegde he. Toch zijn de vliegende wissels enorm verbeterd, dan kan ik er op de diagonaal een stuk of 3 vragen.

Appuyement in galop.

Zo dat was het, I hope you enjoyed! Commentaar is welkom;).