Bokt probleem paard Uriana op HE

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Farah_

Re: Bokt probleem paard Uriana op HE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:49

Goed nieuws Miriam, super!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 21:19

Voor de mensen die het nog enigzins in de gaten houden.

Morgen ga ik samen met uriana richting annemarie.
Hier zullen we een week verblijven.

Denk niet dat ik internet heb op de camping daar, dus de update gaat volgen wanneer ik weer thuis in.

We hebben er erg zin in!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:16

Heel veel plezier/succes daar Mirrrriii, ik ben benieuwd! :)

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:05

succes!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 01:36

het verhaal volgt of morgen of zondag.
Donderdagavond ben ik weer gekomen, vandaag 12 uur gewerkt en ben zojuist weer van een verjaardag.

Brak dus.
Maar, het verhaal is in de maak!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 16:24

zo hierbij een verslag van uriana bij monty roberts nl.
Ik ben er heen geweest samen met de man die er ook bij was op horse event. (henk)

Omdat esther van het team van monty roberts een verschrikkelijk mooi stuk heeft geschreven op hun website komt het grootste gedeelte daarvan af.
Voor jezelf is het zoveel wat je meemaakt, dat je niet alles kunt beschrijven.
Zij kan het allemaal heel mooi vertalen en goed uitleggen wat er precies gedaan is. ( hoop dat je het goed vind esther? anders moet je maar ff een pb sturen )

Voor alle informatie, informatie over de cursus of andere informatie kun je kijken op montyroberts.nl

Woensdag zijn we aangekomen in oudenhoorn.
Rond de klok van 5 uur hebben we uriana op stal gezet en zijn we richting onze overnachtingsplek gereden.
De donderdag en vrijdag zijn ze veel bezig geweest met plastic en zeil.
Dit om haar te leren dat ze voor enge dingen niet weg hoeft te rennen, en om ervoor te zorgen dat wanneer ze schrikt, ze controleerbaar blijft.

De zaterdag was het bedrijf gesloten en heb ik esther gevraagd of we haar zelf mochten trainen.
De roundpenn zelf was afgebroken, dus hebben we besloten haar aan de lange lijnen te laten lopen. ( dit omdat ze angstig is voor lijnen bij haar achterste)
Henk is ermee begonnen maar kwam algauw tot de conclusie dat dit hem niet ging worden.

Vervolgens heb ik haar over genomen en aan een enkel lijntje gelongeerd tot ze rustig was, hierna heb ik haar nogmaals aan de dubbele lijnen gedaan en ze pakte het super op!
We hebben haar even fijn kunnen longeren.

Dag 1 - Sessie 1: Samen met de cursisten is Dan bezig geweest om Uriana te desensibliseren met plastic. Dit was een zeer goede training, omdat aan de andere kant van de bak hard gewapperd werd met plastic stokken voor de training van Noa.
Ze pakt het erg goed op en ondanks de spanning heeft ze uiteindelijk netjes de roundpenn rond gestapt, terwijl iemand met een stok plastic op haar rug meeliep.
Dag 1 - Sessie 2
Karel is met Uriana aan de dubbele lijnen aan de slag gegaan. Al snel bleek dat er maar kleine dingen nodig zijn om deze merrie te triggeren.. zo bleek een simpele springbalk op de grond al voldoende reden voor haar om in de stress te raken. Mooi om te zien was dat ze supersnel leert en het ontzettend graag voor je wil doen. De enkele balk werd uitgebreid tot een heus mikadospel van balken inclusief stokken met plastic en een blauw zeil op de grond. Uriana laat duidelijk zien dat ze het heel spannend vindt en deze spanning ook erg vasthoudt. Wel heeft ze het hele obstakelparcours netjes in stap aan de lijnen volbracht!

Dag 2 - sessie 1: Ook vandaag zijn Karel en de studenten weer bezig geweest met een heel parcours met gekke en enge dingen. Na de sessies van gisteren was de conclusie dat Uriana vooral veel moeite heeft met dingen die veranderen. Zodra ze iets een paar keer heeft gezien, is het niet eng meer, dus het is zaak om in de traininig júist zoveel mogelijk dingen te wisselen.
Vandaag begon Uriana écht te ontspannen en uiteindelijk liep ze zelfs zonder lijn achter Rob door het obstakelparcours: over plastic, tussen pionnen en over balkjes!
Dag 2 - sessie 2: Grant heeft haar aan de longlines gezet en Dan had een gevulde plastic zak aan een lijn geknoopt die hij gemakkelijk heen en weer kon verplaatsen. Op deze manier kon een realistische situatie worden nagebootst, want ook onder het zadel kan er ineens een plastic zakje opwaaien uit de berm. Dit vond ze super spannend, maar je zag hoe hard ze haar best probeerde te doen om rustig te blijven. Uiteindelijk heeft Dan haar gereden terwijl Grant plastic zakken op de hoefslag gooide... ze deed het super!

Dag 3 - Vandaag heeft Dan Uriana weer gereden terwijl Grant met plastic zakken in het rond heeft gegooid. Sessies waar ze enorm veel van leert! Je ziet dat ze de spanning nog steeds heeft, maar inmiddels meer en meer begint te leren hoe ze hiermee om moet gaan en dat is precies wat we graag willen zien!!

Na deze sessie was onze week bij monty roberts nl afgelopen en zijn we richting huis gegaan.
Uriana was tijdens de terugreis erg onrustig, en vlak voor thuiskomst heeft ze het zelfs gepresteerd het tussenschot omver te krijgen.
Erg apart omdat ze normaal heel rustig is op de trailer.

Nu ik de afgelopen week even heb kunnen laten bezinken, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een heleboel gezien heb, waar ik zelf al mee bezig was en waarvan ik op een gegeven moment niet meer wist hoe ik ermee verder moest.
Dat kan ik nu dus wel!
Tevens was het voor mij een bevestiging omdat ik nu zag dat de training die ik had voor haar, ook een goede was.
Toch fijn als je er zoveel moeite voor doet.
Maar ik heb ook een heleboel nieuwe dingen gezien, die ik niet alleen voor uriana kan gebruiken, maar ook voor andere paarden.

Uriana heeft ook een heleboel geleerd!
De kunst is nu om er thuis mee verder te gaan.
Iets waarvan ik nog niet weet wat ik er van verwachten moet omdat ik het daar wel allemaal gezien heb, maar nog niet ervaren.
De vraag is voor mij of ik hetzelfde kan uitvoeren.
Maar dat is een leuke manier van ontdekken!

Mijn dank gaat uit naar het hele team van monty roberts!
Een goed team dat elkaar aanvult op alles, dat is mij erg goed duidelijk geworden daar.
Ze zijn erg duidelijk in voor ze voor staan, en voor mij was dat erg ideaal.

Helemaal super!