Wel of geen deken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Breda20
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-07-06
Woonplaats: Breda

Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 18:57

Hallo,

Ik denk dat hier al wel meer topics over zijn, maar kan ze zo snel niet vinden. Verwijzing naar het juiste topic ben ik blij mee, maar spontaan reageren is natuurlijk ook leuk ;)

Ik heb sinds juni een haflinger van 11 jaar en hij staat overdag buiten en 's nachts binnen (redelijke open stal). Hij begint nu al dikker in zijn haren te zitten en zweet enorm tijdens het rijden. Ik rijd/longeer hem 6 dagen per week.
Graag wil ik weten waarom jullie in dit geval wel of waarom juist niet voor een deken op doen zouden kiezen.
Laatst bijgewerkt door Breda20 op 18-09-10 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

haffiem
Berichten: 547
Geregistreerd: 08-07-07
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:09

Hallo Brenda20, ik heb mijn haf op dit moment met en ongevoerde waterdichte deken staan. Als het straks kouder wordt krijgt hij een dikke deken op. Mijn haf begint nu ook al een wintervacht aan te maken en daarom heeft hij nu al een ongevoerde waterdichte deken op. Ook heb ik er een hals aan zitten aangezien mijn haf zomerexceem heeft. Hij heeft de deken nu een week op en ik heb hem er nog niet onder zien zweten etc.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:10

IK zit met hetzelfde probleem met mijn haf kruising.
Hij staat overdag op het land, en 's nachts binnen..
Op stal is het wel redelijk warm. Geen tocht, en de buitenluiken zijn 's nachts dicht.

Ik ben nog heel erg aan het twijfelen of ik hem onder een deken ga doen, of zijn hals zal scheren..

Dus ik lees hier ook nog even mee.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:13

Dekens houden haargroei niet tegen :) Haar gaat groeien omdat de dagen korter worden, ongeacht welke temperatuur het is. De enige oplossing tegen een dikke vacht is scheren.

Overigens is zweet niet erg (gaan ze niet dood van ;)). Als je hem maar goed uitstapt en hem pas op stal zet als hij goed op adem is, dat hij dan nog een beetje nat is van het zweet is niet erg (mits hij op de tocht staat), daar kunnen ze echt wel tegen. Ik scheer die van mij wel: ik rijd wedstrijden en in het binnenseizoen is geen haar wel zo fijn. Ook merk ik dat hij fijner in zijn vel zit zonder die dikke vacht. Maar ik train dan wel intensief met hem (nadeel: s winters lig ik er regelmatig naast omdat hij dan erg fris is := )

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:33

Marieke_K schreef:
Dekens houden haargroei niet tegen :) Haar gaat groeien omdat de dagen korter worden, ongeacht welke temperatuur het is. De enige oplossing tegen een dikke vacht is scheren.

Overigens is zweet niet erg (gaan ze niet dood van ;)). Als je hem maar goed uitstapt en hem pas op stal zet als hij goed op adem is, dat hij dan nog een beetje nat is van het zweet is niet erg (mits hij op de tocht staat), daar kunnen ze echt wel tegen. Ik scheer die van mij wel: ik rijd wedstrijden en in het binnenseizoen is geen haar wel zo fijn. Ook merk ik dat hij fijner in zijn vel zit zonder die dikke vacht. Maar ik train dan wel intensief met hem (nadeel: s winters lig ik er regelmatig naast omdat hij dan erg fris is := )


haha dat is de rede dat ik niet durf te scheren haha.

Maar ik gaook mee mwat marieke_k zegt. Ik heb het gelukt dat mijn haflinger alleen in deze periode (creeren van wintervacht terwijl temp nog wel warm is) last van zweten. Maar hij is gelukkig wel snel droog en op adem. Swinters heeft die van mij amper last van zweten. Terwijl ik toch wel intensief rijd. Wel krijgt die van mij als het onder de 10 graden overdags blijft een ongevoerde regendeken met fleece om. Mocht het nog kouder worden (zoals de winter 2009/2010) krijgt hij nog een 150 grams staldeken om.

En ik heb geen last van een frise haflinger. Toen stanley helemaal geen deken om kreeg had ik wel las van een frisse haflinger haha

Lanita

Berichten: 548
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:42

Ik heb nu al een 0 grams regendeken opliggen, maar waarschijnlijk moet ik ook gaan scheren,
ze zit wel érg dik in haar vacht dit jaar... :(:)

Breda20
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-07-06
Woonplaats: Breda

Re: Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 22:45

Kunnen jullie ook onderbouwen waarom je bewust voor een deken kiest of waarom bewust niet? Waarom wil je je paard kort in de haren hebben, wat zou het gevolg volgens jou zijn als je geen deken erop doet of juist wel?

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 06:25

Bewust geen deken.
Onze haflinger staat ook overdag buiten en 's nachts op stal.
Ze wordt 6 x per week getraind; loopt Z dressuur mennen.
Wij mennen en rijden bijna altijd buiten. En zeker bij het mennen sta je geregeld langere tijd stil. Dan is goede beharing op de rug fijn.
Ik stap mijn paard gewoon goed uit en op adem.

Dat gaat al jaren prima.

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Re: Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:22

Liane scheren omdat zei geen lange haren krijgt maar heel veel en na het werk meer dan 2 uur nodig heeft om te drogen,

Farah scheren omdat ze 7 dagen in de week loopt en het erg praktic is

Fanny scheren ze heeft heel erg veel last van haar winter vacht, ze gaat er heel erg van schuren

Dan krigen ze allemaal een 300 grams deken op. En liane er soms een fleece deken er bij onder

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:50

Bewust wel voor scheren: ik rijd wedstrijden en in het binnenseizoen is het echt te warm om met volle wintervacht te rijden. Ook in het werk merk ik dat hij echt last heeft van zijn dikke vacht (met scheren in oktober ging er vorig jaar ruim 3cm af := ). En dan is een kaal paard praktischer. Ik scheer overigens zijn benen niet (vind ik ten eerste niet uit zien, ten tweede hebben vetlokken een functie zeker als ze in de bagger staan).

Die van mij staat in de winter s nachts op stal en overdag op de wei. Met deken gaat dat prima.

Je moet bedenken wat voor jou werkbaar is, maar ook wat bij je paard past. Die van Janouk doet het goed zonder scheren, die van mij minder. Er is geen gouden regel :) Overigens zou ik niet direct voor scheren gaan als ik jou was: je kent je paard nog niet goed en je weet niet hoe hij gaat reageren als het echt koud wordt. Als je het idee hebt dat hij het koud heeft doe dan een dunne deken op, dat kan je altijd uitbouwen (of niet). Merk je echt dat hij last heeft zijn vacht en is het uitstappen niet meer te doen, dan kan je ook voor een jachtmodel kiezen als scheerpatroon.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:26

Bewust een deken omdat ik wil proberen haar wat korter in het haar te houden aangezien ik wat wedsrijden wil rijden deze winter.
en dan zweet ze gewoon wat minder met een dunnere vacht

De andere 2 paarden heb ik bewust geen deken op aangezien ze minder hoeven te werken en een natuurlijke vachtje beschermd ze prima tegen de wind/kou en regen

Sanne2000

Berichten: 258
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:03

Hoe dik zijn de dekens die jullie op doen?

Ik heb nu een 0-grams regendeken op liggen. Hij staat in een stal met uitloop naar de paddock. Als het regent staat hij ook vaak buiten. Daarom heb ik een deken op gedaan. Daarnaast vind ik het niet fijn om hem een zadel op te leggen als hij natgeregend is en onder het zand zit. Deken is ook praktisch dus. Heb mijn Haf nog niet zo lang dus nog geen ervaring met hem in de dekenperiode!

Wanneer doen jullie een dikkere deken op? Hoeveel dekens hebben jullie? Stappen jullie later in het seizoen nog over op een nog dikkere deken?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:05

Marieke_K schreef:
Dekens houden haargroei niet tegen :) Haar gaat groeien omdat de dagen korter worden, ongeacht welke temperatuur het is. De enige oplossing tegen een dikke vacht is scheren.


Hmm, toch vreemd dat ik met mijn dekenbeleid hun vacht behoolijk dun kan houden om scheren te voorkomen... :x

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:13

Ik zou hem niet scheren en geen deken omdoen. Je paard staat snachts binnen (ik zelf ben daar op tegen) maar in jouw geval is dat een voordeel. Hij zal minder snel kou vatten. Als je maar zorgt dat je hem goed uitstapt en even met een goede (ik heb zelf een wollen uitrijdeken) uitstapt en even oplaat tot hij droog of zo goed als droog is. Zolang je hem niet bezweet op stal zet denk ik dat het weinig kwaad kan.

Marieke_K de meest voorkomende reden dat mensen dekens omdoen is juist om het groeien van de wintervacht tegen te gaan. En geloof me dat dat scheelt. Bij mij op stal heeft iedereen behalve ik een deken omgedaan bij haar paard. Al die andere paarden hebben (naast het feit dat ze het koud hebben) ook een dunnere vacht dan mijn paarden. Ikzelf vind het egoistisch om mijn paards regelsysteem te verkloten voor mijn plezier maar dat moet iedereen zelf weten natuurlijk.

amber2202

Berichten: 800
Geregistreerd: 19-05-09
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:18

ik doe geen deken om omdat hij overdag buitengezet wordt en de paardjes zijn deken niet heel houden.. hier heb ik dus niks aan..
en het is een haf, dus hij kan wel wat hebben.. door een deken om te doen gaat zn haargroei zeg maar in de war en zal hij niet gauw meer zonder kunnen..
ik rijdt ook wedstrijden in de winter met dikke vacht en heb nooit problemen gehad met verkoudheid..
dat is het enige waar je rekening mee moet houden. dat je paardje niet op de tocht staat of vol in de wind wanneer hij/zij bezweet is..
ik doe alleen een deken om wanneer zijn stal aan de binnenkant nat wordt (dat de druppels aan het dak hangen) want dan is hij de hele nacht door koud.. maar dat moet ik heir op mn nieuwe stal nog kijken want als het goed is wordt het dak hier niet nat dus dat scheelt.. :)
succes met je keuze maken !

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:22

Ik heb bewust niet voor een deken gekozen.

Mijn haf staat 24/7 buiten en reguleerd zelf haar temperatuur prima. Als ik met dekens ga lopen trekken haal ik haar natuurlijke warmtesysteem in de war en dat is nergens goed voor.

Ik rijdt gewoon, bijna alleen maar buiten. Als ze erg nat is stap ik wat langer uit maar ook al dampt ze nog ze gaat als ze op adem is gewoon de wei op. Een paard zal echt niet ziek worden van een beetje zweet. Juist die dikke vacht zorgt voor een goede afvoer van het zweet.

Mijn nadelen voor dekens zijn:
Extra werk
Extra kosten
Mijn paard voelt zich prima met haar lekkere dikke jas aan.

Die van mij sliep in de sneeuw afgelopen winter (echt een witte bult in het land), ook met -15 slaapt ze buiten in de wind, terwijl ze ook in haar schuilstal met stro kon gaan liggen.
Dat zegt mij genoeg dat ze zich prima comfortabel voelt.

biena14
Berichten: 32
Geregistreerd: 21-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:57

zelf ga ik dan wel voor een deken, mijn haflinger heeft dit ook en het duurt dan ontzettend lang voordat ze droog is. Dus meestal laat ik haar dan scheren, maar dit jaar doe ik gewoon meteen een deken op.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:44

Ik heb dan een bijzonder paard, want ook met deken ontwikkeld hij een wintervacht van 3 cm :D

Citaat:
Het tijdstip van verharen en de hoeveelheid vacht de het paard aanmaakt worden beïnvloed door verschillende factoren.
Ten eerste het ras. Rassen die van oorsprong lange en koude winters moeten kunnen overleven, zoals Shetlanders, IJslanders of Przewalskipaarden ontwikkelen een veel dichtere en langere vacht dan rassen die in warmere gebieden zijn ontstaan, zoals de Arabier of het Engels Volbloed. Ook beginnen ze vaak eerder met de wintervacht en duurt het langer voor ze deze weer kwijt zijn.

Ten tweede wordt de vacht beïnvloed door de omgeving waarin de paarden gehouden worden. Paarden die veel buiten zijn en blootgesteld worden aan regen, wind en kou zullen een dichtere vacht aanmaken dan als deze paarden in een omgeving worden gehouden waar ze zijn beschermd tegen de weersinvloeden door een stal of dekens.Ten derde wordt het tijdstip van verharen ook beïnvloed door de lengte van de dagen. Als de dagen weer korter worden, wordt de hypofyse (pijnappelklier) geprikkeld en begint de aanmaak van de wintervacht. Als de dagen weer langer worden wordt de zomervacht aangemaakt

Iedereen dus een beetje gelijk :D

Ik heb nu een 0 grams regendeken op, hij staat nog 24/7 buiten en ik merk dat hij stijver wordt als hij heel de dag onbeschermd in de regen staat (hij is ook de jongste niet meer). Over 2 weken ga ik hem scheren en afhankelijk van het weer gaat er een 100 of 200 grams op. Hij heeft het van zichzelf snel warm, dus moet ook als hij geschoren is, oppassen dat hij het niet te warm krijgt de uren dat hij op stal staat. Ook in de winter staat hij overdag op de wei, ik heb daarom zelf waterdichte dekens.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:08

Breda20 schreef:
Kunnen jullie ook onderbouwen waarom je bewust voor een deken kiest of waarom bewust niet? Waarom wil je je paard kort in de haren hebben, wat zou het gevolg volgens jou zijn als je geen deken erop doet of juist wel?


grootste nadeel van een deken op doen is dat zéker in het begin je steeds dekens moet wisselen vanwege de temp-wisselingen.
Voordeel is bij een goed dekenbeleid dat je paard een dunne(re) vacht krijgt waardoor het rijden veel prettiger is (ga maar eens sporten met je bontjas)
Echter waanneer je weinig rijdt of tijdens het rijden weinig inspanning vraagt je beter geen dekens kunt gebruiken. De vacht werkt altijd beter dan de dekens.
Kunnen ze zelf zorgen voor de afvoer van warmte en met de haren rechtop zorgen ze voor meer warmte, wat door een deken niet meer (goed) mogelijk is.

Farolover

Berichten: 3144
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Friesland

Re: Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:36

Ik heb het deken wel opgedaan bij mijn haf, omdat ze dag en nacht buiten staat :)

margriet**
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:08

die van mij staan dag en nacht buiten en de 1 (7jaar) word regelmatig bereden(4a5x inde week) en de ander ongeveer 3 x (15jaar)
zit nu te twijfelen of ik nu al dekens op ga doen, wordt straks wel weer richting 20 graden en wil niet dat prutsmuts van dekens op dekens af...... :?

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:18

ik heb een ongevoerde regen deken op liggen dit is meer uit eigen gemak als ik heel eerlijk ben!
dit tegen het vuil en dat ze niet zijk en zijk nat is als ik wil gaan rijden. ze staat namelijk 24-7 buiten met schuilmogelijkheid!

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:20

Dan zou ik er dus wel een deken op doen, ter voorkoming dat hij nog dikker in zn vacht gaat zitten. Om juist die reden dat je zelf al aangeeft dat hij zoveel zweet na het rijden. Hoe dikker de vacht, hoe minder snel hij weer droog wordt na t rijden.

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:26

Mijn tinker staat zonder deken. De enige deken die ik heb is een vliegendeken. Ik rijd mijn tinker recreatief en vind een deken niet nodig. Paarden regulieren kou/warmte met hun eigen vacht, dus dat ga ik dan niet verpesten door er een deken op te doen. Ook na het rijden als ze bezweet is gooi ik er geen zweetdeken op. De vacht trekt het zweet van de huid weg, dus ook al is de vacht nat, dat wil dan niet zeggen dat de huid ook nat is. Ze heeft een aantal jaren 24/7 buiten gestaan in de winter, en deed haar dan zelfs terug terwijl ze bezweet was. Dit doe ik al jaren zo en ze heeft er nooit een koutje van opgelopen. Enige belangrijke is dat ze goed uitgestapt is en het zweet koud aanvoelt. Sommige paarden kunnen prima zonder deken (er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals oudere paarden). Mensen worden ziek als ze zweten en dan buiten gaan staan, maar paarden kunnen er prima tegen hoor ;)

En ik ben geen "natural" hoor :P

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:39

Breda20 schreef:
Kunnen jullie ook onderbouwen waarom je bewust voor een deken kiest of waarom bewust niet? Waarom wil je je paard kort in de haren hebben, wat zou het gevolg volgens jou zijn als je geen deken erop doet of juist wel?


Een deken helpt niet tegen het aanmaken van de wintervacht.
Je pony krijgt veel haar of niet. Daar kun je niets aan veranderen, tenzij je de vacht eraf scheert ;)

Je kan ook een gedeelte scheren, bv de onderkant van de buik, bij de singelplaats en de onderkant van de hals. Zo kan je pony al veel warmte kwijt, zonder erg te gaan zweten. En je kan ze ook wat makkelijker buiten laten lopen, wel met deken natuurlijk.

Mijn wedstrijdpaarden werden elk jaar geschoren, maar liepen overdag ook gewoon buiten. Dus wat dat betreft hoeft scheren geen probleem te zijn.