mini shetlander terug kopen of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurenka
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-08-10

mini shetlander terug kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:31

Hee,,

Ik zou even het hele verhaal vertellen:

Zo'n 3 a 4 jaar geleden logeerde ik bij een vriendin, Mijn ouders hadden een paar dagen van te voren gezegt dat ik een pony mocht. ik had namelijk een landje met een schuurtje in mijn buurt gevonden.
Nou ik ging dus bij haar logeren, Zij had zelf ook een pony een haflinger merrie. Met die haflinger gingen we naar een vriendin van haar lopen. Die vriendin had ook een pony, een kleine lieve shetlander. Wij gingen die haflinger op stal zetten daar, en gingen naar de shetlander heen. Die shetlander stond bij 2 andere shetlanders, 2 zwarte, het waren bijde hengsten. eentje was er heel klein, die kleine vond mijn vriendin haar vriendin niet leuk, ze zij dat die pony irritant was onhandelbaar en misschien naar de slacht ging. Nou dat vond ik echt gekke werk! een 2 jarige mini shetlander naar de slacht ! Dat kan gewoon niet.
Mijn vriendin en ik gingen dus proberen die pony te vangen in het land, Dat ging niet zo goed na 2 uur sprong de shetlander namelijk over het prikkeldraad en zat toen in het land van de hengsten maar die hengsten waren super groot en dominant, die shetlander was ook dominant. Dus wij gingen naar de paarden rennen en jaagde ze uit elkaar, oliebol! het hek niet dicht gedaan! wat stom! nu is de shetlander ontsnapt! Die shetlander ging toen naar de buren toe en in de tuin eten, toen kreeg ik een goed iedee! die shetlander is een hengst en die haflinger is een merrie wij lokte dus de shetlander met de haflinger merrie ! YES het lukte de shetlander kwam mee ! wij gingen met de merrie in de stal staan de hengst ging er achter aan en de merrie liep er uit en de stal deur ging dicht. JA eindelijk we hadden hem ! Nou het had wel lang geduurt zeg...
Ik wilde hem dus borstelen en voeren, wij maakte slobber voor hem, hij genoot helemaal zeg! na een tijdje had hij een klein beetje vertrouwen in ons en konden wij hem aanraken, borstelen zat er jammer genoeg niet in. wel merkte we dat de shetlander waarschijnlijk was geslagen hij was namelijk erg bang voor aanrakingen.
Het was al laat en het was bijna donker dus wij moeste weg. Wel vroegen we of de shetlander in de stal mocht blijven omdat we morgen weer wilde komen.

De dag erna kwamen we weer, zonder de haflinger zodat we alle aandacht aan de shetlander konde besteden, Die hele dag gingen we hem verwennen met voer, hooi, snoepjes en gingen we hem aaien! YES hij wert al tammer! Ik had echt een klik met de pony. Die middag moest ik huilen omdat ik wist dat ik die dag terug naar huis zou gaan, en het was niet dicht bij dus we moesten afscheid nemen. Ik vond het erg moeilijk.. Maar toen zij mijn vriendin:"he ! je mocht toch een pony ?" Ik zij ja.. dat is zo, maar ik heb al een andere shetlander op het oog en die halen we morgen op. Zij vroeg of ik misschien mijn moeder kon bellen of ik die shetlander er misschien ook bij mag hebben anders zit die andere shet toch alleen, en dat is zielig, dus ik belde mijn moeder, en ja hoor het moch ik moch de shetlander hebben als hij niet meer dan 200,- koste, ik vroeg dus aan de eigenaar of ik de pony over kon kopen. ja het mocht voor 50,- euro ! Maar de pony had geen papieren, chip, paspoort of iets anders. maar dat boeide me niet. het enigste dat telde is dat de shetlander is gered!

Die avond kwamen mijn ouders me op halen, met trailer. de pony ging namelijk ook mee. hij hoefde niet alleen te reizen want de andere shet was ook al gehaalt, wel was nu die andere pony van mijn zusje. dat maakte me niet uit want ik had mijn droom pony. wij gingen dus de pony op halen. hij liep gelukkig wel zo de trailer in.
Het was nu al laat en ik zetten de shetlanders op hun nieuwe landje. Hun waren helemaal blij. ik ging naar huis snel slapen want dan is het eerder morgen.. De wekker stond op 7 uur en die ochtend toen ik wakker werd ging ik snel een lekker hapje voor mij lieveling maken en mijn zusjes nieuwe pony. ik fietse dus naar hun toe. Hun merkte niet dat ik er was, pas toen ik met het voer ging rammelen kwamen ze. De pony van mijn zusje durfde al gelijk te komen en smeulde lekker van het hapje eten, maar mijn pony durfde niet, na ongeveer een uur te hebben gewacht had hij al zijn moed verzalemd en durfde hij zachtjes bij mij te komen en te eten. toen hij bijna klaar was had ik hem al vast en ging ik hem weer aaien, die heledag heb ik hem alleen maar geaaid gebrorsteld en ingevlochten. hij vond het lekker maar ook best wel eng, maar aan het einde van de dag hadden we echt een klik!

Nou 1 week verder...
Mijn pony heeft nu een naam, hij heet binky. verder was er nog niets over hem bekend. en het was ook wel tijd voor zijn chip, enting, paspoort ect. Dus de DA kwam. de DA begon met de chip in zijn hals te zetten, Oeiii dat vond mijn lieffie niet zo leuk dus verder wilde hij jammer genoegniet meer mee werken maar gelukkig bestaan er appeltjes, heerlijk vond hij dat, dus ik kon hem over kopen met een lekker sappig appeltje. hij is toen helemaal na gekeken en zo. nu had ik ook wat meer duidelijk heid over hem. hij was dus ongeveer 2 1/2 jaar oud. ongeveer 85 cm en het was dus nogsteeds een hengstje :+

een halfjaar verder...
binky was al gewend aan het verkeer, hoofdstel en zadel, dus het was tijd voor het inrijden, ik verwachte het ergste maar hij deed het super goed, ik ben niet gevallen en hij deed erg goed zijn best !

een paar weken verder...
Binky is nu volledig ingereden dus tijd om naar buiten te gaan, hij vond dat echt geweldig ! lekker met zijn oortjes naar voren en genieten. Ook kon hij al trukjes zoals up! Dat was stijgeren, als ik in mijn handen klap dan ging hij buigen, pas, was zijn voetje naar voren doen, en ponypower was stijgeren en dan in galop!
tijdens de buitenrit gingen we naar het park. daar was een gras veldje en daar gingen we altijd ponypower doen, dat vond hij altijd heel leuk!

nu had ik binky ongeveer 1jaar:
Binky was nogsteeds een hengst maar echt super braaf echt een kinder pony ! ik was te groot en ik ging hem dus tekoop zetten, al vlug kwam de eerste kijker: een mevrouw met haar zoontje van 2 jaar. binky zou daar bij huis staan en heel veel liefde en zorg krijgen, hun wilde binky dus kopen.

Nu staat binky er nog steeds, laats ben ik daar geweest en ik was niet echt tevreden, toen ik daar kwam beet binky mij de vader van het jochie zijn dat binky onhander baar was, laatst met de ontworming moest er 3 man hem beet houden en de 4de gaf de worme kuur. hij wert neit meer gereden wat dan ging hij rennen en bokken.
Ik werd best wel verdrietig, binky had mij nog nooit gebeten en laatstaan zo gedaan tijdens het rijden, ik ben er ook nog nooit van af gevallen.
hun zeiden toen: misschien doen we hem weg, of lanten we hem ruinen.

Ik wil misschien binky terug kopen want dat shetlandertje zo... nou zo ken ik hem niet.

Natuurlijk kan ik hem niet rijden, omdat ik daar te groot voor ben, maar ik kan hem wel liefde geven, de liefde die hij nodig heeft.

Wat moet ik nou doen?
HELP

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: mini shetlander terug kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:40

terugkopen en beleren voor de kar? genoeg dingen die je met hem kan doen als je de tijd en plaats ervoor hebt. Wat wil je zelf?

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:17

Wat wil je ermee doen? Je krijgt spijt als je een pony kiest waar je uiteindelijk niks mee doet/kan, dan heb je op een gegeven moment ook weinig zin om nog elke dag te gaan . (of dat nou een shetlander of kwpner is, dat maakt niet uit).

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: mini shetlander terug kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:25

Als je de mogelijkheid hebt hem terug te kopen, kan je natuurlijk alles met hem doen behalve rijden.

Je kunt met hem fietsen (eerst op het erf oefenen natuurlijk), je kunt langelijnen doen, voor de kar zetten, longeren, vrijheidsdressuur. Eigenlijk kun je er buiten rijden om nog enorm veel mee doen.

Een vriendin van mij doet al 5 jaar twee Shetlanders, en heeft er nog nooit opgereden. Toch vermaakt ze zich prima met de Shetlanders, en de Shets vervelen zich niet, zijn iedere dag aan het werk. :)

bonzwa

Berichten: 996
Geregistreerd: 08-07-07
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:57

Het zou handiger zijn als je alleen de belangrijke dingen neerzette en wat op je spelling lette.

Ik zou hem lekker daar laten want je kan er toch niks mee.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:13

bonzwa schreef:
Het zou handiger zijn als je alleen de belangrijke dingen neerzette en wat op je spelling lette.

Ik zou hem lekker daar laten want je kan er toch niks mee.

Maar als je een band hebt met je pony, hem mist & het vreselijk vind hoe het er nu aan toe gaat,
denk je wel anders dan; "lekker daarlaten".
Spelling, ach, misschien heeft ze wel dyslextie? (of hoe je dat ook schrijft :') )

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: mini shetlander terug kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:24

In haar profiel staat idd dat ze dislectisch is, maar ik zie ook dat jullie al een aantal paarden hebben.
Ik zie het probleem niet om daar nog een klein ponietje bij te zetten.
Zo is iedereen weer tevreden.
De shetlandpony van je zus is ook voor de kar beleerd lees ik, dus waarom zou je dat niet met Binky doen?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: mini shetlander terug kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:25

Wat een heerlijke penny story
Ik vermaak me met mijn 33ste ook nog steeds met enkel shetlanders
Misschien was het ook niet zo handig van die mevrouw dat ze een hengst koopt voor een tweejarig kind. Ruinen lijkt me een logische oplossing.

Jurenka
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 21:08

Joscaa schreef:
Als je de mogelijkheid hebt hem terug te kopen, kan je natuurlijk alles met hem doen behalve rijden.

Je kunt met hem fietsen (eerst op het erf oefenen natuurlijk), je kunt langelijnen doen, voor de kar zetten, longeren, vrijheidsdressuur. Eigenlijk kun je er buiten rijden om nog enorm veel mee doen.

Een vriendin van mij doet al 5 jaar twee Shetlanders, en heeft er nog nooit opgereden. Toch vermaakt ze zich prima met de Shetlanders, en de Shets vervelen zich niet, zijn iedere dag aan het werk. :)



Hee,,

Bedankt voor de tip !

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:58

Graag gedaan hoor. :D Laat je even weten of de pony inderdaad terug komt bij jullie of niet? Vind ik altijd wel leuk!

Anoniem

Re: mini shetlander terug kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 00:23

Ik heb mijn shetje nu ook 5 jaar en ik ben zelf 23. Ik rij er uiteraard niet op, maar ze staat voor de kar, is hardstikke leuk om te doen met je pony. Nu ze een verplatte luchtweg heeft kan ze bijna geen werk meer doen in de vorm van lange tochten voor de kar. Maar je knt nog zoveel andere leuke dingen ermee doen. En inderdaad de band die je hebt met je pony is sterk en dat vind ik heel mooi bij jou. Ik heb mijn pony ook terug gehaald omdat ik het niet vertrouwde bij de volgende eigenaar en welja ze staat weer bij mij al kan ik er bijna niks meer mee in de zin van mennen. Wat dan nog? Gaat het tegenwoordig alleen maar om rijden?
Je was ook bezig met Binky met vrijheidsdressuur, pak dit weer lekker met hem op en leer hem nog veel meer ;) Ik hoop voor je dat je hem weer fijn thuis kunt hebben meid! :)

Ik spreek uit ervaring: Het geeft je heel veel rust. Want niet weten waar je pony naartoe is is gewoon frustrerend.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 00:44

lekker terugkopen hij is daar dus niet gelukkig, misschien omdat hij jou gewoon mist, jij hett hem alles geleerd, hoop dat je hem terugkoopt. maar je moet het zelf weten natuurlijk.