3 jarige meer massa krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

3 jarige meer massa krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 15:18

Cryssie is een 3 jarige, dat nu 3 maanden zadelmak is. Het is een merrie dat graag werkt, daardoor heb ik het rijden aangepast aan om de dag 20 minuten. Als ik haar langer stil laat staan wordt ze erg vervelend. Ze wilt bewegen.
Tijdens het rijden of longeren vraag ik niet veel van haar.
Ik heb het gevoel dat ze ergens te kort kom, maar weet niet wat. Tevens vindt ik dat ze iets meer spiermassa mag krijgen.

Cryssie heeft vaak last van haverbultjes en door het voer wat ik nu geef heeft ze dat niet. Verder mag ze geen haver, want dan heb ik een erg!!! heet paard. Niet veel eiwit (voorkomt haverbultjes)
Dit is wat ze krijgt per dag.

's ochtends 3/4 schep biks (Hippostar sport) en kuil
's avonds 3/4 schep muesli (Hippostar muesli zonder haver) en kuil

Verder staat ze overdag op het land.

Mis ik iets of is dit goed zo???

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: 3 jarige meer massa krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:20

Je kan myoplast oid gaan geven, maar je paard is pas 3, die spieren komen wel als je straks meer gaat rijden.

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re: 3 jarige meer massa krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:23

En krijgt je paard geen (vet/nattig) hooi?
Dat kan ook bultjes veroorzaken.

Of krijgt je paard helemaal geen hooi?

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 15:23

VDB schreef:
En krijgt je paard geen (vet/nattig) hooi?
Dat kan ook bultjes veroorzaken.

Of krijgt je paard helemaal geen hooi?


paard krijgt alleen kuil

Sirocco
Berichten: 131
Geregistreerd: 12-02-06

Re: 3 jarige meer massa krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:28

Equitop Myoplast echt een aanrader! Via de paardendrogist te verkrijgen!

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:10

Cryssie schreef:
VDB schreef:
En krijgt je paard geen (vet/nattig) hooi?
Dat kan ook bultjes veroorzaken.

Of krijgt je paard helemaal geen hooi?


paard krijgt alleen kuil



Daar kan je paard ook bultjes van krijgen.
Voor koeien is het prima te geven maar voor paarden is het gewoon te vet.

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: 3 jarige meer massa krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:13

Ik vind Myoplast voor een 3-jarige niet helemaal gepast..

het is meer iets voor een paard die flink in het werk staat

hmm.. Hoewel Myoplats er zelf iets anders over denkt :)

Gebruik
Equitop Myoplast wordt aanbevolen voor sportpaarden en alle paarden die behoefte hebben aan extra ondersteuning van de spieropbouw:

In perioden van intensieve training en wedstrijden
Voor jonge paarden tijdens training
Voor seizoensgebonden training, bijvoorbeeld bij ren-, endurance- en eventingpaarden
Voor fokpaarden
Voor oudere paarden met een verhoogde behoefte aan proteïnen
Na letsel en bij revalidatie


Ik heb zelf ook wel eens zitten denken aan Myoplast voor mijn jonge pony. Zie het volgende topic:
[VS] Myoplast voor jong paardje?
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 15-09-10 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: drie berichten samengevoegd.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 17:14

Citaat:
Daar kan je paard ook bultjes van krijgen.
Voor koeien is het prima te geven maar voor paarden is het gewoon te vet.


Ik weet dat zeker dat het bij haar niet door de kuil komt!

ayas
Berichten: 363
Geregistreerd: 16-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:02

Nog niets geven, gewoon de training langzaam opvoeren. De bespiering komt dan vanzelf en in de juiste verhouding.
Ik heb destijds equitop myoplast aan een van mijn merries gegeven en dat was een ramp. Ze werd onhandelbaar.

Tessabuddy

Berichten: 433
Geregistreerd: 02-07-09
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:11

Misschien is het verstandig om in plaats van kuil hooi te geven en kuil als aanvulling (bv. halve/driekwart emmer 's ochtends en een halve/driekwart emmer erbij 's avonds)
En mocht je de mogelijkheid hebben is het super om het voer wat je geeft te verdelen over 3 momenten per dag.

Kuil hoeft niet slecht voor een paard te zijn, als het maar in beperkte mate wordt gevoerd, een paard kan er wel ziek van worden omdat er teveel in zit.
Ik voer zelf mijn jonge paard (3 jaar) 's avonds een emmertje kuil bij, dit heeft een goed effect op haar. Krijgt ze ook mooie ronde billetjes van haha!

Ook een tip: geef haar eerst hooi en daarna het brok of muslie. Door het hooi komt de speekselproductie goed opgang waardoor het brok/muslie goed wordt opgenomen door het paard.

Sirocco
Berichten: 131
Geregistreerd: 12-02-06

Re: 3 jarige meer massa krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:27

Mijn 3 jarige heeft juist veel gehad aan de myoplast. Gewoon een extra zetje in de rug aangezien het rijden daarvoor geen dagelijkse bezigheid was van hem ;)
Maar iedreen moet dat natuurlijk voor zich bepalen. Succes met opbouwen, ga niet te snel is mijn advies.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: 3 jarige meer massa krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:22

mijn ondertussen 5 -jarige paard mag nog steeds spiermassa winnen en is ook eiwitgevoelig. dwz dat de combinatie eiwitrijk krachtvoer en kuil bultjes geeft, en eiwitarme muesli met kuil of sportmuesli met gewoon hooi geen problemen geeft.

voor de spieropbouw heeft je paard voldoende eiwitten nodig, wat het geheel wat complexer maakt. Hoe meer beweging hoe meer eiwitten verdragen worden en spieropbouw plaatsvindt. hoe zwaarder ik mijn merrie kan door rijden hoe meer eiwit (lucerne, haver en gerst) ze verdraagt.
ik heb wel het geluk dat ik een galopbaan ter beschikking heb dus kon haar als 3-jarige al iets meer rijden doordat we "rechtdoor" konden en niet steeds moesten wenden zoals bij longeren en dressuren in de rijbak

zonder voldoende beweging helpen spieropbouwende middeltjes haast niet en zonder van het geld...
verder vond ik equimuscle-forte een goed supplement voor de spieropbouw. creatine vond ik niet zo effectief

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:31

Ik vind dat je paard erg weinig ruwvoer krijgt :o Alleen 's ochtends en 's avonds? Ga lekker met je 3 jarige de zandpaden op en lekker stukken galloperen, daar worden ze pas sterk van!

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: 3 jarige meer massa krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:42

Paard staat overdag op het land.. dus ruwvoer in de ochtend en avond lijkt mij prima!

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:10

Echte koeienkuil of paardenkuil?
Koeienkuil is niet geschikt voor paarden.

Overigens is lijnzaadolie ook geschikt voor spierontwikkeling door de vetzuren die erin zitten.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: 3 jarige meer massa krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:30

Bedankt allemaal voor jullie bericht.

Tessabuddy: Emmers werken is geen optie. De boer voert 's ochtends en 's avonds. Zelf heb ik niet de tijd om ook nog even in de middag te komen. Hierdoor heb ik ook voor deze stal gekozen, dat ik zo weinig mogenlijk zelf hoef te doen.

petitparis: Bedankt voor de tip met voer!!! Erg jammer dat ik geen galopbaan heb. 1x in de week ga ik wel het bos in, dus dan kan ik lekker recht toe recht aan rijden.

PercyLeen: Sorry maar lekker stukken galopperen ben ik het niet mee eens en ga dat ook zeker niet doen. Verder wat al gezegt wordt, ze staat overdag lekker op de wei!!!

Schangah: Bedankt voor de tip!!

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Re: 3 jarige meer massa krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:45

Ik heb ook een 3 jarige die net 4 maanden onder het zadel is. Ze staat dag en nacht op het land (gaat straks naar binnen) en ik vond haar wat schraal en ze mocht ook zeker wel wat body krijgen.
Als ik teveel energie voer, zit ik op een raket.
Ik voer haar na het rijden een kilo maismeel (flink vochtig maken) en roer er een kg brok door. Het duurt even voor je het ziet, maar na 2 weken is ze nu echt wat meer paard.
Spiermassa moet je er acht aan rijden denk ik, komt met de tijd wel. Ik ga straks muscle builid door het voer geven, dat helpt ze een beetje opweg.

Ervaring leert dat ze met 4 pas echt paard gaan worden....

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:57

Maismeel kweekt alleen vet en geen spieren. Zou ik dus niet zo snel gegeven.