Het leed dat jaarling heet??!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Het leed dat jaarling heet??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 15:33

En dan heb ik het niet over het karakter of dat ze nog veel moet leren, maar over haar gezondheid! Vandaar dat ik dit topic bij Medisch plaats.

Zucht, vorig jaar heb ik met zorg mijn (droom)veulen uitgezocht. Het zou weer een NLTrekpaard worden, haar moeder is inmiddels 19 en heeft van de zomer een volle zus geworpen. Voor een trekpaard schitterend in conditie terwijl ze vroeger zwaar werk in de bosbouw heeft moeten doen. Vader wat jong, maar geweldige beweging. Veulen zeer chique en een super karakter. Kortom, plaatje compleet.

Natuurlijk groeit een paard met horten en stoten, eerst van voor, dan van achter. Het ziet er werkelijk niet uit soms. Das niet mijn grootste probleem. Echter van de winter stond ze met overvulde sprongetjes. Verder goed in de gaten gehouden, volgens DA was het minimaal. Tot eind Juni dit jaar. Rechts achter werd wel heel dik in het gewricht en het wilde maar niet slinken. Last had ze er niet van. DA toch maar laten komen toen er na een week geen verandering in kwam. Die maakte zich ook zorgen (al bevestigde hij dat ze absoluut niet kreupel er aan liep) en 3 dagen later heb ik haar vierkant op de foto laten zetten. Uit de foto's kwam gelukkig niets ernstigs, geen los botstukje oid maar wel wat reactie in het gewricht rechts achter. Rust gegeven en het is grotendeels weggetrokken.
Tot pas geleden, we hadden besloten om de paarden overdag op een andere wei te gaan zetten. Iedere keer wanneer dat gebeurde, wilde ze de wei inspringen en zette zich af... precies in het mulle gedeelte, zakte er rechts achter doorheen. Dat is denk ik twee of drie keer gebeurd.

Het gewricht is dus weer volgelopen... Loopt verder ook niet kreupel ervan. Maar toch.. baal er zo van. Nu ze net op een leeftijd komt waarop ze gaat puberen en dus moet leren wie de leider is.

Het is een heel verhaal geworden maar ik hoop nu eigelijk op ervaringen van mede bokkers of misschien bruikbare tips. Is het slim om haar mee uit wandelen te nemen met ook op het gewricht? Op de foto's was niets ernstigs te zien, maar toch na inspanning lijkt het dikker. Een jong paard moet toch door beweging sterker worden? En vanwege haar dominante karakter moet ik af en toe wel oefeningen met haar doen want als ze straks 800 kg gaat wegen wordt het steeds moeilijker..

Wat jullie?
Laatst bijgewerkt door izzy1985 op 19-09-10 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Het leed dat jaarling heet??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:39

voetjes geven en meelopen had ze vindt ik al moeten kunnen. Dat is hier leerstap 1.

We hebben hier ook een jaarling zeker als ze nog niet de basis van het meelopen in de wei hebben niet mee de weg opgaan.

over haar achterbeen kan ik niets zeggen heb ik hier nog niet meegemaakt. maar ik denk dat een klein stukje lopen en de basisopvoeding van vaststaan meelopen en voetjes wel moet kunnen.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:41

wat vervelend allemaal!!

ik heb met mijn inmiddels 2,5 jarige alleen een dikke hak gehad vorig jaar op de weide.
de DA laten komen en doordat hij verder ook niet kreupel liep heb ik alleen vocht afdrijvers gekregen, en die werkten erg goed.

wat ik wel raar vind om te lezen is dat je zegt dat het dikker wordt als ze heeft gelopen, normaal als het gewoon vocht is slinkt het juist na wat arbeid.

ik zou eventueel een 2nd opinion vragen, want vind het een beetje raar klinken zo.

succes!!

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 15:44

momo_lover schreef:
voetjes geven en meelopen had ze vindt ik al moeten kunnen. Dat is hier leerstap 1.

We hebben hier ook een jaarling zeker als ze nog niet de basis van het meelopen in de wei hebben niet mee de weg opgaan.

over haar achterbeen kan ik niets zeggen heb ik hier nog niet meegemaakt. maar ik denk dat een klein stukje lopen en de basisopvoeding van vaststaan meelopen en voetjes wel moet kunnen.


Voetjes geven en meelopen kon ze al toen ze 6 maanden was! Je moet het alleen onderhouden om het goed te bevestigen en de oefeningen goed uit te breiden. Geloof me, daar ben ik al wel mee bezig geweest hoor! ;)

western4ever
Berichten: 248
Geregistreerd: 10-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:45

ik ben het volkomen eens met momo_lover.
het veulen/jaarling had allang dingen kunnen leren.
Mijn veulen kon vanaf 3 maanden al voetjes geven en met 4 maanden liep ze keurig met me mee.
ze is nu 7 maanden en kan back-up, om stappen, staat netjes en geduldig vast en heeft gleerd wat HO en wachten is.
dus wat dat betreft ben je wel een beetje laat.

Wat betreft de benen, ik zou toch maar weer de DA inschakelen.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 15:46

Mister01 schreef:
wat vervelend allemaal!!

ik heb met mijn inmiddels 2,5 jarige alleen een dikke hak gehad vorig jaar op de weide.
de DA laten komen en doordat hij verder ook niet kreupel liep heb ik alleen vocht afdrijvers gekregen, en die werkten erg goed.

wat ik wel raar vind om te lezen is dat je zegt dat het dikker wordt als ze heeft gelopen, normaal als het gewoon vocht is slinkt het juist na wat arbeid.

ik zou eventueel een 2nd opinion vragen, want vind het een beetje raar klinken zo.

succes!!


Ja met inspanningen zoals draven of galoperen. Bij stappen op het harde blijft het wel hetzelfde en komt er geen verandering in. Misschien idd een goed idee voor een sec. opinion.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 15:47

western4ever schreef:
ik ben het volkomen eens met momo_lover.
het veulen/jaarling had allang dingen kunnen leren.
Mijn veulen kon vanaf 3 maanden al voetjes geven en met 4 maanden liep ze keurig met me mee.
ze is nu 7 maanden en kan back-up, om stappen, staat netjes en geduldig vast en heeft gleerd wat HO en wachten is.
dus wat dat betreft ben je wel een beetje laat.

Wat betreft de benen, ik zou toch maar weer de DA inschakelen.


Zie mijn eerdere bericht!!!

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:48

dan heb ik het verkeerd gelezen / begrepen sorry :o .

Als het met stappen hetzelfde blijft en ze is vrolijk. Dan kan je ook lekker rustig aan beginnen met langere wandelingen misschien maakt dat haar ook sterker.

Anders een keer een andere DA er naar laten kijken want het is wel vreemd dat er meer vocht komt als ze wat gedaan heeft.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: Het leed dat jaarling heet??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:51

zeker ook als je aangeeft dat ze er af en toe doorheen zakt klinkt best serieus!!!
heb ik zelf nog nooit meegemaakt.

als het bij stappen op de harde ondergrond wel hetzelfde blijft kan je dat anders wel doen af en toe, niet te vaak, en ook niet te lang per keer.

en 2 DA weten altijd meer dan 1.
misschien is het wel een trekpaarden zwakte?? maar dat zou ik niet weten.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 15:58

Mister01 schreef:
zeker ook als je aangeeft dat ze er af en toe doorheen zakt klinkt best serieus!!!
heb ik zelf nog nooit meegemaakt.

als het bij stappen op de harde ondergrond wel hetzelfde blijft kan je dat anders wel doen af en toe, niet te vaak, en ook niet te lang per keer.

en 2 DA weten altijd meer dan 1.
misschien is het wel een trekpaarden zwakte?? maar dat zou ik niet weten.


Het er door heen zakken is alleen gebeurt op een zachte mulle achtergrond op het moment dat ze er op af zette. Dus dat kan ook de bodem zijn geweest maar wel te zwaar voor het gewricht..

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: Het leed dat jaarling heet??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:01

ohh ok, dat is dan wel weer een voordeel, want veel paarden hebben weleens moeite met mulle ondergronden.

ja moeilijk hoor, en ik snap je bezorgdheid!!!
dit is waarschijnlijk ook niet wat je ervan had verwacht.

nee nogmaals, ik zou een andere DA laten komen en eens kijken wat hij/zij te vertellen heeft.
wie weet komt hier wel direct de oplossing naar boven!!!

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:46

ik kan niet in jouw paard kijken! ;)

mijn jonkie kreeg dit als gevolg van het groeien.
zelf was ik erg bang voor een aandoening als ocd [kwpner]
trekpaarden staan ook bekend om het steeds zwakker wordende beenwerk.
je hebt al fotos laten maken dus ik zou er rustig de tijd voor nemen,vrije beweging en tuurlijk kan je zo nu en dan een rustig wandelingetje maken.
bij mijn paard bleek het echt om het groeien te gaan.
het is pas echt weggegaan op 3,5 jarige leeftijd.
veel vrije beweging en geen zware korte bochten [longeerwerk e.d] werd geadviseerd.
het is bij de mijne echt goed gekomen hoewel ik ook wel eens het tegendeel heb gedacht.
doe wel rustig aan met je krachtvoer en een emmertje vitamines kan geen kwaad. ;)

succes.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Het leed dat jaarling heet??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 18:21

Thanks voor het bemoedigende bericht! Misschien moet ik ook wel geduld hebben.
Ik ben me ervan bewust dat het beenwerk bij trekpaarden niet optimaal is, daarom heb ik mijn veulenkeuze zo goed mogelijk proberen te maken, wat natuurlijk geen garanties geeft.