Wat voor behandeling bij gespleten kies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Wat voor behandeling bij gespleten kies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:42

Hoi!

De paardentandarts heeft een gespleten kies vastgesteld bij mijn paard. De kies zit behoorlijk ver naar
achteren en zit nog stevig vast. Hierdoor kon hij de kies ondanks verdoving niet zelf verwijderen. Het risico
was dan te groot dat hij zou afbreken en de wortel dan zou blijven zitten.
Verder heeft hij wel het idee dat ze er last van heeft ;( en zijn er een aantal beginnende ontstekingsverschijnselen, dus
eigenlijk is afwachten totdat hij vanzelf losser gaat zitten geen optie en zal hij verwijderd moeten worden.

Zijn er hier meer mensen die ervaringen hebben met gespleten kiezen? Voor wat voor behandeling hebben jullie toen
gekozen? En waar en door wie hebben jullie dat laten doen?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat voor behandeling bij gespleten kies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:05

In de kliniek, paard volledig onder zeil, eruit laten snijden

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wat voor behandeling bij gespleten kies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:12

Bij mijn merrie kon het niet geopereerd worden, omdat ze te oud was en het risico te hoog. Ze moest regelmatig aan de anti-biotica en pijn stillers. De losse stukjes vielen er op een gegeven moment wel uit. Een DA had het zoveel mogelijk weggeveild, maar daardoor was er geen glazuur meer en werd er overdreven tandsteen aangemaakt en dat moest dus ook steeds verwijderd. Andere DA vond dat een grote fout van de eerste DA.
Maar al met al is ze er gewoon oud mee geworden. Ze moest uiteindelijk ge-euthaniseerd omdat ze artrose in haar kaakgewricht had en haar mond haast niet meer open kon krijgen voor tandbehandeling en voordat ze niet meer kon eten, heb ik dus besloten haar in te laten slapen. Maar dat staat los van de kies.

Wat ik deed was steeds na het eten met een grote spuit water met een beetje hextril langs de kies spoelen zodat er geen resten in de spleet bleven die ontstekingen konden veroorzaken.

Jockje

Berichten: 247
Geregistreerd: 13-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:07

Ik ken het probleem, bij ons is het paard naar een kliniek gebracht. En onder gehele narcose geopereerd. Ze hebben de kies er helemaal uit gehaald. Toen hij klaar was, is hij daar een tijdje gebleven i.v.m spoelen.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:30

Ginam schreef:
Hoi!

De paardentandarts heeft een gespleten kies vastgesteld bij mijn paard. De kies zit behoorlijk ver naar
achteren en zit nog stevig vast. Hierdoor kon hij de kies ondanks verdoving niet zelf verwijderen. Het risico
was dan te groot dat hij zou afbreken en de wortel dan zou blijven zitten.
Verder heeft hij wel het idee dat ze er last van heeft ;( en zijn er een aantal beginnende ontstekingsverschijnselen, dus
eigenlijk is afwachten totdat hij vanzelf losser gaat zitten geen optie en zal hij verwijderd moeten worden.

Zijn er hier meer mensen die ervaringen hebben met gespleten kiezen? Voor wat voor behandeling hebben jullie toen
gekozen? En waar en door wie hebben jullie dat laten doen?


Dus de kies is nog in in z'n geheel in de kaak? Of is er een deel afgebroken?

Hoe oud is je paard?

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 10:01

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties!

@ Lusitana: wat een vervelende situatie! Dan laat ik de kies er toch liever uithalen.
@ singasong: de kies zit inderdaad nog helemaal in de kaak en zit volgens de tandarts dus nog heel erg vast. Volgens hem klemt haar kaak aan de kant waar de kies zit wel en gebruikt ze die kant dus minder om te eten. Mijn paard is 15 jaar en verder helemaal gezond. Heeft jouw paard ook een gebroken kies gehad?

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:12

Onder narcose verwijderen is lang niet altijd nodig
Het geeft ook meer risico -is duurder -en het herstel duurt veel langer
Bij mijn pony heeft Anke Oerlemans www.equidental.nl de kies eruit gehaald onder plaatselijke verdoving (nadat eerst foto's gemaakt zijn in de kliniek)

De pony heeft inmiddels ook vullingen om te voorkomen dat er nog meeer kiezen splijten
Heeft ondanks dat hij nooit suiker krijgt flink last van caries

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:20

Ginam schreef:
@ singasong: de kies zit inderdaad nog helemaal in de kaak en zit volgens de tandarts dus nog heel erg vast. Volgens hem klemt haar kaak aan de kant waar de kies zit wel en gebruikt ze die kant dus minder om te eten. Mijn paard is 15 jaar en verder helemaal gezond. Heeft jouw paard ook een gebroken kies gehad?


Ja, hij heeft twee gebroken kiezen (boven en achterin) en die zitten er nu nog. Alleen is er bij beiden wel de helft afgebroken. Dus de buitenkant staat nog.

In het voorjaar twee DA erbij gehad, één zei 'opereren' (Lingehoeve) de ander zei 'trekken' (Anke Oerlemans). Ik heb daarna nog verschillende klinieken gebeld voor advies en deze zeiden ivm zijn leeftijd dat als hij er geen last van had, goed at, ik het beter kon laten zitten. Hij was toen 19 jr. (was in het voorjaar), nu 20 jr. en vanaf een jaar of 18 gaan de wortels van de kiezen uit de kaak groeien. Wel moest ik 1x per jaar de overgebleven stukken goed laten bijvijlen. Ik heb toen een tandarts laten komen die nogmaals heeft gekeken en me hetzelfde advies gaf als de klinieken die ik had gebeld.
Ik heb gekozen voor de laatste optie omdat mijn paard al zo veel ellende heeft meegemaakt in zijn leven en ik hem de stress van een operatie of van 'trekken' wilde besparen. We zullen zien hoe het verder gaat. Gaat het niet goed dan kan ik altijd nog ingrijpen.
Laatst bijgewerkt door singasong op 19-09-10 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Wat voor behandeling bij gespleten kies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:27

Met een foto kan je laten controleren of je paard geen kaakonstekingen heeft door zijn afgebroken kies.
Heeft hij dat wel, dan zal hij er zeker uit moeten.
(bedenk even hoe kiespijn kan voelen en een ontseking in je kaak,
dan snap je hem wel)

Aangezien wij geen idee hebben van hoever die breuk in zijn kies loopt.

Zo niet, kan soms ivm risico's het in overleg met je dierenarts verstandig zijn hem te laten zitten en te blijven controleren.
(afh. van vele factoren.)

Kiezen achterin de kaak van een paard kan je vaak niet zomaar trekken, die moeten er nog al eens echt uitgetikt worden.

Kan niet vinden of het kies in boven of onder kaak is, of ik lees er over heen.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 12:32

De kies zit bij mijn paard linksonder, bijna helemaal achterin.

Mijn dierenarts/tandarts heeft me vrijdag gebeld en is van mening dat de kies er beter uitgehaald kan worden. Hij raad me
dan Christie Dreessen aan, die samenwerkt met kliniek de Raaphorst in Wassenaar. Er zouden dan eerst foto's gemaakt
worden en dan zou de kies staand worden verwijderd (als dat tenminste lukt). Vervolgens zou ze wel één of meerdere nachten
daar moeten blijven om na te spoelen enz. Dit alles is natuurlijk behoorlijk prijzig en ik moet ook nog vervoer zien te regelen naar
de kliniek.
Morgen ga ik proberen om wat meer adviezen van andere tandartsen te krijgen en als dit toch de beste oplossing lijkt te zijn, ga ik maar een afspraak maken...

Zijn er nog meer mensen die hun paard door Christie Dreessen hebben laten behandelen?

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:58

Christie Dreesen is zeer ervaren en deskundig :j
Zij heeft ook de kiezen bij mijn pony gevuld