4-jarige gaat erbij liggen tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dnieuwpoort
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Delft

4-jarige gaat erbij liggen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 21:36

We hebben onze 4-jarige merrie sinds vorig jaar september. Ze was supergoed ingereden, klaar voor een B-proef. De eerste paar weken liep ze voorbeeldig en in december begon ze voor het eerst met steigeren, staken en plakken op de kant en bij de uitgang van de rijbak. We hebben toen het zadel laten corrigeren, omdat dit naar voren schoof en dus de schouder niet vrij lag. Aan de longe hebben we haar met geduld weer goed aan het lopen gekregen en ook weer normaal los door de bak. In het voorjaar zijn we begonnen met in de buitenrijbaan te rijden en toen begon ze weer te staken, heel snel om te draaien en als je haar benen geeft of een tikje, dan strekt ze zich en zakt op haar knieen en gaat er bij liggen!? 2 weken geleden zelfs nog tijdens het inrijden voor de wedstrijd ging ze erbij liggen in de binnenrijbak. Vervolgens in de buitenrijbaan haar 1ste proef prima gelopen. Echter, de tweede proef wilde ze niet meer lopen, ze bleef gewoon stil staan en keerde om.
Ze wordt 3 (soms) 4 keer per week een half uur/3 kwartier gereden. Ze wordt op de overige dagen gelongeerd, in de wei of in de paddock gezet of in de stapmolen. Af en toe een vrij springetje. Variatie genoeg dus.
Is er iemand die mij kan adviseren hoe te handelen?

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: 4-jarige gaat erbij liggen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:37

Hoe wordt ze gereden? Houdingen, tempo, etc?

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: 4-jarige gaat erbij liggen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:38

Wanneer deed ze dit voor het eerst? tijdens welke omstandigheden? wat word er op zo'n moment gevraagd? Wat doe jij als ze gaat liggen?

Vragen vragen vragen :)

Jadys
Berichten: 325
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:39

Het enige wat ik kan zeggen is dat een 4-jarige die op op die leeftijd al supergoed ingereden is, veeeelste veel moet doen voor haar leeftijd. Je zal er alle goede bedoelingen bij hebben en het beste voor hebben met je paard maar eigenlijk is het nog een baby.

Oklahoma

Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Far West

Re: 4-jarige gaat erbij liggen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:18

Ik volg JadeYsla toch wel een beetje.
Ok, je kan gaan denken dat ze slim en koppig is en goed genoeg weet wat ze moet doen als ze niet wil werken, maar aan de andere kant kan het ook zijn dat ze een beetje 'tilt' slaat omdat er te snel gegaan wordt volgens haar tempo. Dan zou haar gedrag een aanwijzing kunnen zijn dat het te snel gaat en ze mentaal (nog) niet mee kan met wat van haar gevraagd wordt.

Of misschien is ze zelfs lichamelijk nog niet helemaal klaar en was die tweede proef (Twee weken geleden) er te veel aan?

Maar het is natuurlijk moeilijk oordelen van achter een pc-schermpje, dus ik schrijf hier enkel neer wat ik als mogelijkheid aanzie.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:24

Oklahoma schreef:
Ik volg JadeYsla toch wel een beetje.
Ok, je kan gaan denken dat ze slim en koppig is en goed genoeg weet wat ze moet doen als ze niet wil werken, maar aan de andere kant kan het ook zijn dat ze een beetje 'tilt' slaat omdat er te snel gegaan wordt volgens haar tempo. Dan zou haar gedrag een aanwijzing kunnen zijn dat het te snel gaat en ze mentaal (nog) niet mee kan met wat van haar gevraagd wordt.

Of misschien is ze zelfs lichamelijk nog niet helemaal klaar en was die tweede proef (Twee weken geleden) er te veel aan?

Maar het is natuurlijk moeilijk oordelen van achter een pc-schermpje, dus ik schrijf hier enkel neer wat ik als mogelijkheid aanzie.


ik begrijp die opmerking ook wel, alleen kan ik niet uit de paar regels tekst van TS concluderen (lees; kan er geen feit uithalen), dat er teveel gevraagd word.

Oklahoma

Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Far West

Re: 4-jarige gaat erbij liggen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:29

Ik vind persoonlijk dressuurwedstrijden (in welke klasse dan ook) op 4-jarige leeftijd wel wat vroeg, zeker met meer dan één proef.

Ook vind ik het weekschema van dit paard wat 'vol', neen? 3-4x per week rijden en de overige dagen longeren of stapmolen lijkt me al een erg drukke week. Het kan best zijn dat het lichamelijk aangepast wordt en niet te zwaar is voor het paard, maar ik vind dat een vierjarige best nog veel rustdagen in de week mag hebben, dus vind ik 3-4x rijden al meer dan voldoende.

Vandaar mijn idee van 'te veel vragen'

Snap je me?

(hiermee verwijt ik de TS natuurlijk niets! Ik gok ook alleen maar)

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: 4-jarige gaat erbij liggen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:32

Ben ik helemaal met je eens hoor, maar als er 3-4 x keer in de week, heel netjes wat gestapt, wanneer het paard er aan toe is wat gedraafd, en het dus allemaal op tempo van het paard gaat, is het dus niet veel.

ik begrijp die uitspraak dus wel, en als ik zie hoe er veelal gereden wordt zeg ik ook dat het teveel is, maar goed, die feiten heb je niet, vandaar mijn vorige post ;)

Oklahoma

Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Far West

Re: 4-jarige gaat erbij liggen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:35

Inderdaad, ik spreek enkel hypothetisch :-)

Maar als je B-klaar bent, doe je meer dan stappen en draven.
(nu, ik vind sowieso het gegeven 'wedstrijd' al een heel andere tint geven aan het geheel, omdat het toch iets van 'prestatiedruk' met zich meebrengt waardoor velen vergeten ook nog te letten op het paard zelf en dan voor gekke feiten komen te staan zoals een paard dat zich neer legt. )

Maar ik wacht op antwoord en verduidelijking van de TS, anders kan ik hier nog heel lang doorgaan met 'vals beschuldigen' en dat is niet de bedoeling, haha!

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:38

Het zal wel niet zo zijn.. maar ik heb ooit mee gemaakt dat een pony ging liggen omdat ie 'te strak' werd aangesingelt.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: 4-jarige gaat erbij liggen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:40

Oklahoma; je hebt een PB'tje ;) om het even ontopic te houden hier ;)

Ben benieuwd naar de antwoorden van TS :)

juline

Berichten: 1804
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:41

Een vroegere kennis van mij had dit bij een 3 jarige ruin tijdens het inrijden. Zodra ze probeerde te gaan hangen ging hij liggen. Ik was toen heel erg into nh en heb een paar keer wat grondwerk gedaan, round-up en dergelijke. Zij is hier toen mee door gegaan aangezien het voor mij niet naast de deur was. Na een maand of 2 3 reed ze met hem overal heen.

Waarschijnlijk snapte hij het niet helemaal dat ze ineens op zijn rug wilde gaan zitten en was het een vertrouwenskwestie.

Wellicht kan wat grondwerk helpen bij deze merrie zodat er vertrouwen opgebouwd kan worden. Bij de ruin heeft het super geholpen.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: 4-jarige gaat erbij liggen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:17

Als je het nu eens vanuit het paard gaat zien, hij valt dus als het waren flauw en geeft zich totaal over aan het roofdier wat op dat moment op zijn rug zit, leer eens wat meer over het natuurlijke gedrag van het paard,
Ga idd eens eerst met de basis loswerken aan de slag en zorg dat het dier jou zo gaat vertrouwen dat hij jou zonder angst op de rug toelaat.

Ze willen in de eerst instantie vluchten, als je dat niet toelaat gaan ze in gevecht door b.v het bit vast te pakken of steigeren,bokken als je dan nog door blijft gaan dan zal hij dus gaan staken en het laatste is zich laten vallen,dus zorg dat je de eerste signalen al leert zien en doe daar iets mee en leer daar mee om te gaan,

Het is echt geen spelletje of onder het werk uit proberen te komen dat is echt onzin, het dier volgt zijn natuurlijke gedrag en dat hij gaat liggen is eigenlijk heel triest.

Beschouw een 4 jarige idd nog als baby en werk in hele kleine stapjes zodat het dier het kan verwerken in zijn hoofd , maak ook stapjes terug om te bevestigen , leer zelf wat meer hoe paarden communiceren , is erg nuttig als je een paard wil trainen.

Alet74

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-07-08

Re: 4-jarige gaat erbij liggen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:21

Ik sluit me bij midgie aan. Het paard weet waarschijnlijk echt niet meer wat hij moet doen om te ontsnappen en ziet dit als laatste uitweg.
Mijn gevoel zegt 'gooi hem een paar maanden in de wei om alles te verwerken. Er is de laatste tijd natuurlijk heel veel op hem af gekomen.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:56

1e keer zadel (rug) , nu weer dezelfde reactie: Zadel (rug) :)*

Wel de rug laten nakijken bij de eerste keer dat het zadel problemen gaf? Je traint je paard veel dus zal groeien in de bespiering. een goed passend zadel kan in 3 maanden al veranderen in een slecht passend zadel.
Lijkt me dat je eerst eens je paard zijn zadel, rug en nek moet laten nakijken. Je paard laat duidelijk merken dat ze pijn/ongemak heeft.

Flight - Fight - Freeze

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:01

Schangah schreef:
1e keer zadel (rug) , nu weer dezelfde reactie: Zadel (rug) :)*

Wel de rug laten nakijken bij de eerste keer dat het zadel problemen gaf. Je traint je paard veel dus zal groeien in de bespiering. een goed passend zadel kan in 3 maanden al veranderen in een slecht passend zadel.
Lijkt me dat je eerst eens je paard zijn zadel, rug en nek moet laten nakijken. Je paard laat duidelijk merken dat ze pijn/ongemak heeft.

Flight - Fight - Freeze



Ga ik helemaal mee, en zou TS nog het advies geven dit allemaal zo snel mogelijk uit te sluiten of op te lossen, want als ze het eenmaal doorkrijgt kan dit ook een (heel lastig af te leren) gewoonte worden.
En daarnaast, wat doe je als het gebeurt? Ook heel belangrijk dat ze geen beloning krijgt zoals bv stoppen met het werk. Dit is uiteraard alleen van toepassing als uitgesloten is dat het iets lichamelijks is. Hoe vaak gaat ze op wedstrijd? Ik vind het ook al best pittig hoor, op 3jarige leeftijd klaar voor een B-proef. Het rijden vind ik niet teveel voor een 4jarige, en als je niet elk weekend op wedstrijd gaat lijkt het me niet dat ze overvraagt wordt.

Karlijnxxx
Berichten: 1421
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:27

Je paard heeft dus een soort standaard week. Vraag je je welles af of je paard het werk, of beter gezegd, de afwisseling wel LEUK vindt?
Je paard moet plezier hebben in het werk en dat heeft ze blijkbaar niet.
Misschien is het tijd om haar eerst weer een beetje paard te laten worden (dus de weide op met anderen) en dan af en toe iets doen?
Of lekker naar buiten, sprongetje (of alleen balkjes) etc. Laat haar in haar 'paardse' waarde en ga leuke dingen doen en dan wanneer ze gemotiveerd is stukje dressuur en dan weer wat leuks. Houdt haar bezig.

Je kan nu wel doorpushen en dan krijg je misschien een heel braaf paard, maar wel een afgesloten paard.

Stagediver

Berichten: 996
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Tholen

Re: 4-jarige gaat erbij liggen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:48

Ik vind dat je bij 4 jaar eigenlijk net mag beginnen met inrijden? Misschien is dat beest er helemaal niet aan toe om zoveel te doen en gaat ze daarom liggen?

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:53

Ze staat zo te horen nog vrij veel binnen voor een jong dier. Kan ze niet standaard lekker in het land om haar lichaam los te houden?
En dan eerst eens 3x rijden per week en voornamelijk recreatief en niet meteen dressuur/les/wedstrijden. Ieg tot ze daaraan toe
is. Mss vindt ze buitenrijden veel fijner en is het haar allemaal wat te saai of te veel.
Succes!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: 4-jarige gaat erbij liggen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:55

wat ik me afvraag; waarom rijd je wedstrijden met een paard wat dit gedrag vertoont?

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: 4-jarige gaat erbij liggen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:58

Zet AUB die rug eens op de foto.
Misschien heeft ie net zoals mijn paard kissing spines, daar worden ze echt niet vrolijker van tijdens het rijden.
Mijn paard staakte ook ineens erg veel, paard doet dit met een reden.
Als het paard eerst gewoon braaf was en nu zo'n gedrag vertoond zou ik echt gaan onderzoeken wat het probleem is.

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:02

Schangah schreef:
1e keer zadel (rug) , nu weer dezelfde reactie: Zadel (rug) :)*

Wel de rug laten nakijken bij de eerste keer dat het zadel problemen gaf? Je traint je paard veel dus zal groeien in de bespiering. een goed passend zadel kan in 3 maanden al veranderen in een slecht passend zadel.
Lijkt me dat je eerst eens je paard zijn zadel, rug en nek moet laten nakijken. Je paard laat duidelijk merken dat ze pijn/ongemak heeft.

Flight - Fight - Freeze

Sluit ik me helemaal bij aan, zo'n jong paard kan snel veranderen. Laat een fysiotherapeut of osteopaat je paard nakijken. Een goede fys- of osteo kan ook beoordelen of je zadel de oorzaak is, of aan het probleem bijdraagt.

_Mas

Berichten: 244
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Ain pronkjuwail met golden raand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:22

Ik denk inderdaad dat het voor leden van dit forum heel moeilijk is aan de hand van jouw beschrijving goede tips kunnen geven. Ga, zoals meer mensen zeggen, onderzoeken waar het gedrag vandaan komt. Begin bijvoorbeeld bij het afvinken van eventuele fysieke problemen. Als daar niks bruikbaars uitkomt zou ik toch eens gaan kijken naar de manier van training, de omgeving waarin in je paard staat etc etc.

Ik heb het overigens ook meegemaakt met een jong paard. Ze moest zadelmak en doorgetraind voor de IBOP, maar zodra ik er goed en wel op zat en mijn been aanlegde ging ze er al bij liggen. Uiteindelijk bleek het te komen omdat ze drachtig was, want zodra we het weer probeerde toen het veulen geboren was gedroeg ze zich voorbeeldig. Ik heb van de nieuwe eigenaar begrepen dat ze het nog steeds doet zodra ze drachtig is.. Dus het kan heel veel oorzaken hebben dat paarden bepaald gedrag vertonen, maar houd in je achterhoofd dat het meestal door iets komt wat wij (mensen) doen..!

_Layco_
Berichten: 384
Geregistreerd: 26-08-10

Re: 4-jarige gaat erbij liggen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:37

Misschien is er iets gebeurd wardoor ze heel ergbang ergens van is geworden ?

dnieuwpoort
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 21:09

Mindfields schreef:
Hoe wordt ze gereden? Houdingen, tempo, etc?


Ze wordt op een normaal arbeidstempo gereden. We beginnen met uitgebreid te stappen, vervolgens overgangen stap, halthouden, stap. Daarna stap-draf overgangen en vervolgens draf-galop overgangen. Tussendoor als beloning vaak een lange teugel, niet alleen in stap, maarook in draf.