HOE LEER JE EEN PAARD AAN DE TEUGEL LOPEN?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
babslovertje
Berichten: 292
Geregistreerd: 07-09-10

HOE LEER JE EEN PAARD AAN DE TEUGEL LOPEN?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 17:18

hoihoi! :D


ik wil graag mijn paard leren aan
de teugel te lopen maar ik weet niet hoe ik hem dat
moet leren.. weten jullie het mischien?
kunnen jullie me dan tips geven?
want ik wil het mijn paard super graag leren..
en kom nou niet met ja dan moet je op dressuur les gaan want daar heb
ik geen zin in.. ik wil het mijn paard graag zelf leren
;)

brand maar los mensen!

groetjes babslovertje

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: HOE LEER JE EEN PAARD AAN DE TEUGEL LOPEN?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:19

Je leert een paard niet aan de teugel te lopen. :)
Maar er zijn hier genoeg topics over te vinden, dus ik TeM.

Axel_Clauw

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: HOE LEER JE EEN PAARD AAN DE TEUGEL LOPEN?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:19

Les nemen van een goede instructeur die jou kan vertellen hoe nagevelijkheid in elkaar zit.

xDeems

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:20

Neem les. :=

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:20

'aan de teugel' -> nagevelijkheid word gereden uit ontspanning, succes

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:20

Als je geen zin hebt om je er serieus in te verdiepen onder andere door middel van les nemen... laat het dan maar zitten, maar ga dan ook alsjeblieft niet zitten klootviolen aan je paard z'n mond... :n

Ikwashier

Berichten: 4015
Geregistreerd: 29-11-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:20

Citaat:
en kom nou niet met ja dan moet je op dressuur les gaan want daar heb
ik geen zin in.. ik wil het mijn paard graag zelf leren


Ik zou toch les nemen.

Boterfliegje

Berichten: 453
Geregistreerd: 12-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:20

Ga vooral niet zelf lopen knoeien als je niet weet hoe. Je doet je paard zo echt kapot.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:21

Je hebt geen zin in les, maar je wilt het wel weten?
Alleen met les zal je het ooit goed leren, maar omdat je het niet wilt;
Dan zou ik gewoon lekker gaan lopen trekken & schoppen met sporen, dan doet ie zen kop heuswel naar beneden :+..

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:21

les nemen..vanaf een computer kunnen wij jou niet precies vertellen hoe jij je paard moet behandelen..we kunnen je wel tips geven maar aangezien hier al heel veel topics over zijn kan je ook even de zoekfunctie gebruiken ;)

meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:21

Een paard leer je dat niet.
Als jij je paard op de juiste manier rijdt gaat deze vanzelf aan de teugel lopen.
Als jij geen zin hebt om les te nemen om je paard op de juiste manier te rijden kan je het beter maar laten voor wat het is. Iets op een forum uitleggen en in de praktijk brengen zijn 2 verschillende dingen en diegene die je hier advies geeft kan niet controleren of je dat op de juiste manier in de praktijk brengt.
Wil je het goed doen zal je toch echt zin moeten maken voor dressuurlessn.

Finstar1991

Berichten: 2070
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:22

Dressuurles :D

Goof

Berichten: 28896
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:22

babslovertje schreef:
en kom nou niet met ja dan moet je op dressuur les gaan want daar heb
ik geen zin in.. ik wil het mijn paard graag zelf leren


Cool, je wil later zeker ook jezelf auto leren rijden, want lessen zijn zo duur en stom.... :+

Mando

Berichten: 15705
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:22

Les nemen en leren rijden.
Je heb geen zin in les, hoe denk je dat wij het hebben geleerd? Niet door zelf aan te gaan lopen klooien maar
door goed les te nemen.
Gelukkig heeft Anky ook nog les .. die heeft het ook zelf niet uitgevonden hoor.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: HOE LEER JE EEN PAARD AAN DE TEUGEL LOPEN?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:24

Goed. Hoe het moet.

Je stapt op. Je neemt een ontspannen contact met je teugels. Daar doe je verder helemaal niets mee. Zolang je paard niet met zijn neus in de lucht loopt (en dan bedoel ik ECHT sterrenkijken) doe je om te beginnen helemaal niets. Je neemt je teugels aan en je zet je handen netjes neer. Dan stap je weg, lekker voorwaards. Je doet nogsteeds niets met je teugels. Je zorgt dat ze netjes op dezelfde lengte blijven en je beweegt mee met de mond van je paard: geleid actief. Jij beweegt niet voordat je paard beweegt, maar je zorgt ook dat er niet meer druk op de mond van je paard komt te staan. Ondertussen zorg je dat je paard lekker actief loopt: ze zetten het achterbeen er goed onder. Je paard zal hierop ECHT vanzelf zijn hoofd laten zakken (als ze in de sterrenkijker stand staan al helemaal). Hier doe jij verder ook niets mee. Het gaat goed, je paard komt wat meer naar beneden, wordt wat ronder.

Stel, je paard loopt netjes en braaf en kalm, met haar hals ongeveer horizontaal. Dan duwt je paard ineens haar hoofd naar voren. Daarmee trekt ze aan je hand. Je hand komt van zijn plaats af. Dat wil je niet. Je hand op die plaats hebben staan, zonder dat je je teugels langer moet maken. Dan geef je dus niet mee. Jij trekt NIET. Je paard trekt, en jij geeft niet mee. Zie het als aan een muur trekken. Dan zeg je ook niet dat de muur trekt, jij trekt. Hetzelfde geldt voor een paard wat aan je hand trekt. Dat houdt dus ook in dat zodra je paard weer onspant, jij weer meebeweegt. Mochten ze dan echt nog niet naar beneden willen DAN (en alléén dan) kun je wat kneepjes in je teugel geven, heel licht, heel zachtjes, zo van 'joh hee, hier aarde'. Zodra ze ook maar iets naar beneden komen hou je door ook onmiddelijk weer mee op.

Wat je dan krijgt is een paard wat doorkrijgt dat het geen zin heeft om haar neus in de lucht te steken. Dat is namelijk vervelend. Naar beneden lopen is wel prettig, want dat wordt niet tegengehouden.


"Dus wat je zegt is eigenlijk, dat een paard wat zonder hoofdstel gereden wordt ook 'aan de teugel' kan lopen?"
Ja dat zeg ik. Doordat ze actief stappen (en draven, en galloperen) van achter naar voren gaan ze hun bovenlijn en hals ontspannen, waardoor ze zelf aan de teugel komen. Ook zonder teugels.

En als je les hebt dan kan diegene je helpen, ondersteunen en verder helpen want alleen red je het niet.

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:15

Er is hier een centraal topic voor;
[RT-P] [centraal] Problemen met aan de teugel...
Daarom hier een slotje.
TS, graag volgende keer eerst de zoekfunctie gebruiken.
Blijkbaar kan men ook niet op een normale manier op elkaar reageren! Erg jammer!