Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 08:59

Noah is een 15-jarige ruin die Z2 heeft gelopen, echter deed hij dit al een heeele tijd met z'n tong buitenboord. Op een gegeven moment was het zo erg dat hij het eigenlijk continu deed. Baasje was wanhopig, had alles al geprobeerd, verschillende zadels, verschillende bitten, ander hoofdstel, diverse instructeurs. Op een gegeven moment werd haar zelfs verteld dat ze het paard gewoon weg moest doen omdat het nooit wat zou worden, en een instructeur zei zelfs(nadat hij afgestapt was): Rij hem zelf maar want hij bokt bij jou minder dan bij mij. Want bokken deed hij ook. En niet een beetje.

Ze mailde mij of ik iets aan dat tongprobleem kon doen, waarop ik zei dat ik dat niet met zekerheid kon zeggen maar het allicht wilde proberen! Zo gezegd zo gedaan ik erheen. Eigenlijk al de eerste keer bleef zijn tong al de helft van de tijd binnenboord zodra hij zich ontspande in zijn lijf. De tweede keer liep hij de hele les met zijn tong binnenboord. Bokken heeft hij beide keren eigenlijk niet gedaan. Maarja, omdat hij al jarenlang zijn lijf vasthield, en nu zijn lijf mocht ontspannen, kwamen nu de blokkades naar buiten, gevolg: SPIERPIJN natuurlijk. Nico Speksnijder erbij gehaald om hem na te kijken. Die zei jullie zijn heel goed bezig maar zijn blokkades komen er nu uit. Hij heeft hem daarin losgemaakt en toen konden we weer aan de slag. Maar de spierpijn was nog niet weg en hij begon dus weer te bokken. Waarop we Noah bij ons op stal kregen en we even goed aan de dubbele longe zijn bezig geweest zodat hij het niet meteen goed hoefde te doen met een ruiter op zijn rug want dat was nog iets te moeilijk. Na een aantal dagen dubbele longe ging Patrick er op en hij bokte niet meer, ging zelfs erg goed! Daarna combi gemaakt van dubbele longe en rijden en hij werd steeds beter! Als ie nog bokte was dat meer omdat hij nog steeds dacht dat als hij meer voorwaarts zou gaan het weer pijn zou doen maar het liep niet meer uit de hand. Zijn baasje kwam elke dag(respect, met een scootertje door weer en wind om het hele proces van dichtbij mee te kunnen maken en zelf ook veel begeleiding te krijgen hierbij).

Gister heb ik hem eerst aan de dubbele longe gewerkt en daarna ben ik er nog heel even op gegaan. Hij ging fantastisch. Niet gebokt, geen tong gezien.

Het is een heerlijk paard!!!!

Eerst aan de dubbel:
Afbeelding

Afbeelding

Hij kan echt lopen! En nu helemaal, hij gaat zijn lijf steeds beter gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En erop.
Afbeelding

Afbeelding

Goedzo Noah!!!
Afbeelding

Wat een stoer paard zo:
Afbeelding

Lekker losjes en fijn:
Afbeelding

Afbeelding

BRAAAF!!!!! <3

Afbeelding

Ik zal vanavond nog een paar foto's posten van hoe het was ter vergelijking.

Zijn baasje zit ook op Bokt dus die zal zich hier ook nog wel melden: Lorene, je bent echt een super baasje met hart voor haar paard en een inzet waar menigeen jaloers op mag zijn!!!

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:05

Als ik het verhaal niet had gelezen zou ik nooit kunnen hebben zien wat voor een problemen dit paard zou hebben.

De foto's zien er namelijk erg fijn uit!

Echt respect hoe jij je paarden en via instructie andersmans paarden voor elkaar krijgt!

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:06

wat zijn jullie goed bezig, complimenten! stelt maar weer dat het dus mogelijk is om met een paard met problemen gewoon in het z2 te komen [zou toch niet mogelijk moeten zijn?]
heel knap van het baasje dat ze niet opgegeven heeft +:)+ veel plezier met je paard verder

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:15

Kijk aan daar is Noah dan samen met me meis, gaat echt lekker met hem op dit moment, je ziet hem veranderen

Muriel

Berichten: 913
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:18

Wow echt respect!! Ik heb al meerdere topics van jou gezien en die paarden, ze lopen zo geweldig lekker los.. Zo fijn, alsof ze altijd zo gelopen hebben en er verder niks aan de hand is.. Echt top!! +:)+

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:19

Ik zie cabochon en ik denk kijken! De opa van de mijne is er één. Het ziet er heel erg goed uit. Knap werk!

Maar uhm... niet als kritiek bedoeld natuurlijk, maar een simpele vraag: als jullie al zo veel zadel experts hebben gehad hè? Waarom ligt er dan nu een bontje onder het zadel? Is dat geadviseerd mbt het zadel en ontwikkeling? Ik kan me voorstellen dat een goede zadelmaker dat adviseert bij gebrek aan bespiering om op te vullen. Nu hij zo goed gaat, kan ik me voorstellen dat ook dat alle aandacht heeft.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 18-09-10 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

freyatjee
Berichten: 973
Geregistreerd: 25-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:21

wauww,
geweldig hoe je dat doet!

heel mooi paard hoe die nu is.

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:24

Moooi paard, en ik ga zeker vanavond nog even naar de foto's kijken ter vergelijking ;)
Hij loopt echt heerlijk! Als je niet gezegt had van t bokken enzo had ik het ook niet verwacht !

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:26

Het ziet er echt heerlijk ontspannen uit! +:)+

ESSIE70
Berichten: 1272
Geregistreerd: 25-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:38

Knap,dat je het paard weer zo kan laten ontspannen.
Het ziet er echt weer super uit +:)+
Wat zal dat paard zich weer lekker voelen.
Ik ben echt benieuwd naar de foto's vanavond.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:43

Ziet er fijn uit zo!
Als hij zich weer fijn los kan laten dan zal hij straks met verzamelen wel een heel spectaculair paard worden!

Suzanne F.

Berichten: 49319
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:06

Zo ziet het er rustig uit maar ben wel benieuwd wat hij gaat doen als je hem weer meer bij elkaar gaat rijden en gaat verzamelen. :)
Dat hij nu niks doet en tong binnenboord houdt kan ik me voorstellen omdat hij lang en met weinig verbinding gereden wordt. Ik snap dat het een opbouw is. Ik hoop dat hij zo blijft als je hem weer op nivo wilt krijgen. :)

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:29

Suzanne F. schreef:
Zo ziet het er rustig uit maar ben wel benieuwd wat hij gaat doen als je hem weer meer bij elkaar gaat rijden en gaat verzamelen. :)
Dat hij nu niks doet en tong binnenboord houdt kan ik me voorstellen omdat hij lang en met weinig verbinding gereden wordt. Ik snap dat het een opbouw is. Ik hoop dat hij zo blijft als je hem weer op nivo wilt krijgen. :)

Excuseer mij dat ik hier even op inhaak, echter u uitspraak verbaast mij, dat u hier nu de sugestie wekt dat je je alleen een paard op nivo kan rijden met teugeldruk is onzin teugelgewicht is voldoende om een paard in welke gewenst nivo van africhten te verkrijgen en te behouden, deze denkwijze die u er opna houd zijn dat geen waardoor er dus een tong probleem kan onstaan, en een vast gereden paard.

Cariena
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:34

Moll schreef:
Suzanne F. schreef:
Zo ziet het er rustig uit maar ben wel benieuwd wat hij gaat doen als je hem weer meer bij elkaar gaat rijden en gaat verzamelen. :)
Dat hij nu niks doet en tong binnenboord houdt kan ik me voorstellen omdat hij lang en met weinig verbinding gereden wordt. Ik snap dat het een opbouw is. Ik hoop dat hij zo blijft als je hem weer op nivo wilt krijgen. :)

Excuseer mij dat ik hier even op inhaak, echter u uitspraak verbaast mij, dat u hier nu de sugestie wekt dat je je alleen een paard op nivo kan rijden met teugeldruk is onzin teugelgewicht is voldoende om een paard in welke gewenst nivo van africhten te verkrijgen en te behouden, deze denkwijze die u er opna houd zijn dat geen waardoor er dus een tong probleem kan onstaan, en een vast gereden paard.


Haha Touché!! 8-)

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re: Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:42

Nou ik vroeg me anders hetzelfde af als Suzanne F. hoor? Ik denk dat zij het ook niet persee alleen over teugeldruk heeft? Hoe zal het paard reageren als hij in de houding wordt gereden die in de Z2 wordt gevraagd op welke manier je deze houding dan ook probeert te bewerkstelligen..

Niettemin hartstikke goed gedaan hoor, dit plaatje ziet er echt heel fijn uit, kan me geen bokkend paard voorstellen.

Suzanne F.

Berichten: 49319
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:46

Moll schreef:
Excuseer mij dat ik hier even op inhaak, echter u uitspraak verbaast mij, dat u hier nu de sugestie wekt dat je je alleen een paard op nivo kan rijden met teugeldruk is onzin teugelgewicht is voldoende om een paard in welke gewenst nivo van africhten te verkrijgen en te behouden, deze denkwijze die u er opna houd zijn dat geen waardoor er dus een tong probleem kan onstaan, en een vast gereden paard.


Dat zeg ik niet. Verbinding is niet de teugeldruk. Ik heb het over de verbinding over de gehele bovenlijn, de verbinding van achter naar voren die er moet zijn als een paard in verzameling gereden wordt. De aanspanning over de bovenlijn. Ik heb het woord teugeldruk of teugelgewicht nergens genoemd.

Ik heb gezegd dat ik begrijp dat dit een opbouwfase is en dat is prima in deze houding. Maar uiteindelijk zal het paard weer op nivo moeten komen en ik heb gezegd dat ik benieuwd ben hoe dit paard gaat reageren daarop. Verder niks. Ik snap uw felle reactie dan ook totaal niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34708
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:49

Idd ik lees nergens iets over teugeldruk in het verhaal van Suzanne? Dus de reactie van Moll verbaast mij ook, hij leest blijkbaar wat hij wil lezen om zijn punt te maken. Het klopt echter wel wat hij schrijft, slaat alleen niet op de post van Suzanne. Zie dat Suzanne ook al gereageerd heeft ;)

Ik zie een paard wat fijn op ontspanning gereden wordt, met lengte in zijn lijf. Allemaal idd prima in het kader van opbouw. Zo hebben wij ons eigen paard ook een tijd gereden toen hij vast zat in zijn rug, en zo rijden we hem nog steeds met losrijden. Wat ik me alleen ook afvraag is de reden van het bontje.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:50

Verbinding is iets anders dan teugeldruk. Een ruiter met een beetje gevoel moet dat verschil toch kunnen onderkennen.
Nou hoeft dit paard (waarschijnlijk) voorlopig nog niet in de verzameling en oprichting, maar verbinding van achter naar voren lijkt me een doel binnen elk stadium van africhting.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:58

Suzanne F. schreef:
Moll schreef:
Excuseer mij dat ik hier even op inhaak, echter u uitspraak verbaast mij, dat u hier nu de sugestie wekt dat je je alleen een paard op nivo kan rijden met teugeldruk is onzin teugelgewicht is voldoende om een paard in welke gewenst nivo van africhten te verkrijgen en te behouden, deze denkwijze die u er opna houd zijn dat geen waardoor er dus een tong probleem kan onstaan, en een vast gereden paard.


Dat zeg ik niet. Verbinding is niet de teugeldruk. Ik heb het over de verbinding over de gehele bovenlijn, de verbinding van achter naar voren die er moet zijn als een paard in verzameling gereden wordt. De aanspanning over de bovenlijn. Ik heb het woord teugeldruk of teugelgewicht nergens genoemd.

Ik heb gezegd dat ik begrijp dat dit een opbouwfase is en dat is prima in deze houding. Maar uiteindelijk zal het paard weer op nivo moeten komen en ik heb gezegd dat ik benieuwd ben hoe dit paard gaat reageren daarop. Verder niks. Ik snap uw felle reactie dan ook totaal niet.


Hier sluit ik mij volledig bij aan. Ik vroeg mijzelf nl. ook hetzelfde af als Suzanne en ook ik train mijn paarden zodanig dat ze op een losse teugel in verzameling kunnen gaan, echter... dit gaat wel degelijk gepaard met volledige aanspanning van de gehele bovenlijn, want een paard wat zijn bovenlijn niet volledig aanspant zal, zoals u wellicht wel weet, niet in staat zijn op een correcte wijze in verzameling te treden.

Dus de vraag van Suzanne is heel legitiem, hoe zal het paard gaan reageren als het straks opnieuw gevraagd wordt zijn gehele bovenlijn weer aan te spannen, zal hij dan a. zijn oude niveau kunnen behalen op een correcte wijze en b. zal hij hierin kunnen verbeteren (en dus op hoger niveau kunnen gaan acteren).

Enkel tijd zal het ons leren...

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:07

Ja, zekers, de tijd zal het leren. Ook al gebruiken we onze teugels zo min mogelijk, de spieren van het paard moeten zich ontwikkelen, om te kunnen doen, wat we op termijn gaan vragen. Ik kan me echter voorstellen dat met de huidige aanpak hier ook tijd voor wordt genomen en dat het allemaal wel los zal lopen.

Ik kan me de reactie van Moll echter ook wel voorstellen. In mijn omgeving zijn aan de teugel en teugeldruk een vanzelfsprekende 2-éénheid. Dat ik dat niet wil is voor deze mensen volledig onbegrijpelijk. Mij is zelfs al een keer gezegd: "Als je paard voor je gevoel lekker loopt, dan moet je er onder schoppen, want dan werkt ie niet." Ongelooflijk, maar echt waar! Dus dat hij een opmerking zo interpreteert, kan ik wel begrijpen. Laten we niet boos zijn op elkaar en met interesse zien wat er gaat gebeuren. Het kan voor ons allemaal een leerzaam topic zijn. :(:)

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Re: Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:08

Leuk paard! Ik vind dat je teveel naar voren hangt en dat je je handen wel iets meer mag dragen! :D Verder ziet het er goed uit!

Flappie30
Berichten: 616
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: somewhere in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:11

Ik ken het paard Noah nu al een aantal jaren van in onze vereniging en ik moet zeggen: TOPPIE hoe die nu loopt. Hij had nl bijna altijd zijn tong er uit steken. En hij mag blij zijn dat zijn baasje zich een aantal jaar geleden is gaan ontfermen over hem. Hij kan geen beter baasje hebben ! En ja, tijd zal misschien uit moeten wijzen hoe die gaat lopen als het niveau terug gaat stijgen, maar mogen de mensen die er nu mee bezig zijn dat misschien op termijn nog gaan bewijzen. Waarom ze nu al direct afbreken dat hij dan wel niet meer goed zal lopen enz... Laat de tijd het uitwijzen !!!

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:15

Flappie30 schreef:
Waarom ze nu al direct afbreken dat hij dan wel niet meer goed zal lopen enz... Laat de tijd het uitwijzen !!!


Volgens mij is er hier niemand die iets 'afbreekt' en is men enkel nieuwsgierig hoe dit paard zich zal gaan ontwikkelen op de langere termijn.

Daar is toch helemaal niets mis mee? Er wordt geen kwaad gesproken in dit topic en laten we dat ook vooral zo houden ipv met onnodig felle reacties te reageren op of over mensen die oprecht interesse tonen, wat meer gaat dan de standaard: "Wat een mooi paard"- zin.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:58

Suzanne F. schreef:
Moll schreef:
Excuseer mij dat ik hier even op inhaak, echter u uitspraak verbaast mij, dat u hier nu de sugestie wekt dat je je alleen een paard op nivo kan rijden met teugeldruk is onzin teugelgewicht is voldoende om een paard in welke gewenst nivo van africhten te verkrijgen en te behouden, deze denkwijze die u er opna houd zijn dat geen waardoor er dus een tong probleem kan onstaan, en een vast gereden paard.


Dat zeg ik niet. Verbinding is niet de teugeldruk. Ik heb het over de verbinding over de gehele bovenlijn, de verbinding van achter naar voren die er moet zijn als een paard in verzameling gereden wordt. De aanspanning over de bovenlijn. Ik heb het woord teugeldruk of teugelgewicht nergens genoemd.

Ik heb gezegd dat ik begrijp dat dit een opbouwfase is en dat is prima in deze houding. Maar uiteindelijk zal het paard weer op nivo moeten komen en ik heb gezegd dat ik benieuwd ben hoe dit paard gaat reageren daarop. Verder niks. Ik snap uw felle reactie dan ook totaal niet.

Mijn oprechte excusses als ik vel doet overkomen zo is het dan ook niet bedoelt, en mischien heb ik u bericht verkeerd tot mij genomen, maar dan nog blijf ik er wel achter staan weat ik zo juist geschreven hebt, u vraagt zich af of dat het probleem terug zal keren wanneer het paard in verzamelijng gereden gaat worden, ik durf daar wel op te zeggen dat dit niet het geval zal zijn, om de volgende reden, correct gereden en spier gebruik, correct verzamelen kan immers alleen maar van uit een ontspanne sfeer, wanneer deze niet daar is, is de verzameling nog niet van toepassing, dit mooie dier moet leren zijn lichaam correct te gebruiken en is op de goede weg.

Wesseltje

Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:03

Respect Noor, wat jij met die paarden voor elkaar krijgt op zo'n diervriendelijke manier !