Hoe slim is je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 19:24

Catita is bovengemiddeld slim. Haar moeder was al heel goed in duidelijk maken wat ze wilde, maar dochterlief overtreft het.
Als ze wil wandelen, trekt ze haar halster van de spijker.
Als de hond buiten de poort staat en er in wil, rammelt ze aan mijn huisdeur.
Als ze duidelijk wil maken dat het etenstijd is, rammelt ze aan mijn huisdeur.
Nu stond net de hond bij de poort en wilde erin én het was etenstijd.
Rammelt ze aan de deur, vind ik dit:
Afbeelding
Zo van eerst voer aub en of ik dan ook de hond even binnen wil laten... :D

Zo kan ik nog wel wat zeer aparte voorbeelden geven.
En ik vond veters losmaken en deuren openen al heel wat.
Ik had een ruin die niet alleen zijn eigen deur open maakte, maar ook die van de andere 5 boxen en hij was de enige die snel weer zijn box in ging als er iemand aan kwam. Hij deed het niet om te ontsnappen, maar om te laten zien dat hij het kon.

Hebben jullie voorbeelden van slimheid?

ponieszlover

Berichten: 778
Geregistreerd: 28-08-10

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:28

Ehm, ja!
De poetskist openmaken als het te lang duurt naar meneer zijn zin! :D hihi

Carlijnx

Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:11

haha wat grappig!

uhm, ik heb er ook wel eentje denk ik. De mijnes kan de rits van mn jas open en dicht maken xd. En hij weet dondersgoed dat ie de halsters niet van de haak mag halen. Alleen toen ik zn box aan het mesten was en boy dus al in de schuur stond had hij zo'n halster in mn mond. Ik kwam terug, hij zag mij, oren gespitst met halster in zn mond. Ik liep zijn richting in en hij laat het halster vallen. Echt zoals hij zeggen wil, ja carlijn ik weet dat ik het niet mag. xd

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:19

Dat is echt heel apart
zoiets heb ik nog nooit eerder meegemaakt

volgens mij heeft ze er een soort routine in gevonden
dat als ze zoiets doet ze ook d'r zin krijgt omdat jij dan komt als ze aan de deur rommelt

Lijkt mij erg handig haha dat ze alles zo aangeeft

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:41

Ik ga dus naar school in Utrecht op de Faculteit Diergeneeskunde, en als we een praktijkles hebben met de paarden kun je ze eigenlijk niet met een normale paardenknoop vastmaken. Waarom niet?

Omdat ze nog voor je klaar bent aan het juiste eind trekken en dat aan je teruggeven.
Nu weet ik dat heel veel paarden dat doen, en ook net zo veel niet, maar de manier waarop ze het doen is echt rete-slim.
Terwijl als je ze op onbekend terrein neerzet, ze er niet eens naar kijken. :+ Dus het is puur om ons te plagen, want dan moeten we weer de touwen vastzetten en zien dat we het uiteindje wegmoffelen... maar dat mag dan weer niet want je moet ze in noodgevallen los kunnen trekken.

En zo blijft dat een spelletje.

Ik ken ook een pony die de juiste voetjes al aangeeft als we met z'n hoefschoenen aan komen lopen (en dat gaat echt niet in een vaste volgorde, bij het hoevenkrabben geeft ie ze ook minder snel), en ze ook zelf a la mensen weer uitschopt als we de bandjes losmaken. Ziet er erg grappig uit. ;)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 22:52

lisem94 schreef:
Dat is echt heel apart
zoiets heb ik nog nooit eerder meegemaakt

volgens mij heeft ze er een soort routine in gevonden
dat als ze zoiets doet ze ook d'r zin krijgt omdat jij dan komt als ze aan de deur rommelt

Lijkt mij erg handig haha dat ze alles zo aangeeft

Ik zwaaide boos met de bezem naar haar als ze rammelde om niks. Dat heeft ze ook snel geleerd en in het begin ging ze na het rammelen dan snel om de hoek staan!
Nu rammelt ze alleen om wat te melden.

ismy

Berichten: 3949
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Zaandam

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:59

haha wat grappig! hoe weet ze dat ze aan de deur moet rammelen?
ik vind dit echt heel slim van een paard (A)

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:00

*Ziet voor zich hoe Lusitana met bezem achter paard aanrent* _O-

Wij hadden een shet op stal die een meester in ontsnappen was, maar als de boer er kwaad aan kwam ook net zo snel terug in zijn paddockje of weitje stond :')

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:03

Ik denk trouwens dat iedereen ook wel de standaard erfbewakingsshetlanders kent. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:04

_O- Geniaal..
Ik moest zo lachen om de foto.. :') Geweldig..
Lijkt me gaaf dat je gewoon de deur open kunt doen en dan recht in het gezicht van je paard kijkt.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 23:06

ismy schreef:
haha wat grappig! hoe weet ze dat ze aan de deur moet rammelen?
ik vind dit echt heel slim van een paard (A)

Dat is ontstaan omdat ze simpelweg probeerde de deur open te maken omdat ze het niet leuk vindt dat ik binnen leef... :+
Ze merkte dat ik naar de deur kwam als ze dat deed en zo is het begonnen. Vervolgens heeft ze geleerd niet te rammelen om niks.

amber2588

Berichten: 571
Geregistreerd: 30-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:09

Ik kende een oud manegepaard dat wist hoe de voerkar open moest. Die werd voor het poetsen aan de box buiten vastgezet en trok dan, net zoals hierboven beschreven, het touw los op het moment dat iemand hem alleen liet om een zadel te halen. (lang leve manegemeisjes die nog niet door hebben dat meneer weet hoe dat moet :) )

Dan liep ie naar het einde van de gang, waar de voerkar stond. Dat was er zoeen met twee deksels die met scharnieren als deuren boven de voerkar dicht vielen. Er lag een fietsketting zonder hoesje, zodat je alleen de metalen ketting had, door de handvaten van die deur-deksels heen. Die zat niet op slot, maar dat lag er gewoon doorheen gevlochten. Dan duwde hij met z'n neus tegen de ketting to ie een uiteinde had. Dat pakte ie op en trok eraan, als de ketting dan nog niet losliet legde hij dat uiteinde recht en pakte de andere kant, net zolang tot ie de ketting er af had. De deksels staken een klein beetje over de bak uit, dus dan liep ie naar de zijkant, waar de scharnieren niet zaten, duwde z'n hoofd eronder, net zoals paarden wel tegen je aan schuren, en duwde zo met z'n hele hoofd die bak open. Dat gaf zo'n klap dat het wel opviel, maar voordat iemand m dan had had ie toch al wel een paar stevige happen te pakken gehad 8-) :Y)

Daarnaast was het paardje waar ik vandaag mee aan het werk was zo slim te denken dat hij de bocht in galop volledig af mocht snijden als ie nou drie meter voor de hoek mijn buitenbeen in het schot duwt... *want dan krijg ik buitenbeen, dus dan moet ik toch naar binnen? O:) * Vier keer achter elkaar heb ik m daarna met z'n hoofd naar buiten gezet vlak voor de hoek, toen was ie toch zo slim om te realiseren dat ie hiermee alleen zichzelf stoot... wat zijn paarden soms toch slim :)*

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:15

Gisteravond had ik nog een leuke trouwens. Ik stond in de stal van het paard waar ik op ging, lekker poetsen enzo, en ineens kwam daar een groot zwart paard op zijn dooie gemakje langswandelen. Volgens mij heeft hij nog de ketting die voor de hooischuur/uitgang aan die kant hangt opzij weten te krijgen... :+ Hij was in ieder geval goed op weg tot er iemand achter hem aan kwam wandelen.

Dat paard is erg goed in de deur openduwen, die ziet precies waar wij duwen en doet dat dan na. Toen liep iemand die de deur gewoon netjes dicht had gedaan even naar de box ernaast, hup, paard doet de deur open en weg is ie.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 23:26

O deuren.... heel vroeger bleef mijn paard eens een nacht inde stalgang staan waar Dabo haar paard in pension had, omdat ik de volgende dag wedstrijd had ergens in die buurt. Dus strobedje gemaakt en al. Vastgezet aan de tralies van de stal van Dabo's paard. De volgdende ochtend stond mijn paard, nog gewoon vast, in de stal en Dabo's paard liep bij de voerkist. (Weet niet emer of hij die open had gekregen, spreek over bijna derig jaar geleden). Geen idee hoe ze dat voor elkaar gekregen hadden met de schuifdeur enzo.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:28

Ja inderdaad, wij hebben dus ook schuifdeuren maar die vallen dan in zo'n putje als je ze helemaal goed dichtdoet, en deze persoon rijdt hier ook al langer dus die weet dat heel goed. Juist bij dat paard, dat zij ook regelmatig rijdt en dus goed kent.

Geen flauw idee hoe hij die deur open heeft gekregen.

paschja

Berichten: 298
Geregistreerd: 26-03-08
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:38

Tja, of het echt slimmigheid is vraag ik me af :P , maar...:

1) omkijken naar de waterbak achterin de box, mij weer aankijken, nog een keer omkijken, nog een keer, paar pasjes er naar toe, mij weer aankijken > wat bleek: waterbak was verstopt, mevrouw had er zelf in gemest... }:0

2) tijdens het brokjes eten halsoverkop even naar de ingang van de box gaan wanneer er iemand de boxdeur open doet; 'baas, mag mijn halster af?', 'tuurlijk', en mevrouw eet weer snel verder.

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:55

Simone, je hebt echt een slimmerd! Wauw, dit overtreft echt alles!

Maar, toch ook wel slim.. Cas die binnen 1x longeren gelijk de stemhulpen voor draf, galop en hoo doorheeft, terwijl hij uit Portugal komt.

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:05

Zo had het stalmaatje van Biscuit vorige week de staldeur open weten te krijgen (zit met een halstertouwtje dichtgeknoopt, een prestatie op zich) en stalmaat was zo tactisch om door te lopen naar de hooibalen.. Wij kwamen 's ochtends aan en zagen Biscuit keurig in zn stalletje staan met een uitdrukking van ''ik zei nog zoooo dat t niet mocht''. Slim of dom... You may say it :P Tijdje terug was ik aan het zwoegen om een plak hooi van de bovenste stapel te krijgen en Bis had lekker hooi, die blijft altijd netjes staan dan... Hoor ik ineens ''je krijgt hulp!'' stond poownlief achter me :) Verder presteert ie t met enige regelmaat om zn touwtje los te prutsen maar nog vaker presteert ie t om ineens met een been over dat touwtje heen te hangen. Nee, das niet slim. Dat ie doodgemoedereerd blijft staan tot ik zn been er weer over kan tillen wél :D En dak m net had (7 maanden oud) liep er iemand nogal onvoorzichtig met een deken langs m en t bilkoord zwiepte tegen zn kogel. Ik had al visioenen van op hol geslagen veulens, maar wat doet ie? Hij tilt eerst t been op waar t koord tegenaan tikt, en vervolgens het andere been zodat het koord er netjes onderdoor zwiept :')

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:14

ff denken... de ruin maakt alle knopen los, ook die van paarden die naast hem aangebonden staan. ik zet hem dan ook gewoon niet meer vast; hij blijft zo ook wel staan en een knoop is toch al weer los als je 5 min niet oplet.
de ponies weten wonder boven wonder wanneer de schrikdraad uit staat. één keer vergeten en je kan er op rekenen dat ze ergens anders staan... telt uitbreek-houdini-zijn in het algemeen ook als slimheid? ze doet nooit iets stuk, dus je weet nooit waarlangs ze gegaan is, maar weg is ze wel...
ow en voertonnen openmaken uiteraard :D

Breezke

Berichten: 945
Geregistreerd: 09-10-07
Woonplaats: Valkenburg

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:22

Mijn merrie is TE slim,helaas.
-Schrikdraad staat even niet aan, baasje loopt naar de andere weide en naar huis en vergeet het schrikdraad aan te doen,hupsakee onder het draad door en naar de groene weide die de paardjes nog niet op mogen.
-Met springen, balkje ligt naast de hindernis. Mevrouw denkt 'waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?' en springt zo over het balkje heen ipv over de hindernis.
-Iedereen die baasje niet mag, mag paardlief ook niet dus die worden 'netjes' verzocht door paardlief om weg te gaan.
-Ohja en ze had vandaag de keus uit 2 dikke wortels en 4 kleine, pakt ze de 4 kleine.( Had ze gewogen en wogen meer dan de 2 dikke dus slimme meid.)

En zo kan ik wel even doorgaan.. ;)

stienmasjien
Berichten: 617
Geregistreerd: 10-08-08

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:52

De mijne is manegepaard geweest en heeft daaruit gewoon heel wat streken gehaald, waaruit blijkt dat hij eigenlijk best wel slim is.
Vanaf het moment dat hij een zadel of kopstuk ziet draait hij zich meteen met z'n kont naar je toe, met een halster komt hij direct bij je omdat hij weet dat hij dan op de wei mag ofzo. Hij maakt ook alle knopen los, smijt z'n eetbak door de stal heen als hij weet dat het eten bijna komt, geeft z'n voeten vanzelf als ik ze wil uitkrabben maar weigert ze op te tillen als ik z'n mok moet verzorgen, ... Hij is echt doodbraaf maar weet gewoon erg goed wat hij met wie kan doen, bij mij blijft hij bijvoorbeeld altijd stilstaan bij het opstijgen maar in z'n manegetijd draaide hij bij de meesten gewoon constant in rondjes of ging hij achteruit zodat ze niet konden opstijgen. Hij doet dit echt gewoon om te plagen, en daar ondervind ik nu nog steeds gevolgen van. Ik ga m echt naar een heropvoedingskamp moeten sturen. :')

Anoniem

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:01

De standaard-dingen als losmaken enzo zit er hier ook allemaal in. Ook weet hij dondersgoed wanneer hij kan proberen z'n zin door te drijven (à la niet willen lopen) of wanneer hij dat net niet moet doen. Zelfde met "gevaarlijke" situaties, dingen die hij je in de bak flikt (stoppen, ineens omdraaien, dat soort spul :+ )zal hij nooit op straat doen bv.

Maar 1x heb ik heb ik me toch ziek gelachen, en ik vond het best wel goed gevonden. Had toen pony geborsteld en hij vond het heer-lijk, maar op een bepaald moment moet je stoppen natuurlijk. Dus ik stop, pak de borstels en draai me om, kijk nog even naar pony die rustig wegsjokt (stond gewoon los in de paddock) en blijf even kijken wat ie gaat doen. Zoekt ie het meest modderige/zanderige plekje uit en gaat daar eens uitgebreid liggen rollen... Staat terug op, sjokt terug naar mij en zet zich klaar voor de volgende poetsronde :Y)

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:14

Mijn paard is ook van het slimme kaliber. Hij maakt dus ook gewoon zijn stal deur open, zelfs meerdere keren per dag. Het lastige was dat hij dan lekker rond ging wandelen op stal en dan even de hengsten (dekhengsten) ging opzoeken. Geen strak plan hihi. Toen hebben we een houtje tussen de onderdeur geplaatst. Maar daar kon hij doormiddel van zachtjes tegen de deur aan tikken voor zorgen dat die eruit viel. En ja hoor los was ie. Nu hebben we de handgreep maar omgedraaid en een houtje ertussen. Dit lijkt tot op heden een goede oplossing. Ook kan hij het licht aan en uit doen, meestal doe ik het licht aan en hij hem weer uit, ook zo'n rare actie. En ja het losmaken van halstertouwen is ook voor mijn paard niet zo'n grote opgave.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:23

Hahaha, ontzettend grappig verhaal. :D

Onze ontzettend lieve 17jarige pony Smoesje heeft eergisternacht losgelopen nadat ze haar staldeur heeft geopend. :D Dit heeft ze nog nooit eerder gedaan, maar sinds die avond stond Stoer bij haar in de schuur en stalgang. Heeft ze heel de nacht voor zijn box lopen plassen. :7

Heb 8 plasjes kunnen tellen 's morgens. :P En Stoer, arme jongen, die is net hengstaf en nu helemaal in love.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:24

Die foto ook, ik scrolde de pagina naar boven en lig weer in een deuk! *D