Hoe beste vlas-stal onderhouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Hoe beste vlas-stal onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 12:21

Hoi,

Ik heb mijn pony's sinds vorige week op vlas staan, alleen kan nog niet echt een lekker systeem ontdekken voor het uitmesten e.d.
Ben daarom benieuwd hoe dit voor jullie het beste werkt?

Hoe ik het nu doe:

Elke dag de ballen mest eruit, gewoon eerst wat te zien is, daarna haal ik het vlas uit de hoeken wat naar binnen en komen er vaak nog veel meer ballen omhoog en deze schep ik ook weg.
De natte plekken heb ik tot nu toe nog niet weggehaald (wil dit vanmiddag voor het eerst doen), maar denk dat het slim is om achterin de stal te beginnen met scheppen/schuiven en dan dus de complete lagen naar 1 hoek toe doen en het natte weghalen plus de ballen, na het uitmesten vlas erbij strooien.
Het bedrijf waar ik het haal zei dat ik het, als ik de mest en natte plekken eruit haal, en 1x per week baal erbij, makkelijk een jaar kan laten liggen.

Nadelen die ik tot nu toe heb:
- Sommige ballen zijn te klein om op te scheppen en komen door de hoeken naar het midden te doen door heel de stal te liggen.
- Ik ben soms 5x op dezelfde plek bezig, heb ik het oppervlakkige gedaan, komt er weer wat te liggen als ik de hoeken naar het midden haal..
- Ben daardoor verschrikkelijk lang bezig (ongeveer een half uur!) om 1 stalletje van 3x3 op orde te krijgen...

Andere opties die ik tot nu toe heb bedacht, maar niet weet of het handig is:
1. Iedere dag de complete stal ondersteboven halen, direct dan de evt natte plekken weghalen en de ballen die dus onderop liggen. (nadeel: wrs nog langer mee bezig)
2. Iedere dag de ballen eruit halen die bovenop liggen. indien erg vies pak erbij strooien en na 2 maanden alles eruit halen en vernieuwen (nadeel: wrs stukken duurder)
3. Blijven doen zoals ik het nu doe, snelheid komt vanzelf(????)

Is dit handig/hoe doen jullie het?

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:26

Als je de eerste keer vlas erin doet, kun je dat het beste eerst vochtig maken. Dan werkt het het meest optimaal.
Verder elke dag de drollen eruit halen en weer netjes verspreiden. Te kleine drollen heb ik geen last van. Ik gebruik een mestzeef.
Ik haal 1 keer in de week de natte plekken van de bovenlaag af en dan gaat er 1 nieuw pak per stal in.
2 keer per jaar haal ik de stallen helemaal leeg en gaat er weer nieuw vlas in.

Als je elke dag de hele stal overhoop gaat halen kun je beter stro gebruiken, want dan werkt het idee van het vlas niet. De onderlaag mag je niet aankomen.

Je gaat er vanzelf handigheid in krijgen ;)
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 15-09-10 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkieee
Berichten: 220
Geregistreerd: 27-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:28

ik sta ook op vlas met mijn 2 paarden, mijn paard is heel schoon, die poept netjes in een hoek. Dan kan ik het eruit scheppen en de hoeken naar binnen halen. Als de plas naar boven komt schep ik dat er ook uit en gooi ik er een baal bij.
Mijn pony is een ander verhaal, daarbij moet ik echt met een handschoen en een emmer de hele stal doorspitten op drollen en daarna alles rechttrekken. Bij mijn pony haal ik eens in de 2 maanden de plas eruit en gooi ik er 1 keer in de week een baal op.

elke dag omspitten is niet handig, daar is vlas niet voor

Amrah

Berichten: 3653
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Hoe beste vlas-stal onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:32

Ik heb dan wel een net paard, poept en plast op vaste plekken in de stal.
Elke dag haal ik de poep eruit en plas 1x in de week op de dag dat ik de plasplek eruit haal doe ik er ook een nieuw pak vlas bij (afhankelijk van hoeveel er nog in de stal ligt een hele of een halve) :)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:04

hier haal ik de kleine drolletjes ook weg met een emmertje en een rubber huishoudhandschoen. Dat werkt sneller en zuiniger dan met een harkje of vork gaan proberen alles eruit te halen.

Verder doe ik het zoals hierboven, plasplek en bijvullen wanneer nodig, want ze staan bij droog weer/droge bodem gewoon 's nachts buiten.

ElmyhJarig
Berichten: 163
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: yn it griene gers yn e greide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:21

Ik zou zeker niet iedere week de hele stal overhoop halen.
Je ontdekt snel genoeg wat de plasplek is, en de kant waar ze meestal liggen, dat houden ze meestal wel droog.
Onze pony is erg schoon, plast op dezelfde plek, die haal ik er uit zodra de bovenlaag ook nat begint te worden,
de onderlaag is dan inmiddels knalrood en dus verzadigd.
Meestal is dat 1 keer per week, dan vul ik aan met schoon vlas, bij haar nu soms maar een half pak, want overdag op de wei.
Iedere dag de drollen, en ook idd even zoeken naar de verstopte mestballen.
Onze Fries is net een varken, bij haar lukt het amper om een mat te kweken, ze stamt en draait er zo in rond dat het
maar los blijft, en ook veel meer mest en plas overal in de box, zodat ik daar iedere dag veel meer uit moet scheppen.
Bij haar nu zeker al een pak vlas in de week.
( Komt ook omdat de paarden in de box naar beide kanten uitzicht hebben ( buiten deur en ramen) waardoor ze veel mee ronddraaien in de box

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Re: Hoe beste vlas-stal onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:59

Doe ik het dan verkeerd?

Ik heb Balou ook op vlas staan aangezien hij van stro kolieken krijgt.
Ik doe iedere dag de stal overhoop halen, de mest ballen eruit halen met een mestvork en de natte plekken eruit.
1x per week gooi ik een nieuw pak erbij.

Zou ik dan van de onderlaag af moeten blijven, totdat hij rood van kleur is?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:09

joyce B schreef:
hier haal ik de kleine drolletjes ook weg met een emmertje en een rubber huishoudhandschoen. Dat werkt sneller en zuiniger dan met een harkje of vork gaan proberen alles eruit te halen.

Dit doe ik ook, werkt een stuk sneller en je haalt meer weg. Grote drollen schep ik wel weg. Ik haal overigens ook dagelijks de plas weg, hij plast altijd op dezelfde plek, dus haal voorzichtig de bovenlaag weg en schep dan het natte stuk eruit. Ben misschien 5 minuten met zijn stal bezig.

Amrah

Berichten: 3653
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:21

Andrea_ schreef:
Doe ik het dan verkeerd?

Ik heb Balou ook op vlas staan aangezien hij van stro kolieken krijgt.
Ik doe iedere dag de stal overhoop halen, de mest ballen eruit halen met een mestvork en de natte plekken eruit.
1x per week gooi ik een nieuw pak erbij.

Zou ik dan van de onderlaag af moeten blijven, totdat hij rood van kleur is?

Ik zou hem niet elke dag overhoop halen anders heb je veel sneller dat het "natte" vlas door het droge vlas komt en dus je stal sneller vies wordt :)

Zelf ben ik hooguit 5minuten per dag bezig met het uitmesten van de stal :)

Kiss2002

Berichten: 66
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:30

Ik heb mijn paard op vlas staan omdat hij een stofallergie heeft. Ik haal iedere dag drollen en plas eruit... 1 a 2 keer per week gooi ik er een nieuwe zak vlas bij. Ik moet zeggen dat ik een heeeeeeeeeeeeel schoon stalletje heb.

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:32

Wij hebben er 2 op vlas staan omdat ze van stro veelte dik worden.
doen dagelijks de mest eruit halen en 2maal per week (ma en vrijdag) de natte plekken.
en waar nodig bijvullen met wat vlas of een heel nieuw pak (afhankelijk van de hoeveelheid die eruit gaat)
willen verder geen potstal dus op deze manier is het goed te doen :)

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Re: Hoe beste vlas-stal onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:36

Alleen de mestballen eruit halen, en 1x per week ook de natte plekken. Dan 1 keer per week een heel pak erbij doen en eventueel meer als dat nodig is. :)

Ilse1988

Berichten: 51
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Dieren

Re: Hoe beste vlas-stal onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:51

Onderlaag laten liggen, iedere dag de mest eruit en verder 1 of 2 keer per week de natte plekken eruit, afhankelijk van hoe vies hij zijn stal maakt. Bij mijn paard gaan er ongeveer drie balen door in twee weken. :)

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Hoe beste vlas-stal onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:07

bij ons staat alles op vlas, wij laten onderlaag liggen, de grote drollen eruit en als er 1 blijft liggen maakt me niet zo heel veel uit, en het kan idd een jaar blijven liggen!
ik haal 1x per week de natte plekken eruit en gooi er dan 1 pak in.

Sneezey
Berichten: 51
Geregistreerd: 15-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:34

Andrea_ schreef:
Doe ik het dan verkeerd?

Ik heb Balou ook op vlas staan aangezien hij van stro kolieken krijgt.
Ik doe iedere dag de stal overhoop halen, de mest ballen eruit halen met een mestvork en de natte plekken eruit.
1x per week gooi ik een nieuw pak erbij.

Zou ik dan van de onderlaag af moeten blijven, totdat hij rood van kleur is?



Mijn paard stond ook jaren op vlas en nu sinds kort weer.

-Als je vlas voor de eerste x gaat gebruiken idd een beetje vochtig maken zodat je op een gegeven moment een mooi koeklaagje krijgt.
-Ik haal elke dag de mestballen eruit met een stalboy (drollenboy) en trek daarna de stal recht doormiddel van de kanten en hoeken weer naar het midden te trekken met een gewone mestvork.
-Zoals je zelf al opperde, de natte plekken (plas) pas uit stal halen als het vlas rood geworden is.
-Zelf gooi ik er gemiddeld 1 baal per week bij maar als t nodig is heel soms 2

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt maar ik denk dat t niet zoveel verschilt als met de rest van de antwoorden. :D

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Re: Hoe beste vlas-stal onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:45

@ sneezey:

Denk dat ik het op die manier eens ga doen.
Ik heb nog nooit rode vlas eruit gehaald, altijd eerder dus.
Maar asl ik dat lees van de rest, jullie gooien ook 1x per week een nieuw pak erbij, dat doe ik dus ook.
Niet veel verschil dus....

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:50

Hier ook sinds 1 maand 1 op vlas om te proberen. Vind het prima spul, zeker in vergelijking met het zaagsel. In het zaagsel had dit paard altijd een natte stal. Nu met het vlas, mest ik 2 x per week de natte onderlaag uit (is veel minder dan bij zaagsel) en strooi 2x per week een 1/2 pak vlas op. Nu altijd een mooie schone en droge stal. Rest gaat eerdaags ook op vlas over zodra het zaagsel op is.
In het begin het ik 3 balen vlas er in gedaan als begin laag en nat gemaakt met wat water en zeepsopje zodat het niet glad was en er niet van werd gegeten. Nu trek ik de gehele droge onderlaag los na het mesten en meng het halve pak door het vlas wat er al in lag (potstal is geen optie bij ons), dus het is ook niet glad na het opstrooien. De vlaslaag blijft bij net zoveel/zo vaak strooien als zaagsel veel dikker, ondanks dat ik de onderlaag dus wel af en toe los trek (anders ligt ook alles achterin de box ipv door de gehele box).

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:55

Hier nog 1 met het paard op vlas.
Ik kan er na bijna 3 jaar nog geen schik van krijgen.
Mijn oude merrie was erg schoon en toen ging het nog wel.
Ons huidige paard roert meer (tilt zijn voeten niet zo erg op en roert daardoor). Hierdoor lijkt de stal viezer dan hij is.
Dagelijks alle ballen mest eruit, meestal 1x soms ook wel 2x per week de natte plek(ken). Probeer altijd wel te wachten tot het rood is van kleur de vlas.
Ik schep met een kunstof mestzeef de ballen eruit, eerst even het schone of droge vlas eruit zeven voordat ik m leeg in de krui.

Wat bij mij tot nu toe aardig werkt is de bovenste losse laag tegen de zijkanten aangooien, dan rollen de mestballen er vanzelf tussen uit en kan je aardig snel de stal gedaan krijgen. Je houdt dan vanzelf een schone rand vlas over die je dan weer over het midden kunt verdelen.
Moet wel zeggen dat ik langer er over doe om de vlasstal te mesten dan een strostal.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:57

Hoe wij het hier doen:

Beginnen met enkele pakken vlas in een lege stal.
Elke dag de mestballen er uit halen, zo nauwkeurig mogelijk. Daarna het vlasbed weer rechtstrijken.

Daarnaast elke week een baal vlas er bij in. Indien nodig tussendoor een beetje bijstrooien, bijvoorbeeld als ze eens een dagje wat langer op stal hebben gestaan.

Onze stallen zijn al bijna 3kwart jaar niet leeggehaald denk ik, maar de stallen zijn echt heel mooi droog.
Urine zakt er ook zo doorheen. Het is wel fijn als je een afvoer hebt, want dan kan er nog een groot deel van de urine weg :) Anders hoopt dat zich allemaal op in je stal en dan wordt het wel heel nat.

Binnenkort moeten ze eigenlijk weer eens leeg, maar dat is meer omdat de paarden nu 30 cm hoger staan gezien de bodem :))

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:02

Ik heb verschillende dingen geprobeert, mijn merrie is ook best schoon op stal. Maar toch vind ik dat ik ter hoogte van de plas en poep plek een berg krijg.

Dus ik haal elke dag de drollen er uit met zo'n mest zeef ding idd :P zelfs de kleinste keutels krijg ik er dan uit! en op woe en zaterdag de natte plek. en op woe en zaterdag komt er een nieuw pak in (wij mogen 8 balen pm pakken) en die meng ik helemaal met het oude dan is de stal eigenlijk 7 dagen per week schoon :)
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 18-09-10 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe beste vlas-stal onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:05

Als er ergens een bergje komt dan scheppen we dat weg voordat we weer dik opstrooien :P Dus dan haal je wel een beetje nat/bruin weg :)

Een dikke berg is niet handig nee dan staan ze ongelijk ;)

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe beste vlas-stal onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:11

Wat doe ik dan verkeerd of heb ik echt zo'n natte viespeuk?
Als ik namelijk elke week een baal vlas erbij gooi en alleen de drollen eruit haal dan sta ik na 5 dagen te soppen in z'n box. En dan gooi ik echt elke dag wat schoon vlas van de randen over het vuile heen nadat ik de vlaslaag weer recht heb getrokken.
Iemand? :')

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:43

Het hangt van paard tot paard af of een vlasstal werkt. Er staat hier een paard waarbij het onmogelijk is om een onderlaag te bekomen. Ik weet niet wat ze precies doet, maar welke methode ik ook probeer, hoeveel vlas ik ook strooi of niet strooi, die onderlaag komt er gewoon niet. Die stal mest ik dus gewoon uit als zijnde een strostal: iedere dag alle mest en natte plekken eruit.
Dus ik ben ervan overtuigd dat een (zoals het moet-)vlasstal niet voor ieder paard weggelegd is.

brendarianne
Berichten: 107
Geregistreerd: 12-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:40

Het lijkt mij het beste om iedere dag de drollen er uit te scheppen met een mestvork en dan een keer pw nieuw vlas erbij en dan 1 keer pm alles eruit scheppen en dan weer een opnieuw

principal

Berichten: 435
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 07:36

Hoi allemaal, sinds 1 week ook mijn paard op vlas, totdat ik veel verschillende methodes lees.

Ook in bovenstaande reacties veel diverse manieren.

Mijn fout is dat ik te weinig inde stal had gedaan, net 2 baal, dus ook snel vies, toen een tip om toch na paar dagen bovenste laag eraf en dan natte plek eruit, en toen werd het alleen maar viezer, nu heb ik gisteren idd de natte zooi eruit gehaald, (dat was niet veel), en gelijk weer 2 schone pakker erover. (iuiteraard wat nog droog was verdeeld)

Nu ziet het er weer fris uit, uiteraard haal ik elke dag de ballen eruit, en hark ik aan, nu twijfel ik.

Of over 1 week toch de natte plekken eruit (paard plast op 1 plek)...
Of wachten tot minstens 2 weken en dan pas natte plak, (neem aan dat dan verzadigd is?)

Vind het lastig, of toch wachten totdat de bovenzijde donkerkleurd en dan pas beginnen met bijhouden vd natte plakken. Potten tot 3 mnd lijkt me niks, plus erg zwaar als je dan alles eruit moet halen.

Wie nog een tip voor mij :D