probleem met galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macholover19

Berichten: 142
Geregistreerd: 15-09-10

probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 20:24

Hey,

Ik rijdt heel vaak op mijn lievelingspaard Macho(eigenlijk elke les wel)
Het is een fries en hij is best snel.
Maar als je aan wil springen in galop gaat hij soms heel hard draven en nou probeer ik dit af te leren.
De laatste tijd gaat het al een stuk beter maar soms is hij bijna niet te houden,zo hard draaft hij!
Heeft iemand hier tips voor??

Alvast bedankt!

Groetjezzz

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:34

ik houd dit even bij, je zit precies in dezelfde situatie als ik :)
alleen dan met m'n verzorg paard (ook fries)

Only_Gold
Berichten: 302
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Re: probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:09

Wat is zijn leeftijd?
Zou misschien ook mee kunnen spelen?
Heb zelf ook al jaren ervaring met een fries dus vandaar de vragen

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:11

Lauke, mag ik vragen waar je vp staat?

Macholover19

Berichten: 142
Geregistreerd: 15-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:20

hij is nog wel jong ja,er werd gezegd rond de 6 jr,maar weer een ander zegt 16 mr aan zijn gedrag,rijkunsten en tanden te zien...schat ik inderdaad rond de 6 jr

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:44

mijn vp is 17 ... dusi s weer een verschil :')

Deniisse
Berichten: 127
Geregistreerd: 12-05-10

Re: probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:50

als je paard hard gaat draven op de volte zetten en als je aan galopperen wil niet te hard laten draven dan wil die niet in de galop had ik altijd

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:56

Deniisse schreef:
als je paard hard gaat draven op de volte zetten en als je aan galopperen wil niet te hard laten draven dan wil die niet in de galop had ik altijd

werkt bij dit paard niet, gaat dan struikelen enzo... := meestal is het gewoon of metteen terughalen en dan steeds proberen op nieuw aan te springen, maarja het is gewoon niet fijn, heb liever direct in galop :j

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:58

Doet hij het aan de longe ook? Anders gewoon eerst leren op stem aan te springen, daarna op hulpen. Alsof je een jong paard beleerd. Mijn merrie reageert perfect op: Let op! Galop!
Aan de longe zie je die oortjes al draaien bij 'let op' en springt ze aan bij 'galop'. Als ze in de bak teveel 'dramt' door hard te gaan draven, dan neem ik haar terug, zet ik haar aan dmv stem en bij behorende hulpen.

Macholover19

Berichten: 142
Geregistreerd: 15-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:40

ik neem hem ook terug,en dan idd op volte ,heeeeele vaak gaat het goed en springt ie vrijwel meteen aan zonder aanloop maar soms... en een volte werkt dan niet egt...:S

libertad
Berichten: 99
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:43

als je zegt dat hij de tweede keer wel aanspringt nadat je hem hebt ingehouden, zou ik hem een stukje laten galopperen, dan terugnemen en snel weer aanspringen, terugnemen, aanspringen, enz. of heb je dat al gedaan?

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:49

Ik had precies hetzelfde probleem maar dan ook nog erbij dat als ik haar eenmaal had ze vaak weer terug gaat in de draf.

Nu kan ik haar gemakkelijk aangalopperen, en soms nog moeite met het terugvallen wat ze doet. maar dit gaat elke week beter en zie duidelijk vooruitgang.

Hoe ik het heb gedaan:

Eerst om haar aan te laten galopperenin een volte pakken met overdreven stelling en dan duidelijk ene been OP de singel en Buitenbeen duidelijk Achter der singel (eigenlijk moet je in het begin haast op haar buik zitten zodat ze DUIDELIJK snapt wat er gevraagd word. Telkens probeer je dit te verkleinen zodat ze op een gegeven moment met een lichte hulp al in de golop springt) Maar in het begin is het je been echt helemaal naar achter leggen. Beetje naar binnen leunen. En door je volte klein te houden kan hij ook niet echt wegrennen. Het is heeeel belangrijk duidelijk te wezen met wat je bedoelingen zijn! Veel overgangen rijden!!

Het feit uit de galop vallen ben ik nog mee bezig. Ik heb haar eerst hard laten galloperen en haar telkens klein beetje opgepakt. En mijn hulpen eerst groot gehouden en dit later stapje voor stapje verkleint.

Let er wel op dat dit weken soms maanden duurt en het niet 1 2 3 klaar is!

Groetjes

PS: Hoi Lauke :P

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Re: probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:52

Trouwens vraagje: Rij jij op donderdag bij Manege Vermeer in Bunschoten? Of is het niet de manege die ik bedoel?

xx

Macholover19

Berichten: 142
Geregistreerd: 15-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 17:08

ja ik rijdt daar ja

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:41

JessAndHope schreef:
Doet hij het aan de longe ook? Anders gewoon eerst leren op stem aan te springen, daarna op hulpen. Alsof je een jong paard beleerd. Mijn merrie reageert perfect op: Let op! Galop!
Aan de longe zie je die oortjes al draaien bij 'let op' en springt ze aan bij 'galop'. Als ze in de bak teveel 'dramt' door hard te gaan draven, dan neem ik haar terug, zet ik haar aan dmv stem en bij behorende hulpen.

Zo doe ik het ook met de Friezen ;)

Macholover19

Berichten: 142
Geregistreerd: 15-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 18:37

het probleem is dat het niet mijn eigen paard is (helaas:'() maar ik rijdt er eigenlijk elke les op...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:07

Dan moet je toch eens aan je instructrice vragen of die je wat beter kan helpen...

Marloes

Berichten: 3626
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Leusden

Re: probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:12

Mijn Haflinger (waarschijnlijk weer heel anders dan een Fries) had ook heel veel moeite met de galop. Ik heb haar eerst laten galoperen aan de longeerlijn&gewoon los door de bak. Flinke stukken, want ze wist gewoon echt niet waar ze heen moest met haar benen.
Maar dat is in jou geval denk ik niet te doen, omdat het een manegepaard is.
Ik zou hem op een volte zetten (10 meter ofzo) En elke keer als je de hoefslag 'raakt' echt heel duidelijk in galop zetten. Zorg dat ie op de volte een rustig drafje heeft, waarin jij ook makkelijk kan blijven zitten.
Zorg met het aanspringen dat je ook met je zit je paard 'helpt' om aan te springen, duidelijk buitenbeen naar achteren, en binnenbeen op de singel.
Als ie niet aanspringt, een poging doen met een tikje achter je kuit. Als ie niet reageert, gewoon weer op de volte zetten, en blijven rijden totdat ie weer rustig is, daarna gewoon weer rustig proberen aan te springen. Zodra hij rustig aanspringt neem je hem weer terug naar draf (dat is de beste beloning voor een paard, druk 'loslaten')
En ik zou inderdaad aan je instructeur/instructrice vragen of hij/zij je kan helpen

Macholover19

Berichten: 142
Geregistreerd: 15-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 19:19

Het is niet zo dat hij dat vaak doet ofzo maar mijn instructrice zei dat hij nog jong is en erondder uit probeerd te komen, en ik heb nu een nieuwe manier bedacht,Want hij wil heel graag,
maar hij neemt je een beetje in de maling,hij luistert de laatste tijd al heel erg goed en doet het bijna niet meer,maar als hij het doet,dat zet ik hem op een volte net zo lang tot hij rustig draaft,en dan probeer ik het nog een keer.
Als ik ik tikje geef,dan gata hij nog harder draven...
Maar het doet het al bijna niet meer hoor!:P


Hebben jullie wat tips voor het achterwaarts gaan,want vaak als ik de hulpen geef,gaat hij scheef achetrwaarts,hij gaat voorwaarts of hij gata een soort van achterwaarts wijken.
Weet iemand waardoor dat komt?
Mijn instructrice heeft me al heel veel geholpen,
en uiteindelijk doet hij het ook wel(hij moet nog veel leren)
Maar toch zou het fijn zijn als hij wat sneller (goed) reageert

Bedankt voor jullie tips!

Only_Gold
Berichten: 302
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Re: probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:22

Achterwaarts sowieso altijd beginnen langs de bakwand omdat ze er dan steun aan hebben, hierdoor wordt het al makkelijker.

Ben zelf momenteel ook bezig met achterwaarts aan leren. Aan de hand en onder het zadel (ik doe dit met hulp trouwens van iemand die er nog meer verstand van heeft!)

NicoleHorses
Berichten: 3189
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:24

Alle bij je benen erbij houden en goed naar achter leggen, klinkt heel simpel maar je vergist jezelf er gauw, je legt namelijk gauw op het ene been meer druk dan de ander. Leg niet teveel druk in de mond, maar zodra jij merkt dat 't paardje scheef wil moet je 'm zachtjes aan die kant begrenzen! Oefenen oefenen oefenen :D
Macholover19 schreef:
Het is niet zo dat hij dat vaak doet ofzo maar mijn instructrice zei dat hij nog jong is en erondder uit probeerd te komen, en ik heb nu een nieuwe manier bedacht,Want hij wil heel graag,
maar hij neemt je een beetje in de maling,hij luistert de laatste tijd al heel erg goed en doet het bijna niet meer,maar als hij het doet,dat zet ik hem op een volte net zo lang tot hij rustig draaft,en dan probeer ik het nog een keer.
Als ik ik tikje geef,dan gata hij nog harder draven...
Maar het doet het al bijna niet meer hoor!:P


Hebben jullie wat tips voor het achterwaarts gaan,want vaak als ik de hulpen geef,gaat hij scheef achetrwaarts,hij gaat voorwaarts of hij gata een soort van achterwaarts wijken.
Weet iemand waardoor dat komt?
Mijn instructrice heeft me al heel veel geholpen,
en uiteindelijk doet hij het ook wel(hij moet nog veel leren)
Maar toch zou het fijn zijn als hij wat sneller (goed) reageert

Bedankt voor jullie tips!

Only_Gold
Berichten: 302
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:28

Als ik dat doe dan gaat die van mij meestal voorwaarts (ze snapt het nog niet helemaal!)
Hoe kan ik dat voorkomen?

[quote="NicoleHorses"]Alle bij je benen erbij houden en goed naar achter leggen, klinkt heel simpel maar je vergist jezelf er gauw, je legt namelijk gauw op het ene been meer druk dan de ander. Leg niet teveel druk in de mond, maar zodra jij merkt dat 't paardje scheef wil moet je 'm zachtjes aan die kant begrenzen! Oefenen oefenen oefenen :D[/quote=]

NicoleHorses
Berichten: 3189
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:26

Oefenen oefenen oefenen! Desnoods aan de hand achterwaarts, dat er iemand opzit en de hulp van achterwaarts geeft, en een ander duwt hem naar achter, dan goed belonen. Zo kun je het ook oefenen. Enneuh... Ieder stapje achterwaarts goed belonen! :j
Only_Gold schreef:
Als ik dat doe dan gaat die van mij meestal voorwaarts (ze snapt het nog niet helemaal!)
Hoe kan ik dat voorkomen?

NicoleHorses schreef:
Alle bij je benen erbij houden en goed naar achter leggen, klinkt heel simpel maar je vergist jezelf er gauw, je legt namelijk gauw op het ene been meer druk dan de ander. Leg niet teveel druk in de mond, maar zodra jij merkt dat 't paardje scheef wil moet je 'm zachtjes aan die kant begrenzen! Oefenen oefenen oefenen :D[/quote=]

Marloes

Berichten: 3626
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Leusden

Re: probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:33

Inderdaad, elk stapje belonen door weer voorwaarts te gaan. Beginnen met 1 stapje, gaat dat goed kan je rustig 2 stapjes proberen. Maar vooral niet te snel willen gaan.
Al doet ze eerst 3 stappen vooruit, en eentje achteruit moet je je paard erg goed belonen op het moment dat ie dat ene stapje achteruit doet :j

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:43

Zowiso de bakrand in het begin gebruiken, en bij manegepaarden doen ze vaak de handen omhoog tijdens het achterwaarts gaan!

Maar er staat toch helemaal geen fries bij vermeer?
Ik kom met mijn fries om de twee weken op zaterdagochtend bij vermeer lessen en heb nog nooit een fries gezien!

Misschien kan je keertje komen kijken op zaterdagochtend van 9 tot 10 om te zien hoe ik rij en het oplos! Ik ben er morgen niet maar volgende week weer ik ga om de week!

groetjes