Duid dit op slecht ziend of blind?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Duid dit op slecht ziend of blind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 17:43

Hallo,

Ik heb een Shetlander.
Nu denk ik eigenlijk al eventjes dat die slechtziend of misschien wel blind is aan 1 oog.
Waarom ik dat denk:

1. Zoals vandaag weer; mn verzorgmeisje rijd op hem buiten ze stuurt hem de straat door in draf in een bocht recht van hem staan paaltjes, van die kleine. Hij loopt er met zn borst vol tegen op terwijl zij hem toch duidelijk die bocht door stuurt ;(

2. Als ik mn hand naar zn ene oog doe knipperd die wilt, doe ik het naar de andere dan knippert die maar 1 of 2 keer.

3. Rijd ik door deuren of hekjes of doet ie dat zelf in de wei dan komt ie of met de kar, benen als je op hem rijd of met zn lijf tegen de zijkant. Of bijvoorbeeld met longeren naar buiten willen etc.


4. Kan het er mee te maken hebben dat ie 1 maanoog heeft?

Ik heb er totaal geen verstand van :o maar kan een DA dit bevestigen of zeggen dat het niet zo is en hoe?
Ik zou graag zekerheid willen zodat ik er rekening mee kan houden! Je kunt hem dan toch nog wel aangespannen & onder het zadel rijden? Ik wil het alleen weten zodat ik er rekening mee kan houden, dit betekent absoluut niet dat ie weg moet of wat dan ook!

Dankjewel

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Duid dit op slecht ziend of blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:58

Over het vast lopen met knieeen/wagen denk ik toch eerder aan een probleem met de stuurmanskunsten van de ruiter/menner.
Maanogen (blauwe ogen) staan compleet los van blindheid.
Als je echt twijfeld zou ik er gewoon een DA bij halen, al is het maar om e.a. uit te sluiten

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:00

Is zo lastig te zeggen. Mijn advies: haar er een veearts bij, die kan het oog 'kleuren' (er worden dan wat druppels kleurstof in het oog gedruppeld) zodat het ook bekeken kan worden op beschadigingen.

Het testje van met je handen wapperen of een snelle beweging maken naast het oog is niet betrouwbaar.

*edit* is het een appalousa trouwens?

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Duid dit op slecht ziend of blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:06

Een paard hoort niet tegen dingen aan te lopen en dan kun je idd gaan twijfelen aan zijn zicht. Maar het kan ook zeer zeker aan de ruiter of menner liggen. Als een paard in verzet komt en bv met het hoofd gaat schudden of in de lucht steekt, kijkt het nl niet waar het loopt.
Ik heb zelf een bijna blind paard gehad en een pony dat aan een oog blind was. Het hoeft niet te hinderen met rijden, een paard luistert immers gewoon naar je hulpen. Je moet wel zelf rekening gaan houden met het feit dat hij niet meer uit de weg zal gaan voor iets, of bij aan een oog blind, kan schrikken van iets dat hij niet goed kan zien.
Maar paarden gaan veel meer op hun gehoor en reuk af dan op zicht, dus zo erg is het niet als ze dat verliezen.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:10

nou het is toch wel fijn als ze kunnen zien. ik denk inderdaar ff een dierenarts laten komen dan weet je het zeker. bij albino ogen kan dat wel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Duid dit op slecht ziend of blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:19

Albino's komen bij paarden niet voor, dus albino ogen ook niet :n

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:22

Albino zicht wel. Je ziet dat is dubbeldiluten als perlinos, cremellos en andere varianten. Die hebben lichte ogen en kunnen "albinozicht" hebben. Ze hebben last van fel licht en zijn soms bijziende.
Afbeelding

Maar dat valt niet te verwarren met een maanoog.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 16-09-10 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 18:24

Stef het gebeurde een keer omdat ik gewent was dat paarden er zelf wel voorzichtig door heen lopen, maar nu stuur ik dus beter en rustigeren maar hij lijkt dan angstig, het gebeurd ook wel is aan de hand, maar niet altijd,
O ik dacht van dat maanoog dat het er iets mee te maken kon hebben, bedankt!

BBreedveld nee het is gwn een bonte shetlander. hoezo, Dankjewel

Lusitana ik denk niet dat het daar aan ligt, hij schud niet met zn hoofd ofzo, doet ie soms als die ondeugent word maar verder niet.. Hij is nog jong en luisterd niet altijd perfect naar je hulpen maar daar ligt het denk ik niet aan ! dankje!

franka ook bedankt!

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:27

HeleneDas schreef:
Stef het gebeurde een keer omdat ik gewent was dat paarden er zelf wel voorzichtig door heen lopen, maar nu stuur ik dus beter en rustigeren maar hij lijkt dan angstig, het gebeurd ook wel is aan de hand, maar niet altijd,
O ik dacht van dat maanoog dat het er iets mee te maken kon hebben, bedankt!

BBreedveld nee het is gwn een bonte shetlander. hoezo, Dankjewel

Lusitana ik denk niet dat het daar aan ligt, hij schud niet met zn hoofd ofzo, doet ie soms als die ondeugent word maar verder niet.. Hij is nog jong en luisterd niet altijd perfect naar je hulpen maar daar ligt het denk ik niet aan ! dankje!

franka ook bedankt!

graag gedaan albino's kunnen overal voorkomen , mensen krokodillen egels mussen. en een maanoog of albino oog daar ken ik de verschillen wel van.

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:30

@TS: Oogafwijkingen komen nog weleens voor bij panterbonte appalousa's. Ik ken er meerdere die op volwassen leeftijd blind zijn geworden. Vandaar de vraag ;)

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Re: Duid dit op slecht ziend of blind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 19:38

Okee dankje allemaal

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:16

franka75 schreef:
[

graag gedaan albino's kunnen overal voorkomen , mensen krokodillen egels mussen. en een maanoog of albino oog daar ken ik de verschillen wel van.[/quote]
Nogmaals: Albinisme komt bij paarden niet voor (althans, niet levensvatbaar). Niet mijn mening, maar gewoon een keihard feit. Kan ik ook niks aan doen.
Een albino heeft rode ogen, geen blauwe (staat overigens los van het verhaal van peterina waar ik me wel in kan vinden)
maar een dubbel creme is nog steeds geen albino

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:29

Ik zeg nergens dat een dubbeldiluut (= dubbel verdund, geen kleur op zich) een albino is, maar ze kunnen hebben wat we kennen als "albino zicht."
Albinos hebben trouwens feitelijk geen rode ogen, maar kleurloze irissen, die rood doorschijnen. Verder wordt het licht in de pupil sterker gereflecteerd, zodat die rood is zoals bij anderen van een flitser op een foto.

Levensvatbare albinos komen bij paarden idd niet voor. Wat voor albino wordt aangezien zijn vaak zeer sterk verdunde kleuren.
Als ze wit geboren zijn, met gewone donkere ogen, zijn ze feitelijk bont waarbij de donkere vlekken of piepklein zijn op een verorgen plekje of gewoon helemaal niet meer aanwezig.
Dat is wel interessant, maar verder totaal off topic. ;)

We hebben het hier over een pony die mogelijk een probleem met het zicht kan hebben.
De dierenarts is de enige die dat met zekerheid kan zeggen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Duid dit op slecht ziend of blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:01

peterina, jij niet nee, franca wel