Merenskeuring 2010, klein maar gezellig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Merenskeuring 2010, klein maar gezellig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:47

http://www.merensstamboek.nl / Nieuwsredactie
Inkepink

Afbeelding
Quira van de Vegetas
foto: inkepink
Merenskeuring 2010, kampioen voor Inkepink

Afgelopen zondag werd de jaarlijkse merenskeuring gehouden op het terrein van HC de Schalm in Renswoude.

De merens, officieel Cheval de Merens, is een zwart bergpaard wat zijn oorsprong vind in de franse pyreneeen. Hier leven nog steeds enkele kuddes in het halfwild. In Nederland zijn momenteel ongeveer 550 paarden van dit ras en het stamboek heeft ongeveer 200 leden. In Nederland zijn momenteel 8 dekhengsten en 2 franse hengsten zijn via KI beschikbaar.
In 2010 zijn er 16 veulens geboren en van deze 16 werden er 10 op de keuring gepresenteerd.

Enkele raskenmerken zijn de zwarte kleur, de robuste compacte bouw en een uitdrukkingsvol hoofd.

De keuringscommissie bestond dit jaar uit twee franse juryleden en één nederlands jurylid.

De dag begon met het keuren van de merrieveulens. In deze rubriek werden 4 merrieveulens gepresenteerd. Op de 1e plek mocht opstellen Axelle de la Vechte met een 1e premie. Dit veulen werd tevens beste merrieveulen. Op de 2e plaats stond Alisse Vosgesang, gevolgd door haar stalgenoot Aisha Vosgesang en als 4e werd opgesteld Akira van Stal de Hoef. Deze laatste 3 veulens kregen ieder een 2e premie.

De merrieveulens werden opgevolgd door de hengstveulens. Op de 1e plaats mocht opstellen het hengstje Alurin d’Una gevolgd door Arthur de Twenterand van bokker inkepink. Beide hengstjes ontvingen een 1e premie. Als 3e werd geplaats Akim fan Stapert met een 2e premie. Plaats 4 was voor Apropos de Olle Wieke en op plek 5 stond Amor van de Eekhorst. Als laatste mocht opstellen Ayron Vosgesangh. De plaatsen 4,5 en 6 kregen een derde premie. Alurin d’Una werd verkozen tot beste hengstveulen.

Helaas waren er geen overige jeugdrubrieken dus het jeugdkampioenschap ging tussen het beste merrieveulen en het beste hengstveulen. Jeugdkampioen werd het merrieveulen Axelle de la Vechte.

Ook alle moeders werden gekeurd en op de 1e plaats en als enige merrie met een 1e premie mocht opstellen Quira van de Vegetas van bokker inkepink. Op plaats 2 stond met een 2e premie Lunel de Fantilhou gevolgd door Quinoa Ranch le merens, Kaprice van de Spauwberg, Quincy van de Weimer, Jolie de Tournesol, Supreme de Blaricum, Jennifer du Pauw, Parbleu d’Arion en Ochelle Blaricum. Al deze merries ontvingen een 2e premie. Beste merrie met veulen werd Quira van de Vegetas.

Na een lunchpauze werd de dag vervolgd met het keuren volwassen merries zonder veulen. Voor deze rubriek waren 5 merries aangemeld die ook alle 5 in de baan verschenen. In deze sterke rubriek werden alle 5 merries beloond met een 1e premie.
Op kop werd geplaatst Passion des Baudis, gevolgd door Quinsie Rom van bokker Diva, Jasmine Schuman, Pegasus van Oomen en als laatste mocht opstellen Saba de Fantilhou.
Passion des Baudis en Pegasus van Oomen behaalden dit jaar de derde 1e premie en hadden een voldoende voor de rijproef waardoor zij voortaan als stermerrie door het leven gaan.

Ook werd deze dag na het verrijden van een goede rijproef Purdy van de Spauwberg ster verklaard. Deze merrie werd verder niet gekeurd aangezien zij al viermaal eerder een eerste premie in ontvangst mocht nemen en zij dit jaar alleen onder het zadel aan de jury hoefde te worden getoond.

De volwasen merries werden gevolgd door de rubriek volwassen ruinen.
Op de 1e plaats en met een 1e premie mocht opstellen Rock ’n Roll d’Alba van bokker Manishdra. Op de 2e plaats stond Quasir van der Vaart. Deze ruin mocht een 2e premie in ontvangst nemen.

Na de ruinen werd er gestreden om het merriekampioenschap. Dit kampioenschap ging tussen de beste merrie met veulen, Quira van de Vegetas en de beste merrie zonder veulen, Passion des Baudis. Merriekampioen werd Quira van de Vegetas.

De laatste rubriek van de dag was het algemeen dagkampioenschap. Voor dit kampioenschap streden; Axelle de la Vechte, Quira van de Vegetas en Rock ’n Roll d’Alba. Algemeen kampioen werd Quira van de Vegetas van bokker inkepink.

De dag werd afgesloten door een voorkeuring van drie jonge hengsten. Eén hengst ontving helaas een negatief advies en is hierdoor niet uitgenodigd voor de hengstenkeuring. De overige twee hengsten zijn uitgenodigd om in voorjaar zich onder het zadel te presenteren zodat hun gangwerk, waarin verbetering wordt verwacht, goed beoordeeld kan worden.

Kortom een gezellige geslaagde dag voor het merensstamboek!

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: merenskeuring 2010, klein maar gezellig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:44

Leuk artikel en gezellig was het inderdaad. Gefeliciteerd met je prachtige merrie, 1e premie, en algemeen kampioen! :D

Hermoso_13
Berichten: 69
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Groningen

Re: merenskeuring 2010, klein maar gezellig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:43

Eindelijk wat leuks op Bokt! hahaha.
Alleen jammer dat het zo ver weg is. Gefeliciteerd met je merrie

LianneJantje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-07-02

Re: merenskeuring 2010, klein maar gezellig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:52

Nogmaals gefeliciteerd Ingrid!

Was het eind van de middag droog? Op de foto ziet het er namelijk aardig uit. Toen ik er was regende het voornamelijk.

Rosa__

Berichten: 1636
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Leiden

Re: merenskeuring 2010, klein maar gezellig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:59

Leuk, hoor! Het is mijn 2e favoriete ras.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: merenskeuring 2010, klein maar gezellig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:01

hee ing! zag het in de krant staan toen ik gisteren weer was van vakantie. gefeliciteerd met je mooie merrie! enne... ik kom snel weer een bakkie doen

Adri
Berichten: 896
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Balen - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:05

In Belgie op de merenskeuring in Heist Op Den Berg is de Kampioen van Belgie "Une Dor D'Elzele" eigenaar een paardenvriend, een rechercheur bij de Politie waar reeds vele mensen hulp van gekregen hebben bij hun vraag bij paardenproblemen, gestolen, fraude, kortom een echte paarden-politieagent.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:11

LianneJantje schreef:
Nogmaals gefeliciteerd Ingrid!

Was het eind van de middag droog? Op de foto ziet het er namelijk aardig uit. Toen ik er was regende het voornamelijk.


OP het einde van de middag was het redelijk weer. Tijdens de rijproeven goot het werkelijk waar met bakken uit de lucht. Gelukkig zat ik toen net op t peerd hihi....

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: merenskeuring 2010, klein maar gezellig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:43

Zo inkepink, goed 'geboerd' met Quira zeg! Gefeliciteerd!!

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: merenskeuring 2010, klein maar gezellig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:16

gefeliciteerd +:)+

quinoa
Berichten: 766
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:39

Ook maar even vanaf hier,

GEFELICITEERD!!!!! +:)+

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: merenskeuring 2010, klein maar gezellig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:41

heey marjolein ook op bokt? :Y)
Merensers... check het merenstopic eens als jullie willen in m'n onderschrift. Laatste pagina, even kijken voor animo (A) ;)

robin_hood

Berichten: 1063
Geregistreerd: 28-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 01:45

Leuk om te lezen dat er inmiddels al zo'n 550 Mérenspaarden in Nederland zijn en het stamboek gegroeid is naar 200 leden. Toen ik in 1985 mijn eerste Mérenspaardjes kocht bestond het stamboek nog maar net en waren er amper 10 leden. Er stonden toen slechts 24 Mérens in Nederland, waarvan ruim de helft te koop stond en slechts als "grasmaaiertje" gebruikt werden. Inmiddels zijn mijn eerste Mérens Pinot en Natke al aardig op leeftijd, ruim 29 en 31 jaar oud. Mijn laatste Mérens Baston is vorige maand overleden op ruim 21 jarige leeftijd.
Het is echt de moeite waard om eens naar de keuringen in Frankrijk te gaan ( eind augustus) en de kuddes op te zoeken in de bergen.
Inkepink: Gefeliciteerd! Mooie prestatie.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: Merenskeuring 2010, klein maar gezellig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 11:10

ik zie nu na het nogmaals doorlezen dat ik een fout heb gemaakt: bij de merrieveulens heeft aisha vosgesangh geen 3e maar een 2e premie gekregen....stomstom

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Merenskeuring 2010, klein maar gezellig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:23

Ah, gefeliciteerd! Leuk verslag.
Heb je toevallig nog foto's van de merrie zonder veulen Jasmine? :)

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:21

Van harte gefeliciteerd Hanna met je eerste premie voor Rocky! :D

merensje

Berichten: 349
Geregistreerd: 03-11-06

Re: Merenskeuring 2010, klein maar gezellig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:40

Ik had je ook al gefeliciteerd maar langs deze weg nogmaals: van harte, helemaal te gek en zeer verdiend! Ik was en ben erg van Quira gecharmeerd.
Het was een leuke dag met veel mooie paarden en een mooi verslag, thanks!

MerensBibi

Berichten: 63
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:58

GEFELICITEERD!!
Geweldig, als je al mee doe...Ik wil héél graag, maar kan het nog niet aan, dat mijn allermooiste meisje, een 'kraakje' krijgt..
Als ik het hoofd van Quira ziet, dan is mijn Bibi daar te grof voor...dus de rest hws ook.
Ik was al bloednieuwsgierig wie er waar in de prijzen was gevallen!
Bedankt Ink!
Ik hoop dat er meerdere foto's ergens volgen...

Joellezwaans

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: prinsenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:42

Dit is geweldig om te lezen ik ben namelijk de eigenares van pegasus van oomen vanaf de dag
Dat ze geboren is ! Ben zo trots op me stermerrie!