Mensen met ervaring met Koi en/ of vijvervissen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Mensen met ervaring met Koi en/ of vijvervissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 11:16

Hopelijk zitten hier enkele kenners/ ervarings deskundigen betreffende Koi en/ of vijvervissen (goud- en zilverwindes, goudvis, schubbakin), welke mij kunnen helpen.

Wij hebben vorig jaar een hele grote 'natuurlijke' vijver aangelegt in onze tuin.
Deze vijver is heel diep en er staan veel planten langs de oever en ook in het water.
We hebben een pomp met filter welke in het weekend altijd aanstaat.

Nu sinds enkele weken zie ik vooral in de ochtend alle vissen (met name de windes/ goudvissen en enkele Koi) luchthappen aan de oppervlakte. Vaak als ik 's avonds thuis kom van het werk zwemmen ze allemaal weer gewoon rond, maar bv gister hebben ze echt de gehele dag aan de oppervlakte lopen happen.

Er zijn tot op heden nog geen vissen dood gegaan.
In de vijver zitten ook enkele gif groene kikkers en water salemanders en heel veel torren e.d.

Iemand enig idee wat dit kan zijn, waar het door komt en vooral wat er aan te doen?
We hebben nu net zulke mooie grote vissen en het zal zonde zijn als er hier een paar van dood gaan.

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mensen met ervaring met Koi en/ of vijvervissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:25

Mijn vader heeft zijn hele vijver vol met koi karpers en is onderhand wel een deskundige :))

Waar heb je je kois gekocht?
Heb je een UV-lamp in het water om alle barterien te doden?
Wat voor filter systeem heb je? etc

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:27

Heb je er een pomp, filters, uvlamp, zuurstofplanten enz inzitten? Uit hoeveel liter bestaat de vijver, hoeveel vissen zitten erin en wat is de oppervlakte en de diepte van de vijver?

En heb je al een keer je waterkwaliteit getest?

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 11:31

De koi komt bij een kweker vandaan.
Daar hebben we ze als baby gekocht vorig jaar.

Een UV lamp hebben we niet omdat we een natuurlijke vijver hebben met een heel onderwater leven. Dan mag je juist geen UV lamp plaatsen is mij verteld.
Wat voor type filter we hebben weet ik niet. Het is wel een zware welke geschikt is voor de oppervlakte. Deze filtert het water dmv een filter spons. Je kan hem o.a. ook aansluiten op een fontijn of sproeier.

@ Leslie Zou je eens aan je vader willen vragen of hij mss weet waarom ze zo lopen te happen?
Vorig jaar deden ze dit namelijk niet.
Ook al zetten we nu elke 24/7 de pomp aan, ze blijven happen. We hebben ook al heel veel waterpest uit de vijver gehengelt

Er zitten dus veel zuurstofplanten in, verschillende soorten.
De wateroppervlakte weet ik niet precies. Hij is ca. 1.70m diep (met hier en daar ook wat ondiepere plekken), 15 m lang en ca. 6 m breed.
Het heeft ruim een week geduurt om hem met water te vullen.

Waterkwaliteit hebben we niet getest. Waar/ hoe kun je dit doen?

Hoeveel vissen er in zitten? Tja, we zijn begonnen met 25 koi en 20 windvissen en 10 goudvissen en 5 schubakin, alleen hadden we vorig jaar en dit jaar jongen. Daar zijn er al wel veel van opgevreten, maar er blijven er altijd een paar leven.
Laatst bijgewerkt door Kaspar op 15-09-10 11:36, in het totaal 3 keer bewerkt

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mensen met ervaring met Koi en/ of vijvervissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:34

Dat is dus ook de reden dat me vader alleen kois heeft en verder geen andere dieren in de vijver. Op een paar goudvisjes die per ongeluk overspringen na.
Er moet zeker een UV-lamp in om de bacterien te doden, vissen zouden van al die bacterien ziek kunnen worden en het water moet helder en schoon blijven.

Dat steeds happen kan kieuw-parasieten of kieuwwormen zijn.
Even een afstrijkje maken van je vissen :)

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Re: Mensen met ervaring met Koi en/ of vijvervissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 11:38

Zo'n afstrijkje maken, hoe doe je dat?
Ik denk namelijk niet dat het lukt een vis eruit te hengelen

Wij zijn helemaal geen viskenners verder. We vonden een vijver met koi en andere visjes gewoon leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:48

Kortste klap is direct een zuurstofpomp in je vijver hangen, die houdt je vijver in de winter ook gedeeltelijk vorstvrij. Een gedeelte van het vijverwater vervangen door schoon leidingwater is ook een goede noodactie.

Je kan bij het tuincentrum een test set halen waar je de waardes van het water kunt testen. Afhankelijk van de uitslag, daar komt gegarandeerd wat uit, kan je dan actie ondernemen.

Een natuurlijke vijver zonder pomp kan, tot je er vis ingooit. Die eten, poepen etc dus een filtersysteem is dan eigenlijk een must.

Torren hoeven niet alleen maar leuk te zijn, vooral de larven kunnen je vis schade toebrengen. Oplossing: 1 zonnebaars bij het tuincentrum kopen, die ruimt alles op (niet meerdere want ze kunnen zich enorm voorplanten)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:50

Voldoende water dus dus een te warme vijver zal wel niet het geval zijn. Ook veel zuurstofplanten maar ook veel vervuilende vissen.

Weet je voor hoeveel liter de pomp en filter geschikt zijn? En is je water verder wel helder?

Hier gebeurt het happen alleen als het veel geregent heeft en dan alleen bij de uitgang van de pomp. Het water is dan te zuur geworden. Ik test dat en kan als het nodig is de hardheid van het water verhogen (Kh, Gh en Ph)

Afstrijkje maken is vrij simpel. vang een van de vissen die hapt met een groot schepnet, houdt hem onder het wateroppervlakte maar wel zo dat je erbij kunt. Met een hand ondersteun je de vis met de andere haal je een teststokje voorzichtig langs de binnenkant van de kieuw. Dan heb je je monster en de vis heeft er niet teveel onder geleden. het gaat wle het gemakkelijkste met 2 man.

En onze natuurlijke vijver heeft alles bij elkaar ruim 2 jaar nodig gehad goed in evenwicht te komen. We hebben uiteindelijk een 2e filter bijgeplaatst (nu 1 drukfilter en 1 bezinkfilter en een uv lamp) en sinds die tijd gaat het goed. Maar we hebben ook wel naar verhouding minder vissen erin zitten.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:22

Wij hebben ook een grote koivijver, maar bij koi's moet je geen planten rechtstreeks in de vijver hebben want die wroeten alles kapot. Ik zou je adviseren er een koidokter bij te halen, die komt gewoon bij je thuis. Wij hebben dit nu een keer of 3 gedaan en waren telkens 90,- kwijt, incl. medicijnen, valt mee dus (imo), als we dat niet gedaan had was wss alles kapot geweest, koi's zijn niet al te sterk, zeker jong (nog) niet.
Niet teveel chemische zooi erbij in ieder geval, liever water verversen, mijn man doet volgens mij wekelijks ongeveer 10% verversen.
Hij is zeker 1 a 2 uur per dag met de vijver bezig met water verversen en filtersystemen te reinigen. Bemoei me er verder niet al teveel mee, ik doe de paarden wel :D

Onze koidokter komt uit regio Zuid Nederland, mocht je zijn nummer willen dan stuur me maar een pb ;)

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Re: Mensen met ervaring met Koi en/ of vijvervissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 13:07

We gaan dit weekend een watermonster nemen, dus zal mij benieuwen wat eruit komt.

Overigens even bij hubbie navraag gedaan (tis zijn vijver namelijk) en in onze filterpomp zit wel een UV lamp.

Water verversen gaan we ook eens proberen.

Ik weet niet precies voor hoeveel liter onze pomp geschikt is, maar volgens de winkel was hij wel geschikt voor onze vijver. Dus ga er van uit dat dat klopt.
Nu je het zegt Karuna, bij regenachtig weer zie ik ze altijd happen. Als het mooi zonnig is niet. Zou het water dan gewoon te zuur zijn? het water is verder goed helder. Niet zo dat de bodem zichtbaar is, maar zeker niet troebel.

De tip van de zonnebaars heb ik ook aan hubbie door gegeven. Dus maar eens kijken of we zo'n beestje kunnen vinden ergens.

IkBenEllen, wij hebben dus wel gewoon onze Koi en andere visjes samen met waterplantjes in de vijver. Er word niets gevroet en alle planten staan er prachtig bij. Alleen tussen het riet zie ik ze wel eens wat vroeten, maar dit is geen probleem. De planten staan allemaal in potten met grint erop, en dit gaat dus goed.
Een Koi dokter lijkt me niet nodig omdat het gros van de luchthappende vissen de windes en goudvisjes zijn. 3 a 4 kois happen gezellig mee. Ik heb ook verder niet het idee dat de vissen ziek zijn. Ik denk dat het probleem het water is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:49

Waarom een koi dokter als de vissen gezond zijn? Ik gok dat er voor 99 % kans is dat het aan het water ligt. Als je van het weekend pas gaat testen kan je het tot die tijd uitzingen met een zuurstofpomp en water verversen.
Ik heb ook gewoon planten in mijn vijver, ja ze wroeten wel en daardoor is het water soms iets minder helder, maar ze zijn leuk bezig en het ziet er mooier uit dan een kale vijver.

Maar wacht er niet te lang mee, je verlaagd de weerstand van je vissen wel dus er is een dikke kans dat ze nu wel gevoeliger zijn voor ziektes!

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Mensen met ervaring met Koi en/ of vijvervissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:23

Waarom staat de pomp met filter alleen in het weekend aan ? want ondanks dat hij groot genoeg is voor je vijver, wordt er vanuit gegaan dat die 24/7 aan staat.

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Re: Mensen met ervaring met Koi en/ of vijvervissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 21:43

Vrijdag ben ik vrij en dan haal ik de watertest, die zal dan zatedag uitgevoert worden en adh daarvan word er actie ondernomen.

De pomp kan momenteel alleen nog maar in het weekend aan omdat we nog geen veilige stroom voorziening hebben kunnen maken. En zeker met dit natte weer vind ik dat gevaarlijk.
Zodra de stroomvoorziening veilig is zal de pomp ook vaker gaan draaien

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 07:11

[***] schreef:
Waarom een koi dokter als de vissen gezond zijn? Ik gok dat er voor 99 % kans is dat het aan het water ligt.

Dat kan jij wel gokken, maar kun jij zo zien of de vissen geen wormpje of bacterie hebben, zeker als het waten zoals ik hier lees niet zo heel goed op peil gehouden is? Daar kunnen ze dus ook dat soort verschijnselen van krijgen. Nou gaat het hier niet over een volledige koivijver dus wellicht wat offtopic, maar daar zwemt snel een heel kapitaal rond wat dan ook nog eens niet al te sterk is... laat bij ons dan de koidokter maar een keer komen (die natuurlijk ook alles over water weet)

[***] schreef:
Ik heb ook gewoon planten in mijn vijver, ja ze wroeten wel en daardoor is het water soms iets minder helder, maar ze zijn leuk bezig en het ziet er mooier uit dan een kale vijver.

Dat is persoonlijke smaak, ik vind het bij een koivijver niet horen.

TS: zorg dat de pomp zeker in het voorjaar volledig kan draaien, dit is de gevaarlijkste periode.

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Re: Mensen met ervaring met Koi en/ of vijvervissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 14:13

Nu waren dit hele goedkope koi. We hebben ze als baby koitje gekocht.

Ik vind een kale vijver in de tuin ook niet zo'n mooi gezicht persoonlijk.

Van het voorjaar zal de pomp zeker draaien. We gaan binnenkort met de stroom bedrading voor in de tuin beginnen. Komt dus helemaal goed. Nu eerst het water gaan testen zaterdag

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re: Mensen met ervaring met Koi en/ of vijvervissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:54

Dikke kans inderdaad dat het aan het water ligt. Een zuurstofpomp zou tijdelijk een oplossing kunnen zijn, maar het beste is 24/7 een draaiende filter. (met uitzondering van de winter). Ook zou ik minderen met voeren, omdat nu niet alle afvalstoffen uit het water gefilterd worden. Wel erg lastig met de winter voor de deur...


Iemand zei trouwens de zuurstofpomp in de winter ook aan te hebben! Dit is niet goed voor de vissen! Hierdoor gaat het warmere water vanuit de bodem naar het oppervlak en koude dus naar beneden. Hier kunnen de vissen dood aan gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:08

Als je de zuurstofpomp buiten de vijver hebt staan en je de bruissteen in de rand legt, kan een zuurstofpomp prima aan! Je vissen gaan juist dood als de vijver helemaal dichtvriest en de afvalgassen niet meer weg kunnen.
Een filter kan zelfs ook aan, als je er maar voor zorgt dat het diepe gedeelte van de vijver niet gefilterd wordt.

Er is speciaal voer voor in het najaar.

Ikbenellen: je gaat toch geen koidokter bellen als er waarschijnlijk niks aan de hand is?

MamboBeachJarig

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: Mensen met ervaring met Koi en/ of vijvervissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:13

Inderdaad je water laten controleren. :j

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re: Mensen met ervaring met Koi en/ of vijvervissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:15

[***]: Zo had ik het nog niet bedacht :D Bruissteen hier ligt namelijk 2 meter diep, dacht er niet bij na dat het ook anders kan :P
Wij hebben zelf de vijver in de winter afgedekt met isolatieplaten, vriest ie ook niet dicht! Werkt prima!

MamboBeachJarig

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:17

[***] schreef:
Als je de zuurstofpomp buiten de vijver hebt staan en je de bruissteen in de rand legt, kan een zuurstofpomp prima aan! Je vissen gaan juist dood als de vijver helemaal dichtvriest en de afvalgassen niet meer weg kunnen.
Een filter kan zelfs ook aan, als je er maar voor zorgt dat het diepe gedeelte van de vijver niet gefilterd wordt.

Er is speciaal voer voor in het najaar.

Ikbenellen: je gaat toch geen koidokter bellen als er waarschijnlijk niks aan de hand is?

Van het jaar was de vijver zo dicht als wat maar geen 1 vis dood! :n

Anoniem

Re: Mensen met ervaring met Koi en/ of vijvervissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:23

Dan heb je geluk gehad.

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:35

Hi,
Wij hebben al 10 jaar een natuurlijke vijver volgens AdaHofman vol met koi's winde's en goudvisjes, van 7 x 5 meter en ongeveer 70 cm op zijn diepst, helemaal vol aan de zijkanten met planten wil je best een pb met foto sturen, geen filter of pomp erin.
gaat prima zo ;) omdat het inderdaad een natuurlijke vijver is.
Elk voorjaar even de bodem een beetje uitbaggeren en voila. Sterkte hoop dat je een oplossing vind.

MamboBeachJarig

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:00

[***] schreef:
Dan heb je geluk gehad.

Nou geluk? Ik weet het niet, misschien wel de juiste dingen, geen idee...

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Mensen met ervaring met Koi en/ of vijvervissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:08

Het klinkt mij een beetje als een te hoog nitriet gehalte in je vijver. Heel gevaarlijk voor je vissen, ze kunnen dood gaan als de concentratie te hoog wordt. Met het testsetje zul je dit vast kunnen stellen.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:09

MamboBeach schreef:
[***] schreef:
Dan heb je geluk gehad.

Nou geluk? Ik weet het niet, misschien wel de juiste dingen, geen idee...
Heeft niets met geluk te maken, maar alles met het feit dat het metabolisme van de vissen zeer sterk vertraagd in de winter, waardoor ze nauwelijks vervuilen/niet vervuilen. En als je dan gewoon zorgt dat je nog een beetje filtert, kunnen ze prima overleven onder het ijs.